Auteur Topic: nieuwe techniek?  (gelezen 5136 keer)

Eowyn

• Bekijk profiel
nieuwe techniek?
« Gepost op: mei 14, 2013, 21:42:09 pm »
Sinds het middagjournaal zit ik weer boordevol vragen.
Ik ben mijn rechterborst verloren toen er twee gezwellen in zaten. Borstsparend was geen optie, zeiden ze.
Een jaar later heb ik preventief mijn andere borst ook laten verwijderen, samen met mijn eierstokken.

Vanmiddag zag ik een professor uitlegden, dat ze enkel de borstklier hoefden weg te nemen, dat de huid en de tepel konden blijven en de borst dan weer opgevuld werd met ander weefsel uit het lichaam. Je wordt dus niet 'plat' wakker.

Wat ik nu heb zijn twee lelijke, ongelijke strepen. Ik wou geen reconstructie omdat dat een te zware aanslag op mijn al zo gehavende lichaam zou zijn. Maar zoals het er daar uit zag, was toch heel anders dan wat ze mij voorstelden: alles weg en dan 'heropbouwen'.

Vragen vragen vragen dus. Kon het bij mij niet omdat er al kanker aanwezig geweest was? Is het een nieuwe techniek die twee jaar geleden nog niet toegepast werd? Was mijn arts niet van die mogelijkheid op de hoogte?

Vanavond zat  ik weer eens in  de spiegel naar mijn lelijke, ontvrouwelijkte lichaam te kijken... wat als???

Eowyn

Zonnemieke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: nieuwe techniek?
« Reactie #1 Gepost op: mei 15, 2013, 06:22:17 am »
Ik heb 2 weken geleden een borstverwijdering gehad, dit was dcis (non invasive cellen). Ik kreeg de optie voor onmiddelijke recontructie of niet. Bij onmiddelijke reconstructie kon de tepel bewaard worden, wat esthetisch beter is. Maar de dokter zei dat er altijd een kleine kans is dat rond de tepel toch nog iets achterblijft. Ik heb gekozen voor geen reconstructie en wel tepelverwijdering. Dit was mijn eigen keuze.
Onmiddelijke reconstructie was in mijn geval een optie omdat ik geen nabehandeling nodig had (dit waren we wel maar 100% zeker na de mastectomy). Indien je nog radiotherapie nodig hebt, is het niet aangeraden om onmiddelijke borstreconstructie te doen.

In geval van preventieve verwijdering, zou een arts toch de optie moeten geven van onmiddelijke reconstructie.

Nog efkens vermelden, dat 'opvullen met ander weefsel' simpel lijkt, maar dit is een hele grote operatie, en zwaardere revalidatie dan gewone mastectomy. In jouw geval zouden ze ook 2 borsten moeten reconstrueren, wat misschien met implantaten moet gebeuren?

Niks houdt je tegen om alsnog voor een reconstructie te gaan? Mijn plastische chirurg zei dat er geen verschil is met onmiddelijk of later, behalve die tepel dan (maar die wou ik zowiezo weg).

Ninake

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2013, 10:24:43 am »
Hallo,

Ik heb in november 2012 een dubbele preventieve (heb BRCA1) operatie ondergaan met behoud van huid en tepel. En met onmiddellijke reconstructie dmv silicone prothesen.
Het lijkt allemaal simpel en ze stellen het mooi voor maar mijn ervaring is anders.
Omdat ze alle borstklieren verwijderen is er alleen maar huid en spieren over.  De prothese wordt onder de borstspieren geplaatst. 
Dit doet weken héél veel pijn. Het is een lange revalidatie. Daarbij had ik ook nog eens necrose aan beide tepels.  Eén tepel is goedgekomen, de andere is vervormd en heeft bijna geen kleur. Omdat de huid zo dun is heb ik heel veel rimpels en deuken in mijn borsten.
Daarbij komt dan ook nog eens dat 1 prothese niet is ingedaald en de linkse onder mijn oksel verschuift.
Ik ben wel in 2003 links borstsparend geopereerd en heb daar bestralingen gehad.  Dit kan de oorzaak zijn van het verschuiven.
Heb gisteren ook het nieuws gezien met de mooie foto's, maar helaas kan het ook anders.
In de krant schreven ze zelfs dat het herstel maar een week zou duren! Mijn haren gingen recht omhoog staat!
In juni word ik opnieuw geopereerd om de schade te beperken.  Kosten, € 850 zouden dan wel voor mij zijn...

Nu dit is mijn verhaal, het kan ook wel goed gaan veronderstel ik.   
Hopelijk krijg je ook positieve reacties.

groetjes

Eowyn

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 15, 2013, 20:15:39 pm »
Ik heb al lang besloten dat ik het laat zoals het is. Maar ik vind het alleen jammer dat deze optie bij mijn nooit aan bod is gekomen. Het was ofwel alles weg, ofwel volledige reconstructie, met lange revalidatie.
Trouwens, meer dan genoeg operaties doorstaan!

Laat het nu maar zo, ik wen stilaan aan die veel te dure bh's en die bobbels die vooruit vallen als je voorover buigt. Alles went!

Eowyb

fee

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2013, 13:17:48 pm »
wil even antwoorden op zonnemieke haar reactie
dat er geen verschil zou zijn onmiddellijke of later

ten eerste is er psychisch een groot verschil
onmiddellijke   reconstructie heb je nooit door het leven moeten gaan zonder borst
wat denk ik minder psychisch belastend is

en latere reconstructie heb je toch een groter litteken over
want in de meeste gevallen heb je geen huid meer die zomaar kan opgevuld zijn

dus ofwel moeten ze bij prothese eerst de huid terug "rekken" ofwel zoals bij reconstructie het geval is nemen ze een stuk van de buikwand , is dan niet alleen vetweefsel maar ook huid die ze moeten verplaatsen.

Ik onderging een paar weken geleden een reconstructie op die laatste manier
had geen huid meer na de mastectomie

en om dan tegen Eowyn te zeggen
ik maakte mezelf ook steeds wijs dat ik perfect kon leven met die mastectomie
maar  eens je die borst terug hebt gaat een totaal andere wereld opnieuw voor je open

ik schrok enorm hoe blij ik was terug een borst te hebben
ik dacht alleen maar en hield alleen maar mezelf voor dat ik daar kon mee leven besef ik nu

die zware operatie hield me ook het meest tegen
maar je hersteld zo ontzettend snel,
pas op de eerste dagen/weken zijn heel zwaar maar daarna gaat alles heel vlot

ik liet de reconstructie doen daar ik enorm op de sukkel was met mijn arm wat een grote belemmering is in mijn job
kreeg die niet meer omhoog, resulteerde dan in het blokkeren van mijn nek en rug
alle artsen zeiden me dat een reconstructie in mijn geval de enige optie was dit te verbeteren

en ik voel nu al dat ze gelijk zullen krijgen
ben slechts 5 weken na de operatie nu en heb na mijn mastectomie die arm nooit de lucht ingekregen als ik nu al kan
en weet je waar het aan lag, voel ik nu?

de naad hield het tegen dat ik die arm omhoog kreeg
wanneer ik mijn arm wou omhoog steken verkrampte alles boven de naad van de mastectomie

nu ik daar in de plaats een borst heb gekregen trekt niks meer tegen
behalve dan het littekenweefsel die ik overhield na de mastectomie in mijn oksel

ik zeg niet dat al mijn problemen zullen opgelost zijn dat besef ik tenvolle
maar alvast één iets is ermee van de baan
en ook al blijft het bij dat ene
wel dan is die reconstructie meer dan waard geweest!

Inderdaad wel heel jammer Eowyn dat niet alle dokters alle optie's met je overlopen
ik ben bij de gelukkigen dat mijn artsen dat wel met me doen

lieve groeten
Fee

Zonnemieke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 18, 2013, 08:10:08 am »
Ja Fee, natuurlijk is er psychologisch een verschil.
Ik heb geen grote borsten, en de chirurg zei dat ze ging proberen om huidbesparend te opereren ( in functie van een eventuele reconstructie later), maar uiteindelijk ben ik nu wel zo plat als iets. Dit doordat ik eerst 2 borstbesparende operaties had gehad, en de grote van de tumor, en mijn zowiezo kleine borst...
Momenteel ben ik ook helemaal niet zeker of ik die reconstructie wil, maar ik geef toe dat ik nog in de euforie loop van 'eindelijk alles achter de rug'... Ik zie er vreselijk tegenop, die reconstructie. En ondertussen weet ik ook al dat meeste dokters het laten uitschijnen alsof dat het allemaal niet veel inhoudt, maar de werkelijkheid is anders...
Ik ben op dit moment wel blij dat ik het stap voor stap heb gedaan. Dus eerst mastectomy, nu herstellen, en later ooit reconstructie...

fee

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 22, 2013, 12:09:03 pm »
Zonnemieke,
ik deed hetnet zoals jij
na de mastectomie eerst bekomen
ik was ook enorm bang voor reconstructie, twijfelde enorm
en mijn pc deed nooit alsof het niks was
hij zei meteen dat het heel zwaar zou worden en er risico's zijn
legde me heel mooi alles uit
en net daardoor besliste ik van het te doen, mede door de enorme lasten die ik had, daar ik een zware cup over had
Maar zoek je als je eraan toe bent een chirurg waarbij je je 200% op je gemak voelt,
ik had enorm vertrouwen in mijn pc, door zijn eerlijkheid en meevoelendheid
en tot nu toe is alles prima verlopen, pijn is er maar dat weet je vooraf
en dat het enkele zwaar is wete je ook, je moet daar door
maar eens dat achter de rug is het zo fijn weer een borstje et hebben

als je vragen hebt shoot maar

Liefs
Fee