Auteur Topic: Mijn man heeft zoveel pijn  (gelezen 16802 keer)

Jet

• Bekijk profiel
Re:Mijn man heeft zoveel pijn
« Reactie #15 Gepost op: februari 04, 2013, 00:18:55 am »
Dapper en fijn ..ondanks alles!
Sterkte..en veel kracht... zorg ook nu voor rust momentjes!!
Zodat je energie houdt,
 :-*Jet.

annegato

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 04, 2013, 12:22:28 pm »
Dag Christel,

Jou man is nu eindelijk verlost van zijn pijn. Voor jou en de kinderen blijft nu alleen verdriet over.
Mijn man kreeg zijn palliatieve sedatie op vrijdagavond en op zaterdag is hij stilletjes gestopt met ademen.
Tot dan ben ik bij hem blijven zitten en de kinderen en kleinkindwaren er ook. Iedereen bleef gewoon zoals tevoren,
ik zat de hele tijd met zijn hand in mijn hand, mijn kleindochterje tekende nog altijd voor hem, ze zei soms wel eens:
slaapt opa nog altijd, maar liep dan door de gangen waar ze ondertussen thuis was.

Dat dubbele gevoel ken ik zeer goed, ik heb het er nu na vier jaar nog altijd moeilijk mee.
Enerzijds wil je dat je man van zijn pijn en lijden verlost is, maar langs de andere kant weet dat het dan gedaan is.
Dat hij er niet meer zal zijn, het dringt dan eigenlijk maar moeilijk door, je wil hem niet verder zien aftakelen.
Hij wou het zelf ook niet meer, hij heeft tot de laatste minuut gepraat met ons, het laatste wat hij zei was dat hij ons graag zag en wat ik achteraf zo mooi vond hij bedankte ons om zo goed voor hem te zorgen. Toen wou ik dat helemaal niet horen want hij ging immers sterven.

Ik heb zeer lang met de gedachte rondgelopen, waarom heb ik hem niet gevraagd om nog wat langer te blijven dan was hij er misschien nog een beetje langer geweest. Maar ik weet wel dat dit een zeer egoïstische gedachte is, het was goed zo, hij had gevochten voor zijn leven en heeft het moeten opgeven.

Ik wens je veel sterkte voor de komende tijd,
Ik heb dit gedichtje bij zijn afscheidsviering in mijn naam laten voorlezen door mijn zoon, zelf kon ik dit niet:

jij hebt keihard gevochten
een keiharde tijd
grijze toekomst
jij zou verliezen
maar niet toegegeven
positief blijen
zes maanden strijd
nooit zeren
jij ging door
tot het laatst gevochten
en voor je nieuwe hart gezorgd
jij was moegestreden
jij wilde slapen
niet meer ontwaken
nu is er rust
geen vechten meer, geen lijden
geen pijn
maar rust
slaap lekker
wij houden van je.

daarmee was alles gezegd wat ik voelde op het moment dat hij wou stoppen.

marja

chanta

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 04, 2013, 23:36:12 pm »
beste Marja,jwat en mooi gedicht !
De palliatieve sedatie is gisteren om 16 u op gang gezet . Blijkbaar reageert hij moeilijk omdat zijn lichaam al zoveel medicatie gewoon is. Ze moeten steeds bijgeven omdat hij nog steeds reageert op prikkels..
ik heb het er moeilijk mee en begrijp niet waarom ze niet ineens een hoge dosis geven opdat hij vlugger in diepe slaap valt ? ze zeggen me dat iedere patient anders reageert en dat men de tijd moet geven aan de patient omzelf te kiezen wanneer hij wil loslaten ..een kalme weg naar de andere kant is zoals een laatste geschenk aan de zieke ...
ik zal dit maar aannemen, het belangrijkste is dat hij geen pijn meer heeft. Hij ligt relax te slapen, of zo lijkt het toch..
het is in elk geval een heel raar gevoel , naast hem te zitten, en te weten dat hij nooit meer wakker wordt, hoewel hij warm aanvoelt en zachtjes ligt te ademem ... Ik zie hem zo graag !

annegato

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 05, 2013, 09:59:51 am »
Dag Chantal,

Wat je zegt begrijp ik zo goed, naast hem zitten en hem voelen, en weten dat het voor de laatste keer is.
Ik heb toen meermaals gedacht was het niet beter dat ze hem terug lieten wakker worden dan kan ik terug tegen hem praten.
Het liefste wat je hebt moeten afgeven is toch zo verschrikkelijk hé.
Toen ze mijn man zijn sedatie gaven was iedereen erbij, toen hij in slaap viel ben ik flauw gevallen.
Mijn man was ineens terug wakker en vroeg wat er allemaal gebeurde. Ik ben gewoon terug naast hem gaan zitten en hij vroeg of ik gevallen was, ik antwoordde maar dat ik van mijn stoel gevallen was.
De verpleging heeft toen wel meer medicijn komen geven en toen sliep hij rustig verder.

Als ik jouw verhaal lees komt het weer allemaal heel erg boven, ik vind het zo erg dat je dit moet meemaken.
Het kan wel zijn dat ze geen pijn meer hebben maar ik vind het moment dat ze die sedatie geven echt nog altijd verschrikkelijk.
Ik wil dit echt nooit meer meemaken.
Al weet ik dat het niet anders kon toch blijft dit voor mij een nachtmerrie.
Mijn huisdokter waar mijn man al tegen gezegd had dat hij euthanasie wou zegt mij altijd dat dit nog veel erger zou geweest zijn, dat ik het daar allemaal nog veel moeilijker mee zou gehad hebben.
Ik hoop toch dat ze je man iets geven dat hij in een diepe slaap valt en jij dan zeker kan zijn dat hij niets meer voelt.
Want dat is tenslotte de hoofdzaak, ons verdriet en angst moeten we op zo'n momenten nog maar even laten wachten.
Zo was het bij mij toch, het echte besef komt later pas. Tot de laatste adem ben je nog bij hem en leef je mee met hem, aan jezelf denken is er dan nog niet bij.
Ik wens je zo veel sterkte en voel heel erg met je mee.
Jullie hebben ook kinderen zeker, daar heb je en zul je nog veel steun aan hebben.
Marja

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 05, 2013, 23:17:29 pm »
Chanta..

https://www.youtube.com/watch?v=j-97TIc0aBI
Lied van Marco Borsato,  Niemand weet..

Dat verwoord wat je zo sterk kunt voelen.
Ook in deze fase deel je, al zeg je niets en wordt er niet meer terug gepraat!
Al is het moeilijk..toch is het ook bijzonder om samen te zijn.

Dikke knuff en veel krachten warmte voor jullie beiden..
Jet.

chanta

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 06, 2013, 00:41:57 am »
Vanmiddag is mijn lieve man in mijn armen heengegaan. Samen hebben we naar zijn laatste adem verlangt.
Het was een opluchting, mijn tranen gleden van mijn wangen op zijn wangen, en toch had ik een glimlach . Eindelijk was hij voorgoed verlost van die vreselijke oneerlijke strijd..
Samen met de kinderen zijn we vanavond bezig geweest met de tekst voor de rouwkaarten.
Zaterdag begrafenis. Het wordt mooi en vooral innig, echt , en vol liefde. er zal veel muziek zijn, vooral The Beatles, want die hoorde hij zo graag !
Jet, wat een mooie tekst van Borsato !
Bedankt voor de diepe steun, hier op het forum. Want enkel wie dit meemaakt, begrijpt echt.
Chantal

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 06, 2013, 08:59:02 am »
hoi Chantal,

gecondoleerd met het verlies van je man
heb hier de laatste dagen met een krop in mijn keel jouw verhaal gevolgd
ik wou reageren maar kon het niet
het pakte me zo
veel sterkte nu in de komende dagen
dikke steunknuffel
xxx Sabine

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 06, 2013, 11:30:41 am »
 :'( Chantal..

Voorbij..tevreden en stil
warme gevoelens enzo af en toe een koude ril
dat dubbele is wat er mag zijn
afscheid nemen doet pijn
toch,kun je daar ook tevreden over zijn
als het leven, in zoveel lijden overgaat
ben je ergens gewoon ook blij als dat eindigen gaat
je lief.. steunen en omarmen tot die laatse snik
met een vertroebeld tranen blik
is zwaar, moeilijk maar ook goed
omdat je het ook kon, ja, je had ook de kracht en moed
de komende dagen zijn druk, vreemd..
je voelt je wellicht, ondanks alle mensen om je heen...toch wat ontheemd
volg je gevoel, en handel ernaar
dan zal jullie afscheid bijzonder, mooi en warm zijn... werkelijk waar.

Chantal..gecondoleerd met met grote verlies..
laat ze maar komen de tranen
ik voel met je mee..
Veel sterkte deze en nog heel veel komende dagen
je lief zal je met een warm gevoel, voor altijd innerlijk bij je blijven dragen.

Warme steunknuff,
Jet :-* :-*

annegato

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 06, 2013, 19:44:30 pm »
dag chantal,

Gecondoleerd met het overlijden van je man.
Zijn lijden is nu voorbij, nu begint dat van jou.
Neem de tijd om verdrietig te zijn, laat de tranen maar komen, alles opkroppen heeft geen zin.
Ik deed dit voor de kinderen, vooral sterk zijn maar dat wreekt zich toch hoor.
Ik kan al jaren niet meer wenen, ik ween van binnen.

Veel sterkte de volgende dagen, ik ben er zeker van dat jullie iets moois en sfeervol zullen maken voor zijn afscheid.

marja

chanta

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 23, 2013, 15:46:52 pm »
Aan iedereen die mij zo gesteund heeft ,

Sinds het overlijden van mijn man op 5/2 ben ik hier niet meer komen kijken. Ik had het te moeilijk om deze site te openen..
Te gevoelig.
Dat ik van hem hield wist ik wel, maar dat het zooooo pijn doet om te weten dat het echt 'nooit niets meer samen' is, dat wist ik niet ...
Ben terug beginnen te werken, wat wel voor afleiding zorgt. Toch voel ik me zwak. Ik wil verder.
Is dit nu echt normaal, dat het gemis zo zwaar is?
Als ik aan hem denk, vloeien automatisch de tranen. Vanwaar ze blijven komen , weet ik niet ...
Iedereen is heel lief met mij, iedereen wil helpen en komen, iedereen vraagt of ik niet wil komen ..
Ze zeggen allemaal , dat ik Moet buitenkomen ...
De tijd zal wel helpen...zeggen 'ze ' ... maar wat weten zij ervan !!!
Gelukkig komt de lente , 's morgens is er al licht bij het wakker worden .
Nu besef ik echt dat je van de kleine dingens moet genieten, want als ik achteruit kijk waren dat de kostbaarste momenten!!
Chantal