Auteur Topic: Vis  (gelezen 3568 keer)

Martine De Henau

  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
    • www.mar-gezondheidspraktijk.be
Vis
« Gepost op: mei 05, 2013, 21:41:54 pm »
Graag iets over vis eiwit en goede vetten, waaronder visvet.
 
Magere vis heeft geconcentreerde eiwitten. Daarom gaat de voorkeur in de eerste plaats naar vette vis. Bovendien bevat vette vis omega 3 vetzuren EPA en DHA, die kankerremmend zijn en beschermen tegen DNA schade door vrije radicalen. Vette vis bevat calcium, vitamine D, B12, magnesium, jodium, selenium, zink, koper en het dimethyl-amino-ethanol (DMAE). Dit laatste beschermt het celmembraan en stabiliseert de vrije radicalen.
o   Vette vissoorten
Zalm, zalmforel, haring, bokking, sprot, sardienen, paling, aal, makreel, tonijn. Het is vooral aan te raden zeewatervissen te consumeren. Let wel op om kleinere soorten te eten. Het vlees van een tonijn heeft een betrekkelijk hoog kwikniveau, omdat deze soort hoger in de voedselketen zit dan de meeste andere consumptievissen. Tonijnen voeden zich met haring, makreel, inktvis en zandspiering en kwallen. De bereidingswijze: gestoomd of gerookt. Bij gerookte vis enkel de binnenste lagen gebruiken, omdat de buitenlagen verbrande koolwaterstoffen bevatten.

tot de volgende keer,
Martine
www.mar-gezondheidspraktijk.be in Lier en Zonhoven
www.wistik.be
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2013, 20:05:09 pm door Martine De Henau »