Soorten kanker > Darmkanker

Darmkanker/Heiligbeen

(1/2) > >>

Andy:
Goedemiddag, ik ben Andy, zoon van een 54 jarige darmkankerpatiënte  :)

Eind juni werd mijn moeder bevend wakker, met koorts. Ik dacht aan een gebarsten appendicitis of iets gelijkaardigs. Al snel bleek op spoed dat het om iets ernstiger ging. Er werd een tumor gevonden. Uit analyses bleek het om darmkanker te gaan. De (blijkbaar zeer grote) tumor werd verwijderd, er werd tevens een groot stuk darm verwijderd, en een stoma werd geplaatst. De geplaatste darmnaad lekte echter met een zware infectie tot gevolg. Hierop volgde een week intensive care. Nadat deze infectie onder controle was, ging ze terug naar haar kamer, waarop de infectie helaas opnieuw ernstig opspeelde. Opnieuw richting intensive care.

Nadat de infectie onder controle was werden chemo en bestraling opgestart. Deze kuren zijn nu afgelopen. Afgelopen vrijdag hebben we in het UZ Leuven de uitslagen besproken. De behandeling heeft goed gewerkt, er zijn geen vlekken meer te zien.
Het grootste probleem is nu dat de kanker zich tot in het stuitje en het heiligbeen heeft kunnen werken. Er is sprake van het verwijderen van het stuitje en het heiligbeen, met daarnaast nog wat extra darm weg te halen en een kunstblaas te plaatsen (er dreigt nog altijd infectie, vandaar). Het heiligbeen is opgebouwd uit vijf wervels, tot de derde kunnen ze dit verwijderen. Typisch dat de kanker zich tot net voorbij de derde wervel heeft gewerkt. Hiervoor volgt nu overleg met botchirurgen, om te zien of ze direct overgaan tot operatie, of nog een extra chemokuur inlassen in de hoop de kanker nog wat te verkleinen. (Verder dan de derde wervel gaan, brengt een ernstig risico op verlamming mee). Hier krijg ik woensdag meer nieuws over.

Zijn hier mensen die ook te maken hebben gehad met darmkanker met uitspreiding naar het heiligbeen? Want er wordt steeds op gewezen dat mijn moeder ‘een bijzonder geval’ is. Vandaar mijn ‘zoektocht’ naar anderen in deze situatie.

sociale dienst Kom op tegen Kanker:
Dag Andy
We zien dat je tot nu toe geen reactie kreeg op je oproep. Jammer.
Indien je het wenst kan je contact opnemen met de Kankerlijn, 0800/35.445, elke werkdag van 9 tot 12 uur en van 13 tot 17 uur. Of stel je vraag op www.kankerlijn.be of per e-mail op kankerlijn@tegenkanker.be. We zijn elke werkdag bereikbaar van 9 tot 12u en van 13 tot 17u.
Medische vragen kunnen we doorsturen naar ons medisch backup team.
We wensen jou en je moeder in ieder geval het allerbeste.
Met vriendelijke groeten
Sociale Dienst VLK

Andy:
Hallo,

Omdat hier misschien ooit iemand in dezelfde situatie op dit topic zal belanden, zal ik hier nu een update posten. Er is enkele dagen na mijn eerste post beslist een nieuwe chemo- en bestralingskuur op te starten, in de hoop de tumor wat te doen krimpen of van het heiligbeen te doen lossen. Deze kuren hebben echter nog veel meer gedaan, en mijn moeder lijkt nu kankervrij te zijn. Dit is bevestigd door Professor D'Hoore in Leuven. Een onverhoopt succes. Op dat vlak hoeft dus geen operatie meer plaats te vinden. Ze heeft wel een lek in haar darm door de zware kuren, die nu nog zal geopereerd moeten worden, waarna zal gekeken worden hoe/of ze de stoma kunnen wegwerken. Er is dus eindelijk zicht en oprechte hoop op genezing. Laat ook dat een boodschap zijn: ook al ziet het er zeer benard uit, mensen zijn tot veel in staat. Patiënten én dokters. Nooit opgeven!

keikopje:
Wat fijn om zo'n positief bericht te lezen, Andy! Het kan inderdaad veel kankerpatiënten moed geven.
Ik wens je moeder alle geluk en kracht toe om helemaal te genezen.

keikopje

Sigitje:
Beste Andy,
Hoe gaat het inmiddels met je moeder?
Ik ben in een beetje gelijkaardige situatie en heb nu pas je verhaal gelezen, waarvoor dank.

Zijn er eventueel nog andere lezers met ervaringen darmkanker/heiligbeen?
Dank om deze te willen delen. Groetjes, Sigi.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie