Auteur Topic: Hoe lang ziekteverlof?  (gelezen 25129 keer)

Eowyn

• Bekijk profiel
Hoe lang ziekteverlof?
« Gepost op: januari 12, 2012, 10:28:03 am »
Lieve dames,

Mag ik eens vragen hoe lang jullie werkonbekwaam zijn geweest door de kanker?
Zijn er mensen onder jullie die geen chemo of bestralingen hebben gekregen? En hoe lang zijn jullie dan op ziekteverlof gebleven?

Ik ben in juli geopereerd, en nu wil mijn schoolbestuur mij naar de pensioencommissie sturen. Stel je voor, op mijn veertigste op pensioen. Ik vind het klinkklare onzin. Daarom dat ik dit even navraag.

Groetjes,
Eowyn

summer36

• Bekijk profiel
Re:Hoe lang ziekteverlof?
« Reactie #1 Gepost op: januari 12, 2012, 15:34:02 pm »
is er geen sociale dienst op je werk (of via ziekenfonds )waar je mee kan praten.
Ik ben 18 maand thuis geweest ( 2 operaties,6 chemo's ,25 bestralingen ).Ik werk nu terug progressief sedert een jaar(eerst twee dagen van 4 uur:gedurende 10 maand);nu sinds twee maand:drie dagen van vier uur.Meer zou echt niet lukken(al moet ik zelfs toegeven dat momenteel dit zelfs nog té veel is,maar ik ben een keikop en wil niet opgeven).
Kan jij ook niet via progressieve arbeid herstarten?
groetjes,indian

fee

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 12, 2012, 19:16:20 pm »
Dag Eowyn,
Ik ben geopereerd in augustus "mastectomie en klierwegname
hormoonbehandeling Nolvadex voor 5 jaar, geen chemo en geen bestralingen.
Ik ben tevens 40 jaar,
Op mijn werk doen ze er alvast niet moeilijk over dat ik nog thuis ben
ik was jammer genoeg de 6 ° collega in 2 jaar tijd die de diagnose borstkanker te horen kreeg
ik had twee collega's die geen mastectomie moesten ondergaan, de ene had geen enkele nabehandeling nodig maar ze bleef net als alle collega's een vol jaar thuis.
Ik moet er wel bij zeggen we hebben een zwaar beroep, nachtwerken in een ziekenhuis.

alle collega's na een dergelijke diagnose en herstel startten half-tijds terug en nog steeds blijft iedereen half tijds werken,
meer dan halftijds zeggen ze lukt echt niet
Ik moet het nog ondervinden want ben ook nog steeds thuis
nu nog tot eind maart dus zal ik een 8 maand ziekteverlof hebben gehad,
als ik in april aan de slag ga zal het ook half-tijds zijn dat raden zowel oncologe als gynecologe en huisarts aan.
Ik zal eerlijk gezegd heel blij zijn als ik terug mag werken
maar het is nu pas sinds een drietal weken dat ik voel er tegen dan klaar voor te zullen zijn.
Je moet het psychisch toch ook kunnen verwerken hé zeg!
Amaai zeg welken baas heb jij?

Ik zou moest ik in jouw schoenen staan me niet laten op pensioen zetten hoor, we zijn daar veel te jong voor en als jij dat niet wil, kunnen ze dat toch zomaar niet doen?

In ieder geval wens ik je de nodige moed om tegen je bazen in te gaan!
lieve groeten
Fee

fien

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 13, 2012, 10:02:32 am »
lieve dames,ik vind het fijn voor jullie dat ziekteverlof;ik was 54jaar als ik bk kreeg,ben zelfstandige,ben tijdens mijn bestraling(33) al terug moeten gaan werken,wat heel zwaar was!!! dus na zes weken terug aan de slag grt fien

summer36

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 13, 2012, 15:45:20 pm »
Wel een beetje cru gezegd hé,fien.Vind het heel jammer voor jou dat je nog tijdens je behandeling terug aan de slag moest,maar zo komt het precies over of wij nemen eens wat extra "verlof ",terwijl we toch al thuis zaten,wat is dan een maandje meer of min hé.Wel zo is het helemaal niet.Geloof me :had ik ook maar 1 % kracht gehad om al was het maar één uur te gaan werken,ik had het gedaan.En ben ervan overtuigd dat er hier veel zo'n mansen zijn.Maar dat ging echt niet,want ik kon niet meer op m'n benen staan,met dank aan de zware chemo.Dus aan alle lotgenoten die wel in "ziekte " thuis zitten,voel jullie niet schuldig én luister naar jullie lichaam.Bekijk de moeglijkheden om aan minder uren te herstarten,zo kan jullie lichaam terug wennen en opbouwen én mentaal geeft het ook een hele boost.Heel veel sterkte aan iedereen,indian

fee

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 13, 2012, 19:27:06 pm »
ja fien, ik vind het ook een beetje jammer dat je zo reageerd
wat mag ik me gelukkig prijzen dat ik collega's heb die me
steeds maar zeggen dat ik niet te vroeg mag starten!
Ik had al in November terug aan het werk willen gaan
maar kon net als indian geen stap vooruit
lichamelijk had ik last van ontstekingen en oedeem
psychisch zat ik er helemaal door,
nu pas kom ik er beetje voor beetje bovenop en ben ik ontzettend dankbaar dat
mijn oncologe een ziektebriefje schreef(in November)tot eind maart
op die manier kan ik echt tot rust komen
had ze me telkens een maand voorgeschreven dan was ik zeker gefocust geweest om eind die maand te willen gaan werken en dan
telkens weer moeten ondervinden dat het niet zou lukken,
want het zou echt eerder niet lukken.
Wanneer ik terug aan de slag ga zal ik opnieuw dagelijks geconfronteerd worden met kankerpatiënten
ik werk nl op interne afdeling,
ook daar moet je  klaar voor zijn,dat gaat niet in 6 weken!
heel jammer allemaal voor u fien want je geeft toch zelf ook aan dat het heel zwaar was en dat geloven we hier allemaal best!
Maar idd je geeft ons een beetje het gevoel dat we "trunten" zijn! Sorry.
Liefs Fee

Eeyore

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 13, 2012, 22:12:49 pm »
Om eerlijk te zijn denk ik dat iedereen op die dingen anders reageert. Mijn moeder was directrice van een middelbare school en ze is tijdens haar hele behandeling blijven doorwerken, met uitzondering van drie weken na haar operatie en vier weken na haar laatste chemo - en dan nog voornamelijk omdat haar witte bloedcellen toen zo laag waren dat ze al te vatbaar was voor infecties om tussen leerlingen rond te lopen. Voor haar was dat iets wat ze nodig had om te kunnen doorgaan, een vorm van een houvast, een stimulans om bezig te blijven en zich niet te laten wegzakken. Zelf zou ik dat nooit kunnen - ik zou zowieso het pyschisch niet aankunnen en op fysiek vlak kan ik me er zelfs (gelukkig) nog geen voorstelling van maken. Ik denk niet dat iemand kritiek mag geven op iemand anders daarom, noch in de ene, noch in de andere richting: voor iedereen is het anders, iedereen gaat daar anders mee om en voor sommige mensen helpt het om te blijven werken terwijl het voor andere mensen een bijkomende last is die ze niet kunnen dragen. Ik vind mijn werk soms al zelfs belastend enkel en alleen omdat ik zo vaak in mijn hoofd zit met mijn medische problemen en alle beslissingen die daarmee samenhangen dat ik me niet kan concentreren en vreselijk achterop raak. En ik heb (nog) geen borstkanker!
Hoe dan ook vind ik het wel heel vreemd dat een school iemand op pensioen wil sturen op haar 40ste, alleen maar omdat ze een tijdlang in herstel is. Ik denk overigens inderdaad niet dat je dat zomaar moet aanvaarden. Bij mijn mama op school waren ze extreem begripvol. Ze heeft tijdelijk een collega naast haar gekregen terwijl ze ziek was om een deel van het werk van haar schouders te nemen en voor zover ik weet, heeft nooit iemand zelfs maar gesuggereerd om haar naar de pensioencommissie te sturen, ook al wist iedereen dat ze ernstig ziek was en dat haar kans op herval niet zo klein was. En mijn moeder was 51 toen ze het kreeg! Je niet laten doen zou ik zeggen!!
Eeyore

fien

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 14, 2012, 12:23:43 pm »
spijtig dat sommige vinden dat ik cru ben!!!ik heb alleen op de vraag(hoe lang waren jullie in ziekteverlof) geantwoord.

billie3

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 14, 2012, 13:23:13 pm »
Ik ben net als Fien tijdens mijn chemo en bestralingen alle dagen blijven doorwerken, als zelfstandige, uit noodzaak. Winkel sluiten en een vergoeding krijgen van 800 €, daar kan je een gezin natuurlijk niet mee draaiende houden. Ik heb voor iedereen begrip, ik denk dat wij als zelfstandigen het voordeel hebben dat we kunnen/moeten blijven doorwerken. Mijn mentale slechtste dagen waren de dagen dat mijn winkel gesloten was. Wanneer de winkel open was had ik geen tijd om te piekeren, ik kon er met klanten over praten, kreeg heel veel steun van mijn klanten. Het voordeel van ons werk is wel dat je het allemaal zelf wat kan plannen. Zo sliep ik elke dag tussen 12u30 en 15u30. Het jammere van mensen die gaan werken is, dat hun werkgevers op hen moeten kunnen rekenen en dat je natuurlijk niet kan zeggen "ik ga eventjes wat gaan slapen". Ik heb me dikwijls de bedenking gemaakt dat ik blij was dat ik mocht werken en mijn man alle dagen rond mij had. Ik kan me voorstellen dat wanneer je echtgenoot gaan werken is en de kinderen naar school zijn en je moederziel alleen thuis bent, dat het dikwijls heel moeilijk moet zijn.  Ik heb het dikwijls moeilijk en zwaar gehad, de vrijdag ging ik om chemo en de zaterdag moest ik telkens om 7u00 beginnen werken, ik moest me toen echt forceren om te beginnen maar na een uurtje voelde ik me steeds beter.
Ik heb de eerste 3 chemo's vrij goed doorstaan, na de 3de chemo moest ik toch ook veel overgeven, was misselijk,..... maar was steeds dankbaar dat ik toch kon blijven werken.
Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat ziekteverlof niet nodig is, bijlange niet. Maar het is wel de realiteit dat je als zelfstandige om financiële redenen blijft doorwerken, weliswaar op een rustiger tempo.

keikopje

• 42, mama van een dochtertje van 7j
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 14, 2012, 13:26:13 pm »
Tja, het lig allemaal nogal gevoelig bij de meesten he. Mij klinkt het ook nogal cru in de oren wat Fien schrijft, maar het is waarschijnlijk helemaal niet zo bedoeld, en misschien komt mijn reactie wel voort uit mijn eigen frustratie dat ik niet meer KAN werken, hoewel ik dat graag wil, denk ik dan.
En ja, kunnen en kunnne is 2. Als ik veprlicht wordt door omstandigheden om voltijds te gaan werken in plaats van halftijds, dan zal dat ook wel lukken. En dan moet ik daar heel veel andere dingen buiten mijn werk voor opgeven (de zorg voor mijn dochter, een sociaal leven) om het werk aan te kunnen. Betekent dat dat mijn ziekteverlof een "luxe" is? Neen, want ieder moet voor zich de prioriteiten stellen, al of niet gedwongen.
Ik ben zelf ook tijdens de chemo blijven werken, 8 urtjes per week van thuis uit. Mijn broer heeft voor mij NHL gehad, en is voltijds blijven werken, hij kreeg op de dag vande chemo een dag verlof van zijn baas - hij wou niet anders, wou per sé niet thuis blijven, al viel hij soms bijna flauw op het werk. Een collega van mij is uiterst vermoeid, maar moet om financiële redenen toch voltijds komen werken, en doet dat dus ook. En zo heeft iedereen zijn eigen, geldige reden om bepaalde keuzes te maken, en de ene keuze is niet beter of slechter dan de andere.
Keikopje

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 14, 2012, 15:43:05 pm »
Ik bewonder mensen die tijdens hun behandeling zijn kunnen blijven werken. Als ik dit allemaal zo lees voel ik me bijna een lui trees.
Heb er wel moeite mee dat mensen zeggen dat ze uit noodzaak moeten blijven werken, oké als het financieel moeilijk heb je vaak geen keuze
maar dan nog, het moet gaan om te werken hé tijdens je behandelingen, ligt waarschijnlijk ook aan wat werk je doet
ik ben tijdens mijn behandelingen doodziek geweest, lag meer op de zetel dan wat anders
ook al had ik het financieel moeilijk gehad, ik zou met de beste wil van de wereld niet hebben kunnen werken
zelfs hier in huis kreeg ik amper iets gedaan, mijn man deed toen bijna alles
nu ben ik al 5 jaar na mijn ziekte, ik poets 1 voormiddag in de week, 1 keer doe ik vrijwilligerswerk in de voormiddag
en vrijdags help ik ons ma voort, dat zijn dus 3 voormiddagen per week
dat gecombineerd met mijn huishouden is juist genoeg voor mij
ik kan echt niet meer aan, maar gaan poetsen is dan ook geen licht werk, het ligt ook aan het werk wat je doet
maar als je kan blijven werken tijdens behandelingen, ik keur dit zeker niet af, maar dat het niet anders gaat, daar heb ik moeite mee
als het niet gaat gaat het niet
groetjes Sabine

Kleintje

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 14, 2012, 20:03:00 pm »
Hallo

Ik ben 3 maanden na mijn behandelingen terug beginnen werken (20u) vroeger fulltime in de arbeid (chocolade, zwaar fabriekswerk)
Na 1 j ging het echt niet meer met mijn arm plus dat ik mij aan een serieuze belastingsbrief mag verwachen, ze hebben blijkbaar te weinig afgehouden van mijn werk en de ziekenbond)

Nu sta ik terug op ziekenbond, en de energie die ik vroeger had weet ik zal nooit!! meer terugkomen....als ik een voormiddag poets en kook moet ik erna 2u gaan liggen..
Positief denken en handelen is de boodschap zeker???
Maandag ga ik terug fitnessen want door die Nolvadex amai ben ik er niet op vermagerd en vraag ik mij eigenlijk af of die met te sporten ervan zullen gaan , wie see he ;)
Iedereen moet hier gewoon aan zijn gezondheid denken , that's the spirit...;))

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 14, 2012, 20:08:02 pm »
dit heb ik dus ook,
als ik een voormiddag poets en kook, lig ik een uur
tot 2 uur op de zetel namiddag, en dan heb ik 's avonds nog
een beetje energie om te sporten
in de voormiddag voel ik me het beste, dus dan kan ik wel werken
maar namiddag heb ik echt mijn rust nodig
en tijdens mijn behandelingen lag ik gewoon plat
al was ik toen zelfstandige, ik zou niet hebben kunnen werken toen
maar ligt veel aan wat soort werk je doet en of je niet té ziek bent van chemo en bestralingen
ik was er doodziek van
groetjes Sabine

rikkert

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: januari 15, 2012, 10:53:45 am »
Ik denk dat je daar geen lijn kan in trekken.
Ieder lichaam is verschillend, iedereen reageert verschillend. Er zijn geen 2 gelijke gevallen.

Zelf ben ik beginnen werken 10 dagen na een blilaterale mastectomie, ook tijdens de chemo (2 weken op de 3, de week van de chemo lag ik plat), tijdens de radiotherapie... niet uit noodzaak, omdat ik het wou en zou en kon. Het was zwaar, veel te zwaar en ik weet niet of ik het iemand zou aanraden. Thuis deed ik in die periode niks, platte rust.

Vind ik nu iemand die dat niet doet flauw of profiteurs? Zeer zeker niet! NIET! Als je lichaam en/of geest 'nee' zegt moet je luisteren!

Toen ik uitzaaiingen kreeg ben ik overgeschakeld op 3/4, ondertussen ben ik al een aantal jaren in 'voltijds ziekteverlof', de ene chemo na de andere, de ene reeks bestralingen na de andere, lichaam compleet op dus heb ik er mij letterlijk wat bij neergelegd en op die manier geniet ik toch van een aantal goede momenten.

Dat ze iemand op z'n 40e op pensioen willen zetten vind ik echter ongehoord. Idd. klinkklare onzin! Hoe bestaat het?!
Ik vraag me ook af of dat zomaar kan?

Eowyn

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 15, 2012, 11:48:39 am »
Ik hoop dat dit niet zomaar kan! Ze hebben het op mijn dertigste ook al geprobeerd, toen ik opgenomen was in de psychiatrie wegens een zware depressie, die ruim twee jaar geduurd heeft. Maar ik geef ontzettend graag les, en ik heb met mijn leerlingen altijd schitterende resultaten behaal.
Het is gewoon een mentaliteit in die school. Ik probeer al zeven jaar aan ander werk te geraken, in een andere stad, dichter bij huis ook. Maar dat lukt niet, ik word tegengehouden omdat ik nu eenmaal een goede leerkracht ben. Er wordt boven mijn hoofd aan de touwtjes getrokken. Het gaat allemaal om macht.

Ik heb al 12 jaar de ene zware tegenslag na de andere. Ik ben psychisch op en probeer uit alle macht om niet terug in de psychiatrie terecht te komen, wat me voorlopig wel lukt. Maar les geven zou onder de gegeven omstandigheden niet verantwoord zijn. Ik heb te veel dagen dat ik nauwelijks tot iets kom. Maar ze zijn het beu dat ik steeds weer ziekteverlof moet opnemen. Dat het dit keer om kanker gaat, lijkt hen niet te motiveren om op een menselijke manier met mij om te gaan.

Een goed gesprek zou wonderen gedaan hebben. Maar zij verkiezen om het zo te doen.

Bedankt voor alle info.