Auteur Topic: Maakt radiotherapie je moe ?  (gelezen 6346 keer)

Merolleke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Maakt radiotherapie je moe ?
« Gepost op: maart 18, 2013, 16:02:36 pm »
Al een vraagje. 

Maakt radiotherapie je moe ?  Zou het mogelijk zijn om gewoon terug te gaan werken vanaf de start van de radiotherapie ?  Dan (zo rond 1 april) ben ik ongeveer 1 maand thuis geweest om te herstellen van de operatie.  Op dat ogenblik start ook de inname van Nolvadex, en ik lees bij jullie dat het over 5 jaar gaat.

Graag jullie ervaringen over moeheid bij radiotherapie/combinatie Nolvadex ?

Dank u !

katleen op de beeck

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Maakt radiotherapie je moe ?
« Reactie #1 Gepost op: maart 18, 2013, 17:11:01 pm »
hey

ik heb vorig jaar in juni een operatie gehad gevolgd door chemo en daarna nog 26 keer bestraald.
het valt eigenlijk wel mee maar vooral naar en terug van het ziekenhuis dat in je kleren kruipt vind ik zelf
met hormonentherapie ben ik halverwege de bestraling begonnen,daar heb ikzelf weinig last van
ik neem wel tamoflex,is schijnt hetzelfde als novaldex alleen een grotere doos zei de oncoloog
hoor nog van andere dat ze een paar weken daarna al aan het werk waren wel minder of van thuis uit
je moet zelf naar je lichaam luisteren dat is belangrijk
groetjes katleen

meerkat

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 18, 2013, 17:32:26 pm »
Ik werd er moe van, de ene persoon al wat meer dan de andere.  Het is afwachten, leer te luisteren naar je lichaam en neem zeker zo een brochure over bestralingen mee bij de dienst. Werken??  Het is te zien wat je doet voor werk. Ik ben drie weken na mijn bestralingen halftijds aan het werk gegaan, dat ging net, vooral dank zij mijn lieve collega's. Ik was wel blij terug onder de mensen te zijn, maar als het druk was??? daar kon ik niet tegen. Ik ging na de bestralingen wel regelmatig een koffie drinken en iets zoet erbij, dan kon ik dat zo een beetje plaatsen en kreeg ik meer energie.

rikkertje

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 19, 2013, 15:26:53 pm »
Het hangt mogelijk af van persoon tot persoon, maar zeker ook van het soort stralen, de dosis, grootte van bestraalde plaats...
Zelf kreeg ik al 4 keer een dosis stralen, de 2 eerste keren verliep het probleemloos, bleef voltijds werken, de 2 laatste keren heeft het me helemaal ondermijnd.

Nolvadex heb ik redelijk goed verdragen, maar een lachertje is het zeker niet.

Begin eraan met een positieve kijk!
Succes!

lady

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 19, 2013, 16:25:49 pm »
Het hangt van persoon tot persoon af maar ik vond het zeer vermoeiend en ondervond een duidelijk verschil in het weekend als ik geen radiotherapie had. Ik heb in totaal 33 sessies gekregen (25 op volledige borst en 8 boost op litteken). Na het beëindigen van de radiotherapie ben ik nog 6 weken thuis gebleven en had er nood aan om te recupereren.Ik neem ook Novaldex en heb er de gebruikelijke bijwerkingen van.

halmickey

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 21, 2013, 08:54:39 am »
het hangt af van persoon tot persoon, ik kreeg 33 bestralingen (25 gewoon en 8 boost bestralingen) na 20 bestralingen begon mijn huid te reageren ook al behandelde ik ze dagelijks 4 à 5 maal zoals voorgeschreven met flamispray. Met de boost werd het nog erger maar het was doorbijten. Mijn borst is nadien ook tweemaal vervelt, maar nu is alles in orde en ziet men zelfs het litteken niet meer.(operatie 6 feb.2012). Ook het heen en weer rijden naar het ziekenhuis kruipt op de duur in je kleren, dat mag men ook niet onderschatten. Ik mocht pas na de bestraling met de hormoontherapie starten dit hangt af van radiotherapeut tot radiotherapeut. Gewoon naar je lichaam luisteren en op tijd rust nemen als het nodig is dat is de boodschap.

groetjes Christine

creatief

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 21, 2013, 15:53:14 pm »
Beste Merolleke,

ik denk dat je vooral zelf moet voelen hoe het fysiek en moreel met je gaat.
Ga echter niet té vlug terug alles oppikken. Geef jezelf de tijd om alles te verwerken.
Indien je beslist terug te gaan werken zou ik je aanraden zeker binnen te springen bij het ziekenfonds en de mogelijkheid om progressief te gaan werken. Ik ben direct fulltime terug begonnen en dat was echt een verkeerde beslissing. Maak ook dat als je eenmaal terug voltijds werkt, je rekening houdt met de termijn waarbinnen je terug kan wat minder gaan werken met tussenkomst van het ziekenfonds. Ik was hiervoor te lang terug aan het werk geweest en kon daar dus geen gebruik van maken. Dit spijt me nog steeds... Ik had borstkanker in maart 2010.
Misschien nog ivm de Nolvadex: bijwerkingen variëren van persoon tot persoon. Houd er wel rekening mee dat er een invloed kan zijn op je concentratievermogen. Heel belangrijk om weten als je een job uitoefent waarbij dit belangrijk is.

Verder veel sterkte!

creatief

Doortje1

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 22, 2013, 15:58:37 pm »
Ik was wel vermoeid na mijn bestralingen .
De chemo zit ook nog in je en dat was al vrij belastend.
Ben nu een jaar verder en ik kamp nog met vermoeidheid.
Groetjes Doortje

veronique123

• borstkanker sinds 11/01/2011
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 25, 2013, 16:12:15 pm »
Hallo Merolleke,
Ik ben ook nog nieuw op dit forum en ben blij dat ik erop terecht gekomen ben. Ikzelf heb 33 bestralingen gekregen waarvan de laatste 7 een boost zoals ze dat noemen, ik vond het wel vermoeiend, maar dan vooral het ernaartoe rijden, ik had gelukkig mijn papa die voor mij chauffeur wilde zijn. Ik vond het ook heel deprimerend om al die lotgenootjes rondom mij te zien en ook mensen die er nog veel erger aan toe waren kom je daar ook tegen, ja het doet wat met een mens, probeer om een aftelkalender te maken dat geeft je moed.
Buiten de vermoeidheid van het heen en weer rijden had ik verder geen bijwerkingen enkel slecht slapen. Na de bestralingen diende ik 2 jaar zoladex inspuitingen te krijgen en 5 jaar tamizam pilletjes omdat de tumor hormoongevoelig is.  Wat het hernemen van je werk betreft luister naar je lichaam en ga toch zeker niet te vlug werken, probeer om het eerst allemaal voor jezelf te verwerken en zolang je thuis bent kan je ook rusten en de dingen doen waar je zin in hebt en vooral je eens goed laten verwennen door je omgeving, in elk geval veel succes met je bestralingen,
groetjes,
Veronique

nefertete

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 25, 2013, 17:53:00 pm »
Hallo,
Ik ben zelfstandige en ik ben tijdens de bestralingen blijven werken. het was wel zwaar maar het ging wel,  dan ben ik Femara (ook voor 5 jaar) beginnen nemen, en dan pas is de vermoeidheid begonnen, is het de combinatie van de twee of is het de nawerking van de bestralingen ik weet het niet maar dat is mijn ervaring.
Een raad Uw borst goed insmeren met speciale zalf die je voorgeschreven krijgt, dat helpt echt wel.
groetjes

swiffy

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 26, 2013, 14:01:03 pm »
Hoy, ik heb 25 bestralingen gehad na mn chemo s en ik moet zeggen dat ik geen hinder ervan heb gehad , mijn huid was ook niet verbrand ( heb geen water op de bestraalde huid gedaan ) en ik had mijn voorzorgen genomen: van een vriendin had ik gehoord dat paardenmelk zeer goed is voor de huid + is ook een boost tegen vermoeidheid . Elke avond maakte ik ne milkschake van paardenmelk met een banaan ; je kan zo een kuur doen van 1maand. Deze melk word ingevroren en je kan dit je vriezer bewaren, s,morgens 1doosje in de koelkast zetten en s avonds is t ontdooit. Heel gemakkelijk, mij heeft t alleszins geholpen! :)