Auteur Topic: Overleven met metastasen in de lever  (gelezen 40611 keer)

Babet

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Overleven met metastasen in de lever
« Gepost op: april 11, 2012, 18:08:55 pm »
Zijn er hier personen die ook metastasen in de lever hebben van een darmkanker? hoe lang zijn jullie al in behandeling?

groetjes

Babet

cindy vd

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Overleven met metastasen in de lever
« Reactie #1 Gepost op: april 23, 2012, 10:14:29 am »
Dag Babet,

Bij mij is de diagnose gesteld op 25/1/2012, darmtumor met uitzaaiingen in de lever en operatie is niet meer mogelijk. Ik ben nu met chemobehandelingen bezig sinds 21/2/2012 (er waren problemen bij het plaatsen van mijn port a cat waardoor de chemo later is kunnen opstarten). Intussen heb ik 5 chemobehandelingen achter de rug en telkens ze mijn bloed controleren zien ze dat mijn waarden dalen waardoor we zeker zijn dat de behandeling aanslaat. Maar een genezing is jammer genoeg niet meer mogelijk. Ikzelf ben 36 jaar, heb 2 kids van 6 en 10 dus dat nieuws sloeg wel in als een bom. Maar ik ben enorm positief en probeer in mijn goeie periode zoveel mogelijk te doen en te genieten. De behandeling is telkens om de 2 weken op dinsdag en ik krijg dan nog een chemopompje mee naar huis tot en met de donderdag. Mijn lichaam reageert dan wel enorm op de behandeling, vooral de donderdag ben ik enorm misselijk maar voor mij is het belangrijkste dat de behandeling aanslaat. Hierdoor krijg ik nog wat meer tijd om door te brengen met mijn gezin, familie en vrienden. En wie weet komt er intussen toch ergens nog iets op de markt waardoor ik kan genezen. Ik weet dat als je de diagnose krijgt je wereld stil staat maar het is belangrijk om de moed niet te verliezen en te blijven vechten!

Cindy

Babet

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 24, 2012, 12:12:54 pm »
Bedankt om een mailtje terug te sturen

DorienH

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 10, 2012, 16:09:07 pm »
hallo,

mijn mama heeft 1.5 jaar geleden darmkanker gekregen. Ze is daar succesvol van geopereerd en heeft een preventieve chemokuur gehad. Nu heeft ze uitzaaiing in de lever. Ze gaan morgen beginnen met een chemokuur om de kanker minder actief te maken. Daarna gaan ze zien of er te opereren valt en het aangetaste deel weg te nemen. Daarna zal wel weer chemo volgen.
Ik weet ook niet wat ik er allemaal van moet verwachten, ik lees vaak dat volledige genezing uitgesloten is... wat ik daarvan moet geloven geen idee maar ik ben bang voor alles wat nog zal komen...

groetjes Dorien

pol

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2012, 22:34:24 pm »
In 2002 geopereerd van darmkanker. Er waren geen metastasen naar de lever maar de tumor was wel uit de darm in de lever gegroeid.
In 2003 werd een tumor in de lever vastgesteld .Daarom werd in Gasthuisberg 2/5 van mijn lever weggenomen. 
Ik heb geen nabehandeling gehad. 
Hou de moed erin. Succes.

A.mieken

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 12, 2012, 12:42:25 pm »
Mijn echtgenoot (º1941) is op 31 april 2010 geopereerd van darmkanker, men heeft een +/- 30 cm darm weggenomen. De kanker was al uitgezaaid naar de lever. De tumor in de lever had een diameter van meer dan 20 cm, is heel groot.
Enkele weken na de operatie is men begonnen met Folfox en Avastine. Einde 2010 en 2011 zijn er verschillende ziekenhuis opnamen geweest, darminfectie, galsteen met geelzucht, koorts. Einde december 2010 hebben we van een radioloog vernomen: "u weet toch dat uw man palliatieve chemo krijgt".
Bij navraag op 24 dec. 2010 bij onze oncoloog, bevestigde zij dat mijn man een niet te operen tumor had in de lever.
In januari 2011 is zij gestopt met oxiplatine daar dit enorm veel nevenwerking had, we zijn wel verder gegaan met FU5 en Avastin, en ook om de 9 weken verplichte CT scan, voor de terugbetaling.
Begin dit jaar in februari na de 10de ct scan en de 41ste chemo bleek alles nog stabiel!!...
Bij de 11de ct scan april had de dokter minder goed nieuws.
De chemo werd nog een tijdje terug opgedreven maar na de 13de ct scan op 31 juli 2012 en na 54ste chemo was er toename van niet een maar meerdere mestastasen.
Wij zijn dan op 9 aug. met een brief van onze oncoloog naar Prof. Peeters in het UZA gegaan voor een adviserend gesprek.
Wij wisten dat er ook een mogelijkheid was op een behandeling met Yttium 90 als de metastasen alleen in de lever zich bevonden. Wij kregen ook de raad niet te lang te wachten, als de metastasen uitbreiden elders in het lichaam is die behandeling niet meer mogelijk.
Ondertussen zijn in aug. en sep. onderzoeken gedaan, heeft men de voorbehandeling en SIRS uitgevoerd. In aug. en sep. heeft mijn man 2 nieuwe chemo gekregen Folfiri en Erbitux.
Maandag 8 okt. 2012 heeft hij zijn 57ste chemo (en 3de nieuwe chemo) gekregen.
Op 9 nov. is er terug een Petscan in het UZA in Antwerpen die zal worden vergeleken met de Petscan van 17 aug.
Donderdag 15 november hebben we afspraak met Prof. Peeters en zal vergeleken worden hoe de metasten gereageerd hebben op de embolistie en de nieuwe chemo... In de hoop op chemovrij periode, maken wij onder tussen het beste van het leven. Met kanker moet je leren mee leven, opgeven is geen optie.
Gelukkig ben ik sinds 2010 op brugpensioen en kan ik mijn echtgenoot voor 100% hem steunen.
Soms is het zwaar maar elke dag is een geschenk... we maken het beste van het leven nu!

pascale

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 14, 2012, 23:05:02 pm »
Hallo lotgenoten,
ik kreeg mijn eerste mokerslag te verwerken in 2008 (ik was toen 39), er werd een tumor in de dikke darm vastegesteld met meta's in de lever. Na de obligate radiotherapie in combinatie met chemo heb ik 2 operaties ondergaan in het UZ gent (eerst darmop + stoma, daarna leverop+ stomaherstel), waarbij prof Peeters de 'regie' in handen had. Tussen beide operaties en na de laatste operatie kreeg ik in totaal nog 9 kuren chemo. De behandeling nam exact een jaar in beslag. Na een half jaar revalideren kon ik part-time terug aan de slag. Na anderhalf jaar (december 2011) kreeg ik opnieuw een klop op m'n kop want er werd een tumor vastgesteld in de baarmoeder én een 'klierpakket' in de linkerlong. De dokters in m'n regionaal ziekenhuis stonden perpleks dat dit kon ondanks de zeer regelmatige controles + scans, echo's,... Daarbovenop kreeg ik te horen dat de zaak 'inoperabel' was, dus maw. ze konden me nog wat 'helpen' met chemo. Ik heb onmiddellijk gevraagd om terug in contact te komen met prof. Peeters (ondertussen diensthoofd oncologie in UZ Antwerpen). De prof heeft mij op heel korte tijd ontboden en hij vertelde mij dat de hele zaak ernstig was maar! dat we NIET met onze rug tegen de muur stonden. Nu, ik hoef jullie niet te vertellen dat deze mededeling toch al iets beter was dan in het regionale ziekenhuis. Ik ben gestart met 4 kuren chemo in combinatie met bloedvatremmer (erbitux), uit de daaropvolgende evaluatie bleek dat alles gehalveerd was mbt grootte, ik heb uiteindelijk nog 5 kuren gekregen en daarna kon men me vertellen dat het 'inoperabele' operabel was geworden, dat was hoopgevend, ondanks het feit dat ik enorm opzag tegen weer 2 nieuwe zware ingrepen... Op 4 juni ben ik geopereerd aan de baarmoeder en op 6 juli nam men een segment weg uit de linkerlong, 2 heel zware operaties waarvan ik nog niet volledig gerecupereerd ben. Pijn is nog m'n dagelijks metgezel (dit tengevolge van m'n longoperatie) maar er is ook de hoop. Ik wil dit verhaal meegeven omdat mijn boodschap de volgende is ; blijf niet bij de pakken zitten, vraag desnoods een second opinion en ga  naar een universitair ziekenhuis. Elke dag die we krijgen is een dag gewonnen en weet dat wat men vandaag misschien nog niet kan, ze morgen zullen kunnen. Ik heb enorm veel bewondering voor prof peeters, een man die eerlijk en to the point is, maar ook een krak in zijn vak,
ik wens jullie veel hoop, moed en doorzetting, want we hebben allen dezelfde opdracht, vechten tegen het kankermonster dat ons probeert onderuit te halen.
hoopvolle groeten, pascale

A.mieken

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 18, 2013, 00:08:07 am »
Dank u Pascal voor jouw verhaal!
Mijn echtgenoot is nog steeds in behandeling met chemo.
Op 11 januari is er opnieuw in het UZA een pet ct scan genomen.
Maandag a.s. kunnen we opnieuw terecht bij Prof. Peeters.
Het bijna 3 jaar dat we samen vechten tegen het kankermonster...
en we blijven geloven wat gisteren niet kon morgen wel zal kunnen.
Groetjes
A.mieken

A.mieken

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 22, 2013, 01:08:40 am »
Geachte en lieve allemaal,

Met goed nieuws zijn we terug van het UZA A’pen, de metastase zijn stabiel gebleven, en er zijn ook geen nieuwe bijgekomen.

In samenspraak met Prof. Peeters mag Gilbert zijn lichaam rust gunnen, dus voorlopig geen chemo.
Wel terug op controle in het UZA A’pen voor bloedafname en 2 CT-scans op maandagvoormiddag 25 feb.
In de namiddag worden de nieuwe resultaten al bekeken en besproken samen met Prof. Peeters.
Onze hoop is natuurlijk dat alles zolang mogelijk stabiel blijft.

We zijn blij dat Gilbert, na bijna 3 jaar en 64 chemo beurten, zijn lichaam kan rusten en herstellen.
Op het moment van progressie, het groter worden van de metastasen, wordt er terug gekeken naar de meest geschikte therapie.

Wij weten dat als je de diagnose krijgt je wereld stil staat, je een zware mokerslag moet verwerken, maar het is belangrijk om de moed niet te verliezen en te blijven vechten!

Voor Gilbert heb ik veel respect voor zijn moed en doorzetting.
Ik zeg of schrijf vaak: met een beetje humor en veel liefde kan men veel aan…

mountainsurf

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Overleven met metastasen in de lever
« Reactie #9 Gepost op: juli 17, 2013, 13:41:21 pm »
hallo
ben man  van 49 jaar   
doe geregeld aan sport en eet gezond
rook en dink niet

bij  jaarlijkse bloedcontrole   cea waarde veel te hoog
vorige  week onderzoek van darm en maag gekregen
er zat een gezwel in de dikkedarm

bij contole lever en longen
3 tumoren in lever ontdekt

gaan morgen poortje plaatsen
 en dan starten met chemo

dit alles op 10 dagen tijd

voel mij anders  nog goed in mijn vel
ben nog zeer actief

iedereen die mij kent
kan dit niet geloven  dat ik dit heb

doktors  gaan mij proberen te helpen zeggen ze

komt inderdaad zeer zwaar aan
als bliksen bij helder weer

enit

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 29, 2013, 19:51:10 pm »
Ik begrijp je.... Je bent gezond en plots krijg je dit te horen...
Ook bij mij was het zo, buikpijn en plots heb je een poortje, chemo, pfff... veel om te slikken...
Voor mij viel de chemo niet erg zwaar, 3 dagen, telkens om de 14 dagen... Dit is nu 1 jaar achter de rug en... Ik voel mij goed.
Veel sterkte en geniet van elk mooi moment, das het belangrijkste

mountainsurf

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 28, 2013, 22:02:22 pm »
hallo

zijn nu een paar maanden verder
darmoperatie is 2 maanden geleden gebeurt
alles goed verlopen

ondertussen ook al embolisatie van lever gekregen
weekje van  slecht geweest

in januari operatie lever
verschrompelt stuk lever wordt dan weggenomen
beetje bang voor de operatie

daarna nog wat chemo

en hopelijk daarna terug aan werk
iemand ervaring hoe dat verloopt
na een lange afwezigheid

mountainsurf

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 20, 2014, 22:18:57 pm »
zijn nu wat maanden verder
operatie in januari goed verlopen
ongeveer 70% weggehaald
nog 6 beurten chemo gekregen  en dan revivo gevolgd
maar begin juli   cea terug omhoog
petscan gekregen  en op snijvlak terug  tumoren te zien
terug operatie  in augustus
alles ziet er terug goed uit
nu in november  terug snelle stijging van cea
terug petscan
veel kleine tumoren te zien
gaan nu enkel chemo geven om mijn leven te rekken en te stabiliseren
de zware kloppen blijven maar komen

@ a mieken 
  hoe is voorlopig met u man
en is prof  peeters zo goed  als ik overal hoor

alvast bedankt

Annabelle123

• Nieuwkomer
  • *
  • longkanker
    • Bekijk profiel
avastin
« Reactie #13 Gepost op: november 23, 2014, 03:43:38 am »
Heeft er iemand  ervaring met de behandeling avastin en of er ergere bijwerkingen zijn?
Kan ik  daar  antwoord opkijgen aub?