Auteur Topic: mijn lief mamake is pas overleden  (gelezen 12134 keer)

Lija

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
mijn lief mamake is pas overleden
« Gepost op: juni 21, 2006, 13:53:55 pm »
nooit, neen echt nog nooit heb ik iemand zo vlug zien aftakelen, en dan is het nog mijn eigen lieve moeder!
Het ging de laatste tijd niet meer zo goed met haar, ze had niet meer dezelfde energie en had in niks nog zin. Mijn zus en ik hebben dan ook onmiddellijk besloten om mama hier thuis bij mij in te nemen, ze was ocharme "zo" gelukkig toen ik het haar zei!
Op vrijdag 2 juni zie ik haar nog altijd "stralend" mijn huis binnenwandelen, langzaam en moeizaam nam ze plaats in de zetel, ze voelde haar dadelijk op haar gemak. Wij waren "zo" gelukkig haar blije gezicht te zien! Het heeft niet lang mogen duren. Mijn zus en ik waren echt in de veronderstelling dat ze hier terug op kracht ging komen en dat het wel wat zou beteren, we wisten natuurlijk wel dat ze niet meer zou genezen maar we trokken ons op aan het feit dat de dokters toch nog "jaren" voorspelden!
Ze is nog géén ganse week bij ons mogen blijven................gewoon ongelooflijk........dagelijks zagen we haar achteruitgaan, ze kreeg het moeilijker met ademen, ze kon niet meer eten, ze had totaal "geen" kracht meer en nog wilde ze geen dokter. De nacht van woendag (07.06) op donderdag heeft ze een stijd gevoerd om normaal te kunnen ademen, ik heb haar gesmeekt of ik de dokter mocht bellen ('s nachts) maar dat wilde ze absoluut niet, 's morgensvroeg heb ik haar dan toch gebeld, ze was vlug hier en heeft mama een morfinespuitje en een temesta gegeven om te kalmeren en om zo wat te kunnen slapen. Wie wist er op dat moment dat ze "nooit" meer ging wakker worden!!!Het is hartverscheurend geweest, naar haar staan kijken, haar aanraken  zonder dat ze reageerde. Wij dachten echt dat ze na eens goed geslapen te hebben ze teug zou bijkomen, we hadden haar nog zoveel te zeggen. Het enige wat we nog gedaan hebben vooraleer ze stierf is eens stilletjes over haar hoofd wrijven (door haar haren), over haar wang, haar handen,.............en dan hebben we haar een kus gegeven en wat in haar oor gefluisterd, nog geen 2 min. nadien heeft ze haar laatste zucht gelaten, ze is overleden op donderdag 08.06 omstreeks 16u00.
Wat is het moeilijk dit te verwerken, zoveel verdriet, zoveel vragen, ....nu hebben we niemand meer, enkel nog elkaar en ons gezin. Ik kan het met momenten nog niet geloven, ik denk voortdurend dat ze me seffens gaat bellen of dat ze dadelijk hier mijn keuken komt  binnenwandelen......................mamake waarom "zo" snel?
Ik heb dit eventjes willen neerschrijven, ik wens iedereen nog héél véél sterkte en moed.............en geniet van iedere nieuwe dag!
Het ga jullie goed!
Lija.

keppie

• **
    • Bekijk profiel
Re:mijn lief mamake is pas overleden
« Reactie #1 Gepost op: juni 21, 2006, 20:26:58 pm »
Hallo Lija,
Met het afscheid nemen van mijn papa en mijn meter heb ik hetzelfde verdriet gevoeld. Ook werd er bij mijn mama een agressieve vorm van borstkanker vastgesteld. Ik kan me volledig in je mail terugvinden. Misschien kan dit jou niet troosten, maar ik hoop
dat je de herinneringen aan je mama koestert als een dankbaar geschenk... Weet dat ze in die herinneringen bij je blijft en je verder door het verdriet en het leven helpt.
Veel sterkte!!!

Lija

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 22, 2006, 08:03:42 am »
Hallo Keppie,

dank je voor je lieve woorden van troost, het doet inderdaad goed te horen dat er nog andere mensen zijn die helaas hetzelfde hebben meegemaakt. Ik zal zeker héél vaak terugdenken aan de fijne, mooie momenten met ons moeder om daar een beetje troost in te vinden, maar momenteel heb ik het "zo" moeilijk, want telkens als ik mijn ogen sluit of als ik aan haar denk dan zie ik enkel de laatste beelden terug, beelden van die helse nacht, beelden van een totaal uitgeput klein hoopje mens.................."ons" lieve moeder! Het zal met der tijd wel beteren maar o wat is het "moeilijk"!
Nogmaals bedankt Keppie voor je lieve reactie.
Het ga je goed.
Lija.
« Laatst bewerkt op: juni 22, 2006, 08:08:29 am door Lija »

danyke

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 11, 2006, 14:08:26 pm »
Ook mijn mama is overleden op een toch nog onverwacht moment. Ze was dan al wel 4 jaar ziek, maar toch is het nog steeds een harde klop. Zij heeft 3 hersenbloedingen overleefd (na de eerste zelfs een paar weken in coma gelegen) en de 4de is fataal geworden. Voor haar zal het een opluchting zijn, maar voor diegenen die achterblijven is het zwaar. Dit is ondertussen al 1,5 jaar geleden en nog denk ik elke dag aan haar. Probeer er ook met anderen over te praten ... soms helpt dat echt. Mensen vinden het soms raar als ik nog over haar vertel, maar uiteindelijk is en blijft het je eigen mama !!

Veel sterkte !!!

Lija

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 14, 2006, 20:12:54 pm »
Hallo Danyke

dank je wel voor je reactie, het doet altijd deugd te horen dat er mensen zijn die je verdriet begrijpen, die begrijpen wat je meemaakt, je pijn kennen......
Het is inderdaad "zo" moeilijk voor degene die achterblijven!!
Als ik soms nadenk over hetgene wat haar misschien nog te wachten stond, dan moet ik "al is het met pijn in het hart" dankbaar zijn dat het zo verlopen is.
Ik heb alleen zo'n spijt dat het allemaal "zo" énorm snel achteruit gegaan is, dat het allemaal zo snel is moeten verlopen, ik heb de tijd niet gekregen om te beseffen wat er gaande was en dat speelt je achteraf wel parten...................ik had nog zoveel te zeggen, te vragen,......
Ik denk iedere dag aan haar, op ieder stil moment zie ik haar voor mij, hoor ik wat ze zei, probeer ik alles nog eens op een rijtje te zetten, alsof ik er nu nog iets aan zou kunnen veranderen.
Ik weet wel dat ze wist dat we (ik) veel van haar hielden en daar haal ik mijn troost uit.
Hopelijk gaat het stilletjes aan beter,....................maar vergeten zal ik haar nooit en ook mijn papake niet (die nu ook al 8 jaar overleden is).
Ik wens ook jou veel sterkte toe, want zoals ik kan lezen in je mail slijt het maar héél langzaam met de jaren hé.

Veel moed en sterkte!!
Groetjes.
Lija

keppie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 18, 2006, 16:57:10 pm »
Hallo,
Van langdurig verdriet gesproken... mijn vader overleed ongeveer een achttal jaar geleden en nog hééél vaak voel ik een leegte. Is het maar door een kleinigheidje dat ik zie of hoor, een flits van vroeger. Vaak kan ik me daar overzetten maar 't  kan evengoed zijn dat het verdriet weer aan de oppervlakte komt en dat het snikken geblazen is alsof het gisteren was. Vorig jaar ontdekte men dat mijn mama kanker heeft. Gelukkig is ze er nog steeds, maar de onzekerheid voor hoe lang nog maakt me soms bang.
Daarom moeten we zoveel mogelijk genieten van het NU moment en niet steeds vooruit kijken naar wat komen zal. Carpe diem!
Veel sterkte aan iedereen!

Lija

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 19, 2006, 08:46:55 am »
Hallo Keppie,

ik begrijp wat je bedoelt, ook ik ben mijn vader 8 jaar geleden verloren (hartaderbreuk) hij was bij ons thuis die avond nog komen eten en een paar uren later word ik opgebeld met het "vreselijke" nieuws.............één vingerknip en hij wordt je voorgoed afgenomen.............verschrikkelijk!!
En nu mama, op die momenten besef je inderdaad dat je van "iedere" dag moet genieten, de tijd "moet" maken voor elkander, het gejaagd leven een beetje van je afzetten (ook al is dat moeilijk, want de maatschappij maakt het ons er niet gemakkelijker op)maar toch moeten we beseffen dat het op een fractie van een seconde gedaan kan zijn!
Ik denk nog héél vaak terug aan de mooie tijden die ik had met mijn ouders, ik heb gelukkig nog héél véél mooie herinneringen, maar als ik dan "zo" verlang om hun nog eens te zien, te horen, aan te raken.........ja dan besef ik weer eens dat dat "nooit" meer mogelijk zal zijn, en dat is soms wel raar en moeilijk te aanvaarden.
Dus inderdaad Keppie zoals je zegt: "Carpe Diem"!
Veel sterkte en veel geluk met je moeder.
Groetjes en sterkte aan iedereen.

Lija.

« Laatst bewerkt op: juli 19, 2006, 08:47:49 am door Lija »

eviemientje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 22, 2007, 14:31:00 pm »
hallo,ben nog nieuw op het forum,maar zag je berichtje staan.ik ben net als jij mijn beide ouders kwijt.mijn papa is overleden op 31 december 1995,ik was net een paar dagen ervoor bevallen van mijn jongste dochter,die heeft hij helaas niet meer gezien.en mijn mama is overleden 14 maart 1997,aan borstkanker.dit is iets waar je niet over heen komt. het verdriet slijt wel,maar gaat niet weg.ik denk dat iemand die dit nog niet heeft meegemaakt,niet kan begrijpen .ik heb een heel lieve man en 2 lieve dochters;plus ik heb nog 3 broers en 3 zussen en toch voel ik me soms alleen op de wereld.nu is weer net moederdag achter de rug,je probeert er een mooie dag van te maken; maar als je dan ook een bloempje op het kerkhof gaat leggen dan is het toch telkens verschrikkelijk . het is nu al zoveel jaren geleden,maar doet nog steeds ontzettend pijn. groetjes marleen

Lija

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 22, 2007, 19:49:48 pm »
Hallo beste Marleen,

ik begrijp je volkomen, ik ben van dezelfde mening, iemand die dit nog niet meegemaakt heeft weet absoluut niet wat voor een pijn en een verdriet je op sommige momenten doormaakt. Ik stel het natuurlijk wel altijd héél erg op prijs als mensen hun medeleven betuigen, en dat ze je steunen, je haalt daar natuurlijk wel wat moed en kracht uit .........maar als alles dan weer eens naar boven komt, dan zit die dikke krop weer in mijn keel!
Het is inderdaad zo dat je je leven terug "moet" opnemen, je moet zorgen voor je gezin, ook ik heb een héél  lieve man en een héél lieve zoon, maar zoals je zegt er zijn sommige zaken, vooral gevoelens die niemand kan begrijpen. Ik heb ook 1 zus, waar ik een énorme goede band mee heb....gelukkig, en toch verwerken we de dood van onze ouders "zo" anders, we praten er nooit niet veel over, en dat is misschien ergens toch spijtig.  Ik ben "moeten" hulp gaan zoeken Marleen, ik kon het niet meer aan, ik ben met iemand gaan praten en nu moet ik zeggen dat me dat wel deugd gedaan heeft, zij heeft mij bepaalde zaken doen inzien, en zij heeft mij ook raad gegeven hoe ik het best de "zware" momenten doorkom. Ik moet er absoluut aan werken, en het is een "dagelijks" gevecht, want inderdaad het slijt misschien een heel klein beetje maar vergeten doe je het "nooit". Moederdag, vaderdag, verjaardagen, familiefeestjes, ik kijk er nu "zo" anders naar, de fun is er een beetje af, ik voel me op die dagen ook totaal verloren, eenzaam,......terwijl ik zoveel liefhebbende mensen rondom mij heb, héél raar he.
Ik vind het fijn dat je reageerde, erover praten helpt Marleen, echt waar, alleen moet je de geschikte persoon vinden, en ik wil die gerust voor je zijn, we hebben helaas hetzelfde meegemaakt, dus als het je met momenten te veel wordt, mag je mij gerust iets laten weten, ik wil heel graag dat luisterend oor zijn, en je proberen een beetje beter gevoel te geven.
Ik wens je veel sterkte Marleen.
Vriendelijke groetjes.
Linda.

eviemientje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: mei 22, 2007, 20:53:08 pm »
hoi linda,ook jij heel erg bedankt voor je reactie. ik moet zeggen hulp heb ik tot nu toe nog niet hoeven zoeken, ik heb gelukkig mijn zussen en mijn broers, en niet te vergeten en onmisbaar mijn beste vriendin die wel altijd een luisterend oor heeft,en waar ik af en toe eens gewoon eens een potje kan brullen,zoals ze dat hier in limburg zeggen.  het word nu alweer een extra moeilijke tijd daar vorige week bij mijn zus borstkanker is vast gesteld, en dan word ook weer alle nare herinneringen naar boven natuurlijk. maar ik ben wel heel blij dat ik op dit forum ben terecht gekomen,en af en toe eens mijn hart kan luchten. ook wil graag een luisterend oor voor je zijn ,dus als jij nood hebt dan laat je maar iets horen.  groetjes marleen

Bostie

• Wees eerlijk, ook en vooral met jezelf!
    • Bekijk profiel
    • http://everyoneweb.com/BOSTIE/
« Reactie #10 Gepost op: mei 22, 2007, 22:11:00 pm »
Hey Linda,

Lang gelden hé... Ik kijk er ook al weer naar uit om nu vrijdag nog eens bij de psychologe langs te kunnen gaan. Ik heb doelbewust gekozen om enkele weken te wachten tot nà die eerste verjaardag van het verlies. Want die momenten zelf 'beleef' je gewoon, maar nadien krijg ik dan die klop hé. Vandaar.
Familie, vrienden en lotgenoten kunnen heel veel doen en zijn broodnodig om dit te boven te komen, maar soms hebben we wel eens die professionele hulp nodig van iemand die weet waarover hij/zij spreekt en ons ook wat praktische zaken kan bijbrengen.

Groetjes, Steven

Lija

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 25, 2007, 08:22:35 am »
Hoi Steven, Marleen en alle andere lotgenoten,

inderdaad Steven het is weer eventjes geleden. Ik heb helaas niet meer de tijd om nog wekelijks op het forum te komen. Ik heb het op het werk énorm druk, kom soms later thuis en ja dan moet je hier natuurlijk nog beginnen hé, soms tot in de late uurtjes :o)
Ik ben van één kant blij dat ik het zo druk heb want ook dat helpt mee aan mijn zorgen en verdriet, ik "moet" gewoon verder en vaak nog vlugger dan dat ik dat zelf wil. Ik vind het héél erg voor je Marleen dat je dat van je zus nu weer moet doorstaan, ik wil je bij deze daarom ook héél veel moed en sterkte toewensen, en ik hoop uit de grond van mijn hart dat alles in orde komt met haar. Het doet inderdaad deugd Steven als je je hart eens kan luchten, ik had het me zo niet voorgesteld totdat je de beslissing neemt om te gaan en dan heb je nadien spijt dat je het niet eerder gedaan hebt hé.
Het van je af praten, of er toch vooral over durven te praten is volgens mij nog het beste medicijn!
Ik heb het nog héél erg moeilijk maar ik probeer het van een andere kant te bekijken, ik praat dan met hun (ouders) en soms heb ik de indruk dat ze mij (diep vanbinnen) laten horen wat ze te vertellen hebben, raar hé, maar het doet me goed.
Zo ik ga jullie alweer laten, ik moet alweer gaan vertrekken, ik wens jullie allemaal héél veel sterkte toe.
Lieve groetjes en een warme knuffel voor iedereen die het zou nodig hebben, we zijn er tenslotte toch om elkaar te helpen hé, en gelukkig maar.
Linda.

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 25, 2007, 08:35:48 am »
Hey Linda,

Vergeet vooral niet, om tussen al die drukte door, toch ook eens een moment voor jezelf uit te trekken  ;)
Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan, maar toch... Je zult daar eens deugd van hebben.

Groetjes, Steven

Lija

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 27, 2007, 18:41:17 pm »
Hoi Steven,

ja, ik weet het, ik zou inderdaad tijd "moeten" maken voor mezelf, maar dan denk ik weer aan alles wat ik nog moet doen enz.... Ik probeer alles zo goed mogelijk gecombineerd te krijgen maar soms is dat moeilijker als dat we denken he. Ik moet nu wel toegeven dat we (zus en ik) veel problemen gehad hebben om alles voor de verkoop van het huis rond te krijgen, .....veel moeten bellen, afspraken moeten maken,...
Maar ik ga toch proberen af en toe eens wat stoom af te blazen hoor.
Hoe is het met de kindjes, goed hoop ik.
Hopelijk ben je de moeilijke periode (de afgelopen weken) een beetje te boven, ik wens je alvast veel sterkte en moed toe.

Vriendelijke groetjes Steven en ik ga je goede raad "echt" wat proberen op te volgen.

Linda.

Bostie

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 27, 2007, 19:10:02 pm »
Hey Linda,

Het "proberen" is al half werk, nu nog doen ook hé!!! Porbeer anders eens je drukke schema wat in te perken ;)
Met mij gaat het weer wat beter en de kindjes doen het goed hoor. Lees maar eens in m'n dagboek op mijn site (zie profiel). Want dat is wat te veel om hier allemaal neer te pennen hoor  :P.

Groetjes, Steven