Auteur Topic: beslissing preventieve amputatie ?  (gelezen 1978 keer)

bezorgdemama

• **
    • Bekijk profiel
beslissing preventieve amputatie ?
« Gepost op: november 14, 2011, 20:55:38 pm »
Hallo iedereen,

Ik zit mij hier nog toch iets af te vragen : kan je zelf beslissen voor amputatie ?

Ik bedoel dat als je zoals ik borstsparend geopereerd bent, ben je dan niet veiliger als je toch kiest voor amputatie ? Dan ben je volgens mij toch zeker dat het niet terug kan komen ?

Ik kreeg van iemand de reactie : "moest heb bij mij zijn, mijn borst ging eraf" Misschien een beetje cru en bot gesteld en zoiets is natuurlijk makkelijk gezegd van iemand die niet in onze situatie zit maar nu vraag ik het mij toch wel af...

Waar ligt de grens waar de dokters beslissen amputatie of borstsparend ?
En wie heeft daarin de finale beslissing ?

Groetjes!

Eowyn

• Bekijk profiel
Re:beslissing preventieve amputatie ?
« Reactie #1 Gepost op: november 15, 2011, 10:19:50 am »
De finale beslissing ligt bij jou in dit geval. Het is inderdaad gemakkelijk om zoiets te zeggen als je niet zelf voor de keuze staat.

Ik wou borstsparend, en zo was het ook gepland, maar op het laatste moment (de dag voor de operatie) hebben ze via een MRI scan gezien dat er een tweede tumor achter de eerste zat, en werd het onmiddellijk borstamputatie, mede omdat ik erfelijk belast ben.

Ik heb links en rechts ook wel dingen gehoord... iemand die ik ken uit de revalidatie heeft een borstamputatie gehad, met een reconstructie. En na een jaar waren er tumoren onder de reconstructie, met alle gevolgen van dien.
Zulke verhalen zijn natuurlijk eerder regel dan uitzondering, maar toch... het maakt beslissingen al deze niet gemakkelijker. Je weet nooit van tevoren wat er gaat gebeuren.

Veel sterkte me je beslissing.

vdm

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 15, 2011, 19:10:57 pm »
Dag,

De keuze is inderdaad niet gemakkelijk maar ik koos voor een amputatie ipv borstsparend en sta (gelukkig) nog altijd achter deze beslissing. Je kan er zeker zelf voor kiezen maar het aanvaarden en respecteren van je keuze varieert enorm per ziekenhuis. In het eerste ziekenhuis vonden ze dit geen goede keuze, borstsparend was in mijn geval voldoende, en het was niet echt bespreekbaar. In het andere ziekenhuis echter verstonden ze mijn vraag naar amputatie en respecteerden ze volledig mijn mening. Wel moest ik eerst een afspraak maken met een plastisch chirurg zodat ik kon zien wat er mij te wachten stond ivm een daaropvolgende reconstructie. De dag van de operatie moest ik nogmaals met een psychologe praten om te weten als ik nog altijd 100% achter mijn keuze stond. Meermaals hebben ze mij gezegd dat mijn genezingskansen, borstsparend of amputatie, hetzelfde waren. Ze begrepen echter dat ze niet in mijn plaats konden beslissen omdat dit zeer persoonlijk is en omdat iedereen op een andere manier op reageert. Ik kon zelf beslissen waar ik mij het best mee voelde en vond dit toch belangrijk.

Vele groetjes

Veetje

bezorgdemama

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 15, 2011, 20:42:14 pm »
Hoi iedereen,

Bedankt voor de inlichtingen, ik had blijkbaar verkeerd voor.  ::)

Ik dacht dat als je kiest voor amputatie de kans op herval uitgesloten of toch veel kleiner is (als je klieren schoon zijn) dan wanneer je borstsparend geopereerd bent.
Maar dat is blijkbaar niet zo ?

En ik wist ook niet dat je daar zelf voor kan kiezen, ik heb gewoon gevolgd wat mijn arts zei zonder daar over na te denken. De schock was heel groot, ik heb precies een black out gehad die periode.
Het is pas nu dat ik daar allemaal aan denk.
Nu, ik overweeg niet om nu nog voor amputatie te kiezen hoor, ik ben borstsparend geopereerd en heb chemo en bestralingen gehad.
Ik heb me wel laten testen of ik BRC1 of BRCA2 heb en mocht dat het geval zijn dan zou ik toch kiezen voor amputatie (maar de kans dat ik het heb is zeer klein)

groetjes !