Auteur Topic: loskomende teen nagels  (gelezen 11317 keer)

abba

• ik voel me een klein angstig vogelke
    • Bekijk profiel
loskomende teen nagels
« Gepost op: oktober 24, 2012, 13:56:34 pm »
hallo
na 6 maand taxol  doen mijn grote teennagels raar, ze zijn wat pijnlijk en  gister bemerkte ik dat mijn sokken wat vochtig waren aan de beide grote tenen....ai ai, wat nu weer ? ik zie dat mijn grote teen nagel aan de binnenkant wat los komt te  zitten , en dat het onder de nagel vochtig is.
volgens dokter komt dit door de taxol, en ik moet  zorgen dat het niet ontstoken word, grrrr kweet niet wat ik hieraan kan doen, doet het pijn als de nagel moest uitvallen ? en wat kan ik doen om ontstkeing te vermijden, momenteel heb ik er wat cedium op gespoten,
ook mijn vingernagels zijn al een poosje pijnlijk met rode vlekken  in, heel vervelend, aan uw handen mag eigenlijk niets mankeren, je hebt ze overal voor nodig .

ik weet dit zijn weeral rare vragen, maar ik weet dat ik hier op het forum mischien een antwoord kan vinden
groetjes
annabel

rikkertje

• **
    • Bekijk profiel
Re:loskomende teen nagels
« Reactie #1 Gepost op: oktober 24, 2012, 16:18:42 pm »
Goh Annabel, heb ik ook gehad, maar bij mij was het erger aan mijn handen dan mijn tenen.
Het is een heel gedoe, maar goed ontsmetten is belangrijk. Dat kan je in een badje met chloortabletjes of  door er zuurstofwater op druppelen. Daarna een ontsmettende zalf en liefst overal verbandjes rond.

Als je er geen verband aan doet, zou ik zeker witte katoenen sokjes dragen, niks gekleurd of wol of synthetisch, want een erge ontsteking -waar je nu gevoelig voor bent- dat kan je best missen.

Je kan het wel voorkomen, maar daar is het te laat voor. Vanaf de eerste behandeling ijshandschoenen en ijssokken dragen tijdens de toediening. Het is verschrikkelijk, enfin, zo ervaarde ik het toch, ik kon het niet de hele tijd volhouden.

Verzorg het toch maar goed!!!

Claudia1968

• Nieuwkomer
  • *
  • BK sinds mei 2012 met uitzaaiingen in lever en rib
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 24, 2012, 20:44:58 pm »
Dag Annabel,

Ik ben 2 teennagels verloren door de chemo. Het begon telkens met een kleine tik op mijn tenen, de eerste keer een wasmand op mijn voet laten vallen. Ik ben dan naar de huisdokter geweest en ik moest 2x per dag ontsmettend badje nemen maar die fles was altijd zo rap op. Dan heb ik een zalf gekocht tegen ontsmetting en dat erop met een kiemvrij compres, en daarover van dat klevend verband. Uiteindelijk was mijn nagel helemaal dood, maar ik kon dat verbergen met nagellak. Op een goeie dag is hij er dan gewoon uitgevallen. Ik heb ook een weekje antibiotica genomen omdat we op vakantie gingen, strand, en dan die teennagel, ik had schrik dat heel mijn teen ging ontsteken maar dat is dan toch niet gebeurd. Nu is mijn andere teen door een stom tikje dood aan't gaan...Het is helemaal niet pijnlijk hoor.
groetjes
Claudia

Jerommeke

• **
  • Diagnose 2000
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 01, 2012, 10:24:47 am »
Hoi dames,

Ook ik heb een loskomende grote teennagel denk ik. Het begon een half jaar geleden met een klein donker vlekje op nagel, vlek heeft nu grote van helft van nagel maar doet geen pijn. Ik had geen idee dat dit van de chemo zou kunnen zijn. Heb dit aan pedicure laten zien maar deze denkt dat het is van iets op teen te laten vallen,vandaar ik er geen aandacht aan schonk. De nagels van de handen zijn wel er geribbeld zou dit ook daarvan kunnen komen?
Ik zal alvast beginnen met chloorbadjes zoals jullie voorstellen en kan zeker geen kwaad.
Thanks voor de info ik ben weeral wat slimmer. :)
Groetjes
 Jerommeke

abba

• ik voel me een klein angstig vogelke
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 01, 2012, 12:50:30 pm »
hallo
ondertussen is het aan mijn handen ook erger geworden, onder  mijn nagels zijn rode vlekken te zien en hoe kort ik ze ook knip ze komen bovenaan losser te zitten ttz tis precies of ik ze weer moet knippen, maar ze zijn al op zijn korst, ze zijn ook pijnlijk en overal tikt ge dan met u vingers ergens tegen, pijnlijk, heb ondertussen zo chloortabletjes chloramine  gehaald maar op de bijsluiter lees ik dat ik  1 tabletje per 250ml water moet gebruiken, bij een voetbad heb je toch het minste 3l water nodig, er zitten er 60 in het doosje....das direkt op.ga morgen toch eens bij mijn eigen apoteker langs.
mijn teen nagles zien niet zwart , maar eerder kleurloos langs de éne helft (die los komt denk ik, )en onder de andere helft ook rood/roosgevlamd.
maar echt pijnlijk zijn ze niet  wel raar , mijn vingertoppen /nagels  wél pijnlijk en gevoelig.

gisteren naar ziekenhuis geweest voor uitslag van mijn scans....de lever was goed , de botten zijn niet slechter  en de longen ...zijn nog het zelfde gebleven sedert de scans van juli.
ik had zo op beterschap gehoopt, waarvoor onderga ik dan al een jaar lang chemo ??, 3weken chemo , en dan week rust, en zo ben ik al maaanden bezig en dat begint te wegen,ik zie het niet meer zitten, ben het zo beu,
omdat het een rare week is was mijn eigen dokter er niet, en deze dokter wist het ook niet hoe het verder moet. nomaal is deze kuur met taxol nu ten einde, maar ze zouden geneigd zijn om  nog tijdje verder te doen....néééé
dokters gaan dit onderling bespreken op dinsdagavond, en daarna  moet ik op consultatie bij mijn oncologe,
ondertussen kan ik toch genieten van 2 chemo vrije weken,
en dat heb ik nodig,
maar ik had zo gehoopt op positiever nieuws, ik weet :het is niet slechter dan 4 maand geleden, maar ik doe zo mijn best en dan zou het  toch beter moeten zijn hé,
na 1 jaar al dat vergif in mijn lichaam, is het nu even genoeg geweest,maar ja wat als de dokters anders beslissen .?
nog even niet aan denken,maar er zit weer een serieuze knoop in mijn maag .
annabel

gdb

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 01, 2012, 21:11:16 pm »
Hey annabel,
Ik weet heel goed hoe het voelt. Zo vechten en dan zien dat het niet helpt dat is inderdaad frustrerend. Maar dan probeer ik te denken: moest ik nu geen chemo gehad hebben zou het misschien nog meer gegroeid zijn. Dat weten we niet hé en daarom houden we dan vol.  Maar het moet natuurlijk draaglijk blijven en voor mij is levenskwaliteit toch nog het belangrijkste. We moeten zelf aangeven tot waar we willen gaan. En vooral hier komen ventileren. Ik denk aan je meid. Geniet van je chemovrije weken. Je verdient ze.
Hele dikke steunknufs
Greet

rikkertje

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 02, 2012, 12:09:03 pm »
Ik begrijp best, Annabel, dat je niet echt blij bent met stabiel.
De oncologen verkondigen 'stabiel' als zijnde goed nieuws en dat is het, maar dan als je geen behandeling zou hebben, dan is stabiel goed.
Tijdens en na zware chemo verwacht je toch verbetering!? Enfin, ik toch.
Dus ik begrijp je teleurstelling.

Slecht nieuws is het niet, maar het moet beter.

Ik heb de eerste taxol-kuur 10 maanden uitgehouden, dan was ik echt totaal op. Bij de aanvang was gezegd 6 maand.

Vergeet echter niet dat jij uiteindelijk besist hoever je wil gaan. Mijn oncoloog gaf me dat vorige keer duidelijk aan, niet gemakkelijk, ik was wel blij dat ze dat zei.

sterkte nog!

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 02, 2012, 12:39:10 pm »
Annabel..

Al begrijp ik je zienswijze omtrent de uitslagen.. en die zijn op zich niet slecht...
Het blijft altijd fijner om iets positiever nieuws te krijgen.. Geeft ook meer power hé, om al die ongemakken door de behandelingen wat beter te kunnen hebben.. als er een ietepietje minimale vermindering te melden was.. Maar wat nu niet was , kan komen!!

Even rust in de behandeling kan je goed doen.. Lijf en mind moet het allemaal wel kunnen volgen toch!
Jij bent en blijft de persoon die 't belangrijkste is, de kapitein die bepaald welke koers er gevaren gaat worden, wat anderen ook zeggen of wel of niet kunnen doen voor je.
 Pak daarnaast ook zoveel mogelijk de genietmomenten!! ;)
Heel veel power en moed... en warmte toegewenst..

xxxJet

« Laatst bewerkt op: november 02, 2012, 12:42:23 pm door Jet »