Auteur Topic: Solitair gezwel rechterkant schildklier  (gelezen 1927 keer)

dan75

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Solitair gezwel rechterkant schildklier
« Gepost op: december 05, 2013, 12:23:43 pm »
Even voorstellen :

ik ben Daniel, 38 jaar en vader van 2 kinderen van 3 en 7 jaar.

Sinds juli dit jaar ben ik veranderd van werk en daarbij hoorde een medisch onderzoek.
Daarbij is er aan de rechterkant een gezwel aan de schildklier vastgesteld.

Na bloedonderzoek bleek dat de werking van mijn schildklier normaal was.
Ze hebben dan een echo genomen, en omdat de echo verdacht was en het gezwel groot (4,8 cm op 3,5 cm), hebben ze ook een punctie gedaan.
De linkerkant van de schildklier was volledig normaal op de echo.
Uit de punctie bleek dat het gaat om een goedaardig gezwel, wat natuurlijk een pak van mijn hart was.

Vorige week heb ik een afspraak gehad met de endocrinoloog (2 maanden moeten wachten) en die vindt dat de rechterkant van de schildklier best operatief verwijderd dient te worden.
Dat was natuurlijk weer schrikken.
Ik had gelezen dat een goedaardig gezwel en met een normale werking van de schildklier meestal gekozen wordt om het regelmatig op te volgen en niet te opereren.
Omdat ik geen goed gevoel had bij die endocrinoloog ben ik van plan voor een 2e opinie te gaan (afspraak is vastgelegd en zal doorgaan op 10 maart 2014).

De endocrinoloog stelde ook voor om een schildklierscintigrafie te laten doen.
Ik heb al gelezen dat een scintigrafie geen uitsluitsel geeft of het nu goedaardig of kwaadaardig is.
Er kan enkel vastgesteld worden als het gaat om een koude of warme nodule.

Ik ben een fervent jogger en wil wachten tot na het veldloopseizoen (februari 2014) om verdere stappen te ondernemen, daarom dat ik de afspraak van de 2e opinie pas heb laten doorgaan in maart 2014.

Gisteren naar de dokter geweest en die vertelde me dat een scintigrafie weinig of geen invloed heeft op je sportprestatie ?
Is het een goed idee te wachten tot maart 2014 om me verder te laten onderzoeken ?
Op welke manier kan er uitsluitsel gegeven worden om te weten als het nu toch kwaadaardig kan zijn zonder te opereren ?

Voor alle duidelijkheid, ik heb momenteel nergens last van.
Ik kan zelfs voluit trainen.
Ik heb wel een periode gehad dat ik hartkloppingen had en angstig was, maar dat is nu al meer dan een jaar geleden, en was waarschijnlijk te wijten aan stress.
Daarom dat ik het kort door de bocht vind om te opereren aangezien er niet direct een aanwijzing is dat het kwaadaardig is.

Ik hoop dat er iemand mij wat wijzer kan maken.
Ook graag reactie van personen die in een gelijkaardige situatie gezeten hebben en wat de ervaringen zijn.

Alvast bedankt !
« Laatst bewerkt op: december 05, 2013, 13:34:50 pm door dan75 »