Auteur Topic: Zorgeloos leven  (gelezen 27986 keer)

Jerommeke

• **
  • Diagnose 2000
    • Bekijk profiel
Zorgeloos leven
« Gepost op: april 12, 2013, 20:33:40 pm »
Hallo lieve mensen,

Zorgeloos leven.Hoe was dat ook weer!!!!!!
Ik kom effen piepen om jullie berichtjes te lezen en een beetje moed en optimisme op te doen.
k Heb een vermoeiende week achter de rug, dacht van een weekje sunparcs Mol aan te kunnen maar is een beetje tegengeslagen.
Enfin, op 17/4 heb ik weer een dag met onderzoeken (botscan,ct-scan thorax en bovenbuik alsook Mri van ruggewervel) en 3/5 maandelijkse controle + uitslagen van voorgenoemde tests.
Alles zal afhangen wat ze weer vinden  :'( . Ook merkers zijn te hoog indien resultaten slecht zijn hangt er chemo boven mijn hoofd.
Ook heb ik last van te strakke huid rond inwendige borstprothese(zit er al 11jaar) alles trekt en stoort.
Oncologe zei me deze niet te laten verwijderen omdat herstel van operatie teveel energie van mijn lichaam eist.
Dus blijf ik maar met ongemakken lopen.
Ik ga al jaren maandelijks op controle dit begint een beetje hoog te zitten, dit betekend ook elke maand stress.
Leven doe je bijna van de ene controle naar de andere en soms denk ik niet meer te gaan en alles maar op z'n beloop te laten maar dan is er weer mijn man die me ompraat om toch door te gaan.
Eigenlijk zou ik blij moeten zijn om nog te leven tenslotte ben ik al 13 jaar verder maar heb toch moeilijke momenten (zoals nu).
Ik heb de laatste maanden ook geen eetlust en ben 14 kg afgevallen wat onc. niet goed vindt.
Terug een beetje eet en levenslust zou welkom zijn.
Hopelijk komen er wat zonnige warme dagen en krik ik me daar aan op.
Ook voor jullie veel energie en sterkte dames.
Groetjes
Linda

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
Re:Zorgeloos leven
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2013, 20:58:47 pm »
hoi Linda,

zorgeloos leven, ik weet ook niet meer wat het is,
de afgelopen 7 jaar leef ik ook van de ene controle na de andere
maar na 6 jaar denk je toch het ergste gehad te hebben, ik kon het stilletjes achter mij laten
en dan op een donkere, gure novemberdag kreeg ik horen dat ik hervallen was, hervallen na 6 jaar
ook mijn broer verongelukte die week, mijn wereld stond helemaal stil van zoveel ellende
een ware nachtmerrie was het,
nu zit ik ook weer vast aan massa"s onderzoeken, onzekerheden hoe het gaat evolueren
ik heb in mei nmr, petscan, mammo, echo en uitslagen daarvan

zorgeloos leven, dat is me afgenomen de dag dat ik kanker kreeg
je beseft het eigenlijk niet, dat zorgeloos leven, totdat je het word afgenomen
ik ben ook 10 kilo afgevallen omdat ik héél slecht at
de laatste weken snoep ik enorm veel totdat ik maagpijn krijg
de stress is aan het uitwerken
eetlust heb ik weer, maar levenslust en energie kan ik met hopen gebruiken

veel succes met je onderzoeken, hopenlijk vallen die nog een beetje mee
zal héél hard voor jou gaan duimen
xxx Sabine

veronique123

• borstkanker sinds 11/01/2011
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 12, 2013, 23:11:43 pm »
Hallo,
Is inderdaad waar wat jullie zeggen de dag dat je te horen krijgt dat je kanker hebt verandert er enorm veel in je leven, niet alleen fysiek maar ook emotioneel krijg je heel wat te verwerken, je leeft voortdurend met een angstig gevoel van toch maar niet te hervallen, telkens weer die stress die je hebt voor de onderzoeken,enz...
@ Linda, ik duim voor je met de onderzoeken op 17 april
@ Sabine, voor jou duim ik ook met je onderzoeken in mei
En zeg straffe madammen laat de moed niet zakken hé jullie hebben al zovele watertjes door zwommen dat het jullie nu ook wel zal lukken, met vallen en terug opstaan, maar klein krijgen ze ons niet, ze zeggen dikwijls na regen komt zonneschijn en we gaan beginnen met van het weekend te genieten want ze geven  een warme en zonnige zondag daar krikt een mens zeker van op, de energie en de levenslust die komt wel weer terug, weet dat iedereen hier mekaar steunt en begrijpt ook als jullie het even moeilijk hebben en dat er niemand alleen voor staat, wij hebben elkaar daarom zijn wij ook lotgenootjes en straffe madammen !
Dikke steunknuffel,
Veronique

halmickey

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 13, 2013, 10:39:55 am »
hallo lotjes

Ja kanker kan je leven grondig veranderen, ik moest ook zware beslissingen nemen omdat ik erachter kwam dat mijn man mij bedroog toen ik in  het ziekenhuis lag, heb de behandeling toen volledig alleen doorgesparteld met de emotionele rugzak van de breuk maar het is mij gelukt en ik ben er sterker uitgekomen. Soms heb ik het nog moeilijk maar dan denk ik aan de kinderen en mijn lieve kleindochter en dat helpt mij erbovenop. Een ding is er possitief aan geweest ik heb geleerd om voor mijzelf op te komen,wat anderen ook denken daar veeg ik nu mijn voeten aan. Vroeger dacht ik eerst wat zou die of die denken dat is nu gedaan, nu kom ik op de eerste plaatst en doe ik dingen die ik wil.
@Sabine wat eten betreft heb ik ook problemen vooral met brood en aardappelen echt geen zin in, maar die heb ik gewoon vervangen door fruit en een dubbele portie groenten. Ik ben op een jaar tijd ook 16 kg vermagerd maar mijn arts vind dat niet erg, hij zegt  zolang je gezond blijft eten geen probleem, je bent zelfs al je buikvet kwijt.
@Linda veel succes met je onderzoeken op 17 april.

Dit weekend ons batterijtjes is opladen met het zonnetje zal nodig zijn, want ze zijn superplat.

knuffel voor jullie allemaal

Christine

Sara1967

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 13, 2013, 16:03:51 pm »
Inderdaad, vroeger stond ik er nooit bij stil dat ik een normaal leven had.
Dat was allemaal zo vanzelfsprekend, ik hoorde hier en daar al wel eens van iemand die kanker had, maar dat leek
allemaal zo ver weg van mijn leven.
Het kwam al iets korterbij toen mijn schoonvader prostaatkanker kreeg en eraan overleed in 1998, ik hield echt van
hem, zoals een 2de vader, en toch dacht ik nog niet van : "dit kan iedereen overkomen"....
Dit was ook in mijn ogen een kanker die alleen mannen trof, en dat is zo, maar bij de andere soorten van kankers stond ik
niet stil, alleen huidkanker hield mij wel soms bezig, en soms, als mijn borsten pijnlijk waren bij mijn menstruatie, ja, dan
heb ik wel eens gedacht : hopelijk krijg ik toch nooit geen borstkanker !

Dan kwam het nog korterbij toen mijn beste vriendin het kreeg, mijn leeftijd, en zij had het geluk niet dat het
op tijd gevonden werd, anderhalf jaar na de diagnose is zij eraan overleden, dat was een heel harde klap voor mij.
Zij was dan ook in mijn gedachten toen ik in de wachtzaal zat om de uitslag van de biopsie te krijgen in november 2011.

Ik denk nu heel vaak, te vaak soms, : wat zou ik toch nog graag eens "gezond" zijn, naar de dokter gaan voor iets kleins, zoals
een keelonsteking, of zo. Hoe bang was ik niet toen ik half september 2011 voor de eerste keer in mijn leven onder volledige narcose
moest om stembandenknobbels te laten weghalen, als ik daar nu aan terugdenk, dan zie ik in dat dat een peulschil was tegenover
hetgeen mij nog geen 3 maanden later te wachten stond !!
Ik moest mij toen (in sept 2011) een week zwijgen, wat zeer moeilijk was :-) maar dan terug op controle en toen zei de NKO arts die
mij geopereerd had : "alles is perfect genezen, je mag terug normaal praten", dat zal ik nu nooit meer horen : "alles is perfect genezen"
en dat doet pijn, soms heel veel pijn, emotioneel gezien dan.

In 1998, een paar maanden voor mijn schoonvader stierf, heb ik een miskraam gehad, op 11 weken zwangerschap.
Dat heeft mij heel diep geraakt, heb daar heel veel verdriet van gehad, want ik was echt superblij toen ik ontdekte dat ik voor de
2de keer zwanger was. Maar lichamelijk was alles terug heel snel goed : ik moest geen curettage hebben, echo van mijn buik was
goed, "alles was weg", en na een wachttijd van 3 maanden mochten we terug proberen.
Ik was terug in orde, niets van nabehandelingen, controle na 3 maanden, enzovoort, gewoon : "alles is ok".
Maar dan met het sterfgeval van mijn schoonvader, enkele maanden erna, is er van dat "terug proberen" niets meer gekomen, helaas.

Ik kan of durf ook niets meer op lange termijn plannen. Vroeger dan maakten we al een plannen voor een half jaar erna bvb, dat doe ik nu
niet meer. Ze zijn hier nu thuis mijn oren van mijne kop aan het zagen om in september een appartementje te huren aan zee voor een week of voor 2 weken, maar ik durf niets vastleggen. Wie weet hoe is het tegen dan met mij, denk ik dan....
Gisteren nog, toen mijn zoon zei van : "volgend jaar blijf ik nog thuis maar het jaar erna zou ik toch graag eens op kot gaan in Leuven, en dan, als alles goed gaat, blijf ik nog een paar jaren bij jou wonen terwijl ik werk, en dan zou ik eigenlijk wel graag tegen dat ik 30 jaar wordt, een kindje hebben". Inwendig sloeg ik helemaal op hol : hij 30 jaar, hij is er nu 19, wordt in de zomer 20, dus nog 10 jaar....
zou ik nog ooit mijn kleinkind zien ? zal ik zijn/haar eerste communie nog meemaken ?
En hup, gisterenavond, toen hij weg was, zat ik weer diep in de put.
Nu is het weer wat beter.

Ja, ik denk dat mensen die het geluk hebben om nooit met deze ziekte geconfronteerd te worden, niet beseffen, wat een geluk ze hebben, ook al zijn er natuurlijk ook andere ziektes die je leven grondig overhoop kunnen gooien.
Maar bij ons is nog altijd die "donderwolk" die boven ons hoofd blijft hangen en wij leven "van controle naar controle", Sabine zei het hier ook al, en ik denk wel dat de meesten onder ons zo zijn.
Waarschijnlijk, als we allemaal het geluk hebben, om binnen 10, 15 jaar, nog hetzelfde te zijn als nu, dat we niet meer zo van die jaarlijkse controle naar de volgende leven, dat hebben mij toch al mensen gezegd die er nu al 10, 15 jaar later over praten.

lieve groetjes,
Sara

creatief

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 20, 2013, 11:46:04 am »
Linda,

hoe was het op controle? Laat je ons iets weten?

Creatief

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 20, 2013, 12:36:37 pm »
hoi Linda,

hoe gaat het met je nu?  Hoe is je controle verlopen?
dikke steunknuffel voor je en ik denk aan jou
xxx Sabine

veronique123

• borstkanker sinds 11/01/2011
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 20, 2013, 14:19:44 pm »
Hoi lieve Linda,
Vraag mij net als de andere af hoe je het stelt?
Geniet vandaag alvast van het zonnetje  8)
groetjes

abba

• ik voel me een klein angstig vogelke
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 20, 2013, 17:19:10 pm »
inderdaad,  " zorgeloos leven " bestaat dat nog ?
een gewone buitenstaander kan onze angsten ens schrik niet begrijpen= maar allé ge zijt toch goed nu ???
jaja, we verzorgen onszelf en proberen er zo goed mogelijk uit te zien, maar de schrik zit diep...héél diep,
en ik leef ook van de éne kontrole naar de andere, durf ook niets vastleggen of plannen, niemand begrijpt dat : enkel de dames hier.
ik moet driewekelijks om mijn lading herceptine, en telkes die schrik van : mijn bloed zal toch wel goed zijn ??
momenteel ben ik stabiel, maar genezen gaat niet meer, en dat is zwaar,
telkens die schrik van = wanneer word het slechter ????
hoe zal het verder gaan, ...de aftakeling......
dank u dames voor alle steun
ook al ben ik niet dagelijks op het forum ik volg iedereen wel

annabel

fania

• Borstkanker van 5/3/2012 en drager BRCA2 gen
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 20, 2013, 17:23:05 pm »
Is idd een algemene zin die je te horen krijgt, je ziet er goed uit!
T is nog ni omdat we kanker hebben dan we ons moeten laten gaan he. Zit ge in een hoekje te wenen dat zijt ge maar een "mietje" zoals we hier zeggen en laat je jezelf ni gaan, dan is het ook ni goed !
Ik probeer me daar zo weinig mogelijk van aan te trekken en gewoon mijn ding te doen.
Maar t is ni altijd even makkelijk.

@Linda, laat ne keer wat weten he

Dikke knuffel voor alle lotjes
Fania
xxx

Jerommeke

• **
  • Diagnose 2000
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 21, 2013, 09:10:56 am »
Ja,ja, die woorden hebben we allemaal al te horen gekregen maar nu ben ik zo prikkelbaar als het maar zijn kan. 'k Loop ook op de tippen van m'n tenen vorige woensdag verschillende onderzoeken laten doen maar moet nog wachten tot 3/5 voor uitslagen en verdict, chemo of niet . Ik leef precies van de ene maandelijkse controle naar de andere, hier moet ik nog de "knop" voor vinden om af te zetten.  Grrrrrrr 'k weet met mezelf weer geen blijf en manlief moet dit natuurlijk bekopen. : :-\
Heb oooooooooh zo'n spijt dat ik in juni niet mee op weekend kan  :'(
Ik hoop op een ontmoeting op de volgende daguitstap .

Dames aub duimen in de lucht, ik ga het nodig hebben.

Groetjes

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 21, 2013, 09:21:22 am »
hoi Linda,

pff nog zolang wachten op resultaten van je onderzoeken, is vreselijk lang
nog 2 weken bijna, kan dat niet eerder
ik heb gewoonlijk een week later, na de onderzoeken al mijn uitslag
zoiets is moordend hé, zolang wachten, zolang die onzekerheid
kan best geloven dat jij op je tippen rondloopt
mijn duimen draaien nu al op volle toeren voor je
dikke lieve moedgevende knuffel voor je
xxx Sabine

swiffy

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 21, 2013, 10:33:05 am »
Zorgeloos leven , ja hoe was da ook weer? Buitenstaanders begrijpen niet dat we t niet kunnen loslaten , zelfs de personen die dicht bij u staan kunnen t niet vatten . Ze zeggen dat ik moet stoppen met over mn ziekte te spreken, dat ik er te veel mee bezig ben en dat t nu toch al 2jaar geleden is , maar ik word er wel dagelijks aan herinnerd . Ben vrijdag nog bij de dokter geweest; weeral de zoveelste blaasontsteking, buikpijn, opgezwollen en ga zo maar door. Ik zou wel willen dat ik terug dezelfde was als vroeger, maar mn lichaam vertelt een heel ander verhaal, en daarmee omgaan is moeilijk . Ik ben blij da ik het er hier met lotgenootjes kan over hebben, :)

fania

• Borstkanker van 5/3/2012 en drager BRCA2 gen
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 21, 2013, 10:48:59 am »
@ Swiffy
Daarvoor zijn we hier he, om mekaar zoveel mogelijk te steunen !!!
Ben ook superblij dat ik dit forul heb gevonden :)

halmickey

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 21, 2013, 11:19:43 am »
Hey Linda,

Ja twee weken wachten op de uitslag dat is heel lang, die onzekerheid dat knaagt, niet weten wat je te wachten staat.
Hier nog een paar duimen die volop draaien voor een goede uitslag.
Hou de moed erin meid.

moedgevende knuffel

Christine