Auteur Topic: bijwerkingen Zoladex  (gelezen 24527 keer)

Clara

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: bijwerkingen Zoladex
« Reactie #15 Gepost op: augustus 18, 2014, 15:04:22 pm »
Inmiddels zijn we alweer 10 maanden verder. Mijn man heeft nog steeds weinig klachten gelukkig. Alleen wordt zijn energie steeds minder en duurt het steeds langer voor zijn energie weer aangevuld is. Het warme weer van de afgelopen weken heeft ook niet veel goeds gedaan, omdat hij erg slecht sliep. Gaat nu gelukkig beter. De psa loopt langzaam maar zeker steedssneller op. Verdubbelingstijd van 5 naar 3 maanden en hoewel hij nog steeds laag (25) is, gaat het wel steeds sneller. De oncoloog wil dan ook liever niet meer "waakzaam afwachten", maar mijn man voelt nog niets voor zwaardere medicatie of chemo. Hij heeft geen eigenlijk geen echte klachten en voelt zich redelijk goed en vind dus dat zwaardere medicatie (nog) geen toegevoegde waarde heeft. En daar kan ik me iets bij voorstellen. Een goede viendin heeft is in december aan borstkanker geopereerd en heeft net alle bestralingen en chemo's achter de rug. Van alle bijwerkingen daarvan wordt je absoluut niet vrolijk. Maar als je daardoor kan genezen, is je drijfveer toch wel anders. Over 2 maanden wordt er weer een CT-scan gemaakt om te zien of de tumoren nu toch verder groeien en dan wil de oncoloog toch echt praten over verdere medicatie. Met de Zoladex die hij al bijna 5 jaar krijgt, moet hij gewoon door blijven gaan, ongeacht wat er verder gaat gebeuren. Na de grote schrik van het besef dat je ongeneeslijke kanker hebt (okt.2009) bleek dat mijn man erg goed op de Zoladex reageerde. Binnen 2 maanden was de psa van 54  naar 0,001, dus verwaarloosbaar. Hij voelde zich goed en we vergaten bijna dat hij kanker had. Anderhalf jaar geleden begon de psa heel langzaam te stijgen en nu wordt het dus menes. Je weet det het lichaam op een gegeven moment recistentent wordt voor de hormoonkuur, maar nu dat het zover is, kan je er niet meer omheen. En moet vooral mijn man zich gaan bezinnen wat hij wil. Wij gaan er allebei van uit dat de kwaliteit van leven belangrijker is dan de kwantiteit, maar denk je daar nog zo over als je echt moet kiezen.........? Eerst maar wachten wat de CT-scan in oktober laat zien en dan een goed gesprek met de oncoloog over de voors en tegens van verdere medicatie.
Als iemand ons wijshweid kan geven, graag.

Groeten, Olga

Clara

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: augustus 18, 2014, 15:09:22 pm »
Olga moet Clara zijn, ik zat even met mijn bij mijn zieke vriendin.

Groet, Clara

kamiel

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: oktober 12, 2014, 10:20:57 am »
Hoi ,
wil jullie even mijn verhaal vertellen,
In dec.1999 kreeg ik op 45 jarige leeftijd te horen dat ik PK had met een glaesonwaarde van 8 met uitzaaiingen naar de lymfklier,na een operatie en een 30 tal bestralingen bleef mijn PSA stijgen er is toen gestart met Decapeptyl waarna mijn PSA daalde naar minder dan 0,1 dit is wel een 7 tal jaren goed geweest,wanneer de PSA waarde groter werd dan 1 is er gestart met casodex hier ben ik toch ook weer een jaar of 2 mee verder gekunnen,
In oktober 2011 is er gestart met de eerste keer chemo dit is goed gegaan tot december van 2012,de afspraak was dat als mijn PSA hoger zou zijn als 20 er opnieuw zou behandeld worden en in december is er toen gestart met een 2de keer Chemo,moet erbij zeggen dat ik al de keren chemo gehad heb mij altijd goed gevoeld heb,ging 3 keer per week naar de fitnes en denk dat mij dat ernorm geholpen heeft,de laatste chemo heeft niet zolang geholpen en in oktober 2013 was mijn PSA 34 omdat ik een knie operatie moest ondergaan is er gewacht tot december 2013 om te starten met Zytega en inspuitingen in mijn buik met Firmagon
April dit jaar kreeg ik last met pijn in mijn rug en bleek dat er twee tumoren tegen een zenuw aandrukte heb hiervoor nog eens 11 bestralingen gehad en na die bestralingen is de pijn weg gegaan,op dit ogenblik is mijn PSA 24 en dat blijft zo al een hele tijd stabiel
Hoe gek het ook mogen klinken heb mij nooit ziek gevoeld
Ik wil hiermee duidelijk maken dat ieder geval van PK toch weer anders is en je positief in het leven moet staan ook al weet ik dat ik geen jaren meer tegoed heb,de realiteit is zo
Verder wens ik ieder een sterkte toe

Clara

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 12, 2015, 20:12:06 pm »
Inmiddels 2 jaar later. Sinds 4 maanden gaat de PSA rap omhoog en zijn er uitzaaiingen in de blaas. Aangezien mijn man zich nog steeds goed voelt, behalve steeds minder energie, voelde hij niets voor bestraling. Inmiddels blijft de PSA elke2 maanden verdubbelen en geven de bloeduitslagen aan dat de kankercellen steeds actiever worden. De oncoloog stelt nu chemo (Taxotere) voor, eventueel gevolgd door Abiraterone. Het is ons niet duidelijk wat de bijwerkingen van deze middelen zijn. Of de kwaliteit van leven opweegt tegen de ongemakken van de medicaties.Tot op heden voelt mijn man zich goed en heeft (nog) nergens last van, maar de oncoloog wil met behandeling starten.
Wie kan ons vertellen wat de ervaringen met deze behandelingen zijn???

Groet, Clara

PinkChick

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 21, 2015, 09:20:09 am »
Hoi clara,

Ik heb bij mijn borstkanker behandeling ook 3 keer taxotere gekregen. Mijn persoonlijke ervaringen met deze chemo zijn als volgt:
Ik vond het toch een vrij zware chemo, ik had de eerste dagen na de behandeling vooral een grieperig gevoel. Maar dan wel een ferme griep, in combinatie met vooral pijnscheuten in sommige gewrichten. Vooral de plaatsen waar ik in het verleden al eens een sport blessure had, leken soms doorprikt te worden met een dikke naald.
Ook had ik het gevoel dat mijn hele lichaam precies één grote blauwe plek was. Niet zo fijn.
Anderzijds schijnen veel mensen met taxotere last te hebben van hun nagels, maar daar had ik weinig problemen mee. Ze werden wel iets brozer, maar niet dramatisch...
Dus zoals met zoveel dingen zal het voor iedereen verschillend zijn, ik kan alleen vertellen hóe het voor mij was...

Grtz,
Pinkchick

Clara

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 17, 2015, 23:56:06 pm »
Inmiddels heb ik het laatste nieuws op mijn topic "Bijwerkingen chemo en abiraterone" gezet.
Groet, Clara