Auteur Topic: preventieve operatie ( borsten, eierstokken) en invloed op sex?  (gelezen 6232 keer)

evmyl

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
preventieve operatie ( borsten, eierstokken) en invloed op sex?
« Gepost op: september 25, 2013, 15:54:39 pm »
Beste lotgenootjes,

Ik heb mijn borsten preventief laten verwijderen.  Reconstructie is gaande.
Eierstokken zullen binnenkort ook verwijderd worden.
Wat ik me afvraag, en het voelt wel raar om dit voor het 'grote publiek' te gooien, hoe zijn jullie ervaringen op het gebied van sex?

Eerst en vooral wil ik wel melden dat mijn ventje mij 100% steunt en een enorme toeverlaat is.  Dat ik niet moet inzitten met mijn borsten, dat mijn gezondheid het belangrijkste is...
En dat hij me niet minder graag ziet...
Dus ik voel me gezegend om zo'n ventje te hebben....

Maar, wat ik me afvraag, zal IK er nog van kunnen genieten?
We hebben het twee keer gedaan sinds...
De eerste keer was mijn t-shirt aangebleven, wat ik verschrikkelijk vond.
De tweede keer was t-shirt af, en ik heb me rot gevoeld.  Ik heb de hele nacht wakker gelegen.
Het voelt aan als een zone om te mijden... (momenteel heb ik aan de ene zijde niets, en aan de andere zijde een expander die absoluut niet aangenaam aanvoelt...).  Ik mis het lichamelijk contact...
Ik mis mijn tepels, dit was echt een 'aan' knop bij mij. 

Mijn man denk ik, stelt het nu wat uit, wacht tot op de reconstructie, omdat hij weet hoe ik me voel.
Maar wat ik me afvraag, zal het dan anders zijn?   Het zicht zal wel goed zijn, maar zal ik iets voelen?  Nu is dit niet het geval en de pc heeft me gezegd dat dit wel een beetje terug komt maar niet zo veel....

Dan, het volgende punt, mijn eierstokken gaan eruit. 
En nu hoop ik niemand tegen de borst te stuiten, want ik vermoed dat je na het 5-jaar nemen van pilletjes na kankerbehandeling waarschijnlijk ook in zo'n toestand terecht komt en nog veel meer ongemakken hebt.  Maar toch wil ik mijn angsten en frustraties eens kwijt...
Normaal gezien mag ik hormonen nemen zodat ik nog niet in de menopauze terecht kom. (ik ben nu 33)
Maar is er iemand die hier ervaring mee heeft?
De dokter zei me dat 'vaginale' droogtes' kunnen opgelost worden...
Natuurlijk wel geen vochtige periodes meer (tgv cyclus), met in mijn geval, bijhorende sexuele goesting  :)

Eigenlijk ben ik bang dat ik geen plezier uit de sex meer zal halen.

Voila, 't is eruit.    :-[

Iemand die zijn ervaringen wil delen?

Alvast bedankt,

Groetjes....

Ninake

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: preventieve operatie ( borsten, eierstokken) en invloed op sex?
« Reactie #1 Gepost op: september 27, 2013, 11:05:18 am »
Hallo evmyl,

je verhaal komt me héél bekend voor. 
Ook ik heb mijn borsten preventief laten verwijderen. Mijn reconstructie is nu bijna 4 maanden geleden.
Het resultaat is behoorlijk.  Maar als ik mij voorover buk heb ik heel wat deuken en ziet het er niet uit. Naar mijn man toe maakt mij dat niets uit.  Tis wat het is.  En ook voor hem maakt het niet uit.  Hij heeft al 10 jaar lijdensweg met mij (kanker, chemo en bestralingen) achter de rug en is tevreden als ik dat ook ben.
Gevoel in mijn borsten en 'aan' knopjes heb ik jammer genoeg ook niet meer, denk ook niet dat dat ooit terugkomt.. Ik mis dat heel erg.  :'( 

Ik heb enkele jaren geleden ook mijn baarmoeder, baarmoederhals en eierstokken laten verwijderen.  Ben daardoor ook vervroegd in de menopauze gekomen op 39 jaar. Gelukkig heb ik hier weinig last van!  De operatie viel wel mee.  Goed gerust erna (heel belangrijk voor je blaas, zodat deze niet zakt!) Had ook wel schrik naar gevoel toe maar kan zeggen dat dat er een beetje op vooruit gegaan is.   ;)   Ben 'beneden' nu ook heel gerust.  Er kan mij daar niets meer overkomen. 
Ik neem wel hormonen: Livial.  Heb dat eerst enkele maanden niet gedaan.  Maar ja, die vaginale droogte en vapeurs daar kon ik niet goed mee om.  Voel mij nu prima met Livial.

Gelukkig beleef ik wel nog plezier aan sex.  De goesting is minder, mijn knopjes ben ik kwijt en een andere erogene zone hebben we nog niet gevonden.. (denk ook niet dat ik die heb  8)).
En toch lukt het allemaal wel, met dank aan mijn lieve man..

groetjes en veel succes met je operatie!

vieke

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 28, 2013, 23:00:46 pm »
Ik begrijp uw verhaal heel goed. Ik ben ook beide borsten verloren door kanker. Eierstokken en baarmoeder preventief verwijderd. Borsten zijn ook gereconstrueerd. Ik was 36 en ben nu 40 en ik moet eerlijk toegeven dat het nog steeds een groot gemis is. Borsten zijn nu eenmaal heel belangrijk bij het vrijen, en ik moet ook zeggen dat mijn man destijds er helemaal geen problemen mee had. Ik ben nu 4 jaar verder en ik heb er vrede mee hoe ik er uit zie, ook al is de reconstructie niet mooi. Maar het gevoel in de tepels geeft echt de doorslag en dat gemis is enorm, ik kan het nog steeds geen plaatsje geven in mijn leven. Mijn man raadde me vaak aan om er eens met een psychologe over te praten maar ik wist dat het niet zou werken want niemand kan me ooit dat fantastisch gevoel terug geven.  :'(

evmyl

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 30, 2013, 14:53:09 pm »
Hallo Vieke en Ninake,

Ik ben heel blij van jullie reactie te horen en ergens wel geruststellend dat het normaal is.  Misschien ook wel beetje teleurgesteld dat de enigste oplossing is 'aanvaarden'...  :'(
Ja, ik wist dit eigenlijk wel, maar ik had gehoopt op een of andere magische truck???
Het aanvaarden... vind ik moeilijk.

Soms zou ik de wereld bij mekaar willen schreeuwen over hoe ik me voel en wat ik doormaak.  (Daar dit allemaal preventief is, weten een aantal mensen dit wel, maar ook velen niet.  Ook diegenen die het weten, durf ik niet meer lastig vallen met mijn verhaal, daar er niet veel meer over te zeggen valt, behalve 'je moet het lerenaanvaarden'....Ik ben ook beschaamd daar ik het moeilijk heb om te verwerken en niet zo'n straffe madam die daar vlot weet mee om te gaan).
Aan de andere kant wil ik dit ook niet aan iedereen zeggen ,en zeker dit niet  ;)

Ik mis het zo!!!
In het begin dat ik het wist van mijn mutatie, was ik eerder opgelucht.  Er kon iets aan gedaan worden, de angst zal verdwijnen.
Nu vervaagt dit meer.  De angst is nog niet volledig weg, daar mijn eierstokken er nog zijn (ik twijfel nog voor kinderwens, en ban daarom nog IVF aan het doen.  Wegens niet echt succesvol, moet ik dit nog meerdere keren doen).
Mijn kinderen zijn mogelijks drager (2 en 4 jaar) en dit hangt ook als een zwaard boven mijn hoofd...

Aan de andere kant weet ik dat ik niet moet klagen, want ik heb nog geen kanker gehad...

Maar ja, ik weet dit allemaal wel, maar hier vanboven in mijn koppeke, die hersencelletjes verstaan dat niet goed.... ;)
Hoe kan ik ze het hun duidelijk maken????

Bedankt voor jullie ervaringen en allemaal chapeau voor wat jullie al meegemaakt hebben!!!

Groetjes,

mamavan3

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 30, 2013, 20:37:02 pm »
Lieveke,

Mijn preventieve operatie is nu 2 jaar geleden. Ik ben nu 40 (je kan mijn hele verhaal lezen in het topic " BRCA2 en wat ik er mee ga doen...")
Het goeie nieuws is, dat het ons sex :-[leven niet heeft veranderd. Voila. Zo kan het dus ook. Ja in het begin was het raar maar na een jaar merkte ik toch dat er héél veel gevoel terug is gekomen...het is niet meer hetzelfde , neen, dat hoeft niet slechter te zijn.
Ik neem activelle (hormoon) en heb eigenlijk geen last ondervonden van de menopauze...

Ik voel me heel erg goed in mijn vel. En mijn man hoor ik ook niet klagen ;D
Aanvaarden...ja, maar dat ging bij mij na de zware operatie eigenlijk vanzelf...ik vond het zwaarste moment wakker worden uit de narcose en de eerste week.

Katrien x

evmyl

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 01, 2013, 15:28:00 pm »
Hallo Katrien,

Blij te horen dat je het zo goed stelt!!!  Ik heb je verhaal gelezen en ben onder de indruk!!!Moedige madam!!!

Ikzelf kom maar op het forum om mijn angsten en twijfels kwijt te geraken, op de andere momenten hoor je me meestal niet... :)

Ik hoop dat het bij mij ook zal beteren.
Wel denk ik dat er ook veel afhangt van de soort reconstructie en van het resultaat en de duur om deze reconstructie te bekomen. Ik denk dat eigen buikvet nog altijd dé methode is, meest natuurlijk en waarschijnlijk ook naar gevoel toe het beste. 
Momenteel is de reconstructie bij mij nog volop lopende en is van lange duur... (diep-flap methode was niet bruikbaar voor mij, dan maar voor tijdelijk expanders geweest en erna een aantal sessies lipofilling en als laatste implantaten en dan tepelreconstructie.  Tussen iedere operatie zit er minimum 3 maanden, en afhankelijk van hoe succesvol alles verloopt zijn er 3 tot 4 lipofilling sessies te doen).   Dus minimum jaar tot anderhalf jaar....en erna nog de tepels.
Momenteel heb ik 1 liposessie achter de rug, maar jammer genoeg wel al zitten sukkelen met ontsteking waardoor ik al twee extra operaties heb moeten ondergaan.
Dus nu heb ik aan één zijde niets (want expander eruit door ontsteking) en aan de andere zijde een expander rechtstreeks onder mijn vel, maar dat voelt absoluut niet aangenaam aan en het ziet er ook niet uit.  Een zone om maar beter te mijden, allez momenteel toch... :D
Ik heb heel mooie foto's gezien en vertrouw er wel op dat het resultaat ook goed zal zijn!

En hopelijk komt daarmee dan ook de mentale rust vanzelf, en de sexuele geneugtes ook... :)

Vele groetjes,

Evelien

vieke

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 01, 2013, 23:58:16 pm »
Er is wel een magische truc hoor. Het gevoel van hoe het was blijft toch in je achterhoofd, verdring dit niet maar denk er tijdens het vrijen aan terug en het zal wonderen doen!
 ;)

Ninake

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 02, 2013, 22:19:42 pm »
Ja, die truc van Vieke pas ik ook toe. En het helpt!  ;)

evmyl

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 03, 2013, 15:59:04 pm »
OK!!! 'k Zal het effe proberen... ;)

Vele groetjes

fee

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 03, 2013, 20:27:58 pm »
Ik heb een reconstructie sinds april dit jaar achter de rug,
ik heb nu een borst volledig gemaakt van mijn buik, de huid voelt hard aan, is niet zo zacht als een echte borst
mijn andere borst is verkleind sinds augustus, ook tepelhof is verkleind

in mijn gereconstrueerde borst heb ik niks van gevoel
en toch zoals sommigen al aanhaalden stel ik me het gevoel voor van voor de amputatie
en dat lukt me wonderwel ook

we moesten al heel veel doorstaan
eerst had ik geen borst meer, toen hadden we ook seks en het duurde maanden voor ik er van kon genieten
daarna had ik een "buikborst" , weer een andere manier van seks beleven, maar dit ging wonderwel goed
dan nog de verkleining van mijn andere borst en weer was ons seksleven anders
want het gevoel in de tepel is anders,minder opwindend maar ook nu probeer ik er van te genieten

het is anders maar als je man je begrijpt en met je meeleeft voelt het toch telkens zo goed aan

liefs
Fee

vieke

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 06, 2013, 20:57:15 pm »
Het vrijen zit voor een stuk in ons hoofd, dat gevoel ook, en een man wil een vrouw die geniet met of zonder borsten. Het maakt voor hen niet uit, je blijft voor hen dezelfde vrouw zoals voorheen. Ik denk dat het voor ons zelf veel moeilijker is, want wij voelen het gemis.