Auteur Topic: slokdarm en leverkanker  (gelezen 3746 keer)

mimi 30

• Gast
slokdarm en leverkanker
« Gepost op: juni 21, 2006, 11:44:29 am »
bij mijn vader zijn 2 soorten kanker vast gesteld zijn der soms mensen hier die weten hoe men als familie lid hier mee moet omgaan ik zelf heb het heel zwaar door het feit dat er in de familie nog iemand is waar bij men longkanker heeft vast gesteld en het heeft hem ook geplaatst op zijn spieren en botten ik zit er mee in mijn maag
 ???

Tamara

• Gast
Re:slokdarm en leverkanker
« Reactie #1 Gepost op: januari 16, 2007, 21:19:01 pm »
Hallo iedereen,

Begin augustus werd bij mijn vader slokdarmkanker vastgesteld. Na zijn observatie en een gesprek met de chirurg zijn wij voor een second opinion naar Gasthuisberg gegaan. De therapie die men daar voorgesteld had was 3 zware chemokuren en 20 bestralingen. Dat verliep "redelijk" en is hij goed door gesparteld. Hierna volgde een nieuwe observatie om te kijken of de therapie iets van effect heeft gehad.
Tussen Kerst en Nieuwjaar werd de slokdarm weggenomen en de maag verkleind (deel hebben ze gebruikt om nieuwe slokdarm te maken).
Wij hadden zo uitgekeken naar de operatie en hadden het gevoel dat dat het eindpunt was, dat vanaf dan alles alleen nog maar kon verbeteren! Niets is minder waar! Ik heb zo het gevoel dat het nu allemaal nog maar begint. Men had ons wel verteld dat het eten moeilijk en moeizaam zou gaan in het begin, maar dat blijkt helemaal niet te lukken! Dat eten blijkt elke keer precies een "gevecht" te zijn. Mijn vader vermagert zienderogen!!! Hij slaagt er zelfs niet in om een halve liter water te drinken per dag! Hij klaagt ook steeds van het gevoel dat zijn maag "vol" zit.
Graag had ik wat meer informatie gekregen  en ervaringen uitgewisseld ivm voeding na een slokdarmoperatie, zodat wij papa beter kunnen begrijpen en helpen.

marilyn

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 20, 2007, 22:32:35 pm »
HOI TAMARA
OOK MIJN VADER HEEFT SLOKDARM KANKER,HIJ IS OP 29 MEI GEOPEREERD EN NA 2 WEKEN A.MC ZIEKENHUIS WEER THUIS.IK BEN OP ZOEK NAAR INFOMATIE OVER HET ETEN EN DRINKEN NA DE INGREEP.
ALLES GAAT HEEL MOEIZAAM, EN IK MAAK ME DAAROM ZORGEN..
HEB JIJ AL IETS GEVONDEN OVER DE TIJD NA DE OPERATIE?

STERKTE MARILYN

sientje

• Nieuwkomer
  • *
  • zoveel verdiet niet te doen
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 20, 2007, 23:07:16 pm »
Hallo
Bij mijn man is het slokdarm maagkanker. Maar voor ons het is heel moeilijk die zware tijd door te komen.
Hij heeft geen maag meer en stilletjes aan gaat het toch al iets beter om te eten. Ik maak steeds min of meer hafl vloeibere voeding klaar. Melkprodukten kan hij niet meer verwerken maar ik heb alles veravangen door alpro soya produkten.
Probeer voornamelijk met puree en deegwaren met veel saus op basis van soyaprodukten.
Ik heb zelfs al verschillend produkten geprobeerd uit de apotheek forticaire, maar dit valt tamelijk zwaar als je geen maag meer hebt. Tracht zoveel mogelijk kleine maaltijden te gebruiken en verspreid over de ganse dag. Als partner of familielid is dit zeer moelijk te aanvaarden maar nu heeft mijn man 25 sessies radiotherapie en 4 sessies chemotherapie achter de rug. Vorige week na de laatste bestraling heeft een paar dagen enorm veel pijn gehad maar dit is gelukkig verdwenen en kan nu terug iets meer eten.
Hou de moed erin maar is neit altijd evident want ik zelf hab al veel traantjes gelaten maar kan gelukkig rekenen op veel vrienden en voornamelijk op mijn zoons en familie.
Groetjes Sientje