Auteur Topic: Autistische zoon voorbereiden op de ziekenhuis opname van zijn mama  (gelezen 3771 keer)

Joris_camion

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Autistische zoon voorbereiden op de ziekenhuis opname van zijn mama
« Gepost op: februari 19, 2013, 20:24:23 pm »
Vorige week kreeg de zus van mijn vriendin te horen dat zij borstkanker heeft.
Zij heeft een mentaal geretadeerde zoon met autisme, "Thomas" vertrouwd maar 1 iemand en dat is zijn mama. Hij is nog nooit alleen geweest en dus zochten wij naar gepaste begeleiding.
Via het VLK zijn we terecht gekomen bij Participatie- autisme.
 <http://www.participate-autisme.be/documents/Thomas(s)%20gaat%20naar%20het%20ziekenhuis.pdf>
Het info boekje dat wij vonden is de geknipte info gebleken voor "Thomas". Gans de familie duimt nu voor mama en "Thomas" want overmorgen is de ingreep.
Wie ook te maken heeft met autisme kan ik zeker die site aanbevelen.

« Laatst bewerkt op: februari 19, 2013, 20:45:14 pm door Joris_camion »

Fifi

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Autistische zoon voorbereiden op de ziekenhuis opname van zijn mama
« Reactie #1 Gepost op: februari 22, 2013, 20:55:02 pm »
Hoe verliep de ingreep? Mijn moeder kreeg een maand geleden diagnose longkanker, we gaan met zijn allen moedig de strijd aan. Mijn zoon heeft ook mentale achterstand en autisme; ik ga zeker eens kijken naar de link die je meegaf. Sterkte voor de familie en Thomas!

bloemetje14

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Autistische zoon voorbereiden op de ziekenhuis opname van zijn mama
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2013, 19:04:33 pm »
hallo,
 eerst en vooral hoop ik dat de ingreep vlot is verlopen, en ik wens jullie het allerbeste toe. wijzelf  hebben een autistische zoon met lichte mentale achterstand en  zijn ook niet gespaard gebleven van kanker in het gezin. Mijn man heeft een uitgezaaid melanoom (in heup, lever en nu recent ook longen). De primaire melanoom is een occulair melanoom, geopereerd zo een 12 jaar geleden (hij was toen 29 jaar). Genezing is niet meer mogelijk voor hem, alle therapiën zijn gericht op kwaliteit van leven. Alhoewel het moeilijk is, zijn we steeds eerlijk geweest naar onze zoon toe. Hij had directe vragen (zo van : en wanneer ga je doodgaan ,papa?) Dit zijn niet bepaald de leukste gesprekken, maar hebben zijn vragen zo eerlijk mogelijk beantwoord. We hebben veel baat gehad aan de boekjes van "chemo casper "en "radio robbie". Chemo en radiotherapie wordt op begrijpelijke wijze uitgelegd aan kinderen. De site van het vva is ook goed, ze hebben een goed forum. Iets wat wij ook nog overwegen is het opstarten van thuisbegeleiding via een noodprocedure . We hebben al reeds thuisbegeleiding gehad van Tanderuis, helaas is er een wachtlijst van toch een jaar, maar ze hebben ook een noodprocedure uitgewerkt, waardoor je op korte termijn kan geholpen zijn.Voorlopig gaat het nog goed, maar als ik voel dat mijn zoon nood heeft aan begeleiding ,gaan we dat toch aanvragen. Voor ik het vergeet, als "Thomas" visualisatie nodig heeft dan is de site "sclera" fantastisch. Er zijn heel veel pictogrammen te vinden die je gratis mag gebruiken. Misschien is dit ook iets voor mensen met heel jonge kinderen, om vb een kalender te maken.
groetjes en veel sterkte,
bloemetje14