Auteur Topic: mijn lief mamake is pas overleden  (gelezen 12446 keer)

keppie

• **
    • Bekijk profiel
Re:mijn lief mamake is pas overleden
« Reactie #15 Gepost op: mei 28, 2007, 19:07:23 pm »
Hai Linda en Steven!

Al een hele tijd geleden dat ik van me liet horen...
Momenteel zit ik in een rustige periode: mama heeft 3 maanden 'verlof' gekregen waar ze geen chemo krijgt. Eind juni/ begin juli heeft ze weer onderzoeken en is het afwachten wat de kankercellen in die 3 maanden uitgespookt hebben. Deze 3 maanden zijn als het ware een kleine verademing. Even niet dagelijks denken aan die kanker, even genieten van elke dag, van de rust...
Ik weet dat het nog maar even duurt en af en toe hou ik m'n hart al vast voor wat komen zal.
Zaterdag een optreden gezien van Herman van Veen. Die man is al goed in de zestig. Hij vertelde en zong heel wat liedjes over Afscheid nemen, ouder worden,... Soms raakten ze me heel diep en besef ik dat ik schrik heb om alweer iemand dierbaars te verliezen. Je hebt geen controle over leven en dood, niet van jezelf of van iemand anders. Die onmacht... Jaren geleden zei ik nog: 'Ik heb voorlopig mijn deel van verdriet en ongeluk gehad'; maar het volgende (de ziekte van mijn mama) diende zich al aan.
Momenteel ben ik 3,5 maanden zwanger. Bewust aan kinderen begonnen toen mijn mama me vertelde van haar ziekte. Ik hoop dat alles nog goed gaat met m'n mama tot aan de geboorte. En hopelijk nog een eind daarna. Ondanks dat mijn mama er niet altijd kan zijn zoals ze vroeger zou gedaan hebben, weet ik dat ze me steunt en dat ze het fantastisch zou vinden dat de zwangerschap en de bevalling goed verlopen. Hopelijk trekt ze zich daar wat aan op!
Ik las dat jullie het hadden over 'meer tijd maken voor jezelf'. Dat doe ik meer en meer. Wel is het zo dat het soms hard en confronterend is. Zoals Linda zegt, je kunt je zo verdiepen in werk en de dagelijkse beslommeringen dat je alles even 'vergeet'. Maar uiteindelijk komt alles bovendrijven en meestal op een onverwacht moment...
Hou jullie allen goed!
En tot gauw!
Keppie

« Laatst bewerkt op: mei 28, 2007, 19:09:22 pm door keppie »

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #16 Gepost op: mei 28, 2007, 20:53:46 pm »
Hey Keppie,

Proficiat met je zwangerschap !!! :-* :-* :-*

Ik las dat jullie het hadden over 'meer tijd maken voor jezelf'. Dat doe ik meer en meer. Wel is het zo dat het soms hard en confronterend is. Zoals Linda zegt, je kunt je zo verdiepen in werk en de dagelijkse beslommeringen dat je alles even 'vergeet'. Maar uiteindelijk komt alles bovendrijven en meestal op een onverwacht moment...

En als het dan toch komt bovendrijven, krijg je meestal ook nog alles in één keer op je kap!!
Confrontaties zijn vaak hard, maar het is ook goed om die niet altijd uit te weg en zo nu en dan eens die confrontatie durven aan te gaan. Sommige zaken kan je gewoon niet ontlopen; zoals bepaalde data. Hoe pijnlijk ook, maar moet je gewoon door!
Ben blij dat je Mama nu even van een rustperiode kan genieten ;)

Groetjes en een dikke knuffel,
Steven

eviemientje

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: mei 30, 2007, 10:45:51 am »
hoi keppie, ook ik was net zwanger van onze oudste dochter,toen we hoorden dat mijn mama borstkanker had,en wat was ik bang haar voor de geboorte te verliezen. maar nee met veel trots kon ik haar een weekje voor haar verjaardag onze evie tonen ;ze was zo fier als een gieter dat ze toch nog meter mocht zijn.ze is overleden toen evie net 2,5 jaar was.toch ben ik heel blij voor de tijd die ze samen hebben kunnen door brengen.want ook al was ze op het laatst heel zwak ,je zag de schittering in haar ogen als haar oogappel dagelijks even op bezoek kwam.hopelijk kan ook jou mama nog genieten van de mooie momenten die haar nog te wachten staan.   liefs marleen

keppie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 30, 2007, 14:10:16 pm »
Hoi Steven,

Dank je wel met je gelukwensen ;D! Doet deugd hoor!

Inderdaad, soms moeten we de confrontatie aan. En dat doe ik ook maar soms is dat echt verdomd hard. Je mag je dan omringd voelen door mensen die je liefhebben, toch heb je het gevoel dat je er alleen voor staat. Heb jij dat soms ook?

Hoi Marleen!
Blij te lezen dat je mama toch even van je dochter kon genieten. Ik hoop dat het bij ook het geval zal zijn. Mijn mama is nogal sceptisch betreffende haar te verwachten levensduur. Maar anderzijds merk ik wel dat ze voluit vraagt hoe het met me gaat, of ik nog nieuws heb,...
Dus denk ik wel dat mijn zwangerschap haar wat opkrikt! Ik hoop ook dat ze mijn zoon/dochter nog zal zien en dat ze er toch nog even mag van genieten...

Alvast bedankt dat jullie me ook wat opgemonterd hebben!!

Liefs,
keppie

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 30, 2007, 17:09:29 pm »
Hey Keppie,

In mijn geval helpt het durven aangaan van een confrontatie in het rouwproces. Niet dat dit bij regelmaat dient te gebeuren, maar gewoon zo af en toe eens. Nadien heb je daar wel eens 'deugd' van.
Ooooooh ja, dat gevoel ken ik. Toch goed omringd zijn door familie, een pak vrienden en collega's en toch... "eenzaam" voelen. Het overvalt me meestal in mijn moeilijkere periodes. Dit gaat meestal gepaard met herinneringen aan bepaalde dingen of data die steevast terugkeren.
Maar ga nu maar eens wat minder piekeren jij en geniet met volle teugen van je zwangerschap!!! ::)

Lieve groetjes, Steven

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 02, 2007, 18:01:29 pm »
Hey Keppie,

Halfweg de zwangerschap! En begin je al een beetje vorm te krijgen? Verloopt het een beetje naar wens?

Groetjes, Steven

keppie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 04, 2007, 16:46:25 pm »
Hey Steven!
Wat ben ik content om je bericht te lezen...!
 Het is al een lange tijd geleden dat ik hier een berichtje plaatste, maar het einde van het het schooljaar is zoals steeds een superdrukke periode. Nu kan ik (samen met m'n toekomstige dochter/zoon) genieten van de rust en het leven op eigen ritme. Zalig!
Met mij gaat momenteel alles goed, ook met de zwangerschap. Ik ben morgen precies halfweg. Alles verloopt naar wens en hopelijk is dat zo tot het einde... En inderdaad, sinds 2 weken heeft mijn buik een bollere vorm en vragen de mensen wel eens of ik zwanger ben  ;D (Gelukkkig dat het het geval is, hum!)
Naast het plannen en genieten voor de baby, heb ik een nogal emotionele periode. Twee weken geleden was het mijn vader zijn verjaardag, deze maand is hij negen jaar geleden overleden en volgende week moet mijn mama weer alle testen door om te zien hoe ze de 3 chemovrije maanden heeft doorstaan. Ben ontzettend benieuwd... maar ik krijg binnenin ook een stevige knoop als ik aan de mogelijke resultaten denk. Gelukkig weten we meteen na de testen wat de resultaten zijn. Vandaag heb ik mijn mama gezien, ze was ontzettend moe. Ze vroeg me om met haar mee te gaan omdat ze anders bang was om de deur uit te gaan ( draaiend hoofd, vermoeidheid,...). Dan stel ik me de vraag of dit allemaal wel normaal is voor een vrouw van haar leeftijd, of dat het met de ziekte te maken heeft. Ik heb de indruk dat ze veel meer moeite heeft om van haar vorige chemokuur te herstellen. Ik vraag me ook af wat een mens (en hier in het bijzonder mijn mama) kan dragen.
Ik hou je op de hoogte...
Hoe gaat het verder met jou?
Ik heb de laatste berichten van je gelezen en zag dat je je door een moeilijke periode moest spartelen. Misschien helpt het wel nu de kinderen thuis zijn? Lukt het een beetje om ze 'bezig' te houden in de vakantie?
Lieve groetjes,
keppie

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 04, 2007, 18:02:41 pm »
Hey Julie,

Ben blij te horen dat je zwangerschap goed verloopt.
Je stelt je al véél te véél vragen over je Mama. Dat is wel normaal hoor, maar heb nu toch eens nog een klein beetje geduld... (weet dat het makkelijk praten is hoor voor mij). Blijf vooral positief denken en er in geloven!! Er zijn meerdere redenen waarom het goed is om met je Mama mee te gaan. Zowel bij goed als bij slecht nieuws... Je kan in elkaars armen vallen en de vreugde delen of een troostende schouder aanbieden. Hopende natuurlijk dat het dat eerste wordt.

Vakantie? Ja, voor de kids wel. Zelf moet ik werken. Ze gaan meestal naar de stedelijke kinderopvang maar gaan ook 3 weken naar verschillende familieleden. Eens hier en eens daar. Ik heb zelf geen groot verlof kunnen plannen omdat ze eind augustus pas komen om het buitenschrijnwerk te vervangen langs de voorkant. En dat zullen ze pas de week voordien kunnen bevestigen  :-\.

:-* Groetjes, Steven
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2007, 18:03:21 pm door Bostie »

keppie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 09, 2007, 19:03:44 pm »
Hai Steven,
Net terug van mijn mama.
Deze namiddag kreeg ze scan en rontgenfoto's. Op zich is de situatie gebleven zoals het is (betreft hals tot onderbuik). Maar ze heeft sinds een maand veel last van hoofdpijn en pijnlijke schedel. Ook heeft ze een kleine verlammingsverschijnsel aan haar kin. Daardat haar tumormerkers weer spectaculair de hoogte zijn ingegaan (tot 300!!!), moet ze in de loop van deze week een bijkomende scan laten maken van haar hoofd. Als er zich iets heeft ontwikkeld, dan zal het daar wel zijn. De dokter sprak -afhankelijk van dat resultaat- om dan bestraling te geven. Ben natuurlijk benieuwd en ook ongerust...
Mijn mama sprak vandaag haar hoop uit dat ze toch op z'n minst de geboorte nog wil meemaken van haar kleinkind in november. Het is natuurlijk allemaal wat verwarrend. Mijn zwangerschap, haar testen, het afwachten,... niet echt evident om je gevoelens en emoties onder controle te houden.
Ze weet dat ik er voor haar ben en dat ze op me kan steunen. Momenteel heb ik vakantie dus ben ik erg blij dat ik meekan naar het ziekenhuis en op consultatie. Ik hou je op de hoogte.
Liefs,
Keppie

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 09, 2007, 19:33:19 pm »
Hey Julie,

Oei... Dat klinkt niet zo best op het eerste zicht. Laat ons in ieder geval iets weten als je resultaat hebt van die bijkomende onderzoeken. Misschien ben je wel terecht ongerust, maar best is om nu om af te wachten natuurlijk wat de behandeling zal inhouden en hoe je Mama daar op zal reageren hé.
Probeer toch maar om de moed er in te houden.

Groetjes, Steven