Auteur Topic: Fania  (gelezen 84732 keer)

fania

• Borstkanker van 5/3/2012 en drager BRCA2 gen
    • Bekijk profiel
Re:Fania
« Reactie #75 Gepost op: april 04, 2013, 15:25:49 pm »
Dag Sara,

Ik ben een beetje een uitzondering op de regel in die zin dat ik geen borsten meer heb en ook mijn eierstokken zijn verwijderd.
Dus een mammo en echo hebben geen zin meer.
Ik heb een bloedcontrole gehad, en een echo van mijn buik.
Maak me nu de bedenking dat de uitdrukking "grote controle" wat onnozel overkomt...
Maar zo stond het toch genoteerd, en ik vermoed dat mijn volgende gewoon een bloedcontrole zal zijn.

Maar ik weet van een vriendin die ook bk heeft gehad en behandelt is geweest in het uz, dat haar controle bloedcontrole, echo en mammo is. Bijkomende onderzoeken doen ze daar idd ook alleen bij klachten of slechte bloedresultaten.
Kankervrij komt door het bloedresultaat, dat is voor hen voldoende.

Ik vertrouw erop dat zij weten waarmee ze bezig zijn en probeer het voor de rest zoveel mogelijk een plaats te geven. Het ziek zijn en kanker hebben heeft een hele tijd mijn leven beheerst, maar ik heb het kunnen loslaten, heeft me heel wat moeite gekost, de grote ommekeer is er gekomen met de operatie van de 23ste januari zoals ik al eerder op het forum hier schreef, het heeft me ongelooflijk veel rust gegeven te weten dat de dreiging weg is.
Nu nog ff de naweeen opvangen van de reconstructie, ik hoop dat ik tegen het najaar dit hoofdstuk in mijn leven kan afsluiten. Het zal nooit meer hetzelfde zijn, noch mentaal noch lichamelijk maar het zal mijn leven niet meer beheersen.

Grtjes
Fania

veronique123

• borstkanker sinds 11/01/2011
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: april 04, 2013, 15:44:50 pm »
Hallo Sara,
Ik heb je verhalen nog eens nagelezen en ik kan "mijn geval" er een beetje vergelijken. Bij mij werd er dus ook borstbesparend geopereerd en verwijdering van 3 sentinelklieren.
Bij mijn eerste controle ben ik via het daghospitaal moeten binnengaan, daar werd er eerst bloed afgenomen, moest ik een botscan doen, een mammografie van de 2 borsten, een ecografie van de lever en een foto van de longen.
Omdat de tumor hormoongevoelig is heb ik 2 jaar zoladex spuiten gekregen, dan brengen ze je in menopauze en nu 5 jaar Tamizam, aan mij heeft de oncoloog gezegd dat ze na 5 jaar gaat zien want dat het eigenlijk niet slecht is om met de tamizam door te gaan, pff... ik heb daar nu al zoveel bijwerkingen van, maar ja dat zullen we dan wel zien.
Ik heb mijn onderzoeken laten doen in het ziekenhuis hier in Halle, waar de oncoloog 1 keer per week borstoperaties verricht.
Zo dat was in het kort wat mijn grote controle betreft, als je nog vragen hebt, stel ze maar hé, we kunnen er mekaar mee helpen, groetjes,
Veronique   

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: april 04, 2013, 15:58:48 pm »
hoi Fania,

superrrrrrrrrrrrrrrrr goed nieuws, geniet er maar van
ben zo content voor jou

@ Sara: hier in Hasselt doen ze ook nooit bijkomende onderzoeken, heb ook altijd 1x per jaar mammo, echo en bloedanalyse gehad
             nu moet ik voorlopig weer om de 3 maanden op controle, 2x nmr, 2x petscan per jaar, 2x oogarts, 1x mammo en echo
             dit omdat achter mijn oog zo uitzonderlijk was en ze het nog nooit hebben meegemaakt
             echt genezen verklaren doen ze hier nooit, ik schrok daar toen van toen de oncologe me dat zei in 2006, maar ik waardeer
             haar eerlijkheid wel.  In november bij de uitslag van de petscan had ik een collega oncoloog, die zei dat je zeker na 5 jaar
             niet genezen bent verklaart, er zijn er héél wat die hervallen nog zei hij, zelfs na 10 jaar, als er 15 à 20 jaar overheen gaan
             dan durven we pas voorzichtig zeggen dat je kankervrij bent, maar eerder zeker niet
             ik schrok weer enorm, maar nu weet ik het wel.  Ik ben net als Fania, het heeft mijn leven voorgoed verandert, zeker nu ook weer,
             maar ik ga er mijn leven zeker niet door laten beheersen, ik wil op tijd en stond genieten

groetjes Sabine

Sara1967

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: april 05, 2013, 09:13:28 am »
Fania, Veronique en Sabine,

bedankt voor de reacties. Nu weet ik toch dat het niet zo is, dat ze in andere ziekenhuizen standaard 1 x per jaar bijkomende
onderzoeken doen, alleen dus zoals ze mij in GHB gezegd hebben : als de bloedwaardes niet goed zijn of als er klachten zijn.

Maar wat ik me dan afvraag : als er een uitzaaiing ergens zit, maakt het dan niet uit of ze er vlug bij zijn of niet ?
Ik denk altijd van : hoe sneller ze dan eventueel met een behandeling kunnen beginnen, hoe beter toch ?
Het kan toch zijn dat je pas last van iets krijgt, bvb van een uitzaaiing in het bot, als het al ver uitgezaaid is en dan is het
toch moeilijker onder controle te krijgen ? niet ?

Ja, die rotkanker heeft van mij echt een totaal ander mens gemaakt, ik ben helemaal niet meer dezelfde als voordien, zelfs nog
de helft niet. Voor mijn diagnose was ik echt een super goedgezind iemand, ik lachte veel, had een druk sociaal leven, boeiende
job (die is er nu nog, ja) en ik zag overal het positieve in.
Nu is alles net omgekeerd : ik zie overal iets slecht in, ik heb geen of minder vertrouwen in de mensen in het algemeen,
denk bij het minste dat ik voel : oei.....en ben dan echt opgejaagd van de zenuwen, kan met mezelf geen weg.
Soms krijg ik ook wel eens een huilbui, zoals verleden week toen ik een paar oude foto's zag van mezelf een paar jaar geleden
aan zee, met mijn vriend en de kinderen : hoe prettig was het leven toen toch !!! wie had gedacht toen dat er mij zoiets ging
overkomen ??? en dan ben ik meestal voor een paar uren heel triestig en heb liefst van al dat ze mij gerust laten.
Enkel tijdens mijn werkuren kan ik mijn gedachten helemaal herzetten, raar he... waarschijnlijk omdat dat helemaal los staat van wat
ik heb.

Ja, we weten allemaal dat de dokters nooit meer gaan kunnen zeggen tegen ons : "je bent terug gezond" en het besef daarvan
kan soms heel zwaar wegen, en andere mensen beseffen dat niet. Mijn beste vriendinnen en mijn ouders ook niet, die denken van :
bij elke controle als ik nu zeg : het was goed, dan zeggen ze vaak : "ziet ge wel, ge zijt ervan af, het zal wel niet meer terugkomen".
Dat maakt mij zo kwaad, zo ambetant, dan zeg ik : "goed, als jullie dat toch geloven, dan moet ik nooit meer op die controles gaan he".
Tot het moment waarop mijn moeder of mijn vriendin zegt van : "die (en dan de naam van iemand die we kennen) is terug hervallen
van borstkanker", dan pas beseffen ze dat het mij ook kan overkomen, hopelijk van niet, maar dat het kan.

Soms hier thuis ook, krijg ik van mijne puberende zoon als antwoord, dat ik nu toch niet meer moet klagen over pijn, want
"het is nu toch al van december 2011 geleden dat ge geopereerd bent, dus dat kan nu toch geen pijn meer doen"
Tja, hij voelt mij niet vanbinnen, en mijn pijngrens ligt hoog, maar emotioneel ga ik er soms bijna onderdoor, en dat ziet of verstaat
niemand.......alleen jullie.

Ik ga mezelf terug bijeen grabbelen, en aan mijn werk verderdoen, het is de laatste werkdag en ik ben er niet kwaad om !

Sorry voor mijn lang epistel, ik wou het niet zo lang maken, maar de woorden bleven gewoon komen........

Fania, ik ben toch echt blij voor je dat je goed nieuws hebt gehad, ik weet hoe prettig dat kan zijn !

xxx

veronique123

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: april 05, 2013, 09:26:03 am »
Hallo Sara,
Ik weet heel goed wat je meemaakt, bij mij is het ook van 2011 dat ik geopereerd werd en vorig jaar ging het zelfs beter als nu. Zo slecht slapen en een erg zenuwachtig gevoel en altijd mij moe voelen, is soms niet prettig hé. Mijn zoon van 21 jaar zegt dat soms ook tegen mij, allée mama je moet nu toch niet meer klagen je bent toch genezen...
Ook mij heeft de ziekte volledig verandert, je leeft soms met die angst dat je terug kan hervallen wat je dan zo angstig kan maken.
Ik denk dat die medicatie er ook geen goed aan doet en dat dat ook voor die negatieve bijwerkingen zorgt, maar je ziet je bent zeker niet alleen met dat probleem, ik herken veel van mezelf in jouw verhaal, wie weet als het zonnetje wat meer zal schijnen dat we ons da

veronique123

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: april 05, 2013, 09:27:44 am »
oei, te vlug op de verzendknop gedrukt, ik wou nog zeggen, als het zonnetje wat meer zal schijnen dat we ons dan terug beter zullen voelen, ik hoop het toch !
groetjes,
Veronique

fania

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: april 05, 2013, 09:43:27 am »
Lieve Sara,

Ik heb net je antwoord gelezen en lees zowel in de tekst als tss de lijnen door dat je het mentaal toch vrij zwaar hebt om alles een plaats te geven.
Mss mede door het onbegrip dat je hebt vanuit je omgeving.
Ik heb op dat punt niet te klagen, nen creme van een echtgenoot en ook de rest vd familie is fantastisch.
Ik ben nr 6 in de familie, dus ze zijn al t een en t ander gewoon jammergenoeg.
Neem dit nu niet verkeerd op aub, maar zou je niet eens gaan praten met een psycholoog ? Je zit met zoveel vragen, opgekropte angst, negatieve gevoelens...
Je zegt zelf dat je nog maar moeilijk kan genieten, meiske, je bent nog veel te jong om te blijven rond lopen met dit gevoel, we zijn in de fleur van ons leven !
Sabine heeft dit ook gedaan en het heeft haar toch wel ferm geholpen.
Mss toch ne keer overwegen, vind het zo zonde voor je, akkoord we gaan nooit meer dezelfde zijn als ervoor - dat zie ik iedere dag als ik in de spiegel kijk, en ik denk ook anders nu - maar dan kan je mss allemaal beter plaatsen.

Nen dikke dikke steunknuffel en heb je nood aan een babbel, je weet ons te vinden he.
Grtjes
Fania
x

Sara1967

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: april 05, 2013, 11:40:58 am »
Wat een lief berichtje, Fania !!
Dat doet me echt iets, ik word er stil van.....

Ja, je hebt gelijk hoor, van die psychologe, maar ik stel het maar altijd uit.
Ik denk altijd maar : ik moet me sterk houden, ik moet hierdoor, ik mag niet opgeven, ik kan dit aan....
en dan krijg ik weer zo een soort van inzinking.

Ik zit inderdaad vaak ook met angst en kan mijn negatieve gevoelens moeilijk onderdrukken.
En ik panikeer heel snel, zoals nu heb ik al een paar dagen wat pijn in mijn goede borst, maar ik denk dat ik weet
van wat dat komt (ik lig daar elke nacht op), en toch panikeer ik en denk soms : zou het daar nu ook al zijn ???

Ook als ik wat buikpijn heb tussen 2 menstruaties in, denk ik direct van : zou er in mijne buik iets aan de gang zijn ???
en wat als dit ? en wat als dat....??
Ja, ik ben van nature al een nerveus iemand, maar tot voor de operatie was dat altijd positief, ik bedoel : ik was altijd
overal mee bezig, wou alles tot in de puntjes verzorgd hebben, zowel op mijn werk als thuis, nam heel vaak zelf initiatieven
om bvb feestjes te organiseren, of uitstapjes met het gezin enzo. Ik ging vaak met vriendinnen op stap, wij lachten veel,
maakten veel plezier, en nu : nu ben ik zoveel vriendinnen kwijt, niet door hun schuld maar door mijn eigen schuld, omdat ik
telkens "neen" zei als ze me vroegen om eens weg te gaan de laatste tijd. Ja, ze blijven het niet vragen he, ik kan het hun niet
kwalijk nemen.

Ik heb je net een prive bericht gestuurd, Fania, en ook een vriendschapsverzoek op facebook.

Je zult het wel zien, wel best dat je eerst mijn prive bericht leest, anders gaat het wat verwarrend zijn.

Groetjes,
Sara

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: april 05, 2013, 12:59:08 pm »
Hoi Sara,

ik geef je dezelfde raad dan Fania, je hebt het mentaal héél moeilijk
kan ik ook zo tussen de regels door lezen, neem kontakt op met een psychologe, ik weet dit is geen gemakkelijke stap
heb dat na mijn eerste kanker ook gedaan, had wel enorme drempelvrees toen
heb er 2 weken over gedaan vooraleer ik durfde bellen voor een afspraak
maar als ik daar nu op terugkijk, het was mijn beste beslissing ooit
dus gewoon doen en doorbijten lieve Sara

als ik zo je verhaal lees, ik herken veel van mezelf terug
heb in 2006 voor de eerste maal borstkanker gehad, chemo, bestralingen, hormonenkuur
naar controles toe of als ik ergens iets voelde was ik altijd héél angstig
ik hield me ook veel té sterk naar de buitenwereld toe
amper 1 jaar na mijn zware behandelingen heb ik een borstreconstructie laten doen via buik
alweer een zware operatie, een halfjaar erna in de zomer van 2008 heb ik mijn andere laten liften
en toen was alles gedaan, maar toen ben ik ook gecrashd
liep rond gelijk jij nu rondloopt
was ook dikwijls héél triest, opgejaagd, was ook kwaad en soms jaloers op mijn omgeving
voor mij had het leven niets bijzonders meer in petto, zo voelde ik me toen toch
met al mijn littekens en 18 kilo zwaarder voelde ik me enorm depressief

dus ik begrijp maar al te goed hoe jij je nu voelt
maar alstublieft blijf hier niet mee rondlopen, het leven kan echt nog wondermooi zijn hoor
ondanks alle beperkingen en die vreselijke ziekte
ben in 2008 toen naar een psychologe gegaan, oh wat deed me dat goed
ik leerde van haar weer vertrouwen hebben, weer wat te maken van mijn leven
ze heeft me zover gekregen dat ik een boek heb geschreven in 2009
ze maakte me van een triestig verlegen rupsje tot een prachtige vlinder die de wereld terug wou verkennen
ben anderhalf jaar in behandeling geweest en toen was ik er klaar voor

ook de eerste 2 jaren na mijn ziekte in 2006 had ik ook enorm veel angst
op een gegeven moment was ik het beu, ik wou mijn leven niet laten overheersen door angst
ben toen mindfulness gaan volgen in 2009 en dat heeft me toen ook héél goed geholpen
jammer dat jij er de tijd niet voor hebt, maar dat zou ook echt iets voor jou kunnen zijn

zoals je weet ben ik nu ook mindfulness aan het volgen samen met lotgenoten
heb weer zoveel angst en mijn vertrouwen is weer zoek in mijn lichaam, zeker nu ik het voor de 2de keer heb
tijdens de bestralingen heb ik me ook laten bijstaan door de onco-psychologe van het ziekenhuis
dat heeft me er toen door geholpen, zij geeft nu die mindfulness
heb momenteel ook nog moeite met veel dingen
ben 1 keer naar mijn psychologe van vroeger geweest
maar nu wacht ik even, ik kijk wat die mindfulness met me gaat doen
heb ik erna zoiets van: ik voel me nog niet echt lekker in mijn vel
neem ik zeker terug kontakt op met mijn psychologe

die rotziekte heeft veel van ons afgenomen
maar ondanks alles moeten we toch door met het leven
ik probeer overal het positieve in te zien en te genieten van de kleine dingen
positief kan je niet elk moment van de dag zijn, hoeft ook niet, je mag gerust eens balen en boos zijn
zolang je er maar geen dagen in blijft  hangen, begrijp je
een dikke troostgevende knuffel van mij
en weet dat ik je héél goed begrijp en ik hoop dat je hier gauw uitgeraakt
want je bent inderdaad nog té jong om zo rond te lopen

ik heb geen vriendschapsverzoek ontvangen van jou op FB
wil je het nog eens sturen
xxx Sabine
« Laatst bewerkt op: april 05, 2013, 13:10:18 pm door witte vlinder »

fania

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: april 09, 2013, 19:16:15 pm »
En t blijft hier maar tegengaan :(
Net terug vh uz, naad aan de linkerkant was weer open gegaan.
Had daar nog een korstje en dat korstje was eraf gekomen en eronder een gaatje van ongeveer een halve cm.
Dus maar bellen naar de pc, en hup terug naar het uz.
Wond is nu weer dichtgenaaid na grondig te zijn schoongemaakt.
Kan me nu echt geen infectie veroorloven !
De prothese moet mij niet en ik moet haar blijkbaar niet.
Dat maar rap 6 mei is, dan verdwijnt ze in de vuilbak !
Meteen heeft de pc nogmaals de operatie van 6/5 uitgelegd en ik zie het helemaal zitten... Als er geen complicaties komen, op den duur krijg ik al schrik op voorhand.
Nu weer ff rustig aan doen zodat het gaatje kan dichtgaan al heeft het niet veel zin want de 6de mei moet dezelfde naad weer open.
En de operatie kan niet vroeger wegens de grotedrukte :(

Sorry voor het zagen maar moest het ff kwijt. Ben ff mijn positiviteit kwijt, hopelijk vind ik deze morgen terug!

Grtjes
Fania

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: april 09, 2013, 19:21:55 pm »
hoi Fania,

wat een pech zeg, gelukkig is de wond weer dicht
en je bent geen zager hé, als je dat nog eens zegt, kom ik persoonlijk aan je lieve oortjes trekken  ;)
wat jij doet is gewoon je hart luchten
dikke knuffel voor een straffe madame
xxx Sabine

veronique123

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: april 09, 2013, 20:00:38 pm »
Hallo Fania,

Hier op dit forum zijn geen zagers, geen aanstellers, geen klagers alleen maar straffe madammen waarvan jij er ook één bent !
En nu op naar 6 mei, jij en je prothese zullen wel geen vriendjes meer worden en inderdaad smijt ze recht de  vuilbak in !
En hou je flink hé meid want anders kom ik samen met Sabine aan je oortjes trekken en als je nog moest rondlopen met die vanop de foto zullen we ons werk hebben :)
Hou de moed er in en voor het weekend geven ze stralend zonnig warm weer daar gaan we allen van genieten,
liefs,
Veronique

fania

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: april 30, 2013, 18:46:00 pm »
Ff een korte update.
Het wondje aan mijn linkerborst is eindelijk dicht !!
Net op tijd :) want maandag moet het terug open om de prothese eruit te halen.
Hopelijk duurt het nu niet zolang om dicht te groeien!
Zal in ieder geval happy zijn als het maandag is, dan ben ik van die boosdoener verlost.

Grtjes
Fania

Jerommeke

• **
  • Diagnose 2000
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: april 30, 2013, 19:01:29 pm »
Ik hou je in gedachte en hoop dat alles naar wens verloopt!

Knuffels
Linda

hilke

• Gast
« Reactie #89 Gepost op: april 30, 2013, 21:48:52 pm »
Hallo maatje

Ik ben in gedachten bij je maandag!!!
  Dikke knuffel xxx
     Hilde