Auteur Topic: op vermageringsdieet met kanker  (gelezen 6002 keer)

peggy.mertens

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
op vermageringsdieet met kanker
« Gepost op: september 04, 2013, 21:55:06 pm »
Hallo,
Ik heb sinds 2011 eierstokkanker. Ik moet ermee leren leven, studiemedicatie nemen en af en toe wanneer de tumor weer toeneemt een nieuwe reeks chemo. Hopelijk kan ik het zo nog vele jaren rekken.

Momenteel gaat het goed met mij. Na 8 zware maanden lijkt de tumor te reageren op de studiemedicatie die ik nu neem. Hij stabiliseert. Ik geniet van de mooie dagen die ik beleef, heel intens. De afgelopen 3 maand zijn super geweest.

Door de medicatie en mijn aanleg van nature (ben dus altijd wel zwaar geweest) ben ik zoveel bijgekomen. Ik heb ook lymfoedeem aan mijn linkerbeen en onderbuik. Ik weeg echt veel te veel (114 kg ).
Daarom heb ik onlangs besloten om weight watchers te volgen. Mijn bedoeling is om te zorgen dat ik niet nog dikker word, en indien mogelijk een paar kilo's kwijt speel. (liefst 20)
Ik kan zo moeilijk bewegen, en wil dus iets fitter worden. Elke kilo minder zal gemakkelijker gaan. (hoop ik)

Zijn er nog mensen die ondanks hun kanker, toch ook een dieet volgen.
Wat zijn jullie ervaringen?
ps als ik chemo krijg, doe ik niet aan vermageringsdieet.

groetjes
P

enit

• **
    • Bekijk profiel
Re: op vermageringsdieet met kanker
« Reactie #1 Gepost op: september 16, 2013, 15:16:44 pm »
hallo, ik lees nu pas je berichtje. Ik kreeg in 2011 borstkanker., In 2012 darmkanker, met terug de nodige behandelingen, chemo enz... Ook ik was veel aangekomen, zo'n 10kg . In de kliniek hebben ze me doorverwezen naar een dieetdeskundige (of hoe ze dat ook heten) Ik volg nu een gezond dieet, mag niet alles eten omwille van de darmkanker, heb oncorevalidatie gevolgd. Nu ga ik elke week naar Rekanto en ik ben ondertussen zo'n 6 maand ben ik 9 kg afgevallen. Niet mis, vind ik... Hopelijk heb jij hier iets aan...Sterkte in je zoektocht
Enit

peggy.mertens

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 21, 2013, 23:01:34 pm »
Hallo, Enit
bedankt voor je berichtje,
Ik volg weight watchers. En ben ondertussen 4 kg kwijt.
Ben content en eet eigenlijk gewoon waarin ik zin heb. Alleen eet ik bewuster en blijf zo van de snoep af.
groetjes,
P

Martine De Henau

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
    • www.mar-gezondheidspraktijk.be
« Reactie #3 Gepost op: november 16, 2013, 16:20:53 pm »
Goeiedag,

ja ik ben een tijdje weggeweest van het forum, wegens ziekte bij mijn echtgenoot. Nu ben ik terug  :). Ik zou toch graag willen reageren op het dieet van de weight watchers. Je kunt er wel resultaten mee halen, maar ik vrees dat er niet genoeg gewezen wordt op de nadelen van suikers (koolhydraten) en verkeerde vetten. Vooral kankerpatiënten hebben levend voedsel nodig, aangepast aan de soort kanker. Eten volgens de juiste combinaties, psychologische- en medische hulp (opsporen waar er disfuncties zijn bv traag werkende schildklier...), verdienen hier zeker en vast aandacht.
Warme groetjes,
Martine
wistik.be
mar-gezondheidspraktijk.be

peggy.mertens

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 18, 2014, 12:09:01 pm »
Hallo,
't Is weer effe geleden. MIjn weightwatch dieet was ok. Ik viel van augustus tot eind november zo'n 5 kg af. Ik was content hiermee, want ik wilde me niets ontzeggen . Als ik zin had in een snoepje of fritje dan at ik dat ook. Leven met kanker is al erg genoeg, dus ..;)
Spijtig genoeg hebben de groentjes en fruit zich tegen mijn darmen gekeerd. Door de behandeling moet ik restarmdieet volgen. (dit is geen fruit, amper groenten, gemixt) wel veel saus, volle produkten, ...
Het is op zich niet erg, alleen ik kom er zoveel kilo's van bij. Mijn 5 kg ben ik bijna helemaal terug bij.
Ik weeg veel te veel, ben zwaar. Ik wil terug wat vermageren, maar hoe doe je dat als je niets anders mag/kan eten dan suikerrijke snoepjes, croissant, veel saus, volle boter....
Pfff, Graag zou ik zo graag mijn 25 kg terug kwijt zijn en net zo zijn als voor mijn ziekte. Ondanks mijn ziekte wil ik me goed in mijn vel voelen en aantrekkelijk voor mijn man.
En mensen die zeggen dan; "ge leeft toch nog". Goedbedoeld maar daar heb ik niet veel aan he.
Iemand misschien toch nog wat tips om mijn gewicht in controle te kunnen houden?
groetjes
Peggy

Martine De Henau

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
    • www.mar-gezondheidspraktijk.be
« Reactie #5 Gepost op: juni 20, 2014, 21:22:29 pm »
Beste Peggy, misschien heb je toch een verkeerd of verkeerd begrepen advies gekregen. Mocht het niet zo zijn dan zou ik je toch aanraden uit te kijken naar een andere voedingsdeskundige. Het kan niet de bedoeling zijn dat je voortaan enkel snoep (suiker) croissants (transvetzuren) mag eten. Boter is niet zo een kwaad al is het voor jouw darmen misschien beter iets van plantaardige oliën te gebruiken. De functie van de darmen kan terug opgebouwd worden. Veel succes.

Martine De Henau
www.mar-gezondheidspraktijk.be
www.wistik.be

peggy.mertens

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 04, 2014, 16:00:02 pm »
Beste Martine,

Ik heb het niet verkeerd begrepen.
Mijn darmen zijn zo toegetakeld, dat alles met vezels er niet door passeert of mij zo'n krampen geven dat niet houdbaar is.

Over een paar maanden heb ik ook nog een darmhernia gekregen. Deze knelt soms mijn darm volledig af. Onuitstaanbare pijn, braken, ... Gelukkig is hij vanzelf, met over de buik te wrijven telkens terug eruit gesprongen. Op 1 seconde ben ik dan van de pijn verlost. Heel raar.

Groenten en fruit kan en mag ik niet meer eten. Ik heb ook geprobeerd met archaideolie, maar daarop reageerde mijn darmen ook al heel fel.
Het beste verdraag ik zelfgemaakte frietjes uit de friteuse of oven en puree.

Hoe fout mijn dieet ook lijkt, het is voor mij de enige oplossing om een beetje met minder pijn door het leven te gaan. Mocht je er meer willen over weten; het is een dieet voor darmobstructie (fase 1 en 2) opgelegd door de profs vd Gasthuisberg.
Bedankt voor je antwoord
Peggy