Auteur Topic: Brandnetel  (gelezen 2630 keer)

Martine De Henau

  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
    • www.mar-gezondheidspraktijk.be
Brandnetel
« Gepost op: juni 24, 2013, 22:53:51 pm »
Ze is rijk aan de vitamines A en B (B2 en B5), aan ijzer (even veel als orgaanvlees), aan silicium, zink, foliumzuur... Haar calciumgehalte is gelijkwaardig aan wat er in kaas zit, met daarenboven minder risico op allergie of overdaad aan calorieën. Ze levert zeven keer meer vitamine C dan sinaasappel. Bovendien is ze bloedzuiverend en verbetert ze de spijsvertering. Ze verdrijft ook de vermoeidheid. Ze is dus een ideaal middel om het einde van de lente te vieren en voluit van het begin van de zomer te kunnen genieten.
•   Netelsoep
Ongeveer 500g gewassen netels in een kookpot met 1 liter water, 1 groentebouillonblokje en kruiden (peper, zout, Provençaalse kruiden of komijn, kurkuma, koriander...). Voeg daarbij een grote aardappel of een courgette, in blokjes gesneden. Na 15 tot 20 minuten is de soep klaar. Mix en dien op met een scheutje room.
•   Kruidenomelet
Klop 4 tot 5 eieren en meng daar 200g gewassen en in fijne reepjes gesneden of gehakte brandnetels door. Voeg daarbij 50g geraspte kaas en 2 sjalotten. Op smaak brengen met peper en zout, en gedurende enkele minuten bakken in een antikleefpan.
•   Groene tartarinade
Meng ongeveer 100g jonge brand-netelscheuten met verse geitenkaas, wat olijfolie, peper, look en citroensap. Haal er de mixer door. Te gebruiken op pasta of op brood.
•   Pittige pistou of pesto
Mix 100g gewassen en uitgedruppelde brandnetelblaadjes met 25g pijnboompitten, 50g droge kaas (parmezaan), 3 teentjes look en 10cl olijf-olie. Voeg de olie langzaam toe tot u een vloeibare massa bekomt. Peper, zout en citroensap toevoegen. Koel kunt u deze pistou een week bewaren. Voor bij pasta i.p.v. tomatensaus.
Smakelijk. Martine
www.mar-gezondheidspraktijk.be
www.wistik.be