Auteur Topic: amai, mijn spiraalke...  (gelezen 4082 keer)

creatief

• Bekijk profiel
amai, mijn spiraalke...
« Gepost op: december 07, 2012, 15:53:08 pm »
Enige tijd terug had ik bloedingen. De gynaecologe stelde een verdikking van het baarmoederslijmvlies vast. (bijwerking door nolvadex). Dit werd door een operatie verwijderd. Toen ik op controle ging, was die verdikking er in even grote mate terug. De gynaecologe vond dit verontrustend, in die zin dat dergelijke verdikking verkwaadt (kanker wordt dus). Telkens wegnemen heeft geen zin en als oplossing werd een Mirena-spiraaltje geplaatst. Dat geeft plaatselijk het hormoon progesterone af, waardoor die verdikking tegengehouden wordt, en hopelijk ook vermindert.
Nu, behalve dat ik al 2,5 maanden aaneen bloedverlies heb, voel ik me emotioneel heel depri en voor t minste ben ik de kluts kwijt.
Zijn er mensen die ook dergelijke ervaring hebben? Verbetert dit? Als dit zo voortgaat, mogen ze dat ding weer uithalen want noch voor mij noch voor mijn omgeving is dit te doen...
Verder ben ik toch n beetje verontrust over het feit dat ik op veel Nederlandse forums lees, dat vrouwen die Nolvadex krijgen voorgeschreven net geen Mirena-spiraaltje mogen gebruiken als voorbehoedsmiddel (wegens het hormoon). Dit terwijl mijn gynaecologe hier heel geruststellend in was...

fee

• Bekijk profiel
Re:amai, mijn spiraalke...
« Reactie #1 Gepost op: december 07, 2012, 20:19:57 pm »
ik heb ook een mirena spiraaltje,van voor mijn diagnose
en de Oncologe alsook Gyneacologe vinden het geen probleem dit te laten zitten
de hormonen die dit spiraal afscheid zouden heel heel weinig zijn
Ben nu aan vernieuwing toe en ga het niet lang meer laten aanslepen want in April dan die operatie
wil ik tegen dan van het aanslepende bloedverlies af zijn
want dat heb i telkens weer na het hernieuwen van dat spiraal
een maand of 3 wat bloedverllies
maar daarna niets meer
dus hou nog even vol!
Liefs
Fee

creatief

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 08, 2012, 10:36:33 am »
Dag Fee,

het meest vervelende is het feit dat ik zo erg emotioneel overhoop lig sinds dat spiraaltje. Heb jij daar last van gehad?

creatief

katleen op de beeck

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 09, 2012, 16:56:24 pm »
hey creatief,
ik heb drie jaar lang zo'n spiraaltje gehad en was er heel erg blij mee
ik vond het dan ook spijtig dat ik het moest laten verwijderen door de ontdekking van bk.
mijn oncoloog heeft mij ook wel verteld dat ik het zeker niet mag terug hebben doordat het
hormonen afgeven die bevordelijk zijn voor de tumoren die ze in mijn borst hebben gevonden
ik had daar ook geen emotionele last van wat je zo kan hebben de eerste dagen van je regels
maar sinds ik nu wat in menopauze aan het komen ben door de chemo is dat wat anders
zit soms in een echte rollercoaster

fee

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 10, 2012, 07:32:37 am »
ik was er ook niet emotioneler door dan anders
denk ik toch niet want ik heb het al zo lang dat je dat dan toch wel eens vergeet hé
het zal volgend jaar 15 jaar zijn dat ik het mirena spiraal heb

Ik had het na de bk willen laten weghalen
door de hormonen
maar mijn Oncologe , Gynecologe en huisarts zeiden me dat het geen risico inhield
daar dit een heel klein deeltje hormonen is die door dat spriraal vrijkomt
het beschermt je tegen verdikking van het baarmoederslijmvlies die dan weer door de Nolvadex kan optreden
het heeft weer twee kanten hé!
En blijkbaar zijn ook hier weer vele oncologen verschillend in hun theorie
zoals bij de bloedafname's

zo heb ik een collega die ook bk heeft gehad
en die moet slechts 1 keer per jaar bloedafname laten doen
haar k. was nochthans ook hormonaal en ze is erfelijk belast van BRCA

ik daarentegen moet om de 4 maand bloed laten prikken

Nog een ander dan slechts om de 6 maand en ik hoorde al van iemand
die het om de 3 maand moet laten gebeuren

raar,maar ze weten wel wat ze zeggen en doen zeker?

Heb ook heel lang getwijfeld of ik een nieuw spiraal zou laten plaatsen
maar anderzijds is het o zo makkelijk
de eerste maanden is het wat vervelend door dat bloedverlies die ik ook constant heb
maar daarna heb ik niets meer van bloedverlies
en dat is toch ook een luxe hé voor ons vrouwen!

Liefs
Fee

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 10, 2012, 15:31:25 pm »
Hey fee,elke patiënt en elke kanker zijn inderdaad anders.Ik had ook bk in 2009.Tijdens de chemo werd mijn bloed gecontroleerd.laatste controle december 2009,sindsdien heb ik geen enkele bloedcontrole moeten hebben via het ziekenhuis.Ben wel op eigen initiatief naar de huisarts geweest in 2010 voor volledige controle;die vond het ook vreemd dat dit nooit gecontroleerd word.Heb dat dan eens gevraagd in het ziekenhuis en ze wuifden het wat weg,dat ze daar toch niks konden in zien bij mij.Tja,daar sta je dan hé,groetjes aan iedereen,indian

katleen op de beeck

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 12, 2012, 19:23:36 pm »
hoi indian,
dat zijn ook zo van die vragen die ik me stel,hoe doen ze dat na de behandelingen,het is in elk ziekenhuis blijkbaar anders
maar ik denk dat je als bk patient toch graag regelmatig op controle wil gaan daar je toch altijd
met die angst zit
groetjes

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 12, 2012, 19:30:03 pm »
hoi,

ja het is precies in ziekenhuizen verschillend
ben toen indertijds de eerste 2 jaren elke 3 maanden op controle moeten gaan, telkens met bloed trekken erbij
vanaf het 3de jaar om de 6 maanden en dat is zo gebleven, ik heb altijd bloed moeten laten trekken
groetjes Sabine

creatief

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 13, 2012, 07:12:39 am »
hallo,

ik zoek nog altijd mensen die ervaring hebben met het Mirena-spiraaltje. Fee, jij had geen last van emotionaliteit, ik des te meer. Zijn er anderen die daar ook last van hebben of gehad hebben?

creatief