Auteur Topic: botkanker  (gelezen 97111 keer)

Jennifer

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:botkanker
« Reactie #120 Gepost op: juni 17, 2011, 12:37:01 pm »
Beste Mensen, sinds verleden jaar is er bij mij botkanker vastgesteld, nadat ik twee jaar ervoor 2x borstkanker had! Nu heb ik dus botkanker, met uitzaaiingen in de maag en op de lever! Ik krijg al die tijd al chemo, maar nu wordt het mij eventjes teveel en zou ik willen stoppen met de chemo en genieten van de dingen die ik nog kan! Iemand hier ervaring mee? Groetjes Jennifer x

adje

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: juni 22, 2011, 09:28:35 am »
Lieve Jennifer,

ervaring? Niet bij mijzelf, maar wel uit mijn naaste omgeving en niet de eerste keer.

Het is een keuze die JIJ maakt en niemand anders.
Ik heb indertijd gezegd tegen mijn arts dat ik kwaliteit boven kwantiteit verkies en in géén geval chemo wilde. Achteraf bleek ik één van de gelukkigen bij wie de botkanker primair en niet uitgezaaid was. Bij mij speelde ook nog andere fysieke zaken mee.

Maar als jij het gevoel heb en dat bespreekt met je artsen en psychologe die je mogelijk hebt of kunt aanspreken, dan zou ik persoonlijk daar inderdaad voor gaan!!! Of het een tijdelijke break is zodat je wat op adem kunt komen of dat je (cru gezegd) je einde menswaardig wil doormaken... JIJ bent degene die de keuzes maakt. En ja, dat is en supermoeilijke keuze. Wanneer weet je of het goed is? Helaas... niet... Al zou je kunnen redeneren van "ik wil vrede en niet die misselijkheid en bijwerkingen"... Waar voel jij je goed bij en wat zijn de consequenties als je stopt... dat kun je zéker bespreken met je artsen. Lukt dat niet, dan heb je de verpleegkundigen nog en psychologen. Jij hebt nu vooral bijstand nodig en rust.

Bij deze een (helaas virtuele, doch welgemeende) knuffel!

Adrienne

Bart_B

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: juli 19, 2011, 14:51:29 pm »
Hoi,

Ik zit met nog een vraagje momenteel... Onlangs zijn ze erop gestoten dat ik ietwat teveel rode bloedcellen heb (+- een miljard teveel). Ze blijken ook wat kleiner van volume te zijn dan normale bloedcellen. Nu beweert de prof dat dit waarschijnlijk te wijten is aan een ijzertekort (wat wel goed mogelijk is, gezien m'n onophoudelijke vermoeidheid de laatste tijd), maar anderzijds vind ik op internet enkel dat een ijzertekort gewoonlijk bloedarmoede (een te weinig aan rode bloedcellen) veroorzaakt... Het is toch allemaal wat verwarrend :) Iemand enige ervaring?

Groetjes

adje

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: juli 19, 2011, 17:25:01 pm »
Dit is zaak voor een internist of een hematoloog.
Niet voor een orthopedist.
Ik zou zowel internist als hematoloog raadplegen, aangezien er dan waarschijnlijk wel wat meer uit balans geraakt is.
Er is trouwens meer dan één soort bloedarmoede en bij jou gaat het hoogstwaarschijnlijk om een tekort aan zuurstof, waardoor meer rode bloedcellen worden aangemaakt.
Hier vind je alvast iets:
http://users.telenet.be/hematologie/Bloedcellen_algemeen.html

Bart_B

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: juli 19, 2011, 18:38:36 pm »
Dat is't 'm juist, ik ben al bij de Hematoloog geweest, en 't is  hij zelf die zegt dat't zo zit... maar ik vind er dus niks van terug.
Volgende week krijg 'k 'n ijzerkuur (per baxter, omdat dat 't snelst zou gaan). Maar ik vind't gewoon raar dat ze overal ijzertekort associëren met te weinig rode bloedcellen terwijl de Prof (van hemato) waar ik ben bij geweest zowat juist het omgekeerde zegt.

adje

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: juli 19, 2011, 20:57:44 pm »
Hmmm... ik deel je mening!!!