Auteur Topic: functioneren na borstkanker: tips gevraagd  (gelezen 28463 keer)

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
Re:functioneren na borstkanker: tips gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: maart 17, 2013, 10:42:56 am »
hoi Kathleen,

je bedoelt herstel en balans, ik heb dat in 2006 na mijn kanker ook gevolgd
gaat over 3 maanden en 2x per week word je conditie opgekrikt
ik kan dat ook iedereen aanraden, je bent daar samen met andere lotgenoten
met de helft van de groep gaan we nu nog steeds om de 3 maanden eten
nu na mijn 2de kanker ga ik dit niet doen, maar ga wel mindfulness volgen
samen met lotgenoten, is gecombineerd met yoga oefeningen,
begint in april, kijk ik ook naar uit

gr Sabine

creatief

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 17, 2013, 11:09:17 am »
Gisteren naar de show van Kom op tegen kanker gekeken. Ik besef heel erg goed dat ik bof met het feit dat ik vroeg de kanker ontdekt heb, dat ik er uiteindelijk niet alleen voor sta,... Maar ik bén veranderd, en al vind ik het zwak van mezelf: elke dag denk ik aan kanker: onder de douche, als ik mijn litteken verzorg met hydraterende crème, voor de spiegel, als ik mij bh aantrek of als hij niet goed past, bij het nemen van de Nolvadex, wanneer ik vlug moe ben, als ik sentimenteel word, als ik buikpijn heb (ik heb bijwerkingen van de Nolvadex in de baarmoeder),...
Er is altijd wel een reden. IK besef dat ik moet proberen een positieve draai te geven aan dit alles. Ik ben er nog en ik heb (in tegenstelling tot mijn mama) veel meer kans om langer te overleven, gezien de nazorg.
Het blijft een zoektocht. Voor iedereen. Ook voor de omgeving, méér dan ik had ingeschat.
Ik las vandaag deze quote :“Cancer may rob you of that blissful ignorance that once led you to believe that tomorrow stretched forever.  In exchange, you are granted the vision to see each day as precious, a gift to be used wisely and richly.  No one can take that away.”  Een waarheid als een koe. :-)

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 17, 2013, 13:03:41 pm »
Ook ik ben veranderd
nu nog meer, nu het mij voor de 2de keer heeft getroffen
maar ik probeer er ook hier weer het positieve uit te halen
het zijn de woorden van mijn oncologe maar ik denk er elke dag aan, en het geeft me toch weer onbewust kracht:
"je hebt de pech dat je het achter je oog hebt gekregen, dat is zo uitzonderlijk, maar het grote geluk
dat je het nergens anders hebt. "
met andere woorden, ik heb weer geluk bij een ongeluk gehad
en zo probeer ik het ook te bekijken, maar is niet elke dag even gemakkelijk
de 1ste keer als je lichaam je in de steek voelt, ben je nog vrij optimistisch, je gaat ervoor
maar als een 2de keer je lichaam in de steek laat, dan is het even toch wat anders
de angst zit dan veel dieper merk ik
ik droom nu zelfs van kanker, zoveel meer angst heb ik nu
ben bang voor de toekomst, bang voor wat nog gaat komen
maar ik probeer van elke nieuwe dag te genieten
ga volgende maand mindfulness volgen met lotgenoten
ideaal om angst mee aan te pakken
samen hier kunnen we er af en toe wel een positieve draai aan geven
we zijn niet voor niets de straffe madammen hier  :D :D
groetjes Sabine

truuskwel

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 17, 2013, 13:37:40 pm »
Inderdaad dames, we mogen blij zijn dat we de wonderen van het leven en de natuur nog mogen meemaken.

Daarvoor moeten we zorgen dat we niet terug ons eigen IK niet in de vergeethoek duwen en genieten van al dat moois rondom ons!

fania

• Borstkanker van 5/3/2012 en drager BRCA2 gen
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 17, 2013, 14:09:08 pm »
Net als iedereen ben ik ook veranderd.
Voor de bk was ik een streverke, alles zowel prive als op het werk, moest in orde zijn.
Nu heb ik zoiets, wat vandaag niet gedaan is, komt morgen.
Al gaat dat makkelijker prive dan professioneel, maar ik probeer zoveel mogelijk alle stress aan mij voorbij te laten gaan.
Voor mijn ziekte waren we levensgenieters, maar nu nog meer, durf het bijna niet te zeggen, maar dit jaar gaan we 7 keer met vakantie, we nemen alles mee wat we kunnen.
We hebben vrienden die al jaren in juni een huis huren in Spanje en al jaren zeggen ze van kom eens af.
Wel nu gaan we ! In juni zijn we weg. Verlof heb ik niet genoeg om alles te overbruggen, wel dan neem ik maar onbetaald verlof, want wat zijn centen als je niet gezond bent !
Nu ben ik ziektevrij verklaard, maar wat als het veranderd, dan zal ik toch geen spijt hebben en zeggen van had ik dit of dat nog maar gedaan... Want de angst om te hervallen gaat nooit meer weg, ik heb het een plaats gegeven en probeer het achter mij te laten, maar het wordt nooit meer als ervoor.
Heb er eind januari doorgezeten door het misgaan van mijn bilaterale reconstructie via diep flap, en nu zijn we er nog niet, maar ik blijf er voor gaan, leef heel intensief en geniet van alles rond mij.
Alles wat ik gehad heb, kunnen ze me niet meer afnemen. En gelukkig heb ik een man die me daar volledig in steunt !

Grtjes
Fania

meerkat

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 18, 2013, 17:19:27 pm »
Dat zijn hier nogal moedige verhalen.  Ik zie het ook wel zitten, positief blijven tussen al die negativiteit in de wereld. Ik ben al jaren met klei bezig en daar kan ik ook goed mijn ding in kwijt, samen zitten we daar met veel straffe madammen die ziek zijn of geweest.  Maar samen maken we keramiek, ieder naar zijn eigen kunnen en tijd. Met lotgenoten wat het ook is, mindfullness of zwemmen, breien of koken, turnen of in het gras gaan liggen, het is "het samenzijn, het begrip van wat het is" wat het hem doet.  Daar put je moed uit en met kinderen omgaan, die zijn nog zo los en vol leven, dat doet je gewoon erin geloven.  Veel groetjes aan iedereen :-*

pascale1

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 18, 2013, 20:42:31 pm »
Thelma,  ik las je bericht, en....

Mijn borstkanker dateert van 2010. Oorspronkelijk ben ik alle behandelingen goed doorgesparteld ,
Na, een jaar liet ik een borstreconstructie uitvoeren
gedurende mijn hele behandeling nam ik nog alle huishoudelijke taken op mij, gaf mezelf geen tijd, ging niet naar een revalidatie programma, want mijn gezin had me nodig... Ik had ook geen steun of hulp van vrienden of familie. ik zat de hele dag thuis, veel op het forum, wat zowat mijn enige uitlaat was voor mijn gevoelens. en dan hield ik me nog sterker dan ik was, ik schreef het met een vleugje humor, of ik begon te relativeren. Terwijl mijn ware gevoel, zelfs ik niet meer besefte. soms voelde ik wel de emotionele pijn, maar stopte ze vlug zo diep mogelijk weg, gewoon omdat de realiteit van mijn leven hard was. Kortom ik belandde in een depressie, een jaar heb ik zo rondgelopen, mijn partner had er geen aandacht voor, zei dat ik mijn lichaam niet aanvaardde etc., we praten hoe langer hoe 'minder met elkaar, en huilen heb ik nooit echt gekund, ik wou niemand meer belasten, en ja, het was toch al twee jaar verder, dus moet je gewoon verder en positief denken, zeggen ze.
Sinds vorig jaar juni werd ik dan heel verwijtend naar mijn partner en kind toe, ik verweet ze en brulde over allerlei onbenullige dingen, zoals kousen die rondslingerden en noem maar op, maar mijn ware angsten en frustraties kwamen niet naar boven. In augustus kwam ik op een dag thuis en mijn partner had zijn spullen ingepakt, ik was razend, zonder te praten , zonder het van. Tevoren duidelijk te maken, dat het niet verder kon.hij wou mij niet spreken hij wou me niet onder ogen komen, hij zei alleen , ik heb geen gevoel meer voor u, en ik wil een nieuw leven...  Veertien dagen later heeft de woede en onmacht zich tegen mezelf gekeerd, en heb ik een zelfmoordpoging ondernomen, nu zes maanden later, na een tweede poging, en zes maanden verblijf in het ziekenhuis, ben ik nu in dagkliniek, deze begeleiding zal waarschijnlijk ook nog een jaar in beslag nemen.
Ik zeg je dit , om het gevaar van een depressie in te zien, ik besef dat wanneer ik echt voor mezelf had gezorgd, ik niet zover zou weggegleden zijn, ik heb het eigenlijk zelf ook lange tijd niet onder ogen willen zien, en nu ben ik verplicht, ik zat te diep, en met psychotherapie, ben ik nu al zover dat ik terug voorzichtig in een toekomst kan zien. Mijn partner heb ik slechts een maal gezien bij de psychiater, veel zei hij niet!. De vragen blijven..,soms lukt het me, om me op mezelf te focussen, maar heel dikwijls dwaal ik, vraag me af, of het door mijn verminkte lichaam is, dat hij vluchtte, de onmacht die hij voelde diep van binnen, de angst voor de toekomst? Ik weet het niet... Soms fantaseer ik dat hij msn terug komt, maar de evolutie die ik nu al zes maanden alleen moet doormaken, maakt dat ik hem tot op heden niet kan vergeven, vooral de manier waarop, is een trauma.
Gelukkig heb ik een hele goede opvang gekregen van de professionele hulpverlening, sommige gingen zelfs over de hun eigen grenzen., mijn leven heb ik tot nu toe aan hen te danken.
Dus wat ik vooral wil meegeven is, zoek op tijd professionele hulp, wacht niet te lang, je kan beter een gesprekje teveel hebben, dan eentje te weinig. Het maakt soms het verschil.

Voor iedereen hier een dikke knuffel, en waak over jullie grenzen !:-)

creatief

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 19, 2013, 06:55:36 am »
Pascale,
ik vind het zo moedig dat je je verhaal hier doet. Ik denk dat velen onder ons soms proberen weg te relativeren, wat toch zwaar op ons gemoed blijft liggen. Met alle gevolgen van dien. Je hebt gelijk: op tijd naar buiten komen en hulp zoeken is zo belangrijk. Maar niet altijd gemakkelijk.
Ik wens jou super veel sterkte en warme mensen die je op je pad mag ontmoeten.
xxx

truuskwel

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 19, 2013, 07:32:43 am »
Pascale ik vind jouw verhaal ook heel moedig.
Ik ben ook een spring-in-'t veld en geef me niet gemakkelijk gewonnen.  Ook ik ben na de hele heisa in een diepe depressie gevallen....
Via Rekanto ben ik chi kung (tai chi) gaan doen.   In het begin helemaal niet mijn ding want ik ben een vrouw van actie!  Nu 3 jaren later begin ik eindelijk te 'voelen' wat mijn leraar bedoelt en ik probeer mezelf te worden.....   Niet gemakkelijk want ik evolueer maar mijn omgeving niet.....  Ik moet geduld hebben, maar ik voel mij momenteel 'te moede' want ik krijg enorm veel tegenwind van m'n partner.  Mijn omgeving is altijd gewoon geweest dat ik altijd knikte en deed wat ze vroegen.  Niet dat ik dat nu totaal niet meer doe, maar ik begin mezelf te zijn en dingen te doen die IK leuk vind....

Ik had dus eierstokkanker en volgens mijn voetreflexologe duidt dat bij vrouwen nogal eens op jarenlange vernedering.....

't Volgende is wel in het Frans, maar het omschrijft wat we in de toekomst moeten doen:

« Laatst bewerkt op: maart 19, 2013, 07:41:21 am door truuskwel »

truuskwel

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 19, 2013, 07:35:39 am »
Heel goed Katleen die oncorevalidatie!   Achteraf kan je instappen in een programma van Rekanto      www.rekanto.be
Als je wil weten welke activiteiten er in jouw regio georganiseerd worden stuur maar een pb!

katleen op de beeck

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 19, 2013, 11:47:12 am »
hey truuskwel,

ik zou daar wel wat meer info over willen weten maar hoe moet je zou een pb sturen?

truuskwel

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 19, 2013, 13:16:12 pm »
Katleen onder je naam links van alle tekst staat een mannetje, een briefomslag en een tekstballonnetje.  Als je op het tekstballonnetje onder mijn naam klikt kan je een persoonlijk bericht sturen.

thelma

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 19, 2013, 22:08:53 pm »
Beste Pascale,

Bedankt voor je reactie. Een depressie is inderdaad iets waar voorzichtig moet worden mee omgesprongen. IK heb gelukkig veel steun van man en kinderen. Ik heb ook vele goede gesprekken met mijn huisarts, en met de nodige medicatie is het allemaal wat draagbaar. Het is niet gemakkelijk om met die negatieve gevoelens door het leven te moeten...Ik ben gisteren op controle geweest bij oncoloog, alles was goed, maar die depressie kan een gevolg zijn van de nolvadex.. en heb het goede nieuws vernomen dat ik ze niet voor vijf, maar voor tien jaar zal moeten nemen >:(

Ik vind het zo erg wat jou is overkomen. we moeten blijven vechten en hopen op betere tijden.
Probeer toch zo veel mogelijk je gevoelens hier van je af te schrijven, we zijn er om elkaar te steunen.
Vele groetjes en veel sterkte

Mammie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 20, 2013, 20:50:47 pm »
Hallo lotgenoten,

Ik ben opgelucht om jullie verhalen te lezen.
sinds ik de hormoontherapie neem heb last van sterke stemmingswisselingen,
de ene moment voel ik mijn goed en positief, dan weer down en ik kan ook niet veel verdragen meer.
Ik vlieg snel uit tegen mijn echtgenoot...voel mij gewoon een ander mens.

Ik had van mijn huisarts efexor 75 gekregen om het draagbaar te maken maar na drie maanden ben ik gestopt want ik had
meer bijwerkingen dan het hielp. Iets anders mag ik niet nemen omwille van dat de Nolvadex zijn werk niet zou doen.

Mijn echtgenoot kan er moeilijk mee om en wij hebben dikwijls discussies, ik ben bang dat mijn huwelijk er aan kapot gaat.
Ik ga wel naar een psychotherapeut en sinds kort wil hij ook meegaan.

Hebben jullie nog tips hoe om te gaan met deze stemmingswisselingen?

Lieve groetjes
Sabrina

pascale1

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 20, 2013, 22:13:29 pm »
dag lotjes,

inderdaad, de meeste artsen geven een anti depressiva, en daar moet je dan maar mee verder...
Bij de meesten onder ons helpen die wel een hele tijd. Alleen vergeten artsen wel eens dat dit alleen maar de symptomen van een depressie onderdrukt, de oorzaak wordt er niet mee weggenomen... tot er plots een verandering in je leven voor doet, iets dat weeral ingrijpt op je psyche. Dan valt de Bom.  En dan zeggen ze ineens dat het niet meer van alle medicatie is, maar dat psychotherapie nodig is. Als men al eens zou beginnen, met psychotherapie tijdens de kanker, of direkt na de behandelingen.Het zou veel leed kunnen voorkomen. Want wat er allemaal niet uit gekomen is bij mij, eindelijk ben ik van de overdreven angsten bevrijd voor de toekomst.
Enfin , ik zou hier een boek kunnen schrijven,van wat ik de laatste zes maanden allemaal heb kunnen een plaats geven. Ik weet waarom en hoe ik in bepaalde situaties reageer, en leer daar mee om te gaan, en zelfs veranderen.
Had ik het maar eerder geweten dat dit mogelijk was, dan had ik mezelf en mijn relatie mssn kunnen redden.
Maar er hangt inderdaad wel een prijskaartje aan behandeling, en daar wringt waarschijnlijk wel het schoentje voor de ziekenzorg...