Auteur Topic: Preventief ingrijpen of niet?  (gelezen 24146 keer)

Eowyn

• Bekijk profiel
Re:Preventief ingrijpen of niet?
« Reactie #15 Gepost op: maart 13, 2012, 19:15:17 pm »
Dank je Jet.

Ik koester de mooie momenten. Mijn kinderen zijn geschenken. Ik besef heel goed hoeveel geluk ik gehad heb. Ik tel elke dag mijn zegeningen.
Maar rust is inderdaad waar ik zo naar snak.

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: maart 13, 2012, 19:26:36 pm »
hoi Eowyn,

als ik lees wat jij al allemaal hebt meegemaakt kan ik best begrijpen dat je op bent, dat je zo moe bent
en naar rust snakt, probeer inderdaad de mooie momenten te koesteren, hoe moeilijk het soms ook is
dit vraagt veel tijd wat jij allemaal doorspartelt hebt
voor mij hielpen de bachbloesems héél goed, ik kreeg er 7  verschillende in een flesje
aan de hand hoe ik me voelde, stelde mijn psychologe mijn flesje samen, 6x per dag nam ik dat
groetjes Sabine

mamavan3

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 19, 2012, 18:12:51 pm »
Eeowyn.....als ik je één iets mag aanraden..."don't mess with cancer"...als je het voor kan zijn , doen, meid!!!!
Mijn preventieve operatie is nu 6 maand geleden... zou  ONMIDDELLIJK direct hetzelfde doen.
Als ze me zeggen, je moet nu binnen emn dezelfde operatie ondergaan (mijn eierstokken zijn er ook uit in 1zelfde operatie) ik spring sebiet in de auto en ga er weer voor.Ik snap het wat betreft je kindjes en de emotionele gevoelens daarbij...maar die zitten in je hartje....en dat zal niemand verwijderen of wegnemen...ze zijn voor altijd een deel van jou, wat er ook moet gebeuren.

Katrien.

Eowyn

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 22, 2012, 06:46:28 am »
Ik heb niet gekeken naar de begrafenis gisteren. Ook de berichtgeving heb ik minimaal gevolgd.

Weet je, het verdriet van die ouders, dat draag ik elke dag, dubbel, nog altijd. Ik heb geen gemeenschap die helpt dragen, ik moet dit alleen doen.
En zo zijn er heel veel ouders van gestorven kinderen, met wie ik ook contact heb, die zich afvragen of het verdriet van die ouders dan zoveel erger is dan hun eigen verdriet, dat vaak niet meer gezien of erkend of aanvaard wordt.

Mijn schatjes hebben niet de kans gekregen om 12 jaar te worden. Dat maakt het niet erger of minder erg. Dat is de realiteit waar ik op zo'n moment tegen opbots.

'dood ben ik pas, als je mij vergeten bent'. Ja, helemaal waar. Maar als ik de gedachte aan mijn kinderen niet levend houd, dan zijn ze dood, want er is niemand anders meer die dat doet...

Toen ik mijn borst verloor, verloor ik datgene wat mij aan mijn dochtertje bond, want zij heeft 1 keer bij me gedronken. Aan die borst.
Als ik nu beslis om preventief de andere borst te laten weghalen, en mijn eierstokken, dan haal ik precies die dingen weg die van mij hun moeder maakte. Raar gezegd misschien, maar zo voel ik het.
Er is niemand die kan inschatten hoe hartverscheurend dit allemaal is... en niemand ook, met wie ik hier echt over kan praten, of met wie ik mijn emoties hierover kan delen.

Eowyn

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 04, 2012, 20:15:57 pm »
Morgen heb ik een gesprek met de oncologe over het al dan niet preventief opereren. Daarna moet ik dan de knoop doorhakken.
Ik zie dit helemaal niet zitten. Ben al een week of drie vrij ernstig depressief. Alweer... Je zou ook voor minder...

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 04, 2012, 20:36:06 pm »
:) Lieve Eowyn...

Morgen een belangrijke dag voor je dus..
Laat het goede en 't belangrijkste wat nodig is voor de toekomst, betreffende je gezondheid prevaleren in de besluitvorming..
Overrule de negatieve gedachten en ga voor TOEKOMST..
Het is niet simpel...maar je kunt het..

Echt waar..  je kunt het….  
Ik heb 100% vertrouwen in jouw uiteindelijk besluit!!

Veel moed en super veel rust voor het komend gesprek en neem de juiste beslissing Meis!!
Kies voor 't leven!!

Dikke knuff,
Jet
« Laatst bewerkt op: april 04, 2012, 20:42:13 pm door Jet »

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 04, 2012, 21:21:19 pm »
veel moed voor morgen Eowyn
is geen belangrijke beslissing
sterkte ermee
xxx Sabine

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 05, 2012, 08:59:50 am »
 Bij deze,
nog snel een steun en opbeurknuff en een dosis vertrouwen...
in een goed gesprek...voor vandaag! ;)

xxJet

Eowyn

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 05, 2012, 10:27:44 am »
Dank je.

fee

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 05, 2012, 19:21:45 pm »
Heel veel sterkte voor morgen
Liefs
Fee

Eowyn

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 05, 2012, 20:40:08 pm »
De oncologe raadt nu toch weer nolvadex aan, met de verzekering dat bijna niemand daar last van heeft. Als ik dit forum bekijk, en mensen hoor die het nemen, dan vind ik dat een zeer vreemde uitspraak.
En uiteraard raadt ze ook de preventieve operatie aan.

Maar nu zit ik met het volgende dilemma: ik ben psychisch labiel. Ik ga momenteel weer door een vrij ernstige depressie met niet te onderschatten gevolgen voor mijn gezin. Ik heb twee kinderen, één van 4 en één van 12. Die kinderen hebben al veel te verduren, ikzelf nog veel meer, om van mijn partner nog maar te zwijgen.
Als ik me laat opereren kom ik in de menopauze. Mogelijke gevolgen: labiliteit, stemmingswisselingen, depressie, én een hoop andere lichamelijke dingen die het er niet draaglijker op maken. Als ik daar dan ook nog eens nolvadex bij neem (wat ik aanvankelijk geweigerd heb, ik kies hier voor een alternatief in de vorm van homeopathie, voedingssupplementen en een gezonde levensstijl), zie ik weer als mogelijke gevolgen: stemmingswisselingen, gewichtstoename (en ik ben al obees), depressie, fysieke problemen...

Ik weet ook uit ervaring dat ik sterker reageer op medicatie dan andere mensen. Meer nevenwerking, maar vaak ook minder werking.

Wat moet ik dan? Als ik beide doe dan ga ik bijna gegarandeerd nog verder de dieperik in. Als ik niks doe, dan is het niet leefbaar door de angst om te hervallen.
« Laatst bewerkt op: april 05, 2012, 20:42:03 pm door Eowyn »

Eowyn

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 13, 2012, 08:20:43 am »
Ik blijf twijfelen, heb geen duidelijke argumenten voor of tegen, enkel gissingen over wat de gevolgen zouden kunnen zijn.

Omdat ik vrij ernstig depressief ben, neem ik nu beter geen beslissingen. Eerst moet de depressie onder controle geraken.

mamavan3

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 13, 2012, 08:23:37 am »
Eeowyn....

Je hebt het zwaar hé meid...wij kunnen enkel maar denken hoe je je soms voelt hé...zolang we er zelf niet voor staan kunnen we maar denken dat we het weten....

Veel moed met je beslissing.
Katrien.

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 13, 2012, 09:40:55 am »
 ;) hoi Eowyn,

Uitstel...is nog geen afstel...
Stap voor stap...kom je er wel..
Als de depri-bewolking kans krijgt om op te lossen...
komt de zon en nodige kracht wel te voorschjjn.
Met hulp , en alle moeite die jezelf erinsteekt.. met wat ups en downs.. gaat het goed komen.
Dikke powerknuf,
Jet :-*

Rein

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 13, 2012, 11:58:01 am »
Hej Eowyn,

Ik ben 26 jaar en heb ook dat verdomde gen. Een verassing want noch mijn moeder, noch mijn oma heeft ooit borstkanker gehad. Het was dus pas toen ikzelf borstkanker kreeg vorig jaar, dat de bal aan het rollen ging... momenteel wordt de rest van de familie op de rooster gelegd...
Wat een preventieve ingreep betreft, dat is voor mij een klare zaak. Na chemo, bestralingen etc heb ik het wel gehad. Als men mij nu zou zeggen dat ze zeker zouden zijn dat het terug zou komen maar dan lokaal, en het dan zou gedaan zijn dan zou ik zelf geen preventieve operatie doen... Uiteraard kan niemand zoiets voorspellen. De kans dat het terugkomt in een agressievere vorm is te groot... De leeftijd van 26 jaar is niet écht top om zo'n operatie te ondergaan maar ik twijfel er eigenlijk niet over... Vrouw zijn is meer dan een koppel borsten hé. Als je daarmee een grotere kans op genezing hebt... Tenandere, ik vind dat er tegenwoordig écht mooie reconstructies zijn... zeker als je gaat voor een preventieve ingreep en je vel kan behouden... Wie niet beter weet merkt het niet...
Ik heb nu mijn eierstokken nog maar die gaan er voor mijn 40ste ook uit. Doordat ik Nolvadex en Zoladex krijg, wordt de werking van mijn eierstokken stilgelegd voor 5 jaar (ik denk dat dat hetzelfde gevoel is dan wanneer ik mijn eierstokken nietmeer zou hebben).
Omdat ik nog zo jong ben was de overstap meteen naar de menopauze nogal groot... maar dan eerder op gebied van vapeurs!
Stemmingswisselingen vallen bij mij alleszins best mee... Ik denk dat dat meer is owv wat ik allemaal heb meegemaakt het laatste jaar dan owv Nolvadex. Ik probeer gewoon te genieten van hetgene rond mij (familie, vrienden,...). Blij te zijn met wat ik wél heb, ipv triest te zijn door wat ik niet heb, of wat mij nog te wachten staat... Sommige keren lukt dat al beter dan andere maar toch... Als ik rond mij zie wat er met lotgenootjes soms gebeurt dan ben ik ergens een beetje blij dat ik onder de 'gelukkigen' val waarbij de oorzaak gekend is en er dus nog iets aan gedaan kan worden! Bovendien mis je geen arm of een been hé, iemand die niet beter weet, zal het niet merken... Kwa mobiliteit enzo ook geen problemen...
Ik denk gewoon dat je er nog eens zeer goed over na moet denken... De voor en nadelen afwegen... en misschien is het niet slecht dat je even wacht met beslissen. Misschien kan je gewoon al een afspraak maken bij de plastische om te horen wat er mogelijk is? Dan ben je nog niet gebonden aan iets hé en kun je alsnog beslissen de ingreep niet te laten doen, maar misschien kan dat je een beetje geruststellen...

Groetjes

Rein