Auteur Topic: vandaag....  (gelezen 6116 keer)

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
vandaag....
« Gepost op: april 02, 2013, 09:54:05 am »
begint mijn mindfullcursus in het ziekenhuis met lotgenoten
ik denk dat dit juist op tijd komt voor mij
ben de laatste weken zo moe, sta even moe op dan ik ga slapen
en ik heb me voorgenomen tot half mei me niet op te jagen
maar met die intense vermoeidheid begint mijn angstmolen weer te draaien
neem momenteel ampullen vitaminen maar helpt nog niet veel
ben mijn slaapmedicatie aan het afbouwen, dus ook 's nachts wat moeilijker slapen

die mindfulness gaat me terug rustiger maken
ga beter met mijn angsten om kunnen, je slaapt daar beter van
dus weg slaappillen, dan neem ik alleen nog vitamienen en supllementen bij
ik kijk echt uit naar die cursus
voor de geïnteresseerden, vertel ik straks meer als jullie willen
het zonnetje is al van de partij, wel nog een koude zon
maar het vrolijkt een mens toch al een beetje op hé
fijne dag voor iedereen
xxx Sabine

Sara1967

• Bekijk profiel
Re:vandaag....
« Reactie #1 Gepost op: april 02, 2013, 10:48:09 am »
Hallo Sabine,

ja, ik zou graag straks of morgen lezen hoe het meegevallen is !

Ik neem al jaren (zelfs van voor mijn operatie in dec 2011) elke avond 1 slaappilletje en heb geen behoefte om ermee
te stoppen, ik slaap goed door, al jaren, en heb de hoeveelheid nog niet moeten opdrijven na al die jaren.
En dan spreek ik wel van vele jaren, ik denk van vlak na mijn scheiding in 1999, toen had de huisarts me dat voorgeschreven.
Het is nog altijd met 1 per avond gebleven.

Maar : iedere mens is anders en ik zou ook wel best iets willen volgen, een soort van cursus of iets anders, dat mij anders met
angst doet omgaan, want angst kan je innerlijk helemaal klein krijgen, niet ?
Soms, als bij mij die angstgevoelens of onzekerheid voor de toekomst weer opkomen, dan ben ik niet om aan te spreken, ik
snauw iedereen af en zou het liefst van al mijn bed inkruipen en daar al huilend in slaap vallen.
Dan heb ik echt heel slechte gedachten, over wat er allemaal zou kunnen gebeuren met mij, ik kan dat niet tegenhouden, ik weet
ook niet hoe het komt, of door wat dat die slechte gedachten er ineens kunnen komen.

Als die negatieve gevoelens dan weer weg zijn, ben ik weer normaal gezind en praat ik normaal tegen iedereen.
Ik haat mezelf hiervoor, maar als dat opkomt, kan ik er niet aan doen......
Gelukkig zijn er meer goede gedachten dan slechte maar ik zou liever helemaal geen slechte meer hebben :-)

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 02, 2013, 11:59:33 am »
hoi Sara,

ik heb dat ook ja, als ik echt angstgevoelens heb ben ik ook niet om aan te spreken
ben ik ook korter van stof tegen iedereen hier
en zou dan huilend in slaap kunnen vallen

iedereen is anders op gebied van pillen, heb ik ook respect voor
ik ben niet zo voor pillen, de huisdokter zei me ook, als je slaappillen jaren neemt
geraak je er verslaafd aan en kom je er niet meer vanaf
en ik wil dat niet, maar het gaat weer zoeken zijn, neem nu om de dag een half
ik slaap al weer slechter, ik ga het proberen zoeken in alternatieve dingen: acupunctuur, voetrefelexologie, homeophaat

ja innerlijk kan je al je angst wegkrijgen
heb in het verleden nog mindfulness gedaan en als ik dan op controle ging
door behulp van ademhalingsoefeningen lag ik héél relaxt bij de echo
niet te geloven maar echt waar
ik vertel je er vanavond meer over
groetjes Sabine

veronique123

• borstkanker sinds 11/01/2011
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 02, 2013, 13:26:53 pm »
Hallo iedereen,
Ben benieuwd Sabine of het gaat meevallen jouw mindfullcursus, hou ons zeker op de hoogte hé.
En Sara ik heb je verhalen gelezen en vind veel gelijkenissen bij mezelf terug. Voor de bk nam ik nooit pillen en nu sinds 2011 neem ik 's avonds een inslaappilletje, ik slaap daarmee iets beter maar toch niet zoals voorheen, ik wil ook niet afhankelijk worden van die pillen maar als ik er geen neem dan doe ik geen oog dicht. Ik heb ook soms van die dagen dat ik mij erg zenuwachtig en opgejaagd voel, kom dan niet te kort in mijn buurt want dan begin ik ook de mensen die mij eigenlijk het dierbaarst zijn af te snauwen. Ik had dat niet voor mijn ziekte, dus ik denk omdat ik hormoontherapie volg dat het toch grotendeels met die pillen te maken heeft, is soms zo frustererend en achteraf heb je dan spijt dat je zo gereageerd hebt, je kunt daar echt niet aan doen dat is het vervelende hé.  En dan ook die angstgevoelens, schrik om te hervallen dat heb ik ook, ben van nature al redelijk pessimistisch ingesteld en kan vrij vlug panikeren.
En misschien is het wel zo dat die veel te lange winter er ook voor iets tussen zit, dus leve de zon die nu toch al enkele dagen haar best doet  :D
groetjes,
Veronique

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 02, 2013, 19:06:31 pm »
Hoi Véronique en Sara,

het was gewoonweg zalig vandaag, voel me zo rustig en ontspannen momenteel
we hebben ook een hele fijne groep, scheelt ook wel hé
1 man is er bij en volgende week komt er nog een man
we hebben ons eerst moeten voorstellen en uitleggen wat we van mindfulness verlangden
toen kregen we 2 bewustzijngewordings oefeningen
je kreeg eerst iets eetbaars in je hand, je moest je ogen eerst sluiten, dus je kon niet zien wat het was
we moesten met onze vingers voelen, dan mochten we er aan ruiken
hihi en ik de chocoladeverslaafde wist meteen dat het chocolade was
toen moesten we de ogen terug open doen en ernaar kijken, naar de vorm, structuur en kleur
toen mochten we zeggen wat we gevoeld hadden, wat geroken, wat gezien
toen mochten we het opeten in hele kleine stukjes, héél bewust eten dus
toen kregen we 2x een babyspeelgoedje in ons hand, ook voelen en ermee rammelen of het geluid maakte

daarna was het pauze, kregen we koffie, en konden we even met elkaar praten
héél gezellig en héél herkenbaar allemaal
er was nog iemand bij die voor de 2de maal kanker had, 14 jaar ertussen
ik vertelde dan ook dat ik het vorig jaar had teruggekregen, na 6 jaar
en dat ik het nu achter mijn oog had gehad
ze werden allemaal stil, 1 zei: amai dat moet verschrikkelijk geweest zijn, dat nieuws terug te horen
en dan nog achter je oog, ook niet simpel om te verwerken
ja toen ze dat zei besefte ik ineens ook hoe zwaar het eigenlijk was geweest
en dat ik nog héél wat te verwerken had, had moeite met mijn tranen te verbergen
werd gewoon overspoeld door emoties
ik besefte ook ineens (waar zo'n cursus toch niet goed voor is) dat als mensen mij vroegen hoe het was
dat ik dan wel rap zei van: het gaat redelijk, ik hield me in 2006 veel té sterk
en ik merk dat ik dat nu weer doe, wel niet zo erg als toen, ik minimaliseer veel dingen
en ik weet dat ik daar voor moet oppassen

weet nu ook dat ik nog héél wat te verwerken heb, dacht vorige week dat ik zo wat alles had verwerkt,
ook omdat ik me toen redelijk goed voelde, maar vandaag en gisteren voelde ik me niet zo goed
dus zit nog volledig in de verwerking, durf nu door de reactie van die 1 ook nu zeggen dat het wel héél zwaar voor me is geweest
tijdens de bestraling, op de tafel gaan liggen, ingekaderd door een masker, je broer pas verongelukt
je moet het maar doen, de psychologe die nu die mindfulness cursus geeft heeft me door de bestralingen geholpen
zonder haar was dat niet gelukt, zal dat ook niet rap zeggen
maar zonder hulp had ik het niet gekunnen

na de pauze hebben we een ademfocus gehad van 36 minuten
gewoon letten op je ademhaling, hoe je inademt en uitademt
je dwaalt héél dikwijls af met je gedachten, is niet erg, zolang je maar terug vriendelijk terugkeert naar je ademhaling
dit moeten we nu elke dag doen hier, ook hebben we een stuk van de cursus meegekregen
we moeten dan ook opschrijven hoe we het hebben ervaren
ook moeten we 1 routineactivititeit kiezen die we elke dag bewust gaan uitvoeren
en 1 van de 3 tips uitvoeren, dat is ons huiswerk

dit vind ik een aanrader voor iedereen
hoe je met je situatie omgaat, hoe je met pijn en de beperkingen leert leven
hoe je met stress en angst leert omgaan
leer je allemaal in een mindfulness cursus
ik kijk al uit naar volgende week
groetjes Sabine

creatief

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 02, 2013, 19:38:01 pm »
hoh, Sabine, dat valt dan reuze mee. En het contact met andere lotgenoten is ook heel steungevend, he.
Inderdaad, soms relativeren we te veel, waardoor niet alles optimaal verwerkt wordt.
Geniet van deze momenten, vlinderke, en geef jezelf de kans om je emoties te verwerken.

Lieve knuf,

creatief

fee

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 02, 2013, 19:48:17 pm »
leuk Sabine,

niet opgeven!

liefs
Fee

veronique123

• borstkanker sinds 11/01/2011
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 02, 2013, 22:33:08 pm »
Hallo Sabine,

Ben heel blij voor jou dat het goed mee viel en dat het een leuke groep is.
Jij kunt je gevoelens zo mooi verwoorden dat ik er eventjes stil van werd....
Het is inderdaad geen oneer om eens te zeggen dat je het soms moeilijk hebt, wat jij op korte tijd meemaakt is ook heel wat hé, daar is tijd voor nodig om dat te kunnen verwerken, het bewijst alleen maar dat jij een heel moedige vrouw bent !
Lieve groetjes,
Veronique

truuskwel

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 03, 2013, 17:55:05 pm »
Sabine jij hebt een ontzettend grote stap in de richting van het 'helen' gezet!
De kanker ontdekken, bestrijden en uitroeien is één ding.  De ziekte een plaatsje geven in je leven en verder groeien naar een fysiek en psychologisch gezond leven is een ander ding.

Het is eigenlijk simpel maar helemaal niet gemakkelijk voor ons omdat we zó in patronen leven!  Ok, we worden even wakker geschud, maar we hervallen oh zó snel in onze oude gewoontes.....

Keep up the good work!

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 04, 2013, 09:04:32 am »
dankjewel dames,

het is wel werken, elke dag een halfuur oefenen
maar het doet me goed, vooral innerlijk krijg ik nu meer rust
maar door die oefeningen komen er ook nog onverwerkte gevoelens naar boven
is goed, het doet me goed

deze week wel niet gemakkelijk om rustig die mindfulness oefeningen te doen
zit vast met een pijnlijke rug en nek: stress, onverwerkt verdriet en die hormonen
en laat nu net mijn kinesiste deze week verlof hebben,
gelukkig kan ik seffens terecht bij hare collega, iemand had afgezegd
gisteren ook bij de dokter geweest voor blaasontsteking
en mijn arm zeurt enorm, heb de hele dag mijn kous aan
maar we blijven glimlachen en genieten van de positieve dingen
xxx Sabine

Sara1967

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 04, 2013, 11:09:06 am »
Dag Sabine,

ben heel blij dat het goed meegevallen is voor jou !

Ik zou ook zo graag "iets" doen om de negatieve gevoelens, die om de zoveel dagen de kop opsteken en hier de sfeer in huis
grondig verpesten, te kunnen vernietigen, maar ik zit met het probleem dat ik alleen de woensdag vrij heb en dan
probeer ik al een kleine voorsprong te nemen hier thuis, in het huishouden, zodat ik niet met alles in het weekend zit.

Elke woensdag lijkt te kort, gisteren wou ik gaan zien voor die deelprothese in mijn bh, het is er weer niet van gekomen want
we zijn buiten in onze tuin beginnen werken, "was maar even" maar op het einde was het na 18u en ja, dan avondeten maken.
Zal voor volgende week zijn, hoop ik.

Ik heb een vriendin die regelmatig last heeft van migraine en die volgt dat ook : die mindfullness en is daar heel tevreden over.
Die heeft soms zo felle migraine dat ze er dagen moet voor thuisblijven.
Je kunt dat natuurlijk niet vergelijken met wat wij hebben, want naast de pijn die we soms nog hebben, zit er bij ons ook nog eens
de angst bij, om terug te hervallen. Bij haar hebben ze zoveel scans gedaan van haar hoofd, die weet dat ze niets kwaadaardigs heeft.
Maar zij werkt halve dagen, dus die kan al in de namiddag ergens heengaan, maar met 4 volle dagen werken, lukt dat zo niet.

Ik ga toch ook eens de activiteiten kalender van mijn omgeving hier wat meer in de gaten houden, je weet maar nooit dat
er iets in het weekend georganiseerd wordt hieromtrent, of de vrijdagavond.

Ik hoop dat de kinesiste je pijn wat kan verzachten, mijn sessies bij de kine zijn gedaan, maar ik moet zeggen : als ik
mezelf, en vooral dan mijn rechterarm, wat spaar, is de pijn goed te verdragen, en af en toe eens een pijnstiller.

Het zonnetje schijnt hier, dus dat geeft al wat goede moed, alhoewel : gisterennamiddag was het nog wel flink koud buiten !!

Groetjes aan allen xxx
Sara

truuskwel

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 25, 2013, 09:12:00 am »
Hoe is het nu Sabine?

Ik weet dat het moeilijk is om dagelijks te 'oefenen'.  Zo vergaat het mij ook.  Ik doe wekelijks één uurtje tai chi in een les en eigenlijk zou ik dagelijks moeten oefenen.  De dag van de nieuwe les kom ik tot de ontdekking dat ik nog niet geoefend heb  ::) :(.

Fijne dag nog en.....

Dus probeer dat een paar keer per dag te doen.
Zoals mijn leraar zegt:  Als je genoeg oefent vind je je innerlijke glimlach en dat is een hemels gevoel!

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 25, 2013, 12:19:25 pm »
hoi Truus

mooi gezegd, de mindfulness doet me echt goed
heb nog dagen en momenten dat het me niet gaat, maar zelfs dan, in de onrust en verdriet
kan ik dan toch rust vinden door te mediteren
je moet er elke dag mee bezig zijn en er tijd voor maken, dat is waar
ik moet me er zelf toe aanzetten soms, maar als ik eens bezig ben, word ik overvallen door een hemels gevoel
het geeft me vooral veel innerlijke rust en veel inzicht in mezelf
wat ik zo prachtig vind aan die mindfulness, je komt daar jezelf tegen, soms komen er zoveel emoties omhoog geborreld
als het ons niet gaat, we mogen altijd met die lesgeefster (psychologe) apart komen mee praten
heb ik al een paar keer gedaan, die extra begeleiding, wat ik net nodig heb, doet me zo goed
groetjes Sabine