Auteur Topic: 3 maandelijkse controle komt korterbij !!  (gelezen 7114 keer)

Sara1967

• Bekijk profiel
3 maandelijkse controle komt korterbij !!
« Gepost op: maart 05, 2013, 10:06:42 am »
Ja, het is weer zover, op 12 maart moet ik voor de 3-maandelijkse controle weer in GHB zijn, om 10u.
Dus ik moet deze week zeker nog bij mijn huisarts geraken voor de bloedafname.
Weeral een beetje onzeker dus.......jullie kennen dat gevoel wel, spijtig genoeg.

Hopelijk zijn mijn tumormarkers redelijk stabiel gebleven, alhoewel ik nu ook wel weet dat dat geen echte indicatie is, maar toch
is ne mens altijd maar gerust als dat getal onder de 30 blijft en geen al te grote sprongen maakt, niet waar ?

Ik zit momenteel met zoveel in mijn hoofd, en het ergste ervan is : het is allemaal slecht !
Eerst en vooral mijn tante, die niet echt vooruit gaat, ze ligt daar ocharme maar te liggen, krijgt blijkbaar nu ook meer
kalmeermiddelen want elke keer dat we op bezoek gaan, slaapt ze, zelfs midden in de dag.
Langs ene kant beter voor haar, zodat ze minder piekert over wat ze heeft, en langs de andere kant mis ik wel de gesprekken met haar,
ook al waren die sinds het voorval al wel tot een minimum herleid.
Onderling in de familie is het ruzie : in 2 "kampen" verdeeld over haar bezittingen, erg, heel erg......

Dan, in het weekend vernomen van een vriendin van vroeger op school, dat een van de meisjes die bij ons op school zaten,
zelfde leeftijd als wij, verleden week begraven is, had borstkanker. Dan gaat je hart wel even sneller kloppen hoor !!!
Mijn vriendin wist ook geen details, dus wat soort kanker het was (hormoongevoelig of niet, agressief of niet, hoelang ze het
al had.....), alleen via buren had ze het droevige nieuws vernomen.
Daar loop ik nu vaak aan te denken, en nu zeker maakt dat mij weer onzeker voor de controle.
Wat zou ik toch graag hebben dat ze 1 x per jaar toch ook eens terug foto's van mijn longen nemen, echo van mijn lever en een botscan.
Ik meen hier ooit gelezen te hebben van iemand (maar weet niet meer van wie) dat er in sommige ziekenhuizen dat wel gedaan wordt,
1 x per jaar bij de grote controle.

Dan, gisterenmorgen belt een andere vriendin van mij me op om te zeggen dat die Amerikaanse zangeres, Anastacia, die in 2003 al
borstkanker gehad had, weer hervallen is. Dat er ook nog eens bij......

En zondagmiddag is de nonkel van mijn vriend overleden aan prostaatkanker, hij was al wel 79 maar toch, het is toch weer eens DIE ziekte
die een mens weggerukt heeft uit ons midden. Voor hem was het tijd dat het gedaan was, want hij heeft och arme afgezien.
De laatste 3 weken niet meer, was in ziekenhuis in St-Truiden, en had toen geen pijn meer, maar de laatste 2 jaar heeft hij afgezien.
Dan wel weer chemo, dan sloeg die niet aan, dan even gestopt, dan weer een andere chemo geprobeerd, die hem zo ziek maakte.
Sinds 2 jaar had hij overal uitzaaiingen, ervoor ging het nog tamelijk goed met hem, maar sinds die uitzaaiingen, ging hij snel achteruit.
Vrijdag is de begrafenis.

Nog een geluk dat ik een tamelijke drukke week op het werk heb, kan ik mijn gedachten wat verzetten.

Knuffels aan allen hier !!!

Sara

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
Re:3 maandelijkse controle komt korterbij !!
« Reactie #1 Gepost op: maart 05, 2013, 11:43:32 am »
hoi Sara,

ik begrijp je onrust en angst maar al te goed
zeker als er een controle dichterbij komt hé
ik moet de 21st onder de nmr, dan gaan ze zien of alles weg is achter mijn oog
mijn maag knijpt zich al samen als ik aan die controle denk, ben ook zo bang
ook omdat mijn oog nog niet aan het beteren is
de voorbije weken zie ik waziger en is mijn oog wat dikker dan tijdens de bestralingen of vlak erna
volgens mijn huisdokter en oncologe héél normaal
mijn huisdokter zegt dat dat op en af kan gaan, dan slechter, dan weer iets beter
mijn oncologe zei vorige week dat de uitwerking van mijn bestralingen nu op zijn hoogtepunt waren
wel lang hé, zo 5 weken na de bestralingen nog
maar toch ben ook héél ongerust
zal pas opgelucht kunnen ademhalen als die nmr goed is

ik heb dat ook ooit tegen mijn oncologe gezegd, waarom niet elk jaar botscan, lever en longfoto's
wordt niet gedaan, alleen bij klachten
nu ik hervallen ben moet ik wel de eerste 2 jaar om het half jaar onder de petscan
daar zien ze ook alles op, scant je héél lichaam, eind mei moet ik daar voor gaan
voorlopig ook weer om de 3 maand controle bij de oncologe
beterde mijn oog al maar een beetje, was ik al wat geruster
kan met dat oog niet lezen momenteel

ik ga alvast voor je duimen dat je bloed en je controle goed gaat zijn
en ja van die anastacia heb ik ook gelezen, pff na 10 jaar nog
ne mens is toch nooit meer gerust eens je het hebt gehad
dat onbezorgde zijn we kwijt hé

vanaf 2 april ga ik mindfulness, yoga volgen samen met 9 andere kankerpatiënten
de psychologe die me tijdens de bestralingen zo goed heeft opgevangen
geeft dat, gaat me vast héél goed doen, ik kijk er al naar uit
maar eerst moet die nmr goed zijn
morgen heb ik afspraak met mijn psychologe van vorige keer

erg hoe je familie in 2 kampen is gedeeld
ik heb héél weinig familiebezoekjes gehad deze keer
van familie moet je het hebben
ga nu wat eten en dan rusten
groetjes Sabine

LIBRA

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 05, 2013, 12:00:52 pm »
Beste Sara,

Ik ga om de drie maand afwisselend naar de huisarts en naar de gyneacoloog.  Eén keer per jaar laat ik privé op aanraden van mijn huisarts longen lever milt eierstokken etc controleren.  Ze zegt dat ze dat inderdaad niet doen in de ziekenhuizen of je moet ergens last van hebben.  Enkel de botscan dat niet, ik denk dat ze dat ook niet zomaar doen.  Ik ben ook altijd bang om te hervallen.  Je hoort en ziet niets anders meer.  Er mag geen programma op tv zijn of het gaat over kanker.  Gisteren zag ik een reclamespot van de christelijke mutualiteit op tv, pruik/ BH /chemo, ja je kan al raden waarover het ging.  Mijn dochter van bijna 14 zit constant voor tv te huilen omdat je niets anders meer ziet en ze bang is om mij te verliezen.  Ze heeft haar peter (56j) mijn broer dus 2 maanden geleden verloren aan longkanker.  Toen hij de diagnose kreeg was het al helemaal uitgezaaid en leefde hij nog 6 maand.  Hoe moet zo een kind door het leven stappen die kl... ziekte toch.  Toch moeten we iedere dag hopen dat we bij die gelukkigen horen en dat is niet gemakkelijk. Ik ben iemand heel bang er is geen dag dat ik er niet aan denk en er is geen dag dat ik niets verdachts voel.  Het wordt een obsessie en ik wil daar vanaf.  Ik kan niet verder met mijn leven zo, ik zou juist moeten genieten want het leven kan soms heel kort zijn en toch lukt het mij niet om niet te dubben.  In alle geval ik duim voor een goed resultaat.

groetjes

Libra

halmickey

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 06, 2013, 09:11:22 am »
hey Sara,

Begrijp je ongerustheid, ik denk dat we dat allemaal doormaken elke keer we terug op controle moeten,ergens dat angstvogeltje dat steeds weer de kop opsteekt.

Twee jaar geleden is mijn lievelingsoom ook aan kanker overleden, hij werd op 14 februari opgenomen en de dag erna viel het verdict niets meer aan te doen op 28 februari werd hij reeds begraven, ik had een hele sterke band met hem en mis dat nu nog.

Voor je tante is het ook erg dat je die babbels nu zo erg mist. wat de familie betreft dat ze in twee kampen zijn verdeelt maak ik nu ook mee, na het overlijden van mijn tante onlangs, ik noem dat aasgieren,ze was bij wijze van spreke nog niet koud en daar stonden ze al, hoe is het toch mogelijk, maar de begravenis mocht niks kosten, hoewel mijn tante er geld voor opzij had gelegd.Ik word daar zo misselijk van. Toen men mij vroeg wat ik wou van tante na dat zij al goed gegrabbeld hadden antwoordde ik een foto van peter en tante en iedereen verbaasd amai gij zijt rap content. en toen flapte ik eruit. De vriendschap van peter en tante was voor mij het dierbaarste bezit en dat is voor mij belangrijker dan al de rest en daar stonden ze met hun mond vol tanden. Je moest die gezichten zien goud waard dat gaf mij zo een voldoening met geen geld te betalen.

Ik duim voor jou dat je controle goed verloopt en wens je nog veel sterkte voor je tante, jij geeft haar veel genegenheid en vriendschap en daar mag fier op zijn dat is al wat telt, laat de rest maar doen.

dikke knuffel

Christine xxx

fania

• Borstkanker van 5/3/2012 en drager BRCA2 gen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: maart 06, 2013, 14:45:49 pm »
Dag Sara,

Zal aan je denken !
Heb nl dan mijn 1ste grote jaarlijkse controle.
Ik probeer er niet teveel aan te denken. Weet wel dat mijn bloed ok is, want door de vele operaties de voorbije maand, is mijn bloed verschillende keren onderzocht en ze hebben dan meteen mijn tumormarkers ook gecontroleerd.

Ik duim voor je !

Grtjes en dikke knuffel
Fania
xxx

Sara1967

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: maart 06, 2013, 18:57:28 pm »
Hallo lieve vriendinnen,

heb doorgebeten en gisterenavond al gaan laten bloed trekken en nu over een kwartiertje heeft de dokter mij gebeld :
mijn tumormarker is goed : zelfs nog gezakt tov 3 maanden geleden. Toen stond hij op 19,40 en nu 16,90.
Ik weet dat het niets uitmaakt of het nu 25 of 16 is, maar toch binnenin ben ik blij en wat geruster.

Verder wel wat ijzertekort, komt waarschijnlijk van mijn overvloedige maandstonden, dat is bijna 1 week per maand
dat ik bloed verlies, echt veel. Ik neem nu al van januari 2012 die Nolvadex en had gedacht van snel in de menopauze te komen
en dus mijn regels niet meer te hebben, maar blijkbaar komen ze nog altijd......Afwachten he.
Het is wel vervelend als je zo fel je maandstonden hebt hoor en ik had wel gedacht dat ik ijzertekort ging hebben.
Ik moet nu ijzertabletten nemen, 3 maand en dan bij de volgende bloedafname in juni zien of het beter is.

Fania, ja, ik had gelezen dat jij ook de 12de maart moest gaan voor je grote controle, bij mij is het een kleintje :-)
Ik hoop dat het voor ons alle 2 goed zal zijn !!

Sabine, ik hoop voor jou dat de MRI scan zal uitwijzen dat alles weg is en dat het dan weg blijft he !!!

En ja, zoals Libra al zei : de laatste tijd is het precies of er veel meer van kanker op tv en in de media komt.
Zelfs in de winkel, toen ik onlangs spoelmiddel kocht, stond daar een roos lintje op, het teken van "Kom op tegen Kanker",
en hoe vaak lees je niet ergens dat er weer iets spectaculairs gevonden is dat bepaalde kankers kan helpen voorkomen of
zelfs genezen ????

Toch dus een beetje goed nieuws al voor mij, naast alle miserie hier met mijn tante. Zij och arme kan er natuurlijk niets aan
doen, het is de rest van de familie die ambetant doet, Christine heeft blijkbaar een vergelijkbare situatie meegemaakt, mijn tante
leeft nog wel, maar ik bedoel : het feit dat de familie in 2 delen verdeeld is door deze omstandigheden.
En ik denk nu vaak aan het overlijden van die vroegere schoolkameraad (het is soms zo kortbij, deze rotziekte maar je ziet het niet op de mensen hun gezicht he) en nog van alles hier wat niet echt gaat zoals ik het graag zou hebben.
Maar ja, we staan ervoor en we moeten erdoor !!

Nog een fijne avond, allemaal xxx

Sara

fee

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: maart 07, 2013, 11:23:53 am »
Sara,

succes komende dinsdag
ik zal aan je denken,
stuurde je ook een privé berichtje

liefs
fee

kris0043

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: maart 11, 2013, 17:01:34 pm »
Dag Sara,

eerst en vooral succes morgen! wat betreft de controles, bij mij is het al van in het begin dat ik om de 6 maand longen en lever moet laten controleren en sinds 1 jaar 1x per jaar borst en botscan en gynecologisch onderzoek.
  dat moest van de oncologe om de kans op herval zo groot was en blijft.
Maar ik denk als je vraagt om 1x per jaar een controle van long en lever dat ze dat wel doen hoor.  het is toch zo belangrijk geworden om gerust te zijn he!

Ik zal morgen aan je denken!

groetjes,

kris

halmickey

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: maart 12, 2013, 08:02:08 am »
hey Sara,

Succes bij je controle vandaag, zal aan je denken, er brand al een kaarsje zodat alles goed zou verlopen, wees voorzichtig op de baan heb gehoord dat die er nogal glad bijligt in Vlaanderen, hierin de Ardennen allezins ook met de sneeuw valt het nog mee tot nu toe zo een 5 cm maar het valt er nog goed uit, het is voorzal de ijslaag eronder.

steunknuf

Christine

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: maart 12, 2013, 10:38:45 am »
hoi Sara,

veel succes met je controle vandaag, mijn duimen draaien al volop
dikke knuffel
xxx Sabine

meerkat

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: maart 12, 2013, 17:01:58 pm »
Hopelijk is alles goed, ik duim mee.  Ik heb mijn grote kontrole in mei, dat is dan mijn 3de jaar.
 ;)

Sara1967

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: maart 14, 2013, 17:36:45 pm »
Dag "meisjes", :-)

Heb wegens het slechte weer van dinsdag mijn controle moeten afbellen, moet nu maandag de 18de gaan hier
bij ons in Tienen, bij een professor "gyneacologie/oncologie", een staflid van het UZ Leuven, die hier
1 x per week consultatie heeft voor mensen die minder mobiel zijn.
Ik ben reeds bij haar geweest, zij is het die verleden jaar in oktober mijn "nieuwe" harde stukje heeft gevonden
met de hele reeks onderzoeken erna (echo, MRI enz....). Zij is wel kordaat en dat bevalt me wel.
Zij kan even goed mijn klinisch onderzoek doen, dat is toch maar even voelen onder de oksels en aan de 2 borsten,
en zij doet dat, eerlijk gezegd, veel beter dan die assistenten in GHB.
En mijn bloedonderzoek neem ik dan mee naar haar, dat was OK.
En ja, ik ga haar dat toch eens vragen van die foto's van de longen en de echo van de lever en eventueel de botscanner.

Tja, eerst met de auto geprobeerd de dinsdagmorgen, maar geraakte de straat nog zelfs niet uit zonder
dat mijn auto even ging "dansen", dan maar weer teruggezet, naar de bushalte gestapt, meer dan een uur
gewacht : geen bus. Tot iemand dat daar ook al lang stond, een nummer gebeld heeft van de Lijn, voor info en
ze zeiden dat er de eerstkomende uren geen bus zou komen die naar Leuven reed, het was te glad op de grote
steenweg. Ik heb dan gebeld naar GHB en ik kon pas terug een afspraak krijgen half april, dat vond ik wat laat.
Daarom dat ik zelf gezegd heb dat ik bij die professor in Tienen zou gaan nu maandag. Gelukkkig was er nog een plaatsje
om 12u, dan kan ik dat doen tijdens mijn middagpauze.

Hopelijk vindt ze weer geen nieuw stukje. Ik ga haar wel vragen hoe het komt, dat dat nieuwe harde stukje, waarvan
na zovele onderzoeken bleek dat het "maar littekenweefsel" was, zo verandert : de ene dag is dat gewoon, zoals het
al maanden is, wel voelbaar maar niet groter en sommige dagen is dat echt voelbaar groter. Precies een stuk koord
dat je kunt vastnemen, ik vind het akelig om daaraan te voelen, dus ik voel er maar alleen aan als ik mij 's avonds was.
Zou het kunnen samengaan met mijn cyclus ? dat het misschien toch geen littekenweefsel is maar een gewone borstklier ?
Ik weet het niet, heb al aan van alles gedacht, maar feit blijft dat ze bij de echografie geen enkele bloeddoorstroming gezien
hebben, dus een nieuwe tumor kan het niet zijn want een tumor is gewoonlijk vol van bloedvaatjes.

Ik voel wel, eerlijk gezegd, dat het minder dik is als ik mij eens een dag meer gerust heb.
Vandaag nu bvb, ben ik zoals alle andere dagen van de week, op van 7u en ben nu juist gestopt met werken.
Nu moet ik nog avondeten maken, en nu voelt dat daar weer dikker dan deze morgen.
Ik probeer om elke dag ten laatste om 22u, 22u30, in mijn bed te liggen, maar vaak val ik al vroeger in de zetel in slaap.

Bedankt voor de kaarsjes die voor mij branden, en voor de duimpjes die draaien, maar : doe het maandag rond 12 u nog maar eens
opnieuw, want dan is het onderzoek pas.....

Ondertussen aan allen een hele dikke knuffel xxx

Sara