Auteur Topic: nierkanker  (gelezen 6976 keer)

mariane

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
nierkanker
« Gepost op: september 12, 2013, 19:29:23 pm »
Bij mijn man werd nierkanker met metastasen in de lymfeklieren ontdekt. Vanaf mei neemt hij sutent 50mg, 4 weken pillen, dan 2 weken niets.  De bijwerkingen tijdens de 4 weken pillen zijn te doen, maar daarna rond de 5de dag  van de 2 weken zonder pillen  krijgt hij verschrikkelijke onderbuikpijn die tot in zijn been straalt. Hij neemt dan iedere 4 uur paracetamol 1g. Nu mag  er maar 4g genomen worden per 24 uur.  Na een uur komt de pijn al terug. We hebben het al verteld aan de oncoloog, maar die had daar nog nooit over gehoord. Nu heeft mijn man van de huisdokter ook druppeltjes gekregen, daar mag hij er tot 20 per keer van nemen, maar ook weer ne 4uur. Maar ook dat helpt niet echt.  Mijn man werkt nog, hij is zelfstandige winkelier. Het is erg om te zien. Herkent iemand dit of kan iemand me raad geven?
bedankt, mariane

mariane

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: nierkanker
« Reactie #1 Gepost op: september 16, 2013, 11:48:22 am »
eindelijk, eindelijk gaan we vandaag weer naar de oncoloog, eerst om bloed te prikken en dan om de uitslag te krijgen en vooral ook om over zijn verschrikkelijke pijn te spreken.  Hopelijk is hier een oplossing voor.  Vanaf donderdagavond heeft hij geslapen, druppeltjes genomen, geslapen druppeltjes genomen, geslapen...
mariane

mariane

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 17, 2013, 11:00:27 am »
mijn man krijgt nu de lichtere pillen van 25mg sutent.  Die moet hij constant nemen en na 6 weken zien we dan verder.  Het is vooral de buikpijn die zo afmat.  We hopen dat dit helpt.
mariane

mariane

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 05, 2013, 15:34:37 pm »
na 6 dagen 25mg sutent bleef de erge pijn in zijn onderbuik en werd zelfs nog erger.  Er kwam nog vreselijke rugpijn bij en mijn man kon niet meer eten, gaan of slapen. De paracetamol en druppels hielpen niets meer. Eindelijk kreeg hij zwaardere medikamenten (morfine, valium en spierontspanners)  Er werd een buikscan genomen en daarop bemerkten ze dat de kanker in de klieren weer gegroeid was.  Die drukten dus tegen de zenuwen, want voor de rest was er (gelukkig) niets te zien.  De 25mg sutent was niet voldoende.  Voila voorlopig eindresultaat: vanaf vorige woensdag 37.5mg sutent zonder ophouden, valium om s nachts te slapen en door de dag pleister en pillen met morfine.  Het gaat nu veel beter en hopelijk wordt volgende week de scan van de thorax goed.

mariane

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 17, 2013, 14:03:49 pm »
maandag 7 oktober werd de thorax scan genomen en de kanker in de klieren was weer toegenomen. Sutent hielp niet meer en dus werd er naar Axinitib overgegaan.  Dat zijn 2 pilletjes per dag, 1 's morgens en 1 's avonds, constant. Maar de pijn in zijn buik en rug bleef, zelfs met de pleister en pijnstillers. Zaterdag en zondagnacht kon Jan niets meer slapen. Maandag naar de oncoloog gebeld en we mochten alle pijnstillers en pleister verdubbelen. Weer gaat het iets beter. Wat zijn mensen toch sterk, en wat maken ze ons soms wijs: niet te veel pillekes,  dat is slecht voor je gezondheid...  als ge ziet hoeveel pijnstillers ge kunt nemen vooraleer de pijn wat lichter wordt. Jan neemt ook een 1/2 pilleke voor zijn bloeddruk die gestegen is. Hij heeft nu een echt pillendoosje nodig. Gelukkig is hij heel moedig en positief. xmariane

Leen DR

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 17, 2013, 15:15:06 pm »
Ik ben geen lotgenoot maar wil hier toch graag even reageren.
Een mens is inderdaad veel sterker dan men zou denken.
Ikzelf heb een hersentumor gehad en moest op een bepaald moment wel 17 pillen per dag slikken.
Ik zou zeggen, probeer positief te blijven, ook al is dit soms moeilijk.
Heel veel sterkte! Leen

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 18, 2013, 11:46:00 am »
Hoi,

Inderdaad een mens kan zo sterk zijn.. maar ook veel pijn hebben..
Blijf zo alert als tot nu toe..

Kwaliteit is ook belangrijk in het leven!!
Stel dat als nr 1!!

Sterkte samen, dikke steunknuff voor jullie van,
Jet

mariane

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 27, 2013, 20:14:43 pm »
jan neemt nu 's morgens en 's avonds axinitib.  Daar is hij niet eens ziek van. Wel heeft hij twee morfinepleisters van samen 100mg, wat heel veel is en ook nog regelmatig 2x oxynorm, als de pijn niet meer te verdragen is. Het is zenuwpijn in zijn buik, rug en linkerbeen tot aan zijn knie. Meer dan liggen doet hij voorlopig niet meer. Hij heeft geen honger of dorst. De pillen moeten nù aanslaan!!! Hij is weer 5 kg afgevallen... en toch heeft hij er goede hoop op dat de pillen zullen aanslaan. Volgende maandag weten we meer, ik hoop het zo. xmariane

Leen DR

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 28, 2013, 14:50:35 pm »
Dag Mariane

Ik geloof dat positiviteit zeker helpt in het genezingsproces.
Het moet onwaarschijnlijk lastig zijn, zeker als je zo moet afzien.
Ik vind het dan ook fantastisch dat hij zo positief blijft.
Geef de hoop niet op!
Leen

rie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 07, 2013, 22:29:00 pm »
Hallo Marianne,

Elke medicatie geeft hevige bijwerkingen  en bij de ene al meer dan de andere. Sommige bijwerkingen schijnen bij de meeste voor te
komen en andere dan weer bij de ene wel en de andere niet.Ik ben nu aan de derde soort medicatie bezig  sinds mei dacht ik. Tel kens stel je de vraag bij de start van een medicijn "wat zal het nu zijn ". Al die pillen zijn een hevige aanslag op iemand zijn lichaam en we
hebben geen andere keuze dan te ondergaan. Ik nam al Votrient,Afinitor en nu Nexavar. De Afinitor gaf mij hevige oedeem ,de Nexavar nu
geeft hevige buikkrampen,diarree , haarverlies en huidproblemen. Votrient gaf nog het minste problemen. Ik neem nu ook pijnstillers Oxinorm en Tramadol. Pleisters heb ik ook liggen maar blijkbaar kon ik daar niet van slapen. Het is echt uitzoeken .

groetjes
Rie

mariane

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 10, 2013, 16:14:35 pm »
die maandag, 4 november, hadden we een afspraak met de oncoloog. Jan was al een paar keer gevallen omdat zijn been het niet meer hield.  Door de vele pijn stelde hij voor in de kliniek te blijven. Dat hebben we gedaan en er werden direkt scanners genomen.  Bleek dat Jan twee tumors had die een ruggewervel indrukten. Vandaar de pijn. Hij moest nu plat in bed blijven liggen. Vanaf 12 november kreeg hij elke dag een straling. Na de laatste straling  (11 in totaal) mochten we op donderdag,28 november,weer naar huis, met een ziekenhuisbed en een speciale matras voor doorligwonden, pampers en de nodige medikamenten. Ergens hadden we toch goede moed.
Thuis is alles toch veeeeeeel beter.

Hoop

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 14, 2013, 11:37:11 am »
Dag Mariane, ik wil jou en Jan het allerbeste wensen , hou de moed erin, het is soms zwaar, wij weten het ...
Hier gaat het goed met de Axitinub behandeling, sinds 6 weken nu wordt deze ingenomen door mijn partner, hij heeft niks van bijwerkingen, geen pijn, en is bijgekomen in gewicht, sinds bijna 2 weken zit hij op de 6mg-6mg dosis, en als dit aanstaande donderdag nog steeds goed gaat , mag hij proberen naar de max dosis te gaan dat is dan 7mg-7mg.
Ik heb schrik daarvoor, omdat de oncoloog eerlijk heeft toegegeven dat hij nog geeneen patient op die dosis kon houden , ze werden allemaal te ziek ervan...
Toch wil mijn partner het proberen, zodat hij moest de chemo niet aanslaan, toch het gevoel heeft alles te hebben geprobeerd met dit medicijn.. We zullen het pas weten in februari....
Thuis is het nog altijd het beste inderdaad, en met de feestdagen voor de deur....
Soms kan ik niet geloven dat mijn gezel zo ziek is, hij ziet er zo goed uit, dat wordt ons wel bijna iedere dag door iemand gezegd, en dan denk je 'ja, das waar, maar de waarheid zit vanbinnen hé'...
Goede moed, hopelijk kunnen we mekaar blijven steunen door onze berichtjes hier....

mariane

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 15, 2013, 18:33:51 pm »
liefste Hoop,
met spijt in mijn hart moet ik je zeggen dat het voor ons niet gewerkt heeft. Jan is 13 dagen thuis geweest en we hadden het nog goed samen. Hij at heel heel weinig en dronk niet veel meer, en sliep veel maar toch waren we blij. Maandag zijn we nog naar de oncoloog gegaan met een ziekenhuisbed maar daar kregen we te horen dat de axinitib van 2 x 4mg niet werkte en best werd stopgezet.  We kregen wel nog een voorschrift voor een kinesist omdat jan een beetje  hoestte en de slijmen moeilijk kon ophoesten. Dinsdag werd het ademhalen nog moeilijker en s nachts nog erger. Mijn man vroeg echt om er een einde aan te maken. Uiteindelijk heb ik woensdagmorgen naar de spoed gebeld. In de kliniek heb ik gevraagd om euthanasie, de papieren waren al in orde gebracht daarvoor. De oncoloog en een anestesist zijn langsgekomen, hebben het heel duidelijk nog 3 keer gevraagd en met zijn goedkeuring heeft hij toen een zakje morfine gekregen waarbij hij stilletjes in slaap werd gebracht en uiteindelijk, twee uurtjes later, niet meer is wakker geworden.  Heel mooi en zacht met heel veel respect.  Lieve Hoop, ik weet niet welke kanker je partner heeft, ik zeg ook niet dat hij dezelfde weg opgaat als mijn man, dat hoop ik echt met mijn hand op mijn hart, en ik hoop echt dat hij geneest. Ik zal nog wel op de site komen, ik heb eens gekeken maar je leeftijd stond er niet bij. Mijn Jan was 53 jaar. Als ik je met iets kan helpen, mijn mailadres is mbergers@telenet.be

Hoop

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 15, 2013, 20:11:18 pm »
Dag Mariane, dit had ik echt niet verwacht, ik moet er van bekomen, van je berichtje hierboven...
Wat is dit vreselijk, ik kan de juiste woorden niet vinden...
Mijn partner heeft sinds de zomer van 2011 dezelfde aandoening als jouw man had, je kan het verhaal lezen bij 'andere kankersoorten', en dan niercelkanker, daar pakte ik jouw verhaal op toen je reageerde op Emiel zijn verhaal over zijn Greta...
Ik ben echt gepakt door de snelheid waarmee dit nog alles is gegaan...
Je vroeg nog hoe oud mijn partner was, die was 58 toen hij ziek werd...

Ik wil je heel veel sterkte wensen Mariane, er komt een moeilijke tijd voor je aan...
Warme groet vanwege Hoop