Auteur Topic: Nolvadex / menopauze / rugklachten  (gelezen 4988 keer)

Sara1967

• Bekijk profiel
Nolvadex / menopauze / rugklachten
« Gepost op: oktober 28, 2013, 15:19:19 pm »
Hallo lotjes,

even een paar vragen die nauw samenhangen : voor degenen die mij nog niet kennen, ik ben op 6 dec 2011 borstsparend geopereerd, hormoongevoelige tumor in rechterborst, uit onderzoek bleek dat ik geen chemo moest hebben, maar wel de klassieke 33 bestralingen (25 + 8 boosts, in GHB).
Heb ook sentinelprocedure gehad en alles was goed, dus geen okselklierontruiming.

Ben begonnen met Nolvadex half januari 2012 en tot over een paar weken niet echt veel last gehad, wel een paar bijwerkingen zoals humeurswisselingen, lichte tot matige gewrichtspijnen en een 5, 6 kg gewichtstoename.
Maar : mijn maandstonden bleven netjes om de 27, 28 dagen komen.

Nu, voor de eerste maal : 41 dagen tussen 2 maandstonden en tegelijkertijd gedurende de laatste 2 weken heel felle buikpijn, gepaard gaand met matige tot felle rugpijn, vooral aan de onderkant van mijn rug.
Ik dacht eerst dat het te maken had met te lange dagen achter de pc, voor het werk, maar nu is het terug wat kalmer dus dat kan het niet zijn. De pijn in mijn rug was verleden week minder, ik dacht dat dat kwam omdat mijn maandstonden eindelijk doorgekomen waren, dus een paar dagen geen rugpijn meer gehad en nu sinds gisteren weer wat pijn. Mijn grootste angst natuurlijk is dat het om een uitzaaiing in mijn botten zou gaan, ik probeer mij daar niet op te fixeren, maar ja, in ons geval is dat niet meer dan normaal denk ik.

Nu wou ik vragen aan jullie : voor hen die ook Nolvadex nemen en ook nog hun maandstonden hadden toen ze ermee begonnen : hoe lang heeft het bij jullie geduurd eer ze wegbleven en is dat ineens gestopt of zoals bij mij nu : ne keer overslagen, dan weer terug een beetje normaal ? en hadden jullie in die periode ook soms last van lage rugpijn ?
Ik ben op internet gaan opzoeken en daar staat wel dat je baarmoeder en eierstokken enzo, dat dat samenhangt met rugpijn in de menopauze. Ik weet nu niet of ik in de pre-menopauze aan het komen ben, daarom graag wat reacties van anderen op het effect van Nolvadex op jullie maandstonden.
En ook over die rugpijn.

Ik moet op 28-11 gaan voor mijn 2de grote controle maar zou nu toch al wat reacties van jullie willen lezen.

Bedankt allemaal !

Groetjes,
Sara

wissel

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Nolvadex / menopauze / rugklachten
« Reactie #1 Gepost op: oktober 29, 2013, 14:11:40 pm »
hallo sara,ik ben in mei 2012 borstsparend geopereerd met okselontruiming hij was ook hormoongevoelig dus ook nolvadex maar ik heb chemo gekregen en mocht al na de eerste chemo mijn maandstonden niet meer krijgen moest het toch het geval zijn geweest moest ik mij direct meldde en kreeg ik inspuitingen bij ik mag dus normaal niks meer hebben ,maar elk geval is anders hé
groetjes karine

lady

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 30, 2013, 19:26:06 pm »
Hallo Sara,
Ik heb al enkele keren op uw vragen gereageerd omdat ons verhaal gelijklopend is. Ik ben een maand na u geopereerd en neem ook Nolvadex sinds begin vorig jaar. De eerste maanden kreeg ik mijn regels regelmatig, maar na een half jaar werd de periode ertussen steeds langer. Vanaf de dag dat ik normaal mijn regels moest krijgen tot de uiteindelijke dag had ik veel lichamelijke klachten, zeurende pijn in onderbuik en onderrug, gemoedswisselingen, hoofdpijn, maar wel geen vapeurs. Vanaf dat de periode meer dan twee maanden werd, zijn die klachten ook verminderd. De laatste keer was er nu 4 maanden tussen, volgens de gynaecoloog ben ik een uitzondering dat het ondanks dat ik Nolvadex neem zolang duurt eer mijn regels definitief stoppen.
Hopelijk heb ik u wat kunnen geruststellen.
Groetjes
Lady

Sara1967

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 31, 2013, 14:39:09 pm »
Hallo Lady,

ja, dus dan zijn wij uitzonderingen omdat nog steeds onze regels blijven komen ??
Ik vind het ook raar, dus nu binnen 2 maanden neem ik 2 jaar Nolvadex en nu pas zou het dus beginnen met ongeregelmatig te worden ? Soms ben ik bang dat de Nolvadex dan niet goed werkt, alhoewel dat mijn oncologe mij gerustgesteld heeft dat dit niet waar is.
Ik ben nu benieuwd hoe lang het gaat duren eer ik mijn volgende regels ga krijgen, wou dat het stopte want nu loop ik constant rond met tampons en maandverbandjes in mijn handtas, zeker als we eens voor meer dan een uurtje weggaan, en : ja, vooral ook zeurende pijn in onderbuik en onderrug. Ik dacht dat het van te lange dagen te werken op de laptop zou zijn, maar blijkbaar komt het dus ook van de naderende menopauze.
Ik heb nu 5 dagen verlof, van gisteren tot maandag, en ga eens proberen om die dagen niet te lang meer op de laptop te zitten, effe hier komen kijken en voor de rest eens niets.

Bedankt voor de antwoorden, dames !

Sara

creatief

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 04, 2013, 08:10:49 am »
Dag Sara,

het is normaal dat je jezelf vragen stelt omtrent de neveneffecten van Nolvadex. Ik vind persoonlijk dat die heel vaak onderschat worden...
Nu, ook bij mij is er een evolutie geweest in het komen van mijn maandstonden. Eerst bleven ze gewoon komen, daarna eerder onregelmatig. Nu ben ik drie jaar aan de Nolvadex en heb helemaal geen maandstonden meer... Hoewel mijn gynaecologe er van uitgaat dat ze wel weer kunnen de kop opsteken :-)

groetjes!

creatief

chrisje

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 06, 2013, 07:27:59 am »
Ik had mijn maan stonden ook nog en ik heb die inspuiting gehad want doordat mijn tumor hormoon gevoelig was mocht ik ze absoluut niet meer krijgen maar als je op je menopauze zit zo jong is het ook geen pretje hoor ik had meest last met de vaginale droogten en ik mocht niks nemen omdat het hormonaal was ma ja bij mij is het natuurlijk alweer 10 jaar geleden en nu moet ik de 28 november een reconstuktie doen omdat mijn gen brca2 is vele groetjes chrisje en nog veel succes verder