Auteur Topic: Lymfoedeem behandeling  (gelezen 11039 keer)

Tinekedp

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
borstreconstructie
« Reactie #15 Gepost op: november 12, 2018, 11:56:46 am »
Beste,
Heb over een tweetal weken gehoord op het nieuws dat ze in het ziekenhuis van Maastricht een nieuwe methode hebben voor reconstructie van de borst , nl door het aaneensluiten van niet enkel de bloedvaten maar ook de zenuwen.
Ik ben in behandeling in het uz Jette en had daar iets over verteld maar ze hadden er nog niets over vernomen.
Gaat dit in de toekomst ook hier in belgie kunnen ?
Mvgr tineke

Tessa De Vrieze

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Lymfoedeem behandeling
« Reactie #16 Gepost op: januari 07, 2019, 18:03:17 pm »
20% van de patiënten ontwikkelt lymfoedeem van de arm en/ of romp na de behandeling van borstkanker. Deze complicatie wordt vaak als erg storend ervaren om dat het een aantal fysieke klachten kan geven, zoals zwelling, zwaartegevoel, spanning van de huid, problemen bij huishoudelijke activiteiten en tijdens handelingen in de hoogte uitvoeren. Daarnaast zijn er eveneens gevolgen op psychosociaal gebied, zoals stress, droevig zijn en hinder bij het uitvoeren van job of vrije tijdsactiviteiten.
De behandeling van lymfoedeem gebeurt in twee fasen: in de eerste fase wordt het oedeemvolume maximaal gereduceerd, door middel van huidzorg, manuele lymfedrainage, windelen in meerdere lagen en met verschillende materialen en oefeningen. De tweede fase heeft tot doel de bekomen vermindering van het oedeem te behouden en dit door middel van huidzorg, manuele lymfedrainage, het dragen van een therapeutische compressiekous en oefeningen. Verschillende wetenschappelijke studies hebben het effect van manuele lymfedrainage onderzocht en besloten dat de meerwaarde van de manuele lymfedrainage op het verminderen van het oedeemvolume (additioneel aan de andere componenten) eerder beperkt is. Daarom willen we dit verder te onderzoeken om hier, aan de hand van de resultaten van een sterke studie, een eenduidig antwoord op te kunnen bieden.

Doel studie
Het doel is tweevoudig:
•   de meerwaarde van traditionele manuele lymfedrainage (in vergelijking met placebo lymfedrainage), als onderdeel van de totaalbehandeling van lymfoedeem, onderzoeken.
•   de meerwaarde van een nieuwe vorm van lymfedrainage (in vergelijking met de traditionele lymfedrainage) , als onderdeel van de totaalbehandeling van lymfoedeem, onderzoeken.

Wie komt in aanmerking?
•   U bent behandeld voor borstkanker
•   U hebt een chronisch lymfoedeem van de arm/ hand aan één zijde
•   U hebt geen chirurgie gehad ter behandeling van dit lymfoedeem
•   U bent niet allergisch voor jodium

Wat wordt van U verwacht?
•   Bij de start van de studie ondergaat U een onderzoek van Uw lymfetransport. Dit onderzoek wordt na 3 weken intensieve behandeling herhaald en na 6 maanden onderhoudsbehandeling. Dit onderzoek duurt 3 uur.
•   Bij de start van de studie ondergaat U een klinisch onderzoek van het lymfoedeem ter hoogte van de arm, schouder en romp: evaluatie van arm/ handvolume, watergehalte in arm/ schouder/ romp, elasticiteit huid en onderhuids weefsel van arm/ schouder/ romp, functioneringsproblemen en levenskwaliteit. U ondergaat dit opnieuw na 3 weken intensief behandelen en na 1, 3 en 6 maanden onderhoudsbehandeling. Elk klinisch onderzoek duurt 1 uur.
•   In de intensieve fase (3 weken) krijgt U 14 sessies behandeling van lymfoedeem gedurende 2 maal 30 minuten: 30 minuten standaardbehandeling (huidzorg, windelen en oefenen) en 30 minuten manuele lymfedrainage (ofwel nieuwe, ofwel traditionele, ofwel placebo).
•   In de onderhoudsfase (6 maanden) krijgt U 18 sessies van 30 minuten manuele lymfedrainage (ofwel nieuwe, ofwel traditionele, ofwel placebo). De standaardbehandeling (huidzorg en oefeningen) voert u zelf uit, zoals aangeleerd in de intensieve fase.
•   Alle onderzoeken en behandelingen zijn gratis. Gratis parking en een vergoeding voor transport naar het ziekenhuis wordt voorzien.
•   De behandelingen zijn op afspraak en worden zoveel mogelijk gecombineerd met andere afspraken.

Welke voordelen biedt dit u?
•   Uw lymfoedeem wordt door een team van experten behandeld.
•   Uw lymfoedeem wordt nauwgezet opgevolgd.
•   U draagt bij tot het uitbreiden van kennis aangaande het behandelen van lymfoedeem.

Deze studie gaat door in UZ Antwerpen, UZ Leuven, UZ Gent en AZ Groeninge Kortrijk.

Indien u vragen of interesse heeft, kan u contact opnemen met:
Tessa De Vrieze (kinesitherapeut), tel. 0472741677, tessa.devrieze@kuleuven.be

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 07, 2019, 19:11:51 pm »
ik krijg wekelijks lymfdrainage en bij mij helpt het goed
moet soms ook een kous dragen, maar dan mindert het vocht bij mij wel
dus ik ben wel overtuigd van lymfdrainage
groetjes Sabine

Karine

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 10, 2019, 18:37:06 pm »
Ook ik krijg reeds 3 1/2  jaar lymfedrainage 2x/week. Dit in combinatie met een ingreep die ik had ,werd mijn volume in mijn rechterarm tov.linkerarm gereduceerd van 13% naar, tot op heden, 3.4%, zijnde 100 ml. En dit vind ik meer dan OK, waarvoor dank aan mijn kiné en het team van de lymfekliniek in het UZ Brussel.