Auteur Topic: Slokdarmkanker 1 jaar later  (gelezen 3227 keer)

zanientse

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Slokdarmkanker 1 jaar later
« Gepost op: januari 20, 2014, 10:30:05 am »
Het is nu net 1 jaar geleden dat bij mij een buis-maagoperatie werd uitgevoerd. Dit na 5 weken bestraling en chemo.
Zelf ben ik nu nog altijd zeer moe en de levenskwaliteit is momenteel niet zo goed. Bij alles wat ik doe, ligt er precies een baksteen op de plaats waar vroeger de maag was, en bij sommige bewegingen doet die plaats nog pijn. Ook kan ik er op rekenen dat ik winden moet laten tegen de sterren op en de geur... :-[
Momenteel ben ik dus alles behalve een leuke partner voor mijn man.
Heeft er iemand ervaring met de gevolgen van slokdarmkanker ?

Hoop

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Slokdarmkanker 1 jaar later
« Reactie #1 Gepost op: januari 28, 2014, 13:13:26 pm »
Hey Zanientse, je weet dat ik veel bewondering voor je heb...je bent een vrouw met karakter, een keitoffe madame,die al gevochten heeft met alles wat ze in zich heeft, ik kan je geen raad of info geven hier omtrent, maar aangezien ik ook op dit forum zit, las ik je oproep, ik hoop dat er toch mensen in jouw situatie hierop reageren, zodat je meer duiding krijgt....

Los hiervan vind ik veel steun op dit forum , je kan mijn berichten vinden onder de lotgenotencontacten en onder de niercelkanker topic...je weet wel hé.. ;)
Hele dikke knuffel van 'Hoop'... :-*

pascal44

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 23, 2014, 15:24:52 pm »
Beste Zanieste,

Qua chemo en bestraling hebben we denkelijk ongeveer de zelfde parcours afgelegd.
Bij mij is de buis-maagoperatie nu net één maand geleden uitgevoerd, dit is wat ik niet of wel ervaar:
Ik heb soms eerder het gevoel dat mijn maag tot aan mijn strot letterlijk en figuurlijk gevuld is, het minste dat ik teveel eet heb ik dat gevoel nogal hard. Dit laatste leidt dan ook vaak tot braken, tot op heden maar één keer dat al mijn eten er weer uit kwam, meestal zijn het slijmen en kleine restjes die nog in dat klein stuk slokdarm zitten. Uiteraard moet ik nog leren wanneer ik moet stoppen met eten om dit gevoel te vermijden. Ook kan het zijn dat ik één uur na mijn eten moet braken. Volgen de dokter zou dat te wijten zijn aan een stilstand van de slokdarm, bij het terug in werking gaan zal de slokdarm de inhoud (meestal slijmen) uitstoten.
Aan mijn maagkant voel ik weinig, ik heb in ieder geen pijn op de plaats daar waar mijn maag vroeger lag. Wat ik wel ervaar is, als ik op mijn linker zijde wil gaan liggen dat mijn darmen naar daar zakken, ik kan niet lang op mijn linker zijde liggen omdat dit na verloop van tijd echt ongemakkelijk aanvoelt.
Na het stop zetten van de pijnstillers werkt mijn darmflora heel goed, ik heb geen last van winden of wat dan ook, bij mij is aan de zijde van mijn darmen ook niets gebeurd. Ik ben uiteraard ook nog snel moe maar na één maand mag me dat niet verbazen. Ik voel intern nog wel pijn aan mijn rechter long en ribben, ik ga er van uit dat dit nog zal verdwijnen. Wat ik wel ervaar is dat mijn linker dijbeen steeds voos aanvoelt, er moet een zenuw geraakt zijn.
Wel heb ik ook het advies van de dokter gekregen om nooit meer plat te slapen, ik slaap nu altijd met mijn bovenlichaam in een hoek van 30 graden. Mocht je nog vragen hebben laat het maar weten.

Groeten,

Pascal

zanientse

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 19, 2014, 09:38:15 am »
Hey Pascal,
Net een nieuwe scan gehad, en alles is ok ! Goed nieuws, maar ook wel een beetje frustrerend !!! De baksteen in de maag, de pijnen...gevolg van de operatie en daar moet ik mee leven. Enkel buscopan zou eventueel ,zonder risico, kunnen helpen.
We gaan dus nu een dosis buscopan aanschaffen en afwachten of de levenskwaliteit zo niet verbetert.
Hopelijk voel jij je goed.
Groetjes