Auteur Topic: nog maar aan de start  (gelezen 6726 keer)

lacuisine

• Gast
nog maar aan de start
« Gepost op: oktober 16, 2006, 09:48:28 am »
 ???
Hallo allen,
Een drietal weken geleden werd bij mij borstkanker vastgesteld. Ik onderging een borstamputatie en okseluitruiming. Daar er toch okselklieren aangetast waren, begin ik op 24/10 met chemo voor 18 weken gevolgd door bestralingen en hormoontherapie.
Als ik jullie verhalen allemaal lees, zie ik dat ik heus niet de enige ben, alhoewel dat soms zo aanvoelt.
Ik denk soms dat ik nooit meer zo gelukkig zal worden als voorheen, dat mijn verdere leven zal beheerst worden door die afschuwelijke ziekte.
Ik weet niet wat mij allemaal nog te wachten staat en ben bang voor het onbekende.
Groetjes
Lacuisine

greet1

• Gast
Re:nog maar aan de start
« Reactie #1 Gepost op: oktober 16, 2006, 11:44:16 am »
hallo lacuisine, veel sterkte, ook ik ben bk patiente dit is van dec 2003 ook was dat voor mij dan een groot vraagteken, toch kan ik nu vertellen dat het al bij al nog meegevallen heeft de chemo is iets waar je van ziek word ik moet er geen doekjes om winden de stralen zijn beter te verdragen alleen word je vermoeid van op en af te rijden naar de kliniek ;) je mag zeker de moed niet laten vallen ik heb wel het geluk dat ik een hele goeie oncoloog heb waar ik met al mijn vragen naar toe kan zelfs telefonisch ik zelf ben nu 44 jaar en moeder van 5 kinderen het is soms zwaar dat is zeker maar ik ben omringd door een liefhebbende en begrijpende man + mijn kinderen die een hele steun zijn in deze moeilijke periode ik hoop voor jou dat je ook omringd word door familie die een grote steun kunnen zijn moest je nog vragen hebben je mag gerust berichten ik kijk nog alle dagen naar dit forum alsook het forum van borstkanker.net daar zijn het allemaal bk patienten

Marie B

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: oktober 16, 2006, 11:56:28 am »
Hey,
Ook bij mij werd een 3tal weken geleden borstkanker vastgesteld.  Mijn chemokuur begint ook op 24 okt.  in het UZ Gent.  Ik wens je alvast veel moed en sterkte.  Ik probeer uit te kijken naar volgend jaar, dan zal alles anders zijn.
Vele groetjes

lacuisine

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 17, 2006, 09:15:46 am »
Beste Marie B.
Ook ik zit in het UZ Gent voor mijn behandeling, bij Prof. De Pypere.  Ik werd geopereerd op 04/10.
Wie weet, hebben wij elkaar de voorbije weken, gekruist in de gangen van het ziekenhuis.
Ik start op 24/10 om 14.00u.
Ook van mij alle sterkte en veel moed. Je hebt gelijk,
laat ons uitkijken naar volgende lente en zomer.
Groetjes
Lacuisine

lacuisine

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: oktober 17, 2006, 09:28:20 am »
Hallo Greet,
Ik bekeek jouw vorige berichten en zie dat je al een hele weg heb afgelegd.
Ik heb ook het geluk een prachtig gezin te hebben die mij ongelofelijjk steunen. Ik heb 3 kinderen, mijn twee oudste zijn jonge volwassenen maar nog thuis, zodat zij mij veel werk uit handen kunnen nemen. De jongste is er 11 en probeert zich groot te houden.
Mijn man zegt steeds : "Samen sleuren we er ons wel doorheen." en daar hou ik mij aan vast.
Nog veel sterkte
Lacuisine

Marie B

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 17, 2006, 16:01:25 pm »
hey lacuisine,
We zullen elkaar blijkbaar kruisen.  Ik werd op 3 okt geopereerd en op 24 okt moet ik om 13.30h aanwezig zijn.  
Het onbekende komt nu zo dichtbij.  Zaterdag gaan wij nog naar een trouwfeest van vrienden.  Ik heb mezelf nog eens in het nieuw gestoken en ben van plan om nog eens goed te feesten.
Veel sterkte
Marie

greet1

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: oktober 17, 2006, 21:19:14 pm »
 :o hallo marie b en lacuisine ik wens jullie beiden veel sterkte voor de 24 oktober voor jullie is het de eerste chemo kunnen jullie laten weten welk chemo ze geven bij mij was het cef 6 kuren tis te zeggen in totaal 12 keren want 1 kuur bestond uit 2 keer met een pause van 1 week en dan 3 weken pause indien je misselijk bent en je hebt een port a cath dan kunnen ze medicijn meegeven naar huis dat is aangesloten aan de port a cath je moet dan wel weer na 3 dagen terug om het af te sluiten vraag er gerust naar bij de oncoloog want bij mij hielp het heel veel
nu iets anders ik heb dus 5 kinderen toen 14 en 12 jaar dat zijn meisjes , 7 en 5 jaar de jongens en een pasgeborene ook een jongen hij was wel 5 weken te vroeg geboren maar dat moest om mij zo rap mogelijk te kunnen behandelen gelukkig is alles in orde hij is nu bijna 3 jaar en een echte rakker

Marie B

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: oktober 18, 2006, 10:40:04 am »
Hey,
Mijn chemo bestaat uit 6 maal FEC om de 3 weken.  Ik heb geen uitzaaiingen, maar krijg chemo omdat ik zo jong ben (28 jaar) Maandag laat ik een pac steken.  Bedankt voor de tip ivm met de medicatie die thuis kan toegedient worden.  
Ik kan me niet voorstellen dat ik volgende week een hoopje miserie zal zijn, terwijl ik nu nog vrolijk rondloop.  
Het begint me meer en meer te storen dat mensen (waarschijnlijk met goede bedoelingen) denken dat na de chemo alles voorbij is.    Die 5 jaar hormonen nemen blijkt voor de buitenwereld niks.  Terwijl het net dat is dat mijn kinderwens zo lang zal uitstellen.    
Het is heel moeilijk om dat verdriet aan anderen uit te leggen.  Zodra je er goed uitziet denken de mensen dat je genezen bent.  Ik wil niet het slachtoffer spelen, maar borstkanker minimaliseren vind ik heel kwetsend.
Vele groetjes

greet1

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 18, 2006, 19:39:00 pm »
hallo, inderdaad denken mensen nog te veel als je er goed uit ziet dat alles ok is maar wij weten beter je voelt je niet elke dag hetzelfde ik heb nu ook nog momenten dat ik me down voel mijn kanker was ook niet uitgezaaid en zelfs niet hormoon gevoelig dus moet ik nu geen medicatie nemen maar ja iedereen is anders ik weet zeker dat jij het slachtoffer niet wilt spelen ik vind het zo sneu voor jouw kinderwens en ik hoop dat alles toch nog goed komt voor jou laat zeker de moed niet zakken ik weet het tis raar gezegd maar positief denken helpt veel om deze sombere dagen door te komen ik zal blijven aan jullie denken ik hoop ook dat je nog op het forum komt zelfs als je je niet goed voelt ik kijk dagelijks meerdere malen naar dit forum dus kan ik dan terug reageren ik zelf ben van west vlaanderen nl van menen ik ben volledig behandelt in de kliniek van ieper tot weder horen

lacuisine

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 19, 2006, 07:59:29 am »
Hallo Marie en Greet,
Net als jij, Marie, krijg ik ook om de 3 weken chemo en dit 6 maal, gevolgd door radiotherapie, 34 keer, omdat de okselklieren aangetast waren en dan nog
hormoontherapie.
Mijn gezin is compleet maar ik begrijp, Marie dat jij nog met veel vragen zit naar de toekomst toe. Volhouden en positief denken.
Ik ben gisteren samen met mijn dochter en schoonzus een pruikje gaan kiezen. Dank zij het gezelschap werd al bij al een leuke uitstap. Ik zag er nochtans tegenop.
De reacties die ik krijg zijn allemaal heel positief en vol warmte. Ik weet dat er wel negatieve reacties zullen komen mettertijd, maar ik probeer me daartegen te wapenen.
Straks ga ik koffiedrinken in het inloophuis te Gent.
Misschien word dit een eenmalige gebeurtenis, ofwel voel ik me er goed bij en ga nog. We zien wel.
Groetjes
Lacuisine

marianneT

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 19, 2006, 10:28:04 am »
Hallo Marie,
Net als jij ben ik ook vrij jong (30). Ik heb reeds 2 kindjes (20 mnd en 5mnd), maar ik begrijp je heel goed! Probeer je te troosten dat alles zijn voor en nadelen heeft... (magere troost, ik weet het). Ik voel me dikwijls schuldig naar mijn kindjes toe als ik moe en misselijk in de zetel lig. Dan wou ik dat ze dit niet moesten meemaken.
Ik werd soms ook gek van de (goedbedoelde) reacties van andere mensen. Van zodra ik zei dat ik geen uitzaaiingen had, deed iedereen net of het niks was. Net of ik gewoon even de chemo, de amputatie en de bestraling moest doorfietsen en dan zou alles achter de rug zijn! Ik wil geen medelijden, maar ik heb KANKER, niet even een griepje ofzo. De rest van ons leven zullen we hieraan denken. Iedereen bedoelt het goed, maar soms komt het toch niet leuk over...
De chemo is niet leuk maar ook weer niet zo erg als ik dacht. Ik heb nu net de 3de en laatste keer FEC gekregen, nadien nog 3 keer Taxotére en herceptine. AL bij al valt het nog mee. De eerste avond geef ik 2 keer over, de 5dagen nadien ben ik misselijk. Maar niet dat ik heel de dag doodziek op de zetel lig. Het hangt echt af van keer tot keer. De eerste keer was ik 3 dagen goed en dan plotst 3 dagen misselijk. De 2de keer onmiddellijk 5 dagen ziek. Dezekeer gisteren chemo gehad en vandaag goed! Nu hoop ik dat ik niet meer ziek wordt maar ik vrees ervoor!
Ben ook een pruik gaan kopen, samen met mijn man. Was bij mij ook een leuke uitstap! Dame was supervriendelijk (All hair in Leuven). We hebben goed gelachen! Heb vanalles gepast, kort lang, blond, bruin, ros. Ik krijg heel goede reacties. Zelfs ex-kankerpatiënten, die ook een pruik gedragen hebben, zagen niet dat ik een pruik draag!!!
Ik wens je alvast veel sterkte toe!
Groetjes, Marianne

Marie B

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 19, 2006, 10:35:03 am »
hey,

Toeval of niet, maar ik ben gisteren ook mijn pruik gaan kiezen!!  We zijn naar St Niklaas geweest.  Het UZ heeft mij het "haarcenter" aangeraden.  En inderdaad, ik vond het allemaal heel professioneel.  Ik was ook in Gent geweest, in een kleinere winkel.  Maar de keuze was zo beperkt.  Gelukkig ben ik toen assertief geweest en heb ik "neen, dank u wel" durven zeggen.  't Zal wel wennen zijn, die pruik, want mijn haar is nu veel langer.  
Hopelijk heb jij ook een pruik gevonden die je past.
Vele groetjes
Marie

lacuisine

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 20, 2006, 08:18:16 am »
Hallo Marie, Greet en nu ook Marianne,
Ik krijg zoveel positieve en lieve reacties dat deze de negatieve onmiddellijk de kop indrukken.
Ik kreeg gisteren een telefoontje van een zakenrelatie dat zo warm en vol genegenheid was, dat ik mij de hele dag goed heb gevoeld.
Ik ben ook gisteren naar de koffie-ochtend geweest in het inloophuis te Gent en dat is me enorm bevallen.
Je wordt daar zo goed opgevangen en je voelt je onmiddellijk thuis tussen lotgenoten. Er wordt over van alles gepraat en nog in het minst over ons ziekte.
Ik was van plan maar een uurtje te blijven maar ik ben er de hele voormiddag gebleven.
Als de chemo het toelaat, ga ik zeker nog.
Marie, ik vond het in St. Niklaas ook heel positief echt een dame die wist hoe ze met haar klanten moest omgaan, professioneel en toch hartverwarmend.
Groetjes
Lacuisine