Auteur Topic: Borstkanker pas serieus genomen vanaf 50??  (gelezen 4958 keer)

marianneT

• Bekijk profiel
Borstkanker pas serieus genomen vanaf 50??
« Gepost op: september 13, 2006, 09:58:03 am »
Hallo iedereen,
Ik ben een mama (30) van een zoontje van 1,5 en een dochter van 4 maanden. Een jaar en half geleden voelde ik een bolletje, er werd een echo gedaan, maar men zei dat het een verkalkte melkklier was. Bij elke controle bij de dokter vroeg ik om er toch nog eens naar te kijken. Een maand geleden besloot de gynaecoloog toch nog eens een echo te laten uitvoeren (ditmaal in Gasthuisberg en niet in het MCH te Leuven zoals de eerste keer). Er volgde een punctie. Op 18 augustus het verdict: borstkanker... Er zijn geen uitzaaiingen en de klieren zijn waarschijnijk niet aangetast. Ik krijg 6 chemokuren, dan amputatie, dan terug 3 chemokuren, dan bestraling.  >:(Waar ik zo vreselijk kaad van wordt, is dat ik er al zo lang mee rondloop!!!!! Waarom dienen al die campagnes??? Ik heb een jaar en half geleden al iets gevoeld!!!! Men vond het in het toen blijkbaar niet nodig verder onderzoek te doen. Mijn boodschap: voel je iets, dring aan!! Ga naar een ziekenhuis met naam, ook al woon je veraf! Liever een onderzoek teveel dan te weinig. Ik heb heel veel geluk gehad, voor hetzelfde geld had ik uitzaaiingen... Sta dus op je strepen, ook al ben je nog "maar" 30.
« Laatst bewerkt op: september 17, 2006, 14:12:40 pm door marianneT »

elise

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Borstkanker pas serieus genomen vanaf 50??
« Reactie #1 Gepost op: september 25, 2006, 09:02:14 am »
Ik ben ook 30. Na het eerste onderzoek (echo - en mammografie) werd gezegd dat het goedaardig was. In ander ziekenhuis biopsie laten uitvoeren, daar bleek het kwaadaardig.
Vraag dus inderdaad een tweede mening!! Ze zeggen maar al te snel dat het goedaardig is.

Elsv

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 25, 2006, 11:55:47 am »
Dit is toch om van te ontploffen!!

Ik heb meer geluk gehad. Mijn huisarts zei: Het zal wel niks zijn, maar laat toch maar controleren. (ik was 34) Ik heb ook gehoord dat bij jonge mensen de kankercellen meestal aggressiever zijn. Waarom dan zo moeilijk doen over controles bij jonge mensen? Die hebben alle belang bij een vroege opsporing!!

Marie B

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 27, 2006, 12:30:08 pm »
Hey,
Ik ben pas 27 en vorige week voelde ik een knobbel.  De huisdokter stuurde me dezelfde dag nog naar het ziekenhuis.  Niemand heeft daar mijn probleem weggelachen.  integendeel.  Er werd onmiddelijk een echo genomen én een punctie.  Het verdict: kwaadaardig.  Niemand had dit kunnen vermoeden, maar men nam het zekere voor het onzekere.  Gelukkig.  Stel je voor dat men dit signaal genegeerd had!  Je moet dus blijkbaar een portie geluk hebben bij wie je terecht komt.
Veel sterkte

greet1

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 27, 2006, 13:10:51 pm »
hallo iedereen ook ik heb bk ik ben wel al 44 jaar maar toen het allemaal begon was ik 41 en in verwachting van ons 5 kindje ook ik heb geluk gehad dat mijn gyneacoloog mij onmiddellijk doorstuurde voor een bioptie daarna op 35 weken de geboorte ingeleid om mij de week erna borstbesparend te kunnen operen met okselontruiming daarna chemo fec en stralen ik wil niemand ontgoochelen maar ik ben een van die pechvogels die 1 jaar na behandeling terug bk had in dezelfde borst ik heb 2 maal zelf het knobbeltje ontdekt door zelf mijn borsten te onderzoeken nu heb ik een volledige amputatie gehad van de twee borsten en daarna terug chemo deze keer taxotere nu voel ik mij redelijk goed maar soms val ik ook in een dipje die moeheid is soms vervelend zeker met 5 kinderen gelukkig heb ik veel steun van hen alsook van mijn man hij doet veel voor mij en de kinderen

Lien-Pink Ribbon

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: september 28, 2006, 14:40:05 pm »
Dag allemaal,
Ik ben Lien, een jonge journaliste uit Mechelen. Ik werk mee aan “Pink Ribbon”, een tijdschrift ten voordele van borstkanker dat onder de vleugels van het maandblad Evita in januari 2007 verkocht zal worden. Voor deze eerste Vlaamse “Pink Ribbon” (in Nederland is het al aan de derde editie toe) ben ik nog op zoek naar drie vrouwen die borstkanker hebben/hadden en graag hun verhaal willen vertellen: een twintiger, een dertiger en een veertiger.

Wie hier graag aan wil meewerken, mag een mailtje sturen naar lien.lammar@yahoo.com

Heel erg bedankt!
Lien

Nathalie

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 29, 2006, 23:25:35 pm »
Amai, zo een heleboel nieuwe 'jonge' patiënten sinds de laatste keer dat ik de site bezocht heb! Ik was 28 en het is bijna 2 jaar dat borstkanker werd vastgesteld. Langs deze weg wil ik al degene die nog aan de behandeling bezig zijn een hart onder de riem steken. Hou er de moed in!
Ik wou vooral ook eventjes reageren: ik kan mij ook vreselijk ergeren dat de screening pas wordt aangeraden vanaf 50! Borstkanker komt op alle leeftijden voor. En het is niet omdat men het heeft omdat men jong is, dat men er gemakkelijker van geneest (zoals er mij al enkele gezegd hebben...). Lien, ik hoop van harte dat je artikel bijdraagt tot de verdere bewustmaking hiervan!
Vele groetjes,
Nathalie