Auteur Topic: volgende week controle  (gelezen 12848 keer)

Eowyn

• Bekijk profiel
volgende week controle
« Gepost op: februari 21, 2012, 07:43:04 am »
Binnenkort moet ik weer op controle. Al twee weken groeit de angst, telkens een beetje meer.
Op dit moment is het zo erg, dat ik niet meer in de mogelijkheid ben, het positieve scenario (= kankervrij) te laten overheersen. Soms kan ik zelfs niet meer uitgaan van een mogelijk gunstig scenarie. Zo groot is de angst.
Nachtmerries, paniekaanvallen, slaapproblemen, lange tenen,... het is er allemaal en moeilijk te negeren of los te laten.

Ik ben intussen stages aan het doen (ik studeer lager onderwijs) en alhoewel ik het heel leuk vind, voel ik dat het te zwaar is. Momenteel ben ik zo goed als voltijds met mijn studies bezig, en ik merk dat ik dat niet aan kan. Dat weet ik trouwens al jaren, ik werkte om die reden ook al jaren niet meer voltijds.
Maar die stages moeten afgewerkt worden, daar is geen ontkomen aan. Het is de enige manier om later het werk te kunnen doen dat ik wil doen. Dus moet ik dit er bij nemen. Maar de stress is enorm, en ik ben er rotsvast van overtuigd dat stress een grote rol speelt in het ontstaan van kanker. Maar die gedachte geeft dan ook weer grote stress. Ik zit in een vicieuse cirkel van stress en angst, maar ik geraak er niet uit, wat ik ook doe, en hoe graag ik ook lesvoorbereidingen maak en voor de klas sta.

Ik moet er niet aan denken dat er volgende week weer kanker vastgesteld wordt, en dat ik dit alles weer moet aan de kant leggen. Anderzijds, hoe gek het ook klinkt, ik zou dan wel weer een periode rust krijgen... rust waar ik naar snak! Maar dat is het me in geen geval waard!

Sorry voor het gezeur, ik heb weinig plekken waar ik terecht kan met deze angsten. Mensen willen zo'n dingen eigenlijk liever niet horen...

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
Re:volgende week controle
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2012, 09:10:29 am »
Hoi Eowyn,

het is op dit moment voor jou waarschijnlijk maar een heel kleine troost, maar je bent echt neit alleen met die gedachten. Je beschrijft zowat woord voor woord wat ik zelf ook regelmatig denk. Voor een controle, of op andere 'paniekmomenten' ben ik er meestal ook 100% zeker van dat de kanker terug is, geen enkel argument dat me dan van die gedachte kan afbrengen. En ook ik denk soms 'lag ik mar trug aan de chemo, lekker thuis, rust, niet gaan werken, door iedereen verzorgd worden' - allemaal onzin natuurlijk, maar de gedachte bestaat wel. Het is moeilijk om uit die vicieuze cirkel te geraken, maar naarmate de tijd verstrijkt en de kankerervaring langer geleden is, lukt dat wel steeds beter. En ik probeer te aanvaarden dat deze angesten en gedachten vanaf nu deel uit zullen maken van mijn leven, in meer of mindere mate, maar nooit meer echt weg. Dat aanvaarden, helpt ook al een beetje.
Wat ik ook sinds enkele jaren doe, is alles opschrijven wat op zo'n momenten in me op komt. Ik heb naast mijn bed een opschrijfboekje en pen liggen, en als ik me slecht voel, trek ik naar boven om even tot rust te komen, en begin ik heel verwoed al mijn angsten neer te schrijven. Mij helpt het om die gevoelens voor een stuk te plaatsen en te ventileren. Daarna voel ik me meestal al een pak rustiger. En als ik dan door mijn schrijfsels blader, zie ik een patroon van weerkerende angst, wat me dan ook weer geruststelt, want ik weet intussen dat het na zo'n paniekaanval ook weer beter gaat.
Sterkte,
Keikopje

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2012, 15:57:11 pm »
hoi Eowyn,

ik begrijp jouw angsten ook maar al te goed hoor, en je zeurt helemaal niet. Ik zat de eerste 4 jaar ook constant in de stress, als ik iets voelde of ik moest op controle, dan was ik er ook van overtuigd dat de kanker terugwas, weken voor mijn controle had ik al paniekaanvallen.
Ik denk dat iedereen die zo'n verschrikkelijke ervaring achter de rug heeft dezelfde angsten kent als jij.
ik ben nu bijna 6 jaar verder en ik moet zeggen dat ik die angsten zo niet meer ken, maar daar heb ik ook echt aan zitten werken
na 4 jaar had ik zoiets van, ik wil niet de rest van mijn leven geconfronteerd worden met zo angsten, ik wil terug genieten van alles, genieten van de kleine dingen, maar dit ging niet van vandaag op morgen hé, het heeft mij ook 4 jaar gekost vooraleer ik dat kon.
4 jaar na mijn diagnose hoorde ik toevallig van een vriendin over een cursus 'mindfulness'.  Ben toen naar een info-avond geweest, eerste instantie wou ik naar huis lopen, dacht toen echt: dit hier is echt niets voor mij, zo wat zitten mediteren en andere oefeningen
maar ik had ook zoiets van: kom geef het een kans, en dat heb  ik toen gedaan
vanaf toen is mijn leven 180 graden gedraaid, in positieve zin dan, ben nog zenuwachtig als ik op controle moet, maar ik hou de paniek en de angstaanvallen door ademtechnieken toe te passen, doe ik als ik zit te wachten in de wachtzaal in het ziekenhuis, doe ik als ik op de tafel lig voor echo, en ik moet zeggen, het helpt enorm.  Ik focus me dan niet op mijn angst maar op mijn adem, en ik word daar zo rustig van.

ik wens je alvast veel sterkte toe voor volgende week en duim voor jou dat alles goed mag zijn
dikke knuffel
xxx Sabine

Kleintje

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 21, 2012, 21:18:09 pm »
Hallo

Ik heb nu vrijdag mijn grote controle, de stress valt mee, heb wel energiestress voor het moment..
Het is altijd een hatelijk moment he
Ik wens je alvast veel succes!!! ;)

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 22, 2012, 13:12:08 pm »
Hoi Kleintje,

ook voor jou héél véél succes voor vrijdag
zal duimen voor je
lieve groetjes
Sabine

Kleintje

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 22, 2012, 22:28:17 pm »
Dank je wel Sabine, laat jullie iets weten na vrijdag...:)

keane

• Borstkanker oktober 2008 - opnieuw november 2015
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 23, 2012, 19:35:05 pm »
Het beste voor vrijdag, Kleintje !
Keane

Eowyn

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 23, 2012, 20:40:44 pm »
Ik duim voor je, Kleintje, dat je maar het allerbeste nieuws mag krijgen dat er te krijgen valt!

Een aantal dingen lopen in mijn leven zeer goed. En dat maakt me eigenlijk nog veel angstiger dan de vorige keer.
Misschien wat uitleg:
we hebben al veel tegenslagen gekend in ons leven. En de vreselijkste dingen gebeurden telkens weer, toen we er na een moeilijke periode weer bovenop aan het komen waren.
Tot 2000 ging het leven zijn gewone gangetje, we hadden allebei een goede job, een pracht van een kind, een huisje dat van ons was, en op kruissnelheid voor wat een aangenaam leven moest worden.

Toen werd ik ernstig ziek. 3 jaar lang kon ik niet normaal functioneren. In 2003 keerden de zaken, werd ik zwanger en ons geluk kon niet op. Maar na drie dagen moesten we ons langverhoopte dochtertje weer laten gaan.
In 2005, toen we ons stilaan door het grootste verdriet heen gesparteld hadden en opnieuw wat moed hadden geput uit een nieuwe zwangerschap en nog andere nieuwe toekomstperspectieven, sloeg het noodlot weer toe: ook ons zoontje stierf na amper een paar uurtjes in mijn armen.
Dat tweede verlies kwamen we moeilijk te boven, maar beetje bij beetje begonnen we weer hoop te krijgen. De adoptie van ons jongste dochtertje bracht weer hoop en vrolijkheid, en een tijdlang hadden we het gevoel dat het ergste voorbij was.

In 2010 kreeg mijn man te horen dat hij een zware hartoperatie moest ondergaan. In datzelfde jaar kreeg mijn moeder kanker.
In maart vorig jaar kreeg mijn man dus die operatie. We haalden moed uit de goede vooruitgang die hij maakte al was het loodzwaar.
In mei besliste ik dan eindelijk de job waar ik me al jaren niet goed meer in voelde, maar waar ik door allerhande omstandigheden niet uit geraakte, los te laten en iets nieuws te gaan studeren. Dat feit bevrijdde me van heel veel stress en problemen. We hadden opnieuw het gevoel van 'the only way is up'. Een dikke maand later viel voor mij het verdict: kanker.

Het patroon herhaalt zich telkens weer: we slaan ons, soms met de moed der wanhoop, doorheen vreselijke tegenslagen, en komen er weer bovenop. En als het dan weer goed gaat, dan komt de volgende klop.

Nu is het ook weer zo. Anders dan bij de eerste controle, toen ik financieel, relationeel en psychisch in de knoop zat, gaat het nu relatief goed met me. Ondanks de kanker heb ik de geplande studies toch aangevat en dat gaat beter dan ik verwacht had. Af en toe voel ik me zelfs goed, iets wat de afgelopen maanden een zeldzaamheid was geworden.
En volgende week dus die controle. Kan het anders dan dat ik nog veel angstiger ben dan vorige keer?
Nochtans besef ik heel goed dat dit patroon niet doorgezet hoeft te worden, dat het net zo goed wél goed kan gaan. Maar de angst is zo sterk, en zo enorm gerelateerd aan al die andere tegenslagen.  

Ik ben in de loop van die jaren zo vreselijk moe geworden... Ik heb in 10 jaar meer moeten verwerken dan vele mensen in een heel leven. Maar ik ga door, uit liefde voor mijn man en kinderen, en voor het leven.

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 24, 2012, 08:57:06 am »
Ach Eowyn, daar zijn nauwelijks woorden voor, wat jij en je gezin al allemaal hebben moeten verwerken. Het leven is niet eerlijk verdeeld, maar aan die wetenschap heb je niets als zwaar getroffen wordt. Ik bewonder de moed en de kracht waarmee je verder gaat, toch een teken dat je een sterk persoon bent. Probeer vast te houden aan die kracht, ook als je ze nu niet vindt.
Ik begrijp heel goed dat je angst nu zo groot is, rationele argumenten vermogen niets tegen de logica van ons onderbewustzijn he. De psycholoog bij wie ik op gesprekstherapie geweest ben, heeft het - in mijn ogen - heel duidelijk en logishc uitgelegd: ons onderbewustzijn is opgevbouwd uit vele lagen van ervaringen, vanaf onze kindertijd. Als onze ervaringen, goed en slecht, en dus ons veiligheidsgevoel zit daarin opgeslagen. Dat onderbewustzijn stuurt o.a. onze angstgevoelens. In mijn geval bv. heb ik dus ca. 40 jaar "veilig" geleefd, tot ik het verdict kanker kreeg. Door die ervaring werden die lagen van veilige ervaringen in mijn onderbewustzijn volledig door elkaar geschud. Daar bestaan geen medicijnen voor, mijn onderbewustzijn stuurt nu mijn overlevingsinstinct aan enz egt dat ik angstig en op mijn hoede moet zijn. In theorie kan je dat alleen terug rechtzetten door nu opnieuw 40 jaar lang "goede" ervaringen op te slaan. Maar zoveel tijd is er niet om de draad weer op te pakken he. Dus leren we truukjes om met de angsten om te gaan, en kan je jezelf voor de rest alleen heel veel tijd gunnen om je lichaam en geest te doen beseffen dat er ook goede ervaringen bestaan.
In jouw geval, met wat je meegemaakt hebt, is dat veiligheidsgevoel dus wel heel erg grondig verstoord.
Geen idee of je aan mijn verhaal iets hebt, maar mij helpt het te  weten hoe mijn angsten in elkaar zitten, heo het werkt binnen in mijn koppeke, zo kan ik het iets beter plaatsen.
groetjes,
keikopje

creatief

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 24, 2012, 10:01:27 am »
Beste Eowyn,

ik krijg er tranen van in mijn ogen. Een mens kan soms door allerhande factoren die hij niet in de hand heeft heel wat te verduren krijgen he.

Ik herken je n beetje in uw verhaal, ook bij mij is het al jaren van tegenslag naar tegenslag en dan is het soms moeilijk om te beseffen, te geloven dat het goed kan gaan ook.

Ik denk dat keikopje het heel goed uitlegt. Een mens is geen louter rationeel wezen, he.

In elk geval, ik geef je n schouderklopje van hier uit en wens met jou mee dat de controle goed mag verlopen.

En : ik wens je ook veel voorspoed, samen met je gezin!

Creatief

Kleintje

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 24, 2012, 16:16:14 pm »
Vandaag mijn grote controle gehad en alles is heel goed....i'm so happy!!
Aan iedereen die er nog ene voor de boeg heeft...dikke duim van mij dat alles goed is...:)

Eowyn

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 24, 2012, 20:35:26 pm »
Hoera voor Kleintje!!

Ik ben opgelucht voor je. Kan alleen maar hopen dat ik volgende week hetzelfde nieuws kan brengen!

gdb

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 24, 2012, 21:13:16 pm »
Kleintje,
Ben zo blij voor jou.
Knuf.

Eowyn,
Het is bijna niet te geloven hoeveel een mens eigenlijk aankan. Zoveel tegenslagen en toch steeds de moed vinden om verder te gaan en niet op te geven. Daar heb ik echt heel veel bewondering voor. Je bent een heel sterke vrouw, daar is geen twijfel aan. Maar luister naar je lichaam en las nu en dan toch een beetje rust in, al is het maar even ontspannen met je kleintje. Je mag jezelf niet voorbijlopen want dat is echt niet goed. Dat moet je me beloven. Je mag niet vergeten om te genieten van het leven en van je gezin, want dat zijn momenten die ze je niet meer kunnen afnemen en dat zijn herinneringen die altijd blijven. Ik duim met je mee dat volgende week bij je controle alles prima in orde is en dat je terug rust mag vinden. Want dat verdien je echt. En als het even moeilijk gaat, dan weet je ons te vinden hé. We zijn er voor jou.
Heel veel dikke knufs,
Greet

witte vlinder

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 25, 2012, 09:48:30 am »
Kleintje,

wat een opluchting hé, ben zo blij voor jou

Eowyn

amai wat een verhaal, ben er helemaal stil van geworden.  Wat kan een mens toch tegenslagen hebben in zijn leven
vreselijk wat jij al meegemaakt hebt, ik bewonder je dat je ondanks alles toch nog goede moed hebt om door te gaan, ik hoop dat je die moed blijft vinden en dat je blijft doorgaan, en dat je ondanks alles toch nog kan genieten van de kleine dingen, van elke mooie dag die je hebt

ik duim voor jou dat je controle goed zal zijn, en ik begrijp je angst hierin maar al te goed
dikke knuffel
xxx Sabine

Eowyn

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 29, 2012, 06:26:44 am »
Ik voel me ellendig. Ik slaap 's nachts haast niet van de angst.  :( :( :(
Nog twee keer 'slapen', en dan weet ik hoe het zit.