Auteur Topic: plantaardige eiwitten en kippenei  (gelezen 3095 keer)

Martine De Henau

  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
    • www.mar-gezondheidspraktijk.be
plantaardige eiwitten en kippenei
« Gepost op: april 21, 2013, 20:25:19 pm »
Wat ik hier verder bespreek is voor iedereen, die geen allergie of intolerantie heeft tegen bepaalde voedingsmiddelen.

Plantaardige eiwitten
Zijn boven dierlijke eiwitten te verkiezen omdat ze geen arachidonzuur hebben, die ontstekingsbevorderend is. Ze bevatten echter niet altijd de 8 essentiële aminozuren zodat ze moeten worden aangevuld met melkproducten en kippeneiwit.

Kippenei
Dagelijks een ei met eigeel is toegestaan. Moet verhit worden opdat het thermolabiele avidine uit het eiwit (dat het biotine uit het eigeel vernietigt) onschadelijk wordt gemaakt. Een licht gekookt eitje of spiegelei waarvan het eiwit gestold is en het eigeel nog vloeibaar is optimaal.
Het eigeel bevat biotine, lecithine, PABA, vit. A, D, B1, B2, B6, B12, vit E, fosfor, zwavel, calcium, ijzer, natrium en kalium. Bevat wel 200 mg cholesterol, maar laat je niet verleiden of liever misleiden door de cholesterolrage. Rauw eigeel is te vermijden wegens gevaar op besmetting met salmonela en de enzymen uit rauw eigeel worden door het maagzuur en nadien door de pancreasenzymen volledig vernietigd. Van rauwe eieren wordt slechts 50% van de proteïnen opgenomen, terwijl dit bij gekookte eieren wel 90% is.

Niettegenstaande proberen natuurartsen een te hoge cholesterolwaarde te verlagen door rauwe eieren, evenals door het eten van vette vis.

Volgens het tijdschrift Food en Chemistry werd het ei als het meest perfecte voedsel beschreven. Volgens prof Wu zijn eieren een van de rijkste bronnen van antioxidanten. Ze bevatten namelijk veel carotenoïden en twee belangrijke aminozuren als tryptofaan en tyrosine.
Twee rauwe eidooiers bevatten tweemaal zoveel antioxidanten als een appel en evenveel als 25 gram veenbessen. Door koken of bakken worden de proteïnen meer opgenomen, maar ongeveer de helft van de oxidanten worden vernietigd. De proteïnen uit de eieren worden in de maag en darmen ontbonden tot peptiden, die een even gunstige werking zouden hebben als ACE-remmers, deze zijn klassieke medicijnen die de bloeddruk verlagen.  

Eieren bevatten bovendien volgens onderzoekers aan de universiteit van Maastricht zeaxantine en luteïne. Deze stoffen zorgen voor het zicht. Wie geregeld een eitje eet ziet beter en heeft minder van maculadegenerantie, die tot blindheid kan leiden.

Schuw het ei niet, zet het geregeld op je ontbijtlijstje. Gebakje en koekjes schrap ze uit je voeding.

Tot de volgende keer,
Martine
www.mar-gezondheidspraktijk.be
www.wistik.be
« Laatst bewerkt op: april 28, 2013, 19:53:58 pm door Martine De Henau »