Auteur Topic: BRCA en preventieve verwijdering eierstokken: kinderwens - kankerbom?  (gelezen 1712 keer)

evmyl

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
BRCA en preventieve verwijdering eierstokken: kinderwens - kankerbom?
« Gepost op: november 22, 2013, 10:53:51 am »
Liefste lotgenootjes,

Efkes kort schetsen: BRCA1-patiënte, 34 jaar, geen kanker, preventieve borstamputatie, volop bezig met reconstructie, naar aanleiding van preventieve verwijdering eierstokken nog eerst poging om embryo's in te vriezen, heb wel al 2 kindjes.

Liefste lotgenootjes,
'k Ben mijn energie en mijn hoop aan het verliezen door alweer een IVF poging, die niet echt succesvol verloopt.  Gedurende de laatste drie pogingen heb ik in het totaal 8 embryo's verzameld (maar deze zijn nog niet getest op het BRCA gen en dus moet je alweer super veel succes hebben om met dit aantal toch nog tot een zwangerschap te komen), waarvan 4 tijdens mijn laatste blijkbaar superpoging.  De andere keer had ik per beurt twee embruo'tjes.  Daar het de laatste keer de eerste keer was zonder extra pilletjes (om de hormonen laag te houden), dacht ik dat het nu ook wel weer 'beter' zou gaan.  'k Zit momenteel aan 2 follikels, nog afwachten of het de moeite is om verder te doen.  Al de andere keren had ik tenminste 4 follikels waar ik mee startte en dan had ik 2 embryo's, de goede poging had ik 8 follikels en 4 embryo's.  Dus lijkt niet echt hoopgevend. 
'k Moet dit nog eens bespreken met de arts, maar wat zijn mijn opties dan?  Pick up uitstellen en weer een maandje of 2 wachten, dan verlies ik mijn beurt niet (ik krijg er 6 terugbetaald)?  En zal het dan beter gaan? 

En dan komt mijn angst boven: de kankerbom...  Stel dat ik te laat ben om mijn eierstokken te verwijderen? Ik word er in september 35, en had tegen dan nog graag 2 extra IVF beurten gedaan (naast deze waar ik nu mee bezig ben), maar er moet telkens cyclus tussen zitten, dus veel speling heb ik niet meer.

't Is het waarschijnlijk niet waard.  Ik heb 2 kindjes en waarschijnlijk geen derde meer.  Maar het definitief maken, jaagt me zoveel angst aan.  Daar ik heel makkelijk zwanger geraakt ben, had ik echt niet gedacht dat invriezen van embryo's een probleem zou vormen.

Velen hebben mij al gezegd dat ik het moet aanvaarden, dat ik content moet leren zijn.
Ik heb 2 kindjes, dus...
Maar ik ben zo gefrustreerd dat dit niet vlot verloopt!!!

Ik heb me vaak al schuldig gevoeld dat ik niet via de selectieprocedure aan kindjes geraakt ben (alhoewel ik dan nog niet wist dat ik draagster was en dat dit voor mijn eerste dochter nog niet mogelijk was, voor mijn tweede dochter wel.  Maar ik had de moed niet om die zwangerschap zo lang uit te stellen.  Ik wou zo vlug mogelijk een tweede kindje...)
Nu heb ik iets, misschien zou ik zelfs niet via de selectieprocedure aan kindjes geraakt zijn.  Tenzij een heel lange weg, alles lang uitstellen en financieel ook serieus bijdragen...
En het jaagt me terug angst aan voor de kindjes.  Wat als zij later ook nog eens die weg door moeten?

Voila, efkes mijn hart gelucht.
Die IVF-pogingen zijn echt de druppel die de emmer van BRCA en preventiepe operaties doen overlopen.  Ik zou er waarschijnlijk mee moeten stoppen, maar ik had zo graag gehad dat ik nog altijd optie had voor een kindje.
Maar aan de andere kant wil ik ook mijn gezondheid niet in gevaar brengen....

Waarom is alles zoveel moeilijker en lastiger?
Zelf zeg ik tegen familie dat je via IVF aan geslecteerde kindjes kunt geraken, ook zal ik dit tegen mijn kindjes zeggen als nodig blijkt.  Maar wat als het dan niet lukt???  Via de normale weg gaan en mogelijks aangetaste kindjes op de wereld zetten?  Ho, het lijkt me allemaal zo zwaar!!!
IVF- borstamputatie... Toch wel een hele boterham voor jonge mensen, niet?
Vele angsten, vele twijfels,...
Meestal kan ik me er wel overzetten, maar nu efkes niet.
Iedere keer zo bij een IVF poging, zullen ook wel de hormonen zijn zeker.

Maar ja,

Vele groetjes,

Evelien

mamavan3

• Bekijk profiel
Re: BRCA en preventieve verwijdering eierstokken: kinderwens - kankerbom?
« Reactie #1 Gepost op: november 24, 2013, 11:19:55 am »
Evelien....

Ik had al drie kinderen toen ik wist dat ik drager was, dus ik ben hier niet door gegaan. Maar ik snap je volledig. Het gevoel dat je gezin nog niet compleet is en je de kans niet meer krijgt om het volledig te (proberen) maken moet erg frustrerend zijn.
Ik zou ook alles uit de kast halen...ik denk dat je je dat later anders zal beklagen als je niet alle kansen benut hebt.

Wish you luck...

Niet te veel vooruit denken wat betreft jouw kinderen later...de wetenschap gaat razendsnel, niets is zeker dat onze kinderen het op de manier zoals wij moeten ondergaan. Laat je leven niet bestaan uit 80% angsten die uiteindelijk niet plaatsvinden meid.
Let it go...
Katrien x