Auteur Topic: opnieuw aan het werk  (gelezen 7440 keer)

Cari

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
opnieuw aan het werk
« Gepost op: januari 30, 2012, 21:45:29 pm »
Lieve lotgenootjes,
Ben net heropgestart met werken na een jaar thuis nav borstkanker met behandelingen( bestraling,  chemo,) werk nu  parttime, maar heb de indruk dat ik niet meer full time ga kunnen werken, of zou dat nog beter worden?En lukt het nog bij jullie om full time te werken?
Heeft iemand van jullie ervaring met "een nieuwe job " beginnen na borstkanker? K heb na al wat me is overkomen het gevoel dat ik niet meer thuishoor in het "oude vertrouwde bedrijf" waar ik al enkele jaren werk. Alles is zo anders.. en ik wil alleen nog voldoening.., maar ja, hoe pak je dat aan om met zo een achtergrond op zoek te gaan naar een andere job..
Graag wat ervaringen.
Bedankt,
Cari

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
Re:opnieuw aan het werk
« Reactie #1 Gepost op: januari 31, 2012, 08:46:03 am »
dag Cari,
Ik heb bijna 4 jaar geleden non-hodgkin gehad, 8 kuren chemo en mabthera. Ik ben nu 40 jaar, ben getrouwd en heb een dochter van 5. Ik ben 3 maanden na de laatste chemo halftijds beginnen werken. Mijn bedoeling was om nog eens 3 maanden later weer voltijds te gaan, maar dat is er tot nu toe nog niet van gekomen. Ik heb na ongeveer 6 maanden een serieuze klop van de hamer gekregen, vermoeid, hyperventilatie, angstaanvallen... Soit, ik heb er aan gewerkt via onco-revalidatie, psycholoog en homeopaat en nu, dik 3 jaar later gaat het een pak beter. Mijn energie neemt nog steeds toe, dat wordt dus allemaal nog wel beter. Die verbetering komt alleen heeeeel traag, is mijn indruk. Op dit moment voel ik dat ik best meer dan 50% zou kunnen werken (en ook wil), maar 100% lukt nog niet. Ik "test" mezelf af en toe uit als ik op het werk bv. een opleiding in volle dagen moet volgen, en tot nu toe put me dat toch nog te veel uit. En een tussenoplossing zoals 70% werken bestaat jammer genoeg niet voor het ziekenfonds. Maar ik heb er dus wel goeie hoop op dat ik ooit toch weer voltijds aan de slag zal kunnen.
groetjes,
keikopje

duizendpoot

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 31, 2012, 10:16:43 am »
Alleenstaande 57 jaar, werk als kassierster in supermarkt, borstkanker in 2009, borstbesparende operatie , dan 5 chemo's, 18x herceptine en Avastin, en 33 bestralingen. Ben na de bestralingen 50% beginnen werken in Feb. 2010. Was ondertussen nog bezig met mijn Herceptine en Avastine om de 3 weken. Dokter vond het te vroeg, maar ik had het nodig,  aangezien ik afstevende op een depressie. In het begin was dat héééééél zwaar. Maar stilletjes aan beterde het. Uiteindelijk half november 2011 geen verlenging van het ziekenfonds meer, dus moest ik voltijds gaan werken , 38u. Dat zag ik echt niet zitten, dus in overleg met mijn baas ben ik op 4/5 tijdskrediet gegaan. Werk nu 30,40u per week. En dat gaat heel goed. Tegen het einde van de week ben ik wel moe, maar ik voel me goed. Kan ondertussen al veel meer.
Ander werk zoeken zal niet gemakkelijk zijn. Moet je doorgeven dat je kanker hebt gehad of niet? Want uiteindelijk éénmaal je kanker hebt gehad blijf je steeds
dat plakkertje dragen. Ik heb astma en toen ik een aantal jaren geleden werk zocht heb ik het nagevraagd op de vakbond, en daar zeggen ze van je hoeft niet, maar achteraf kan je baas wel je ontslag geven om dat je het niet hebt verteld. Ik weet nog, ik werkte op dit bedrijf reeds 1 jaar via interim, toen ik eindelijk mijn vast contract kreeg,2008. De dag dat ik ging tekenen moest ik bellen dat ik werd opgenomen in het ziekenhuis met een aanval. Was geen enkel probleem. Later toen ik de diagnose kreeg van kanker en meldde dat ik minstens 6 maanden tot 1 jaar niet kon komen werken, was dit nooit een probleem; IK kreeg de garantie dat ik mijn werk zou behouden. Maar ja, hij kende mij en wist dat ik mijn werk goed deed.
Als je pas ergens ga solliciteren weten ze dat van jou nog niet. Ik denk dat het moeilijk zal zijn om een ander job te vinden als je vertelt dat je kanker hebt gehad. Ik wens je in ieder geval veel sukses. Misschien dat je je zelf nog even tijd moet geven. Het is ook niet min, wat we mee maken en verbeterd het na een tijdje wel.
Groetjes
Betty

salora

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 05, 2012, 15:58:33 pm »
In september 2009 werd ik geopereerd aan de dikke darm en chemo opgestart. Geweldig afgezien na chemo aanpassing ging het beter 2010 was een recuperatie jaar.
Van maart tot december 2011 terug gewerkt (toezicht op een industrieel nieuwbouw) alles verliep vlot. ladder op en af geen probleem....
In september 2011 werd zelfs mijn portacat weggenomen en werd enkel nog periodieke controles voorgesteld.
Op 1 december plotseling hevige pijnen, midden in de nacht de dokter opgebeld. Ik kreeg de raad om zo snel mogelijk naar de kliniek te komen na een kort onderzoek doorverwezen naar spoed met CT scan echo onderzoeken enz.
Op 6 december weer onder het mes nu andere chemo opgestart die ik niet kon verdragen. Dus daar mee gestopt en een vroeger toegediende chemo mits aanpassingen weer opgestart. Inmiddels is mijn lever en ruggengraad aangetast en kan blijkbaar na pet en mri scan niet geopereerd worden.
Als toemaatje bestraling van mijn ruggenwervel, nevenwerkingen slokdarm irritatie kort van adem en door Medrol cortisone krampen in benen en armen.versneld moeten afbouwen.
Tussen twee chemo’s in probeer ik bureelwerk te doen om tussen de mensen te blijven maar na enkele uren moet ik stoppen en kom doodmoe thuis.

fee

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 06, 2012, 07:56:11 am »
lieve cari,
ik ben 41,bk op 40 jaar, 2 dochters 18 en 14 jaar
ik ben na 8 maand terug gaan werken, na mastectomie ten gevolge van borstkanker...
te vroeg maar ik wou zo graag gaan werken
ik ben half-tijds nachtdiensten gestart"werk al steeds nachtdiensten" waardoor ik natuurlijk wel heel wat meer dagen
thuis ben dan iemand die overdag werkt
ik werk 3 nachten en ben er dan ongeveer 12thuis
op die manier lukt het me nog steeds , we zijn nu al weer 5 maand verder ondertussen
maar nog steeds moet ik zeggen dat meer werken er niet bij zou kunnen
ik wordt wel steeds beter
zo doe ik sinds een 6-tal weken volledig mijn huishouden terug alleen
tot dan had ik nog steeds een poetsvrouw,de voldoening die ik nu heb van het halfijds gaan werken, hoe zwaar het ook is
ten slotte is het 10 uur na elkaar dat ik werk,zo 3 nachten en mijn huishouden die ik nu weer alleen aan kan
mits ook de nodige aanpassingen zoals
niet meer elke week gans de boel kuisen, zoel boven als beneden
nu is het de ene week boven grondigg , de andere beneden
ik heb er geen behoefte meer aan dit iedere week te doen, door de kanker ben ik daar een heel stuk rustiger in geworden
de prioriteiten liggen nu anders

Ondanks alles ben ik momenteel heel tevreden van wat ik eigenlijk nu pas een jaar na de operatie al weer heb bereikt

de ongemakken van de Nolvadex die ik inneem wegen het zwaarst door, spierpijnen, verkrampingen
waardoor ik toch af en toe ,"slechts 4 nachten sederd april" eens moet thuisblijven van mijn werk
ik heb wel een zwaar beroep zowel lichamelijk als psychisch,nachtdiensten op een interne afdeling in ziekenhuis

Geef jezelf echt de tijd er in te komen
een goeie 2 maand geleden zat ik efkens weer diep en dacht ik dat ik nooit meer
meer dan die half-tijdse zou kunnen werken
maar nog geen 2 maand verder doe ik mijn huishouden alleen
en heb ik het gevoel dat ik ooit wel weer meer zal kunnen werken
ik geef mezelf nu wel de nodige rust,ben ik moe, dan blijft hier alles maar een dagje liggen

onlangs vroeg mijn hoofdverp. wanneer ik terug naar mijn 4/5 zou gaan "mijn vroeger werkregime"
de laatste keer "mei" toen ik naar adviserdend geneesheer moest zei hij
"ik roep je volgend jaar die periode wel eens terug en we zien dan wel of we de progressieve arbeid laten doorlopen of stoppen"
dus zei ik haar dat ik zowiezo tot volgend jaar april half tijds zal blijven werken

het was de eerste keer dat ik het echt uitsprak
want ik had er moeite mee zo'n lange tijd nodig te zullen hebben
om terug meer te kunnen werken
maar echt waar sinds heel kort pas heb ik voor mezelf uitgemaakt
het gaat goed op die manier en zo wil ik het nog een tijdje houden

Je zal voelen dat je lichaam nog aan krachten zal toenemen
en pas op zo'n moment kan je iets kleins erbij nemen
en zo ga je stap voor stap verder

Om nog even terug te komen op je huidig werk
ik heb ook een moment gehad dat ik dacht "help, ik zal mijn job nooit meer aankunnen!"
maar ik moet nu zeggen dat ik het wel kan, ondanks de ongemakken en pijnen die ik heb
maar ik had en heb nog steeds heel begrijpende collega's

ik wens je heel veel sterkte in het zoeken naar wat je nu verder moet gaan doen
ik zou zeggen geef het nog wat tijd

heel veel liefs
Fee

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 06, 2012, 08:12:27 am »
hoi,

dit vind ik héél voornaam in heel het ziekteproces
je de tijd gunnen om alles bij beetjes terug op te nemen
je de tijd gunnen om naar je lichaam te luisteren en op tijd rust te nemen, ook al ligt de boel overhoop
je de tijd gunnen om alles te verwerken wat je hebt meegemaakt, is toch een héél proces
dit verwerk je niet zomaar, is geen griepje, bij mij heeft het jaren geduurd
je de tijd gunnen om alles op jouw manier te doen, op jouw tempo, en vooral niet te luisteren naar commentaar van anderen
zij weten of zien niet wat jij voelt of denkt

en vooral leren aanvaarden dat niets meer is zoals het was
dat je terug een evenwicht moet zoeken in alles
leren aanvaarden dat bepaalde dingen niet meer gaan, is voor iedereen verschillend
je energie leren verdelen over een ganse dag en de ene dag is de andere niet
de ene dag ben je al vlugger moe dan de andere en kan je ook minder doen

maar ook HEEL BELANGRIJK: vooral genieten van alles, van de kleine dingen
kijken naar wat je nog wel kan, en elke dag beginnen met een lach, hoe moeilijk het ook is
we zijn allemaal vechters hier, moedige krijgsters zijn we
lotgenoten onder elkaar verstaan elkaar ook het beste
ondervind ik nog na al die jaren

Ik ondervind nu pas na het stoppen van die hormoontherapie dat mijn energie nog stilletjes bijkomt
heb ook weer veel plannen en dromen, meer gaan werken lukt voor mij niet omdat ik poetswerk doe
en is té belastend voor mijn arm, maar ga volop cursussen volgen in het najaar en volgend jaar
voor ander werk wat ik wel aankan, en we zien wel waar we uitkomen

@ Fee: chapeau hoe jij de dingen aanpakt, en ben zo blij voor jou dat het werken je lukt tot hier toe
           inderdaad, zoals jij zegt, energie krijg je stilletjesaan meer en zo kan je ook meer aan
           je bent goed bezig, en zolang je niet meer aankan, zeker niet doen
           chapeau dat je al 3 nachten na elkaar van 10 uren kan maken, is toch zwaar werk wat je doet
           laat je zeker niet opjagen door anderen, doe zo op jouw tempo verder

dikke knuffel voor de moedige dames hier
xxx Sabine

Eowyn

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 06, 2012, 17:52:51 pm »
Ik ben maandag ook gestart in een splinternieuwe job. Voorlopig 5 uur, misschien binnenkort 11 of 12 uur.

Na diverse depressies en burn-outs had ik het ruim anderhalf jaar geleden voor bekeken gehouden in mijn oude job. Ik kon de slechte sfeer op die werkplek niet meer aan en zocht al 7 jaar werk in een andere locatie, maar mijn baas wilde me niet laten gaan.
Vorig jaar kreeg ik dus kanker, intussen ben ik beide borsten en eierstokken kwijt, maar mijn zin om te werken heb ik kunnen behouden.
Ik ben vorig jaar begonnen met me om te scholen, om tijdens mijn ziekte, op goede momenten, toch iets leuks en nuttigs te doen. En kijk, er dient zich nu iets heel nieuws aan. Ik heb nog twee jaar te studeren, maar intussen kan ik al wat werken.

Nu maar hopen, heel veel hout vasthouden, dat het monster nooit meer toeslaat!

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 06, 2012, 19:03:58 pm »
hoi Eowyn,

wat leuk, veel succes met je nieuwe job
ik ga ook volop bijscholen in het najaar
hopenlijk zal er bij mij ook iets leuks uit de bus komen
groetjes Sabine

Kleintje

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 06, 2012, 20:26:05 pm »
Hallo
Weet er hier iemand welke cursussen je kan volgen als je nog op ziekenbond zit?
Mijn advizeur zei dat ik een cursus kan volgen via de vdab maar ik vind daar niks van terug, als je op ziekenbond bent
Voor ik ziek wer werkte ik in de chocolade maar dat is veel te zwaar geworden, heb het nog geprobeerd, 3 maanden na mijn behandelingen....
Ik zou graag iets anders doen,,,, ;)

Eowyn

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 06, 2012, 20:57:27 pm »
Ik heb gemerkt dat allerlei instanties elkaar tegenspreken op de vraag of je al dan niet mag studeren tijdens ziekteverlof. Dat is in elk geval niet duidelijk.
Van de één mocht ik wel, van de ander kreeg ik de reactie dat het niet mocht en dat ik een dikke profiteur was...

keikopje

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 07, 2012, 18:33:02 pm »
@ kleintje,

als het van je adviseur mag, kan je dat dan niet op papier laten zetten of zo? Die van mij heeft ooit gezegd dat ik absoluut geen minutt langer mocht werken dan het ziekenfonds mij toestond in het progressieve stelsel (ik werk 50%), maar dat hij mij niet kon controleren als ik in de andere 50% zou gaan studeren....

groetjes,
keikopje

thelma

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 07, 2012, 20:36:04 pm »
Beste Cari,

Ook ik heb het heel moeilijk gehad bij het hervatten van mijn job.
Ik keek er zo naar uit, om terug aan de slag te gaan, maar heb het heel moeilijk gehad.
Ik kreeg borstkanker in 2010, en in oktober 2011 ben ik terug beginnen werken, twee dagen per week.
Ik voelde mij niet meer thuis op het werk en werk er intussen 25 jaar!
Na een paar weken ben ik overvallen door angsten. Dus heb ik weer een paar weken thuis moeten blijven, heel depressief. Met de nodige medicatie ben ik er terug bovenop gekomen en terug het werk hervat.
Alles ging goed tot ik in januari terug mijn vier dagen per week ging werken. Dit was veel te vroeg. Het was nog veel te zwaar en ik kon het maar niet aanvaarden dat ik mijn vroegere levendje niet kon opnemen met als gevolg terug een depressie. Ik heb van februari tot en met april terug thuisgezeten dan.
Nu gaat het beter, maar werk nog altijd maar twee dagen per week.
Het is inderdaad niet niets wat wij hebben moeten doorstaan en het is niet gemakkelijk om je vroegere leven te hervatten.
Ik voel wel dat de vermoeidheid beetje bij beetje verbetert, maar het gaat heel langzaam.
Ik wens je nog veel sterkte toe!
vele lieve groetjes
Thelma

keikopje

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 10, 2012, 08:38:36 am »
Hoi Thelma,

rustig aan doen, en aanvaarden dat het lang duurt, da's een van de lastige dingen na kanker he. Maar het kan wel, echt: ik werk al bijna 5 jaar halftijds (5 halve dagen, heb in 2008 NHL gehad) en ik dacht dat ik nooit van de vermoeidheid af ging raken. Ik voelde het ook verbeteren, maar oooo zooo langzaam. En nu ga ik vanaf oktober opnieuw hele dagen werken, 4/5de. Ik kijk er enorm naar uit om eindelijk van het ziekenkasstelsel verlost te zijn, maar ik ben er ook enorm bang voor. Ik ben er vrijwel zeker van dat ik het aan kan, maar anderzijds ben ik de voorbij 5 jaar al meermaals met mijn kop tegen de muur gelopen... We zien wel...
keikopje

thelma

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 10, 2012, 09:16:11 am »
Hallo Keikopje,

Bedankt voor je reactie. Het doet altijd goed om te horen dat je niet alleen in deze situatie zit.
Vooral als je ziet dat het bij zo vele anderen wel lukt he

Vele groetjes,
Thelma