Auteur Topic: Tandproblemen  (gelezen 5783 keer)

priangel

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
    • The most and least important things.
Tandproblemen
« Gepost op: maart 08, 2013, 19:16:23 pm »
Hallo iedereen,

ik zit met een probleem en ik hoop dat ik niet de enige ben zodat ik misschien tips kan krijgen van jullie.
Ik had voor mijn behandeling al geen al te sterke en mooie tanden, mede omdat ik op mijn 14de op mijn voorste tanden ben gevallen.
Anyway, tijdens mijn 8 maanden durende chemo behandeling heb ik zeker 6 keer naar de tandart gemoeten omdat mijn tanden het telkens lieten afweten. Of er vielen vullingen uit, of afbrokkelen, supersnel groeiende gaatjes, ...
Nu heb ik wat ik zelf noem een 'brokkelmond'. Aan elke tand in mijn mond is al gewerkt of gevuld en ik vind mijn mond echt niet meer mooi. Ik lach nu liever met mijn mond dicht. Nu ben ik 24 en ik zou eigenlijk al een nieuw gebit overwegen, zo slecht voel ik mij erover.
Herkent iemand dit?

Jet

• Bekijk profiel
Re:Tandproblemen
« Reactie #1 Gepost op: maart 08, 2013, 19:38:09 pm »
Hoi Priangel,

Een brede lach op je toet durven te laten zien... is fijn en ongemerkt ook belangrijk..voor jezelf.

Overleg eens met je tandarts..en Tja, als dat betekent dat , dat het een prothese zal moeten gaan worden.....er voor gaan!
Jezelf goed en vrij voelen om te kunnen lachen...meid..dat is echt zo belangrijk!! ;D

Succes...
Groetjes, Jet

Bart-xtrakan

• **
    • Bekijk profiel
Re:Tandproblemen
« Reactie #2 Gepost op: maart 28, 2013, 11:17:56 am »
Hallo,

Ik heb vorig jaar 16 abvd chemo's gekregen (hodgkin 4b)
Die brokkelmond herken ik maar al te goed.
De tandarts mocht niets doen behalve bijslijpen omdat dit anders de bloedwaardes te veel zou beïnvloeden.
Na mijn behandeling heeft de tandarts gered wat er te redden viel en heb ik de rest onder volledige verdoving laten trekken.
geloof 11 in totaal er uit.
Je moet aan de behandelende prof.  een document vragen dat je tandproblemen veroorzaakt zijn door de chemobehandelingen.
De tandarts kan dan een formulier opmaken voor je mutualiteit en als die dit goedkeuren kan je een tegemoedkoming krijgen van zo'n 700 euro.
Ik heb dus nog een 800 euro zelf moeten opleggen en nu heb ik zowel boven als onder een gedeeltelijke prothese (uitneembaar).
Implantaten worden niet vergoed en waren voor mijn budget ook te duur.
Ik ben trouwens 39 jaar en kwam dus anders niet in aanmerking voor enige vorm van terugbetaling.

Indien nog vragen stel ze gerust.

Groetjes Bart
www.xtrakan.be