Auteur Topic: euthanasie  (gelezen 16412 keer)

pascale1

• Bekijk profiel
euthanasie
« Gepost op: september 23, 2012, 22:40:24 pm »
ik vraag mij af, of een vraag om euthanasie mogelijk is op grond van ongeneeslijk ziek zijn, en het zware psychische lijden dat blijft aanhouden en waar je niet meer uitgeraakt zonder medicatie die je als een zombie laat rondlopen. Als je nu echt van jezelf het leven niets meer waard vind, de eenzaamheid en de angst voor hetgene nog moet komen, en je staat er geheel allen voor. als je er zelf nu vrede mee neemt en die gedachte je rust geeft, zou nu geen enkele dokter dat kunnen begrijpen?
moeten wij dan echt domme pogingen ondernemen die nog meer impact heben op de mensen die we kennen, mag dat nu echt geen bewuste serene keuze zijn van iemand die er klaar voor is, en genoeg heeft van het psychisch lijden?
sorry, dat ik sommige "vechters" mssn pijn doe met mijn uitspraken, maar voor mij zou ik graag toch zelf die controle kunnen behouden,
pascale,
kan iemand mij daar in helpen?

Thalia

• Bekijk profiel
Re:euthanasie
« Reactie #1 Gepost op: september 27, 2012, 22:16:43 pm »
Hey Pascale,

Moeilijk periode voor jou momenteel blijkbaar. Maar om het hierbij te laten en euthanasie te vragen. Ik zou mezelf toch nog even
tijd laten om over die moelijke periode heen te geraken want wie weet wat voor moois je nog allemaal gaat meemaken en dan zou
moeten missen.

En denk aan je dochtertje hé, die heeft haar mama hard nodig!!!

kop op Pascale, niet opgeven en doorzetten!!!!

dikke knuffel

Eowyn

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 01, 2012, 22:35:27 pm »
Pascale, ik kan er wel in komen. Ik heb ook zo diep gezeten, vele keren. Ik heb zware depressies gekend, ben twee kinderen verloren en recenter heb ik kanker gehad. Er zijn vele, vele dagen geweest dat ik er niet meer wou zijn, ook al had ik nog twee prachtige kinderen. Een paar maanden geleden nog, had ik heel veel zin om er uit te stappen. Ik kon het gewoon niet meer aan.

Nu heb ik een nieuwe job die ik heel graag doe, en ik hou van mijn man en kinderen, door dik en dun. Maar ik kan niet zeggen dat ik nooit meer zo diep zal zitten... De dood zal voor mij ook opluchting inhouden, voor mezelf dan toch.

Heb je er al met een arts over gesproken?

Liefs en sterkte

fee

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 22, 2012, 13:03:14 pm »
Pascale,

mss heb je ondertussen al meer informatie verkregen

Ik kan me heel goed in je situatie inleven
alhoewel, inleven is een groot woord

Als het lijden aowel psychisch als lichamijk niet meer houdbaar is
kan je daadwerkelijk stapen ondernemen
daarvoor zijn 3 artsen nodig

maar als je die stap echt wil zetten moet je er in de eerste plaats over spreken met je oncologe
alles hangt af van haar antwoord

Ik wens je heel veel moed
want om zo'n beslissing te nemen moet je meer moed hebben dan je ziekte te doorstaan denk ik

Liefs
Fee

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 29, 2012, 19:29:04 pm »
Hoi Pascale..

Gaat het een beetje zoals jij zou zou willen of aankunt?
Moeilijke tijden voor je.. probeer de kracht die ver weg is/was gezak terug te vinden..
 Wij zijn er voor je..als je daar behoefte aan hebt..

Dikke knuffel en veel liefs.
Jet

fee

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 30, 2012, 07:20:19 am »
Pascale,

ik kon ook eens kijken hoe het nu met je gaat!

Liefs
Fee

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 30, 2012, 08:09:41 am »
hoi Pascale,

ik weet niet in hoever jij ziek bent en psysisch lijdt, maar ik kan me wel voorstellen dat je op een punt komt
dat je zegt, het is genoeg geweest, het hoeft voor mij niet meer
heb héél véél begrip voor jou situatie, en mij doe je er zeker geen pijn mee
neem alleen geen overhaaste beslissingen
misschien dat het lot toch nog draait voor je en dat er toch nog wat moois voor jou in petto is
ik hoop dat je in alle rust het met je dokters kan bespreken
en op een serene manier laten blijken wat je echt wilt
ik heb jou 1 keer in Hasselt mogen ontmoeten, en ik vond je toen al een dappere vrouw
weet verder niets te zeggen, vind het zo erg voor je dat je zo lijdt nu
dikke lieve knuffel
xxx Sabine

pascale1

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 13, 2012, 19:24:17 pm »
dag lotjes,

na drie maanden psychotherapie, ben ik terug thuis. Ik ben door een hel van emoties gegaan, maar uiteindelijk ben ik er door een goede begeleiding van psychologen door geraakt. Het wa zwaar, maar ben uiteindelijk blij, dat ik er terug sta.  Ik ben nu een week thuis, en het gaat. Ik neem antidepressiva, en deze helpt me enorm.  Zit nu wel in een leeg huis, want mijn dochter heeft besloten om voorlopig even bij haar papa te blijven, maar volgend weekend komt ze al terug bij mij slapen. De psycholoog zegt dat ik gewoon geduld moet hebben, ik heb haar vertrouwen in mij erg beschadigd met mijn zelfmoordpoging. Tja, de klok terug draaien gaat niet meer...
Ik ben nu echt blij dat ik die therapie heb afgemaakt, alle angsten zijn verdwenen, en ook alle kwaadheid die ik in mij had. Opgestapeld in de loop der jaren. In zo'n psychotherapie, kom je herhaaldelijk jezelf tegen, het is alsof ik nu op mijn 48 , pas besef wie ik ben, mijn goede en minder goede kantjes zijn bijgeschaafd nu :-) , wat ik ook besef is dat het belangrijk is om goed voor mezelf te zorgen, want dat ben ik in het verleden wel vergeten...
Dat mijn partner weg is, doet nog steeds pijn.. maar ik zie nu wel , dat ik nu de kansen krijg om mezelf te ontplooien, zo heb ik in de therapie mijn liefde voor schilderen ontdekt. Daar heb ik nu alle tijd voor. Ik hoop ook vrijwillerswerk te kunnen doen, zodanig dat ik me toch nuttig kan voelen ook voor de maatschappij.
dikke knuffel voor al wie het nodig heeft,
pascale

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 13, 2012, 20:16:42 pm »
GEFELICITEERD....Pascale,  ;D ;D ;D

Met het succes, je thuiskomst en alles wat je met eigen inzet en hulp bereikt hebt ;D
SUPER fijn om je verslagje te lezen.
Er zit weer power en strijdlust in je.
Gebruik de aangereikte handvaten goed... luister naar je gevoel,  en zorg goed voor jezelf.
Neem op tijd afstand en rust als je dat nodig lijkt te hebben..
Het zal wennen zijn, maar tegelijkertijd is het ook een nieuwe uitdaging.
Er ligt een heel nieuw en ander tijdperk voor je!!
Mooi... en dat gaat door de veranderingen en alles wat je nu weet echt anders zijn..
Schilderen, heerlijk om te doen, ik "klodderde" ook vaak, (nu even niet...tijd!!) je kunt er zo heerlijk bij wegdromen, ontspannen enne..wat er ook ontstaat... het is altijd goed, als je er maar van geniet!!
Met je dochter en jou, komt het ook wel weer goed..geef haar de ruimte, en dat kan best wel even nodig zijn.. Ben gewoon moeder, er moet opnieuw.... of een ander soort vertrouwen opgebouwd worden en dat kan, tijd nodig hebben..

Succes met alle doelen!!

Jet ;)

keane

• Borstkanker oktober 2008 - opnieuw november 2015
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 13, 2012, 20:58:38 pm »
Dag Pascale,

Het doet mij goed je laatste berichtje te lezen. Blijkbaar heeft de therapie je een flink stuk op de goeie weg geholpen.
Er is weer was rust in je hoofd en je kan al wat beter berusten en aanvaarden.
Dat je vrijwilligerswerk wil doen, is echt positief en een goed teken !
Je komt er wel Pascale. En dat met je dochter, jullie zullen dat goed doen. Rustig aan, alles heeft z'n tijd nodig.
Fijn je weer eens te horen, Pascale !
Groetjes,
Keane

fee

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 20, 2012, 15:09:18 pm »
Dag Pascale,

wat ben ik blij dit te kunnen lezen

heel veel moed wen sik je toe om zo verder door te zetten!

Dikke proficiat
Liefs
Fee

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 16, 2012, 20:08:51 pm »
hoi Pascale,

ben zo blij om jou weer te horen
super dat de therapie zo heeft geholpen bij je
ik heb ook 2 jaar en half vrijwilligerswerk gedaan en is echt dankbaar werk
ik vond daar zoveel voldoening, jammer dat ik het momenteel niet meer kan doen

dat met je dochter zal zijne tijd nodig hebben
maar dat komt zeker goed
zeker met zo'n lieve mama als jij
dikke helende knuffel
xxx Sabine

truuskwel

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: maart 10, 2013, 14:28:01 pm »
Pascale, ik lees deze topic nu pas je mag best trots op jezelf zijn.  Zo'n 3 maanden therapie is niet niks.
Ze zeggen altijd: 'wat op je levensweg komt is nodig geweest om je te doen groeien en sterker te maken....'

Ook ik heb een hele lange weg afgelegd..... en sinds 4 maanden probeer ik te leven naar het volgende:

'Elke dag opstaan en zeggen: "Ik ga vandaag gelukkig zijn" en alle handelingen en keuzes daar naar maken.  Niet makkelijk, maar na al die tijd te oefenen krijgt mijn leven een nieuwe dimensie!

Het vrijwilligerswerk geeft mij ook veel voldoening!