Auteur Topic: progressieve arbeid,ziek vallen , vakantierecht kwijt  (gelezen 8247 keer)

fee

• Bekijk profiel
progressieve arbeid,ziek vallen , vakantierecht kwijt
« Gepost op: juni 28, 2013, 08:36:12 am »
ik werk reeds meer dan een jaar progressief en stoot deze week op een obstakel

in april liet ik een reconstructie doen, daarna nog verkleining waardoor ik toch weer 6 maand werkonbekwaam ben
ik kreeg te horen dat ik volgend jaar slechts de helft van mijn verlof zal hebben
omdat als je een jaar in progressieve tewerkstelling bent, en je valt ziek
geen vakantierecht meer hebt!
Dus die 6 maand "ziekte" worden niet meegeteld voor vakantie

daar ik 's nachts werk en al een deel van ons verlof verrekend word in ons nachturen
zal ik amper 2 nachtjes verlof over houden voor een gans jaar
schandalig!
je bent ziek, door die progressieve arbeid val je meteen op 40% van je loon
en dan wordt je nog je vakantierecht afgenomen ook, iets wat je echt wel hard nodig hebt na ziekte

ben nu aan het informeren of er een achterpoortje is
en blijkbaar is vanaf april 2012 een nieuwe wet
nl. Europees vakantierecht maar veel weet ik er nog niet over
het zou een recht zijn die iedereen heeft in mijn geval maar de werkgever zou dit moeten aanvragen
vernam wel reeds dat de werkgever zelf doet alsof zijn neus bloed en je daar niet over inlicht!

Je moet dus zelf weer zien te maken dat je alles krijgt waar je recht op hebt!

kan iemand hier meer over vertellen?
graag jullie ervaringen hieromtrent

Liefs Fee

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
Re:progressieve arbeid,ziek vallen , vakantierecht kwijt
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2013, 10:23:36 am »
dag Fee,

van dat Europees vakantierecht wist ik niets, ik ga het ook eens nakijken. Ik heb nl. ook ontdekt dat je verlofrechten verliest wanneer je te lang werkonbekwaam bent.  Ik ben zo in oktober terug voltijds gaan werken nadat ik 4 jaar op halftijdse invaliditeit heb gewerkt.  Ik heb dus ook maar 10 dagen in palats van 20 omdat na 1 jaar werkonbekwaamheid ziekte blijkbaar  niet meer gelijkgesteld wordt met arbeid.
en ja, dat is schandlig als je dan ziet dat pas afgestudeerden bijvoorbeeld recht hebben op hun 20  kader van jeugdverlof. Zelf ben je ziek, heb je alle krachten nodig, en dan krijg je geen verlof. En zo'n jonge mensen in de kracht van hun leven krijgen dan zomaar 20 dagen in hun schoot geworpen zonder een dag gewerkt te hebben :o.

keikopje

Bart-xtrakan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 28, 2013, 10:53:12 am »
Ik zit in dezelfde situatie.
Ik ben thuis sinds december 2011.
Als in september mijn scan en bloedwaardes goed zijn mag ik vanaf oktober of november een 2tal uur per dag werken.
Door mijn bedienden statuut heb ik dit jaar wel nog recht op mijn verlof en moet ik dit allemaal nog opnemen want overzetten naar volgend jaar willen ze niet doen. En Volgend jaar heb ik ook geen verlof. En ze vragen wel dat als je regelmatig vaststaande controles hebt bij de dokter dat je er verlof voor neemt ipv ziektedag? Logisch toch?
Als iemand meer weet over dit Europees vakantierecht gelieve het hier eens te posten aub.
alvast bedankt.
Groetjes

Bart-xtrakan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2013, 10:55:06 am »
Hier vind je alvast meer uitleg over Europees vakantierecht

http://www.abvv.be/web/guest/files-nl/-/file/772109/

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 01, 2013, 08:55:53 am »
ik heb de info over het Europees vaakntierecht eens doorgelezen. Wat me opvalt, is dat je er wel niet volledig voor betaald wordt: voor de vakantie die je nu zou "opeisen", krijg je het jaar nadien geen dubbel vakantiegeld meer >:(. Dat voel je dan financieel toch wel weer een beetje in het volgende jaar...
Ik ga er in mijn geval geen gebruik van maken, ik ga gewoon onbetaald verlof bij nemen. Dat mag namelijk ook he: als je door allerlei reglementen minder dan 20 dagen verlof hebt (in een voltijds uurrooster), dan mag je met onbetaalde dagen aanvullen tot het wettelijke minimum van 20 dagen (om te rekenen naar je tewerkstellingsgraad: ik werk 4/5de, dus ik mag aanvullen tot 18 dagen).

keikopje

fee

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 02, 2013, 08:20:10 am »
hey keikopje,
dat wist ik niet van de aanvullend onbetaald verlof, ga dara ook eens voor informeren
want ik zag net als jij na het goed doorlezen dat je het jaar erop financiëen weer een dobber krijgt te verwerken

ik heb ook beslist zolang ik half-tijds werk het niet in te roepen
ben toch al steeds 14 dagen thuis in mijn nachtroulement,
maar als ik terug naar 3/4 zou overstappen zou ik ook wel uitkijken naar dat onbetaald verlof hoor

groetjes
Fee