Auteur Topic: 02 Nov - Allerzielen  (gelezen 8294 keer)

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
02 Nov - Allerzielen
« Gepost op: oktober 28, 2006, 14:50:53 pm »
Net zoals bij zovelen, kijk ook ik met gemengde gevoelens neer op het traditionele kerkhofbezoek. Zoals ook Keppie in een ander item schreef, ga ik liever zómaar eens langs, zónder al die drukte en dat gedoe rondom mijn (ons) hoofd. Dan kan ik, samen met de kindjes, eens uitgebreid de tijd nemen om tegen Mama te praten...
In de bloemenwinkel heeft Jolien (5) zelf een kransje met donkerrode rozen uitgekozen. Oh wat was het hard om dat kaartje uit te kiezen met die woorden:"We zullen je nooit vergeten". Ik kreeg het in die winkel al moeilijk, waardoor ik niet de moed had om er nog een eigen woordje bij te schrijven. Het is bij onze namen gebleven. Jolien heeft er zelf haar naampje op geschreven.
In de auto had ik het alweer moeilijk. Ik heb nog eerst die spontane tranen moeten afvegen vooraleer we de volgende winkel binnengingen om boodschappen te doen.
Op de terugweg van het kerkhof was het al niet beter. Het was zó gedwongen...
Ik was wel positief verschoten van de bloemen die er reeds stonden. De collega's van haar werk zijn haar ook nog niet vergeten. Mooi hé.
Op Allerzielen zelf gaan we naar een herdenkingsmis waar ons achteraf het herdenkingskruisje overhandigd zal worden.
Niettegenstaande dat alles zijn goeie bedoeling heeft, hoop ik toch dat we snel weer een weekje verder zijn...  :-\

Steven, Jolien & Britt

Thalie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:02 Nov - Allerzielen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 31, 2006, 00:39:52 am »
Beste Steven,
Wat ik vooral bewonderingswaardig vind is dat je zo open kan praten over je gevoelens en ervaringen. Dat siert je.  Je geeft hierdoor lotgenoten steun en kracht door er op die manier te staan en verder te gaan. Je vrouwtje kijkt vast supertrots van daar boven op je neer.
Houd je moed vast en blijf ze doorgeven! Knap
Mvg Thalie

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 31, 2006, 12:05:25 pm »
Ik was al redelijk 'mondig' en dan vooral op papier (of via mijn PC).
Sinds het hele gebeuren met de ziekte én het overlijden van mijn vrouwtje, is dit nog meer opengebloeid. Soms voel ik gewoon aan wat de mensen in mijn omgeving denken. Of als ze iets zouden willen zeggen zonder dat ze zelf die eerste stap durven zetten uit schrik dat ze me misschien 'pijn' zouden doen. Nú zet ik zelf die eerste stap. Het opent niet alleen een gesprek maar ook de 'harten' van anderen. Het werkt als een opluchting. En dit doet nu net zo'n deugd. Gevoelens hoef je immers niet te verbergen. Hoe was dat spreekwoord ook alweer?: "Gedeeld leed is half leed". Daar zit wel een deel waarheid in.
Ik ben ook blij dat jij die moeilijke eerste stap gezet hebt om hier op dit forum je verhaal kwijt te schrijven.

Groetjes, Steven

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 01, 2006, 18:55:05 pm »
Hoi allemaal,

Heb net een zééééér toepasselijke liedjestekst geplaatst onder de rubriek "Poëzie".
"Vanaf vandaag" (Vandaag begraaf ik jou in mij) van Rob de Nijs.
Prachtig en zó waarheidsgetrouw

Steven
« Laatst bewerkt op: november 02, 2006, 06:31:29 am door Bostie »

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 02, 2006, 21:38:53 pm »
Net terug van die herdenkingsmis. Mooie dienst met Gregoriaans koor en begeleiding op piano en klarinet. Jolien (5,5) was mee, Britt (3) is bij haar nichtje thuis gebleven. Ik had doelbewust de kindjes deze middag een dutje laten doen, want anders zitten ze er al in omstreeks 19u. En nu begon die kerkdienst pas om 19u, vandaar. Het was wel niet zo eenvoudig om haar stil te houden tijdens de dienst, maar al bij al heeft ze zich behoorlijk gedragen mijn flinke meid. We waren er samen naartoe gegaan met nog enkele naaste familieleden van An (mijn schoonfamilie dus).
de houten kruisjes van ALLE overleden parochianen van het afgelopen jaar stonden opgesteld tussen de scherven van een grote spiegel; net voor het altaar. Als een wereld - voor diegene die overblijven - die in scherven vaneen gevallen is. Waarvan de scherpe hoeken en kantjes je kwetsen; steeds weer. En ook al wordt de spiegel gelijmd, steeds zal je de breuklijnen kunnen zien. Nooit zal die breuk vergeten worden. Net als de herinneringen aan onze dierbaren die zijn heengegaan.
Net als op de uitvaart waren ook de diaken (een persoonlijke vriend) en een parochiaal medewerkster (onze apothekeres én ook voormalige buurvrouw!) van de partij. Dàt maakt deze diensten nog eens zó persoonlijk. Het voorlezen van de namen gebeurde door die apothekeres én een andere medewerker die ik niet ken. Elk op toer leesden ze een 5-tal namen voor. Ik had niet gedacht dat ze het zou aangekund/gedurfd hebben om zelf de naam van An voor te lezen. En toch heeft ze het gedaan. Dàt bewonder ik nu zo aan haar. Het moet voor haar ook niet makkelijk zijn. Na de viering mocht de familie het kruisje in ontvangst gaan nemen. Ik ben naar voor gegaan met Jolien en zij stond ons al op te wachten met het kruisje van An in haar handen. Toch wel echt lief van haar vond ik. Het is allemaal zó persoonlijk en toch die kracht vinden om dit zelf te doen.
Vooral in het begin van de dienst had ik het wat moeilijk, maar na verloop van tijd had ik terug wat verstrooiing aan mijn dochtertje.
Het is een eenvoudig vierkanten houten kruisje met An's naam, geboorte- en overlijdensdatum edrin gebrand. Het zal een plaatsje krijgen op 'haar' schouw. Daar staan nog enkele andere herinneringen (trouwfoto, bruidsboeket, bidprentje, CD muziek uitvaart, afdruk van haar handen, grote recente foto, e.d.)

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 31, 2007, 18:56:56 pm »
Weer een jaartje verder  :-\ :-\
Alles herbegint weer... Allerheiligen, Allerzielen :'(, en weldra ook weer Kerst en Nieuwjaar,...
Ook al is het nu het 2de jaar om dit weeral 'alleen' te moeten beleven, het blijft toch een moeilijke periode.
Helaas kunnen we hier niet omheen en gelukkig gaan we ook hier met de steun van vrienden, familie, collega's en lotgenoten weer doorspartelen om er terug bovenop te raken.

Veel sterkte aan iedereen, Steven

Lieve47

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 31, 2007, 22:06:42 pm »
Ook voor jou en iedereen die een dierbaar iemand verloren heeft veel sterkte Steven.
Voor ons is ook alles de eerste keer. Het is nog zo recent en toch al 9 maanden dat we Tom begraven hebben. Morgen is er ook een herdenkingsdienst en krijgen wij ook het kruisje van Tom.
Ik kijk er enorm tegenop. Ook de komende feestdagen zullen hard zijn, vooral omdat hij vorig jaar die tijd nog een laatste keer naar huis is mogen komen.  :'( :'(
Waarom ??? Niemand die er een antwoord op weet.

md

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 31, 2007, 22:13:52 pm »
Hey Steven,

ALs je iemand verloren hebt zal dit inderdaad een moeilijke periode zijn. En of dit nu de 2de keer of de 10de keer is, op zulke dagen zal dat gemis er altijd zijn. Op gewone dagen gaat het leven  na een tijdje weer zijn gangetje, maar feestdagen of herdenkingsdagen zullen altijd pijnlijk blijven. Ik wens jou in ieder geval veel sterkte in die moeilijke perioden. En dat geldt ook voor al de anderen die iemand verloren hebben.

Dikke knuffel,
Martine

Ptr

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 31, 2007, 22:58:31 pm »
hey,
Ik ben een jongen van 14 en mijn papa is op 13 oktober gestorven. Ik ben vooral bang voor Kerst & Nieuwjaar..zonder papa zal het helemaal anders zijn.  :(
Aan iedereen veel sterke  :)
Peter

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 01, 2007, 08:27:53 am »
Hey Ptr,

Bang hoef je niet te zijn. Het is wel iets waar we telkens weer tegen op zien. Eigenlijk is de aanloop naar die data op veel moeilijker, met als dieptepunt de dag zelf. De dag(en) nadien ben je dan ergens 'tevreden' dat die eindelijk voorbij is, om tenslotte weer in de dagelijkse sleur terecht te komen. Voor jou is het allemaal nog hééééél recent in zit je sowieso nog in een moeilijke periode. Maar wees niet bang! Probeer je vast te houden aan de gedachte dat je Papa jullie ook graag gelukkig zou zien, zelfs nu op deze dagen. Wees fier op hem, want dat was ie zeker ook op jullie!

Groetjes en sterkte,
Steven

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 01, 2007, 08:34:16 am »
Hey Lieve,

Hier staat het kruisje op de schouw bij de foto van An. Ik heb gans die schouw voorbehouden aan An. Aan de schouw zelf hangt onze trouwfoto, en daaronder 1 van de laatste mooie foto's, het kruisje, een steen met haar naam die op de uitvaart naar voor gebracht is, nog een kaarsje van de palliatieve zorgeenheid, een mini-kussentje van de palliatieve thuiszorg, het CD'tje met de uitvaartmuziek, het bidprentje en nog enkele kleine spulletjes.
Het was misschien iets makkelijker voor mij om het kruisje gekregen te hebben van een goeie vriendin die in het pastoriaal werk meehelpt. Ook de diaken is een heel goeie vriend. Ik ben na de dienst niet eens tot gans vanvoor moeten gaan. Ze kwam er me zelf al mee tegemoet. De dag zelf is natuurlijk om tegen op te izen. Maar nu ik je berichtje lees, is het precies alsof dit een betere herinnering naar boven brengt.

Groetjes, Steven

LLDM

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 02, 2007, 00:18:12 am »
hey,
Ik ben een jongen van 14 en mijn papa is op 13 oktober gestorven. Ik ben vooral bang voor Kerst & Nieuwjaar..zonder papa zal het helemaal anders zijn.  :(
Aan iedereen veel sterkte  :)
Peter
Lieve Peter,
Je schreef me dat je je niet goed voelt bij kerkhofbezoek.
Ik wou je nog eens schrijven dat niemand verplicht is dat te doen. Zelf heb ik het ook nooit gedaan. Elk zijn/haar manier, volgens zijn/haar gevoel. Mijn dierbaren zitten in mijn hoofd en mijn hart en niemand kan mij verplichten naar een kerkhof te gaan. Ik wens jou vooral dat je alle goeie herinneringen echt mag koesteren en dat je bij alle positieve dingen die je in de toekomst zal meemaken, dan eens kan denken aan je papa en hoe hij jouw positieve momenten zou ervaren hebben. Voor je tweelingbroer Raf die nu in het ziekenhuis ligt ook héél veel sterkte gewenst en aan je andere broer en zus en mama héél veel moed en sterkte in deze moeilijke tijd van rouw en van verdriet.
Hopelijk krijgt Raf vlug zin in zijn nieuwe skateboard !
Van harte,
Lut

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 02, 2007, 08:42:57 am »
Ook wij zijn gisteren NIET naar het kerkhof geweest. Dat doen we liever als het daar iets minder druk is. Dan hebben we ook wat meer tijd voor onszelf en om specifiek met Mama bezig te zijn. Dit kan op eender welk moment zijn in het jaar en hoeft heus niet op deze ene dag te vallen.

Steven

LLDM

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 02, 2007, 22:07:40 pm »
En het kan ook zijn dat het nooit is, dat kerkhofbezoek, als je je daar niet goed bij voelt.
Zoals ik al zei: elk verwerkt wel of niet en op zijn/haar manier en geen enkel daarvan is goed of slecht.
Mijn dierbaren zitten in mijn hoofd en hart en blijven daar. Voor mezelf heb ik beslist over asuitstrooiing. Een zéér bewuste keuze.

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 02, 2007, 22:40:08 pm »
Klopt als een bus Lut !! Men 'moet' niets en men doet wat men ZELF aankan. Zonder verplichtingen, maar puur op eigen gevoel. En dat ligt bij de ene mens nogal uiteenlopender dan bij de andere; daar kan ik heel goed in komen.
Ook wij hebben nog samen gekozen voor asuitstrooiing...

Groetjes, Steven