Auteur Topic: Inkomensverlies door kanker  (gelezen 7566 keer)

Johan

• Nieuwkomer
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
    • Bekijk profiel
Inkomensverlies door kanker
« Gepost op: februari 28, 2004, 22:15:37 pm »
Sinds iets meer dan zes jaar weet ik dat ik beenmergkanker heb, ook wel de ziekte van Kahler of Multipel Myeloom genoemd, op enkele uitzonderingen na niet te genezen. Gelukkig ben ik via mijn werkgever goed verzekerd, alle remgelden worden mij terugbetaald. Wat mij meer zorgen baart, is als ik niet meer in staat ben om te kunnen werken en moet  gaan leven van een vervangingsinkomen. Door complicaties van de ziekte, stijgen de niet terugbetaalde ziektekosten, dit terwijl het inkomen meer dan halveert. Als vrijgezel vrees ik ten tweede dat ik sociaal geïsoleerd geraak. Geeft de overheid en of andere instanties een bijkomende financiële ondersteuning aan chronisch zieken? Zo ja, welke criteria moet men vervullen en bij welke instantie kan je hiervoor terecht.
Zijn er onder jullie die weet hebben van overheidsprojecten, waar aan chronisch zieken aangepast werk wordt aangeboden.

Om positief te eindigen: Een Duitse lotgenoot schreef mij onderstaand gedicht.

“Ich denk,
wir haben es nicht in der Hand,
ob es uns schlecht geht oder gut.
Aber wir können versuchen,
unser leben so einzurichten,
dass das Glück,
wenn es kommen will,
eine Change hat.“

Aan allen een goede gezondheid gewenst, veel kracht en een hoopvolle toekomst.

Graag reactie!

Groetjes
Johan

May

• Gast
Re:Inkomensverlies door kanker
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2004, 19:48:35 pm »
Beste Johan

Allereerst wens ik je veel sterkte toe.
Eigenlijk ben ik net als jij op zoek naar een
geschikte job. Ik ben leukemiepatiente sinds
vijf jaar,nog steeds in behandeling.
Mijn leeftijd speelt ook in mijn nadeel,ik ben vijftig.Maar ik voel me nog te goed om thuis te
zitten.
Maar met een geschiedenis van leukemie en nog
in behandeling zijnde geraak je zonder hulp niet
aan werk.
Dus als er mensen zijn die bevoegde instansties
kennen, graag informatie!

May

luna

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 01, 2004, 20:03:04 pm »
Beste Johan,

Wens je ook veel sterkte in de strijd tegen kanker. Ben borstkankerpatiënte bijna 50 jaar oud en met 2 jongens die nog studeren. Heb ook hetzelfde probleem namelijk een groot inkomensverlies en daarbij nog in echtscheiding daar mijn echtgenoot een nieuw leven wou met een gezond iemand. Geloven in het "geluk" doe ik eigenlijk niet veel meer.
Als ik iets meer kan vinden over ons probleem zal ik je alles zo vlug mogelijk bezorgen.

We moeten dus leven zoals in het liedje van Joan Baes "One day at a time".
Sterkte

leen

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 16, 2004, 15:56:07 pm »
Beste Johan,
Er bestaan inderdaad forfaitaire tegemoetkomingen aan chronisch zieken (KB van 2/6/98). Bepaalde chronische patiënten krijgen mits te voldoen aan een aantal voorwaarden een jaarlijks forfait. Zo moet de patiënt aan een chronische aandoening lijden en moet hij o.a. gedurende 2 opeenvolgende jaren een bedrag aan remgeld overschreden hebben. Op de sociale dienst van je mutualiteit kan je hieromtrent concrete inlichtingen bekomen.
Het sociaal fonds van de Vlaamse Liga tegen Kanker is eveneens een mogelijke piste. De sociaal werker van je mutualiteit kan dit ook eens met jou bekijken.
Sociale Dienst VLK

car.38

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2004, 14:18:13 pm »
Hallo Johan,ik ben geopereerd aan borstkanker en daarbij chemo en stralen kuur gevolg .Ik ben getrouwd en heb drie kinderen.Daar mijn man werkt kan ik enkel een aanvraag doen op een tussenkomst van de liga.De mediche vallen op zich nog mee ,maar de facturen van de thuishulp lopen enorm op,soms weet ik ook niet waar dat gaat eindigen.Ik ben nog voor een jaar en een half thuisgezet door de controle arts van de mutuelle dus binnen een maand zakt mijn inkomen nog meer.Most je echt niet meer kunnen gaan werken kan je nog altijd je eens gaan bevragen voor een tussenkomst van het vlaams fonds,maar daar moet je dan wel een bepaald aantal punten behalen van invaliditeit Veel sterkte en groetjes car 38 :)

sociale dienst Kom op tegen Kanker

• Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 22, 2004, 09:47:34 am »
Beste,

U zou eens moeten informeren of u de verzekering van uw werkgever ook individueel kunt overnemen bij het stoppen met werken.
Er bestaat een forfaitaire tegemoetkoming voor chronisch zieken. Informeer u hierover bij uw mutualiteit.

mvg
de sociale dienst VLK

Johan

• Nieuwkomer
  • *
  • Dit forum is het helemaal !
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 30, 2004, 23:42:40 pm »
Dank aan allen voor de opbeurende woorden en de info waar men als chronisch zieke, terecht kan voor bijkomende financiële ondersteuning. Mijn doelstelling is om zolang als mogelijk zelf te zorgen voor mijn onderhoud. Aangezien mijn ongeneeslijke ziekte (Multipel Myeloom / beenmergkanker), zal ik vroeg of laat toch genoodzaakt zijn om de hulp van derden in te roepen. Het is dan voor mij ook een hele geruststelling om te weten als het eenmaal zover is, tot welke instanties ik mij kan wenden.

Ik wens jullie allemaal een zo goed mogelijke gezondheid en veel levensvreugde.

Johan

tine

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juni 09, 2006, 06:54:53 am »
hallo ik ben tine 48j ik ben invalide ( polio ) en heb borstkanker met uitzaaiingen in de longen buik lever en nier ik heb mijn eerste chemo achter de rug vandaag start ik met de bestralingen ik heb 101 vragen dus alle informatie is welkom ! ik wens jullie allen veel moed en sterkte toe

groetjes tine

kelliez

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 26, 2006, 20:58:32 pm »
hallo allemaal,
ik ben kelly, en heb de ziekte van hodgkin, 2 jaar geleden hebben wij (ik en mijn man) een huisje gekocht en gelukkig hebben wij de verzekering gewaarborgd wonen afgesloten, zij passen het verschil bij wat je in je inkomen verliest om alsnog je lening goed te kunnen afbetalen....
en dit voor een maximum van 3 jaar!!

groetjes kelly :o