Auteur Topic: Incontinentie na een volledige prostactomie.  (gelezen 43870 keer)

monody

• **
  • Geloof in positieve heling!
    • Bekijk profiel
Incontinentie na een volledige prostactomie.
« Gepost op: april 09, 2012, 22:12:28 pm »

Ik ben 54 jaar en ben sinds juni vorig jaar nog steeds incontinent na een radicale prostatectomie. Tot hiertoe volgde ik al 46 sessies bij een kinestist die gespecialliseerd is op de training van de bekkenbodemspier.  Alle drie maanden heb ik ook consult bij de uroloog en heb reeds drie verschillende medicamenten geprobeerd om mijn blaas minder te prikkelen, maar helaas zonder verbetering.  De enige praktische oplossing voor mij is de condoom-catheter omdat ik nog de kost moet blijven verdienen.     Mijn eerste reactie op dit nieuws om de rest van mijn leven met de catheter verder te moeten, was een shock. En daarom ben ik door mijn arts voor twee weken op non-actief gezet om ‘het’ te kunnen plaatsen en gewoon te worden aan de manipulatie en de hygiëne die daarbij komt kijken.   Ik heb nu al drie maanden met dit systeem proberen te werken, maar ik kan je vertellen dat dit voor mij weinig bevorderlijk is en het neemt ook veel tijd in beslag om mij van het nodige te voorzien.  En dan spreek ik nog niet over de lekages tijdens de arbeid,  ’t is geen gedoe en het werkt in op mijn waardigheidsgevoel.  ‘k Zie het nu even niet zo goed meer zitten omdat deze toestand eerder voorkomt bij ‘oudere’ mannen die op pensioengerechtigde leeftijd zijn en meestal een rustigere levensstijl hebben.  Mijn hobby’s vallen nu wel letterlijk allemaal in ’t water, vooral dan het zwemmen, in-line skaten, badminton,......

Nu is mijn vraag; of er soms nog personen zijn die op ‘jonge’ leeftijd met de catheter moeten omgaan op het werk? Daarmee bedoel ik dan fysieke arbeid in een werkplaats.  Men stelde mij ook voor om op invaliditeitspensioen te gaan, maar daar heb ik geen gedacht van wat dat allemaal inhoud.               
Ik zou me gesterkt voelen mocht er iemand zijn die dezelfde ervaring heeft met deze problematiek en eens iets wil schrijven via deze Liga. Want ik voel me eenzaam omdat er over prostaatkanker een grote drempel bestaat en omdat ik het gevoel heb dat je dan niet meer mee kan in de maatschappij omdat je ‘gehandicapt’ bent door je beperkingen.  Ik probeer er ook openlijk over te praten en dan zie je dikwijls grote ogen open gaan met dikwijls als eerste opmerking of er vanaf vijftig jaar nu werkelijk een bloedtest (PSA-waarde) moet uitgevoerd worden.
Ik heb geluk gehad dat tijdens het jaarlijks medisch onderzoek de uitslag positief was, in zekere zin omdat ik geen pijn voelde en toch ongerust was omdat mijn “kraantje” steeds meer lekte na het plassen. Mijn PSA-waarde was toen reeds 13.2 en van dan af is alles in een stroomversnelling gegaan. Via de uroloog, na de puncties, vernam ik dan dat het om kwaadaardige kankercellen ging.   En een week na de beeldvorming dan het bericht dat ‘het’ (nog) niet uitgezaaid was.   
Een operatie werd dan zo snel als mogelijk gepland en tijdens de week erna in het ziekenhuis had ik veel tijd om te rusten en na te denken.  Maar ik zit er nu mee; alle dagen positief zijn en blij zijn dat je er nog bij bent. Ja, ik heb geluk gehad dat weet ik maar al te goed, en vooral dank zij de huidige medische vooruitgang mag ik gerust stellen dat me daardoor veel erger leed bespaard is gebleven.  Het relativeren is nu iets makkelijker geworden omdat ik me nu vooral bewust ben van “die nieuwe start” die ik nu mag maken om verder te mogen Leven. Vooral nu met de ontluikende natuur wordt me dat nog maar eens duidelijk gemaakt, alles heeft z’n cyclus en daar mogen wij als mens een stukje van deel uitmaken.    Groetjes,  Monody.

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
Re:Incontinentie na een volledige prostactomie.
« Reactie #1 Gepost op: april 19, 2012, 12:51:01 pm »
hoi Monody,

heb geen ervaring met zo'n katheter, erg voor je dat al je hobby's in het water vallen
van de andere kant is het natuurlijk goed dat het niet is uitgezaaid hé, maar een mens moet toch leren leven met beperkingen
heb in 2006 borstkanker gehad en leef nog dagelijks met beperkingen: rap moe, soms weinig energie, slecht slapen, vapeurs, last van arm (vocht) enz
ben nog maar 48 jaar en kan veel minder werken dan vroeger
mij heeft het jaren gekost om daarmee te leven, ook met de beperkingen
ga nog dikwijls over mijn grenzen, maar ik heb wel leren genieten van de dagelijkse kleine dingen
pluk de dag is dan ook mijn levensmotto geworden
ik hoop dat je door de tijd heen ook kan genieten van de kleine dingen rondom je
en dat je misschien eventueel andere hobby's kan doen
dat heb ik ook moeten doen
wens je alvast veel sterkte toe met alles
ik denk als je dit op prostaatkanker post, dat je dan meer reacties zal krijgen
alvast veel succes
groetjes Sabine

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 20, 2012, 15:51:01 pm »
Hey Monody,

Fijn , en vervelend...
Fijn, dat ze je konden opereren...voor de prostaatkanker.
Vervelend, dat je daar nu toch beperkingen van ondervindt die inderdaad onzekerheid geven (oa. lekproblemen) en veel werk.
Waardoor je nu, niet je leven kunt leiden als voorheen, op heel veel fronten!
Balen...is dat.
Geef het allemaal, al lijkt het zinloos, nog ....echt wat meer tijd en ruimte..

Mijn man zit in een andere fase.. en was onlangs voor even weer opgenomen.
Zijn buurman op de kamer had ook een condoomkatheter..na zijn operatie.. (prostaat en blaas verwijderd, en weer een nieuwe blaas gemaakt...)
Ik hoorde de verpleegkundige dit tegen hem zeggen, toen hij zei... "het lukt toch nooit , laat mij maar met een luier blijven lopen.."
Meneer...bij veel van de patienten komt het echt wel weer terug. Je moet niet zo snel opgeven..
Dus blijven oefenen en door zetten is heel belangrijk om...weer een "normale" urine afvoer te krijgen.. Niet gemakzuchtig worden.
Ook zei hij, dat het soms best wel heel erg lang duurde voordat het zover zou zijn... "t kon zelfs nog na en half jaar of langer toch nog weer goed komen...
Echt, meneer zei hij...blijven doorgaan met trainen...... Geef de moed niet op... (dat ging dan om een al wat oudere meneer)

Jij zal, het forum prostaatkanker ook wel bezoeken en daar veel verschillen kunnen lezen wat problemathieken betreft..
Zoals ik wel meer geschreven heb... ieder persoon is in het ervaren van zijn probleem verschillend.
Uniek in wat er wel of niet kan, is, of komt...
Ik hoop dat je meer reacties gaat krijgen van mensen met condoomkatheter ervaringen.
Zet deze vraag ook eens onder prostaatkanker... Wat Sabine je ook al schreef.

Dit wil ik je bij deze, nu zeggen...geef de moed op succes niet op!!
Ik wens je heel veel sterkte en vertrouwen in een mogelijke katheterlose toekomst ;)!

Groetjes,
Jet
« Laatst bewerkt op: april 20, 2012, 23:05:58 pm door Jet »

monody

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2012, 13:01:02 pm »
Bij het lezen van enkele brieven op deze site valt het me op dat er over prostaatkanker niet veel geschreven wordt door mannen, of de berichten zijn van lang geleden. Meestal schrijven de vrouwen erover hoe het met hun echtgenoot gesteld is. Het lugubere van de ontdekking dat je kwaadaardige cellen in je lichaam hebt zitten, beïnvloedt  je verdere levensloop vanaf dàt moment. Op het werk zijn de eerste reacties heel gedecideerd en meestal beperkt een (kort) gesprek zich tot een éénzijdige uitleg van mijnentwege, nadat de algemene ontmoetingsvraag "alles goed?" door mij wordt beantwoord; "niet zo goed". Ik heb de indruk dat vrouwen meer open zijn en gemakkelijker steun zoeken bij mekaar, dat kan ik toch opmaken uit de verhalen in deze site. Buiten het goede contact met m'n uroloog ondervind ik in deze maatschappij niet veel mogelijkheden om een luisterend oor te vinden. Je staat er dikwijls alleen voor en moet dikwijls zelf op zoek gaan naar manieren ter ondersteuning van je ziekte. Ik denk hierbij vooral aan; het gebruik van het incontinentiemateriaal in de praktijk, de mogelijkheden die het ziekenfonds ter beschikking steld, de terugbetalingen van de kosten van de materialen wanneer je kan aantonen, via veel administratie, of je ervoor in aanmerking komt, enz...  Als kostwinner is het ook niet mogelijk om praatgroepen te vinden want men komt meestal tijdens de werkuren bijeen. Op dit vlak geeft deze site van VLK me wel veel steun, ik ondervind vooral dat men er mekaar mee "helpt" door deze verhalen door te sturen. Je voelt dat je niet alleen bent en aan je lot overgelaten en of het nu om prostaatkanker of om andere vormen van kanker gaat, legt voor mij deze manier van 'praten' een soort van brug om tot dialoog te komen en dan mekaar een ruggesteun te kunnen geven. Het wordt dan allemaal een beetje draaglijker en dan is de volgende stap naar een meer positievere ingesteldheid gelegd. Groetjes Monody.  ;) :)

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2012, 19:53:38 pm »
hoi Monody,

het klopt wel wat je zegt ja, vrouwen zijn over het algemeen opener en praten gemakkelijker over hun gevoelens
alhoewel sommige mannen dat ook goed kunnen, ik kom via mijn vrijwillerswerk bij de VLK veel mannen tegen ook, en sommige praten toch goed erover, maar ook wel veel mannen die goed praten maar dan over andere dingen dan hun kanker

jammer dat er op prostaatkanker niet veel door mannen wordt geschreven, ik heb vooral mijn luisterend oor op het forum gevonden
ik voel me het beste onder lotgenoten, maakt niet uit welke kanker ze hebben gehad
het gevoel er niet alleen voor te staan, doet al héél véél hé

ik denk dat je gelijk Jet zegt alles wat tijd en ruimte moet geven
ik hoop ook voor je dat je wat reacties gaat krijgen van andere mensen met condoomcatheter
fijne zondagavond nog
groetjes Sabine

monody

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 23, 2012, 18:20:59 pm »
Dag Sabine en Jet,

bedankt voor jullie goeie raad, dat doet een mens deugd. Ik ondervind nu dat het niet uitmaakt welke kanker je hebt, ik voel het verwantschap des te meer.
Het is ook fijn dat hierdoor de drempel verlaagd wordt en je vanalles op de site kan plaatsen, er is altijd wel iemand met een luisterend oor.
Vandaag was het druk op 't werk, zodanig zelfs dat er niet veel tijd over was voor m'n persoonlijke hygiene en ik heb dan maar op het laatst een uitgebreide douche genomen.
De bedrijfsarts en de collega's zijn allemaal op de hoogte van mijn incontinentie, als ik mij dan eens moet afzonderen is dat geen probleem.
Sinds vorige week volg ik nu een aanvullende bekkenbodem-training in UZA Edegem en ik ben benieuwd of ik hiermee een beter resultaat ga bekomen.
Als deze behandeling niet aanslaat is er nog een operatie mogelijk om de blaas te ondersteunen. Alleen komt het ziekenfonds niet tussen voor de kosten, bij dezelfde behandeling voor vrouwen is er wel een tussenkomst voorzien. Ik hoop nu dat het niet zo ver zal komen en ik goeie vooruitgang maak met het trainingsprogramma.
Ik laat nog wel weten hoe het verder zal verlopen en wat de uroloog zijn uiteindelijk voorstel zal zijn. Groetjes Johan. :)

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 23, 2012, 20:01:58 pm »
Hoi Johan..

Fijn dat deze site, en het contact op de site je deugd doet, daar zal het ook voor opgezet zijn geweest...
Missie geslaagd dan, zou ik zo zeggen!
Ik krijg er ook vaak ff een oppepper door..kan hier ook ventileren hoe de ervaringen zijn, en 't even van mij afschrijven ook.
Samen delen en beleven en elkaar steunen geeft verbindingen! Dat is waardevol!!
Lotgenoten in een zelfde strijd, zowel als ondergaande persoon, als meelevende of mee ervarend persoon.
Man of vrouw... of problemathiek, dat is voor mij gelijk..
Helaas ervaar jij misschien straks, dat er verschil gemaakt zal gaan worden vrouw/man i.v.m. de blaas..
DAT ZOU NIET MOGEN...ik kan om zoiets echt boos worden... die regels moeten gelijk gesteld gaan worden!
Verdorie...het probleem van lekken (ongewenst urine verlies) is voor een man net zo vervelend als voor een vrouw!
Ik wens je dan ook heel veel succes met het trainingsprogramma. :D

Gr. Jet

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 23, 2012, 21:19:51 pm »
hoi Johan,

geen dank hé, we zijn hier allemaal lotgenoten onder elkaar
welke kanker dat je ook hebt maakt niets uit nee, we zijn gewoon allemaal met elkaar verbonden
door deze rotziekte, hier zit altijd iemand met een luisterend oor
dat heeft mij destijds er ook door getrokken
samen delen en elkaar steunen, kan het nog mooier
ik hoop echt voor je dat die bekkenbodemtraining je wat vooruit zal helpen
heb dat vorig jaar in augustus ook moeten doen
had regelmatig verlies en dat is ambetant
nu zou ik een 3 keer per week die oefeningen moeten doen, maar durf al eens overslaan
en dan zit ik weer met het probleem, mij hebben die oefeningen goed geholpen
heb 3 maanden intens elke dag moeten oefenen en 2x per week bij de kinesiste

pff wat discriminatie is dat, het ziekenfonds komt bij jou niet tussen en bij een vrouw wel
daar zou je toch grijze haren van krijgen, vind dat echt niet eerlijk
urineverlies is voor iedereen toch ambetant, of je nu vrouw of man bent
ik duim ervoor dat die bekkenbodemtraining gaat helpen
succes ermee
groetjes Sabine

monody

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 24, 2012, 18:48:15 pm »
 :( 't was een lastige dag vandaag, gelukkig zijn ze (nog) niet zo talrijk, deze nacht drie keer moeten opstaan wegens overvloed. Om 05.45u klaarmaken om naar 't werk te gaan, ik was al moe op voorhand.
'k Ben blij dat er een catheter bestaat want de oefeningen overdag vergen nog meer energie. Het heffen en trekken gelukt me toch al goed, vooral opletten dat je uitademd tijdens een inspanning maar dat is niet altijd evident. Want steeds je te moeten concentreren kan je niet altijd volhouden.

Het oefenen van de BB-spier kan ik eender waar toepassen, niemand ziet het. Bvb; als je staat te wachten - op de bus zit - tijdens het stappen en soms maak ik er een spelletje van. Zoals; één bladzijde van een boek aanspannen en daarna een bladzijde rust, of tijdens het autorijden telkens tot aan het volgende kruispunt.
Zo is mijn BB veel sterker geworden en hopelijk kan ik binnenkort terug gaan zwemmen zodat m'n fysiek terug verbeterd.
Deze avond zal er dan ook niet te veel meer gebeuren, ik voel me precies als een vod die in een hoek gesmeten is. Ik denk dat ik seffens na het nieuws in bed kruip.
De jachthoorn-repetitie zal voor volgende week zijn want mijn lucht is op.

Het valt me de laatste tijd ook op dat na de werkdagen de vermoeidheid iedere keer weer meer doorweegt.
Maar toch geef ik de moed niet op en dat valt me sinds ik deze site heb ontdekt al veel minder zwaar dan in het begin van de ziekte. 't Is fijn om te lezen wat er met je "lotgenoten" aan de hand is en soms kan je al eens iemand een hart onder de riem steken want dat doet deugd langs beide kanten hé.

Ik hoop dat een operatie uit blijft want al die bijkomende behandelingen, hulpmiddelen en medicijnen knibbelen iedere maand opnieuw een groot deel van het maandsalaris.
Misschien een tip: ik heb via mijn uroloog een attest gekregen ter vergoeding van het incontinentiemateriaal hetwelk aan het ziekenfonds moet voorgelegd worden.
Ook eens langs gaan bij een ASSIST-winkel kan voordelen geven. En in het leden-blad "Visie" van CM staan ook dikwijls interessante nieuwtjes om weten.
Zo, ik ga het er hier bij laten want ik val bijna in slaap, tot de volgende, grtjs Johan. ;D :-*

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 24, 2012, 20:05:24 pm »
Hoi Johan,

kan me voorstellen dat je een lastige dag had, zo drie keer moeten opstaan wegens overvloed, en dan zo vroeg eruit om naar je werk te gaan
is niet evident maar je doet het toch maar, knap dat jij de moed en het doorzettingsvermogen hebt om aan het werk te blijven

Ik weet dat je die BB- spieren overal kan toepassen maar vind het wel goede tips die je daarvoor geeft, moet ik ook eens wat meer aan denken als ik aan rood licht sta of bij het lezen van een boek, als je er een spelletje van maakt zijn de oefeningen ook plezanter om te doen hé, ik zou zo een 3 keer per week die BB oefeningen moeten doen, maar denk er niet altijd aan, bijgevolg als ik een tijdje niet heb geoefend heb ik meer last van verlies en dan ook rapper blaasontstekingen, dus bedankt voor je goede tips.  Hoop echt dat je binnenkort terug kan gaan zwemmen.

Probeer je je er niet té veel in op te jagen nu je zo moe bent, geef er gewoon aan toe, rust wat extra, morgen is er weer een nieuwe dag
het is een goei die het zegt haha, ik kan me soms zo opjagen als ik moe ben
ik wens je een goede nachtrust toe en hopenlijk kan je wat doorslapen
groetjes Sabine

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 24, 2012, 20:14:08 pm »
Hey Johan...

Je bent goed bezig met de training..  Goed hoor! ;D
Door het zo te doen...wordt het haast een sport..haha..
Bekkenbodemspieren zal het hele woord  van de afkorting BB wel zijn.

Voor de nacht...best vervelend als je er vaak uit moet en dan ook nog s'morgens, weer vroeg op moet voor je werk..
Dat kan niet anders dan vermoeidheid geven, als je te weinig uren goed aaneen kunt slapen.
Dat is een van de vervelende problemen van prostaat problemen... en zoals bij jou na een operatie.

Kun je in het weekend hopelijk toch wel goed uitslapen om weer bij te komen?
Kan je huisarts geen atest afgeven voor de nodige materialen?
Zou veel eenvoudiger zijn... en je hebt het toch ook gewoon nodig..dus zal het zo wie zo goedgekeurd worden..lijkt mij..

We lezen het zeker wel hoe het verder gaat met je..

Groetjes, Jet

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 29, 2012, 15:53:01 pm »
hoi Johan,

alles goed daar, je bent maar stilletjes
helpen je bekkenbodemspieroefeningen al wat of is dat nog te vroeg?
Hoop dat je ondertussen ook wat beter doorslaapt en niet zo dikwijls moet opstaan
lukt het een beetje op je werk
ik wens je alleszins nog een fijne zondagavond toe
groetjes Sabine

monody

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 07, 2012, 21:10:29 pm »
Ik ben ondertussen reeds drie maal naar UZA-Edegem geweest voor een nieuw soort behandeling, een gans andere techniek wordt me nu aangeleerd. De kinesiste doet haar best om mij meer levenscomfort te geven maar 't is verre van gemakkelijk. Eerst een paar opwarmingsoefeningen en daarna wordt met de kromme probe de voorzijde van BB-spier geprikkeld. Dit vergt veel concentratie en ook alle spieren van het abdomen moeten nu meewerken met als gevolg dat ik iedere keer heel vermoeid ben. Mijn opdracht voor de week die erop volgt is dan om minstens veertig keer per dag deze oefeneningen te doen. Gedurende de weekends valt het wel mee maar op het werk speelt de vermoeidheid me toch nog altijd parten, dan heb ik ook veel meer verlies. Vanaf deze week moet ook weer een plas-schema bijhouden om de balans te kunnen maken tussen drinken en plassen. Wat m'n slaapritme betreft; toch nog 1 à 2x wakker worden per nacht en dan ook opvallend meer "rare" dromen die ik me 's morgens dan nog goed herinner. Daar had ik tot vorige maand helemaal geen last van!?  ???
Dit weekend waren er de Jachthoorn-kampioenschappen op ons thuisfront in FORT 2 te Wommelgem, mijn uitslag was beduidend minder dan de vorige jaren omdat de buikspieren hier ermee voor moeten zorgen dat de druk om te kunnen blijven blazen een constante blijft. Meedoen is voor mij nog altijd belangrijker dan winnen, ik eindigde dan toch nog in de helft van het classement. Gezien de omstandigheden ben ik daar wel tevreden mee, het moet vooral een hobby blijven en het voornaamste is dat ik mij er goed bij voel. We zijn met zo'n zestien blazers en het is fijn om toffe collega's te hebben.
Ik denk wel dat deze nieuwe BB-sessies hun vruchten zullen afwerpen en ik kijk vooral vooruit want elk klein verschil is altijd in de goede richting en dan kom ik steeds dichterbij tot op het moment dat de lekage minimaal zal zijn. ;D En dat is ook mijn hartelijkste wens naar jullie toe; proberen er altijd het schoonste achter te zoeken zodat je jezelf kan blijven opkrikken en de moed kan vinden om vol te houden. En vooral geloven dat er toch nog dingen zijn die je nog wél kan doen, 't is misschien soms moeilijk maar neem dan een voorbeeld aan deze site, ondanks onze spijtige ziekte voelen we ons dan toch "gedragen" in de schrijfsels die we hier aan mekaar vertellen. Het schept een soort van band ook al kennen we mekaar niet persoonlijk, maar dat geeft niet het doet dan toch vééél deugd :). Tot de volgende, grtjs Johan.

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 08, 2012, 18:42:15 pm »
Hoi Johan,

Fijn om iets van jou te horen, hoop echt dat deze nieuwe behandeling haar werk zal doen. Kan best geloven dat het niet gemakkelijk is, vond de gewone BB- spieren al moeilijk om te doen, ben toen vorig jaar 3 maanden naar de kinesiste geweest aan 2x per week, de rest moest ik ook thuis oefeningen.  Het is in het begin moeilijk om te voelen dat je juist bezig bent, het vergt inderdaad veel concentratie.   Vermoeiend hé zo 40 x per dag oefenen en dan jouw werk er nog bij, chapeau dat je dat nog altijd lukt.

Knap van je dat je in de helft van de jachthoorn kampioenschappen ben geëindig, meedoen is inderdaad belangrijker dan winnen.
Probeer het positief gevoel in jou te blijven houden, dat geeft je moed om vol te houden
Ik bewonder je om je vechtlust en kracht die je in je hebt, verlies die niet
groetjes Sabine

monody

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 02, 2012, 20:58:20 pm »
’t Is nu weeral een tijd geleden dat ik hier mijn evolutie van de herstelperiode van mijn prostaatverwijdering neerschreef. 
Voor ’t moment  heb ik zeker geen reden tot klagen, de nieuwe kiné-behandeling begint aan te slaan en de penis-catheter doet zijn werk.  Ik voel me er veiliger en properder mee in het dagelijks leven en op het werk valt het ook al beter mee.  Vorig weekend ben ik voor vijf dagen op jachthoornstage geweest in Frankrijk, ’t was de eerste keer  dat ik op reis ben gegaan sinds de ingreep en ondanks de 39 graden was het meer dan een positieve ervaring. 
Ik had een beetje schrik omwille van het in het openbaar vertonen van mijn hulpmiddelen maar er was niemand die er aanstoot  aan nam. Ik had m’n kamergenoten eerst wel op de hoogte gebracht van de toestand en kon daarom gewoon mijn ding doen. De douches waren groot genoeg om de nodige verversingen te doen.
Ik heb me voor deze periode enkele halflange zomerbroeken aangeschaft.  Juist tot onder de knie, waardoor ik de opvangzak op mijn linkerdij kan bevestigen, dat geeft meer bewegingsvrijheid en niemand ziet er iets van.  Zelfs mijn benen hebben nu een kleurtje.  Een half jaar geleden zou ik dit in de verste verte niet gedacht hebben, ik ben nu blij dat ik stilaan terug in de maatschappij geïntegreerd geraak.  Ook al is de incontinentie nog wel aanwezig, ze domineert mijn leven nu in verminderde mate.
Mijn volgende stap is nu om terug aan sport te gaan doen zoals fietsen en zwemmen.  De oefeningen voor de versterking van de bodembekkenspieren zijn nu dagelijkse kost en helpen bij zwakkere momenten, vooral dan tegen de avond want dan is de trekkracht niet zo sterk meer aanwezig. 
Achteraf gezien mag ik me nu een gelukkig iemand noemen, ook al is dat boe-beest nog aanwezig.  Door positief te denken en te zoeken naar praktische handelingen die het toepassen  van de hulpmiddelen kunnen vergemakkelijken in het dagelijkse leven vind ik terug mijn weg waardoor ik me weer zekerder voel. 
Deze ziekte heeft in het beginstadium alles overhoop gehaald maar heeft me nadien vooral doen inzien dat wij als mensen te veel aandacht schenken aan de materiële waarden, terwijl we voor al de rest blind geworden zijn.  Wandel simpel eens rond in een bos of op de hei en je zal zelf zien hoe alles zijn reden van bestaan heeft meegekregen, zonder dat iemand zegt hoe het moet of zal gebeuren. 
Als nog maar gewoon de elektriciteit uitvalt slaan we in paniek omdat we niet meer weten hoe water aan de kook te brengen. 
’t Zijn dikwijls de kleine en mooie dingen die onze ziel beroeren en ons doen inzien dat het ook nog anders kan…….. 
Al wordt je gezondheid zwaar op de proef gesteld, het is daarom nog altijd de moeite om jezelf eens goed vast te pakken en te zeggen: 
 “IK ZIE ME GAARNE!!”   Groetjes van Johan.