Auteur Topic: functioneren na borstkanker: tips gevraagd  (gelezen 28612 keer)

creatief

• Bekijk profiel
functioneren na borstkanker: tips gevraagd
« Gepost op: maart 13, 2013, 15:45:44 pm »
Tja, ik dacht een oplossing gevonden te hebben. Toen ik mijn administratieve job niet meer naar behoren kon uitvoeren nadat ik 'ziek' was geweest, mocht ik beginnen bij mijn man in de zaak. Maar dit lijdt vooral tot frustratie. Er zijn gewoon dingen die ik blijkbaar niet meer kan. Als iets té technisch wordt, begrijp ik er niks meer van, administratie, al is het niet veel, vraagt zoveel concentratie... IK ben n beetje hopeloos. IK wil me zo graag weer nuttig maken én nuttig voelen. Kan iemand mij tips geven? Waar of bij wie kan ik terecht voor hulp? IK belde zopas naar de VDAB, maart het enige dat zij mij voorstelden is om mij ion te schrijven als vrijwillig werkzoekende...
IK zie het efkes niet meer zitten, wat ik zo zwak vind, want er zijn zoveel mensen die het moeilijker hebben dan ik...

creatief

• Bekijk profiel
Re:functioneren na borstkanker: tips gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: maart 13, 2013, 15:52:05 pm »
En nu krijg ik ook nog naar mijn hoofd van mijn man dat ik moet stoppen 'met dit hysterisch gedoe en aan zelfanalyse moet doen'.
Ok, ik maak fouten, en die geef ik ook toe, maar niks onoverkomenlijks. Of niks dat hij zelf al eens meemaakte. Ik heb een pak papier verkeerd gesneden....En ik huil, ja, maar dat mag blijkbaar ook niet. Jammer voor hem, maar ik ben inderdaad veranderd. Ik was sterk en trok in alles alleen mijn plan, had een goed inkomen, maar nu...Ben ik waarschijnlijk vooral een last, en dat had hij niet ingecalculeerd, denk ik. IK weet het allemaal niet meer....

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2013, 17:57:18 pm »
hoi creatief,

ik voel je pijn en frustratie tussen de regels door, en ik begrijp je bijzonder goed
je bent helemaal niet zwak, ik heb na mijn eerste kanker in 2006 ook niet meer zo kunnen werken dan voorheen
een paar dagen per week ging ik bij oude mensen poetsen
op den duur kreeg ik zoveel last van die hormonentherapie dat ik maar een halve dag per week niet meer ging
ook ik voelde me enorm nutteloos, heb toen 2 jaar vrijwilligerswerk gedaan
tot vorig jaar mei, toen begon ik te sukkelen met mijn oog
was ook moe en zo, maar dacht aan niets ernstigs
na lang zoeken, ik wou iets met gezondheid doen, schreef ik me in voor een cursus voetreflexologie
november vorig jaar begon dat, als me dat zou lukken, want heb ook last van concentratie
wou ik dat verschillende uren per week doen
het zou me een nuttig gevoel geven, en volgens mijn kinesiste zou het niet té zwaar en belastend voor me zijn
maar ach het heeft niet mogen zijn, vorig jaar november ben ik terug hervallen van kanker
ik heb de cursus moeten afzeggen
ben nu nog herstellende, bestralingen zijn gedaan, als nu volgende week
de nmr goed is kan ik weer terug herleven
ik wil alsnog als het goed blijft gaan met me de cursus doen in het najaar of volgend jaar
ik voel me nog té jong om hier altijd maar te zitten
het idee dat ik misschien die cursus nog kan doen geeft me onbewust weer vleugeltjes
heb je al gedacht aan vrijwilligerswerk, ik heb dat 2 jaar gedaan en gaf me zoveel voldoening
groetjes Sabine

kris0043

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 14, 2013, 09:10:07 am »
He creatief,

ik heb hetzelfde gehad, ik werkte als verzorgende in de thuiszorg, ben na 2 jaar terug halftijds gaan werken, maar dat ging gewoon niet meer! concentratieverlies, de arm die niet meewilde en de hormoontherapie die dan ook nog eens opspeelde.  van de dokter mocht ik niet meer werken als verzorgende.  ook een staand beroep mag ik niet meer doen (vroeger had ik een eigen broodjeszaak) dus dat was ook al geen optie.  Ik heb toen effe heel diep gezeten en doe nu vrijwilligerswerk, daar haal ik toch wel veel voldoening uit.  gelukkig is mijn man achter mij blijven staan en begreep hij mijn frustraties en de beperkingen van mijn lichaam, al was het niet altijd even evident voor hem.
kijk eens of vrijwilligerswerk niets voor jou is, je voelt je direct terug beter in je kopke zoals ze dat zo mooi kunnen zeggen.
ik heb me er ondertussen bij neergelegd dat ik niet meer dezelfde kris als vroeger zal worden, heb soms nog wel dagen dat ik van frustratie niet weet waar kruipen, maar he, ik ben er nog en kan toch nog van het leven genieten!
sterkte en weet dat je niet de enige bent hier die zich zo voelt, we zijn er allemaal om elkaar te steunen en weten allemaal hoe moeilijk het soms kan zijn voor mensen die niet begrijpen wat een impact die kanker kan hebben op je levenskwaliteit!

groetjes,

kris

Lea2013

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 14, 2013, 14:25:14 pm »
Ook ik functioneer duidelijk minder dan voor de borstkanker. Ik kreeg het in 2007, er volgde amputatie, chemokuur, bestralingen en vijf jaar Arimidex slikken. Die vijf jaar waren een ramp. Overal pijn (osteoporose, artrose, ochtendstijfheid, ernstige haaruitval, depressie, libido verdwenen, huid droogt helemaal uit en ga maar door. Ik heb het volbracht, deze week mag ik stoppen. Net als velen ben ik benieuwd of ik zal opkikkeren als die pillen weg zijn. Ik hoop het zo! Kan gewoon bijna niks meer. Ik wil van alles, start ook dapper en dan raak ik zo afgemat, dat ik het niet volhoud. Een beetje werken, een huis vol drukte, een stukje fietsen, alles is teveel. Ik hoop vanaf nu dat het beter zal gaan en hou jullie op de hoogte! Want ik trof hier heel veel vragen aan van vrouwen die willen weten of de Armidex ellende ook weer voorbij gaat na het stoppen. Nou, dat wil ik ook weten en binnenkort zal ik het ook weten!
Misschien is er dan toch nog hoop op een zinnige daginvulling voor mij. Want bijna niemand snapt dat je niet 'normaal' kunt functioneren. Hopelijk ben ik dan ook van al dat uitleggen en verantwoording afleggen af. Je bent al vaak zo moe. Maar daar word je pas echt moe van! Groetjes, Lea2013

creatief

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 14, 2013, 17:47:14 pm »
Ik ben blij te horen dat ik niet alleen ben die het moeilijk heeft. IK hoop ook zo dat na de Nolvadex het weer beter zal gaan... Maar intussen kan er zoveel schade berokkend zijn.
Ik kan me bvb niet permiteren om vrijwilligerswerk te doen, al vind ik de tip zeker zinvol.
Ik heb twee kinderen ten laste uit mijn eerste huwelijk, waar ik alleen voor zorg (geen contact meer met de papa, en ook geen financiële steun) die nog alle twee studeren. Ik kan mijn nieuwe partner niet vragen alle taken van een eerste partner als vader op zich te nemen. Hij steunt wel financieel, maar ik voel dat dit een twistpunt wordt. Zodoende... nog een zorg bij. Ik ben ziek gevallen toen we een jaar samen waren, en ik ben erdoor zoveel veranderd. Hopelijk raak ik hier door. Ik kan momenteel alle steun gebruiken, maar kan dus aan mijn partner in deze geen raad vragen...

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 14, 2013, 18:11:01 pm »
hoi creatief

wordt inderdaad moeilijk als je aan je partner geen raad kan vragen
hopenlijk geraak je hier uit

ik vrees dat ik ook niet meer echt kan gaan werken na 2de maal kanker
heb een aanvraag gedaan voor een inkomensvervangende plus integratietegemoetkoming
ook mantelzorg heb ik aangevraagd en is al goedgekeurd

kon na de 1ste kanker ook niet meer normaal functioneren met die 5 jaar hormonen te nemen
was ook zo blij toen ik kon stoppen in november 2011
helaas was vorig jaar juist een jaar gestopt, terug hervallen
en nu zit ik voor het minste weer 5 jaar vast, nu aan de Femara
kan zijn dat ik nog langer dan 5 jaar moet slikken
ben ook bang weer voor de bijwerkingen en wat het met mijn lichaam gaat doen
maar heb daarin geen keuze: het zijn de bijwerkingen ondergaan of terug kanker krijgen
dan is de keuze rap gemaakt hé
heb gelukkig een goede kinesiste voor mijn spierpijnen
groetjes Sabine

thelma

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 14, 2013, 21:23:09 pm »
dag lotjes,

Ook ik heb het al heel moeilijk gehad, ik kan precies mijn leven niet meer opnemen van voorheen.
Ik neem al twee jaar nolvadex en heb ook last van de nevenwerkingen, spierpijnen, vapeurs en wat ik hier blij ben te lezen is dat er nog anderen zijn die last hebben van depressie door die hormoontherapie. Ik had de link nog niet gelegd. Vroeger was ik een echte optimist, lachend door het leven gaan, ook tijdens mijn kankerbehandelingen ben ik er blijven in geloven, maar nu, pff, staat het wenen mij altijd nader dan het lachen..

Groetjes
thelma

meerkat

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2013, 22:35:28 pm »
Hallo, ik herken alles wat ik hier lees. Ik ben nog 2 jaar zoet met Arimidex en de bijwerkingen zijn soms zo heftig dat ik eens moet uitrazen, uithuilen.  Ik heb soms veel pijn, ben zo zwak als wat, ik ga wel fitnessen en dat doet deugd. Maar ik kan zeker niet meer wat ik vroeger kon, als ik denkwerk moet doen, kunnen mijn hersenen niet meer mee, ook linken leggen, het is allemaal een gedoe.  Mijn familie en sommige vrienden begrijpen het ook maar half, gelukkig niet allemaal, maar zij hebben geen kanker gehad. Ik zeg hen soms: ik wil ruilen, al het werk doen en geen kanker hebben.  Mijn man begrijpt mij wel goed, ik zie wel dat hij het ook moeilijk heeft, is ook bang. Ik werk momenteel halftijds, dat is meer dan genoeg en heb een heel lieve collega die me echt helpt als ik weeral alles ben vergeten :-\
Tips voor jou: toch proberen positief in het leven te staan, en je omringen met positieve mensen en zeker niet van jezelf verlangen dat je alles terug kan, ik geloof er wel in dat de kracht zal terugkomen. Die 5 jaren of voor sommigen langer zijn er om te genezen of niet terug ziek te worden, maar het lijkt misschien lang maar hoeveel jaren krijgen we er niet bij daarna, daar doen we het voor en houden we vol. 

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 15, 2013, 08:11:08 am »
ja inderdaad, ook al hebben we zoveel bijwerkingen van die hormonentherapie
we krijgen er hopenlijk daardoor vele jaren bij, dat trekt me recht
ik heb al 5 jaar achter de rug, moet nu weer 5 jaar hormonen nemen en waarschijnlijk langer
ik ga proberen me er deze keer niet in op te jagen en de bijwerkingen zoveel mogelijk proberen goed op te vangen
heb me er al bij neergelegd dat ik nooit meer zal worden gelijk vroeger
maar dat ik ook ondanks die ellendige ziekte, zoveel gegroeid ben, zoveel meer levenservaring heb gekregen
dat ik veel meer geniet dan vroeger, dat ik echt alleen nog leuke dingen doe met leuke mensen
dat ik negatieve mensen echt wel overboord gooi nu
dat ik meer opkom voor mezelf
dat ik meer durf mijn dromen  achterna te jagen
dat ik elke nieuwe dag als een kans zie, dat ik elke dag met een lach opsta
dat ik elke dag zoveel mogelijk geniet van de dagdagelijkse dingen
dat ik ondanks alles hier op een warm forum ben terecht gekomen
dat ik sinds mijn ziekte al zoveel waardevolle vriendschappen ben tegengekomen, die ik anders niet was tegengekomen
dat ik Tai Chi heb leren kennen

een héél rijtje hé, als ik bekijk zijn er ondanks de beperkingen en de bijwerkingen van die hormoonen
ook héél wat positieve dingen gekomen, héél wat goeds op mijn pad gekomen
leef en geniet zoveel mogelijk, pluk de dag
dikke knuffel voor iedereen en hou vol iedereen
samen zijn we sterk en kunnen we het aan
xxx Sabine

fee

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 15, 2013, 08:12:13 am »
creatiefje,
ik stuurde je reeds een privé mailtje maar
ik wil je hier ook nog eens een hart onder de riem steken
probeer er idd positief naar te kijken
niet gemakkelijk dat weet ik maar al te goed
maar als je al één negatieve gedachte kan omzetten naar één positieve ben je al een stap vooruit.

liefs
Fee

Kaat46

• diagnose september 2009
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 16, 2013, 09:18:34 am »
Dag lotgenootjes

Lang geleden dat ik nog op het forum was ...
Reden: mijn pogingen om alle to do's van gezin en werk rond te krijgen -(
Zoals hierboven al zo vaak gezegd, niet simpel voor ons
Mijn behandelingen dateren van eind 2009 en ik ben aan de Nolvadex

Ik leef zo'n beetje zoals Sabine (witte vlinder) hierboven beschrijft
proberen genieten van elke dag, van de kleine dingen
negatieve mensen overboord gooien ...

Ik maak elke dag een to do lijstje
pik er de meest dringende zaken uit
en stop als mijn energie op is
... zaken die niet afgehandeld zijn, daar heb ik mee leren leven
Ik probeer ook het plotse gevoel van 'mijn energie is op en ik kan niet meer' te voorkomen door zelfgekozen pauzes waar mogelijk

Het is allemaal niet evident maar ik besef dat vele mensen veel slechter af zijn
en concentreer me op het leuke in het leven
waarbij ik echt vooral aan mezelf denk
vroeger stelde ik de kids en mijn man altijd op de eerste plaats
de kids zijn nu 16 en 18 maar hebben het daar wel moeilijk mee
ze klagen dat ik niet meer dezelfde ben, en dat is inderdaad zo

Liefs
Kaat

« Laatst bewerkt op: maart 16, 2013, 21:49:19 pm door Kaat46 »

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 16, 2013, 15:47:12 pm »
Hey lotjes,
wie zou er wel nog dezelfde zijn hé na al wat wij hebben meegemaakt.Was het maar zo simpel als ze mij voorhielden aan de start van mijn behandeling:"één jaartje op de tanden bijten om de operaties,chemo's en stralen door te komen;maar dat lukt jou wel,want jij bent een sterke.Dan een jaartje om op je positieven te komen en het jaar erna is alles weer als voorheen."Nou lekker niet.Al moet ik toegeven dat ook ik,onder invloed van steeds datzelfde verhaal van niet-zieken,dat begon te geloven.Nu reeds 3 jaar na de laatste chemo(wel nog aan de nolvadex)is niks meer zoals voorheen:kan m'n job niet meer uitvoeren zoals ik dat wil(nog steeds in progressieve arbeid);hobby's moeten laten gaan(want vele dingen lukken niet meer);sociaal leven is erbij ingeschoten(want ze vragen je één,twee,misschien drie keer mee maar als je steeds neen zegt omdat je té moe bent of toch meegaat en ze je dan naar huis moeten brengen omdat je niet meer vooruit kan,tja dan houd het gauw op).En dan zeggen die overtuigden van 3 jaar geleden:"ja we hadden dat wel gedacht met zo'n zware behandeling,je zal nooit meer worden wat je vroeger was,maar allez je bent er nog hé".
Als ik al die verhalen hier lees van mensen die geen of té weinig begrip krijgen uit hun naaste vaak dichte omgeving dan doet dit zoveel pijn.Want dat kleine beetje begrip,dat kleine beetje steun zou vaak zo'n groot verschil kunnen maken.En dan rest er weer dat oude cliché:hoe jammer het ook is,maar ik ben zo dankbaar voor al die lieve lotjes dat we mekaar kunnen steunen en begrijpen,dikke weekendknuffel aan iedereen

katleen op de beeck

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: maart 16, 2013, 22:03:17 pm »
hey

ik volg sinds vorige week onco revalidatie,de sociaal assistent vertelde dat het blijkbaar zou helpen
om uit de moeheid te geraken en ook voor de concentratie beter zou zijn.
Ik moet 2 keer per een uur en een half samen met andere kankerpatienten gaan sporten
onder begeleiding van kinesisten in het ziekenhuis.
Misschien moet je je daar ook eens op bevragen
groetjes katleen

truuskwel

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: maart 17, 2013, 00:24:30 am »
Hallo dames,

Inderdaad we worstelen allemaal met het probleem dat we niet meer functioneren als tevoren.  Sneller moe, niet kunnen onthouden....

Bij mij is het nu 4 jaar geleden dat ik eierstokkanker met uitzaaiing in de lymfeklieren had. Ik heb een hele weg afgelegd waarin ook verscheidene periodes van depressie zaten.  Ook ik ga nu niet meer werken want enkele weken voor ik de diagnose kreeg werd ik afgedankt.  Ik heb het daar heel moeilijk mee gehad, mede omdat in diezelfde periode mijn beide kinderen met één maand verschil het huis uitgingen. Ik viel dus van de zorg voor meestal 6 pesonen naar een gezinnetje van 2.
Drie jaar geleden ben ik chi kung (tai chi) via Rekanto gaan doen. Ondertussen doe ik ook nog aquagym en verzorg ik voor beide de coaching.

Rekanto geeft kankerpatiënten de mogelijkheid om gratis aan bewegingsactiviteiten, samen met lotgenoten buiten de ziekenhuisomgeving, deel te nemen.

Je kan een kijkje nemen op:

www. rekanto.be

Als je graag wil weten welke activiteiten er in jouw regio georganiseerd worden stuur maar een persoonlijk bericht!