Auteur Topic: Kracht en onzekerheid..., bij Prostaatkanker partner  (gelezen 151607 keer)

witte vlinder

• borstkanker van 2006, herval in 2012 en 2017
    • Bekijk profiel
Re: Kracht en onzekerheid..., bij Prostaatkanker partner
« Reactie #210 Gepost op: februari 21, 2013, 18:44:28 pm »
hé lieverd
even 2 armen om je heen
en knuffel knuffel knuffels knuffels, voel je ze aankomen
dan is inderdaad de confrontatie weer even hard hé
kan me voorstellen dat dit even verdrietig is
een dikke troost en moedgevende kus voor jou en je vriendin
xxx Sabine

dustie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: februari 26, 2013, 22:41:42 pm »
hallo jet, wat erg om weer hetzelfde ziekteproces van zo dichtbij mee te maken.  ik ben ervan overtuigd dat je voor hen een grote steun zal zijn en wens je veel kracht toe en knuffels.

mijn echtgenoot heeft een heel zware periode gehad.  Zijn bloed niet goed, zelfs het bloed krijgen ging niet!!(koorts)  Ook veel afgevallen, geen honger,enz...   Enfin, ondertussen is hij 1 maand bezig met Zytiga en de resultaten, zoals wij ze ervaren, zijn goed.  Er is nog geen psa controle geweest,  maar hij heeft intussen geen pijn meer(ook geen morfine plakkers en pijnstillers).  Hij verdraagt de pillen goed (= niet overgeven) en heeft weer eetlust.  Gaat ook weer meer naar buiten en probeert overdag niet te slapen (slaap overvalt hem toch). ipv bloedtransfusie heeft hij nu epo (aranesp)  waardoor hij zich ook stilaan beter gaat voelen.

wens iedereen hier op de site veel  sterkte en dikke knuffels
 dustie

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: april 17, 2013, 11:20:03 am »
Drempels...tja, wie kent ze niet..
Meestal werpen we die zelf op maar weten dat gewoonweg dan niet..
Gisteren heb ik een emotioneel gesprek gehad met een vriendin, die nu met haar man in een rotfase zit door de prostaatkanker.
Zo heftig en zo herkenbaar dus ook weer zo voelbaar dat verdriet en de onmacht waar je dan midden in zit.
De vele veranderingen fysiek, in de relatie, maar 't meest nog de mentale gevolgen..stemmingswisselingen enz.
Tja, dat was zo herkenbaar voor mij.  
Daardoor kon ik ze in haar telefonische noodkreet,  ook steunen door erover te praten, omdat ik zo goed ook begrijp..wat het met je als partner ook kan doen..
Tja, zei ze, dan wordt er vaak de vraag gesteld van "hoe gaat het met je man" .. "moeilijk hé zei ik..
Ja, zei ze.. Verdorie..ik weet het niet eens hoe het echt met hem gaat, hij praat er zo weinig over.. laat mij gewoon niet meer toe..enz...enz..
Ik voel dan ook weer mijn pijn, die boosheid en ommacht wat die kl..ziekte bij ons teweeg bracht en bij mijn vriendin nu  brengt.
Kan haar ook zo goed begrijpen, maar haar man ook!!

Gelukkig zijn er altijd wel mensen die "hoe gaat het" dat ook eens aan de partner vragen..
Kanker..heb je niet alleen!!!

Wat ik persoonlijk voor mezelf ervaren heb en wat een goede afloop had, was zo totaal anders dan wat ik als partner ervaarde met mijn lief, wat verkeerd afliep nl.
Dat was veel heftiger  en veel moeilijker voor mij nl., terwijl ik "slechts" partner was.
Zo kan ik redelijk vanuit 2 posities spreken.
Wat niet wil zeggen dat, je alles mag en kunt vergelijken.. iedereen beleeft het op zijn of haar manier en de verschillen zijn zo enorm groot ,
met wat je tegen kunt komen in een kankerproces en behandelingen, nazorg.. in 't verder leven enz..enz..
Generaliseren dat is voor mij uitgesloten .. delen en elkaar steunen met begrip..dat is fijn..

Nadien moest ik het van mij af schrijven.
De vraag "hoe gaat het met je" die ook nu nog zo vaak aan mij gesteld wordt en dat vaaks zo terloops  op een ongunstige plaats..
Hoe het met mij nu gaat...dat heb ik uitgebreid opgeschreven, zoals het nu echt van binnen gaat en wat je meestal of zelfs nooit helemaal zegt nog!
Dat is te moeilijk omdat te doen nog.....
Ook zo confronterend nog ..want 't gaat niet altijd zo goed als ik wil doen uitstralen.. ssstt.. (nog niet verder vertellen)
Het wordt meestal terloops als eerste alleen maar gevraagd, zomaar..  
Weinigen die 't werkelijk willen weten, hoe het nu echt met je gaat...  
Dat is dan ook te moeilijk om er mee om te gaan als je niet antwoord  "het gaat goed"
Daarbij is 't vaak voor velen, die niet in zo'n situatie geweest zijn,  't gewoon  te moeilijk om gelijkwaardig te begrijpen hoe het voelt!!
Ik heb me geuit in een emotioneel gedicht..  dat schrijven doet dan veel..
Het is een blik in de spiegel..geworden, die mij toch wel goed deed nadat ik het overlas..
Gewoon ook omdat nu op papier stond, wat ik nog niet goed aan mezelf wilde toegeven!!
Het toetsenbord bleef in ieder geval niet droog!!

** Dustie..nu durf ik eigenlijk de vraag haast niet meer te stellen... maar doe het toch..
Na wat ik las..zal het antwoord ook moeilijk zijn voor je.. Ik stel hem wat anders..oké..
Hoe staat het ervoor bij jullie???
Je mag ook in een prive berichtje antwoorden als dat fijner is!!

Dikke knuffel voor iedereen die dat goed doet!!

Jet
« Laatst bewerkt op: april 17, 2013, 11:50:43 am door Jet »

barrejan

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: april 19, 2013, 09:46:38 am »
mijn lief gisteravond weer opgenomen :'( kalium te hoog nierfuncties niet goed
tweede keer in een maand tijd ppffff zoveel vragen in mijn hoofd die er niet uitkomen.
de een zegt dit en de ander zegt dat. maar t gaat wel om MIJN liefie
ga zo lkkr naar m toe

groetjes barbara

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #214 Gepost op: april 19, 2013, 13:08:53 pm »
Hoi Barbara..

Ja, het gaat wel om jouw lief.. houd dat altijd voor ogen.
Dat maakt je sterker en laat je ook meer vragen of opkomen als het nodig is voor hem!!
Het lichaam heeft zoveel te verduren door de PK ziekte en daarbij ook door de medicaties
De nieren... en of de lever, de zuivering organen..die moeten het allemaal ook maar kunnen verwerken.
Dat daar protest in ontstaat .. is heel vervelend.
Kan ook niet anders .. omdat men ook behandeld wil worden om het leven meer tijd te geven en de pijn te bestrijden enz..
Als die waardes ook minderen..tja, dan komen er extra zorgen..
Probeer je/jullie leefwijze wat aan te passen met de voeding.. daar zal een diëtist je bij gaan helpen
 en veel (water) drinken..dan spoelen de nieren ook meer door..
(Het zijn maar enkele tips die mijn man ook kreeg destijds toen we in die fase zaten!)

De uroloog of nefroloog kan je dat echt wel uitleggen..
Ook zij staan soms voor onmogelijkheden.. kunnen alleen mee participeren met wat er is of komt.
Moeilijk hé!!
Vooral die vragen waar je antwoorden op wil hebben en onvoldoende krijgt naar je gevoel..
En de onzekerheid van wat nu en wat komt er, en hoe verder met wat te verwachten zal zijn..

Vragen.. en als het niet duidelijk is, of al kan zijn, vraag het later nog eens..
Soms zijn er dan al vragen opgelost omdat je het zelf meer inziet of 't antwoord al tegen kwam.
Wat er ook is.. probeer het positieve voor het negatieve te houden,
en de kleine genietmomenten te zien en die vooral samen te vieren!!

Heel veel krachtknuffels voor jullie,
Jet ;) 

dustie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #215 Gepost op: mei 05, 2013, 21:39:20 pm »
hallo,
van februari tot nu hebben we een heel zware periode meegemaakt.  hemoglobine in bloed te laag, ontsteking in de slokdarm, wondroos in zijn voet,... en de daarbij horende ellende.  Nu lijkt mijn echtgenoot toch op de goeie weg te zijn; eten gaat beter en langzaamaan kan hij ook wat beter gaan.  Fijn dat het weer nu beter is zodat hij buiten kan zitten.  Zijn psa waarden zijn gezakt (maar natuurlijk toch hoog), dus de zytiga doet zijn werk. 
voor allen die het zwaar hebben: dikke knuffel
dustie

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #216 Gepost op: mei 06, 2013, 17:38:06 pm »
Hoi Dustie.. :D

Na regen, weer wat zonneschijn....is altijd fijn!

Zytiga.. Fijn dat die positief werkt..
Meis,  ik kan je niet voldoende zeggen.. pluk vooral nu...de dagen die goed zijn..
Geniet van samen buiten kunnen zijn!!!
Laat liggen wat niet echt nodig is..  zet maar een zonnebril op...dan zie je alles niet zo scherp..haha..
Veel tijd ..nu gaan gebruiken voor fijne dingen.. 
Niks uitstellen!!
"t Hemoglobine in bloed te laag...  tja, is dat opgepept met bloedtransfusies of...aranesp?
Het scheelt gelijk in 't vermoeid zijn.. 

Dikke steun en krachtknuff voor jullie..
Jet  ;)

dustie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #217 Gepost op: mei 19, 2013, 23:17:32 pm »
hallo,
wij zijn ook blij dat de zytiga zijn werk doet en mijn echtgenoot heeft ook bijna geen pijn meer (voor zolang als het duurt).Toch blijft hij nog vermoeid, ondanks de bloedtransfusie en de arranesp spuiten.
Intussen leren we wel dat we af en toe moeten stilstaan om te genieten..., maar je valt zo vlug terug in je gewone doen!!, zeker als het beter gaat. 
jet, dank voor je steun en knuffels.  Hoop dat het voor jou ook een beetje meevalt, want ik denk dat je evenzeer nog zeer moeilijke periodes kent.  Hiervoor wil ik je ook een dikke knuffel sturen.
Ook voor ieder die er behoefte aan heeft: dikke knuffel
dustie

dustie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #218 Gepost op: juni 13, 2013, 23:21:50 pm »
we zijn nu een bijna een maand verder en het gaat nog steeds goed. hij wint stilaan aan kracht bij, en zijn algemene fysiek is beter.  hopelijk blijft dit duren!!
groetjes

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #219 Gepost op: juni 20, 2013, 22:25:59 pm »
Tja.... ooit startte ik dit toppic.. voor mijn lief.

Inmiddels is die al weer bijna 7 maanden overleden.. 
Wat gaat de tijd snel.
Het heeft een goed plaatsje gekregen..
Ik kan zeggen  wat er ook was en kwam.. het is goed gegaan..
We hebben er samen uit gehaald wat mogelijk was.. en dat geeft een warm en tevreden gevoel..
Ik ben nog steeds trots op zijn krachtige manier van omgaan met zijn lijden en ziekte.
Zo dapper... maar ook reeel!

Vergeten dat doe je nooit.. maar verder leven met een goed gevoel, omdat je weet dat alles gegaan en gedaan is naar wens wel.
Ongemerkt ga je verder en sla je weer andere paden in.
Alles komt als de rust in je is teruggekeert op gang..
Het leven wordt ondanks het grote verlies iedere dag weer aangenamer.. en ook dat is goed zo!

Toch is er nog steeds een confrontatie met de PK.. maar dan bij vrienden..
Soms zo dubbel dat gevoel..
Zo herkenbaar  met wat ik ervaarde, wetende wat er komt en zien dat het daar ook zo snel gaat.. is niet fijn.
Tips uit ervaring kunnen geven is wat rest..
 Een arm om hun schouders.. luisterend oor..even een vrolijke toet proberen te geven..
Ach..het zijn de kleine dingen die zo grootst kunnen zijn als het proces niet meer te stuiten is..
En ja... dat doet heel veel met mij.. de tranen rollen ook dan weer..
Ik voel de pijn, zie de onmacht en voel ook dat..
de tijd gaat daar dringen... de laatste maanden. weken of misschien zelfs dagen zijn aangebroken .. ppppfftt

Kracht en onzekerheid zijn dan weer zo sterk aanwezig..
nu niet voor mijn lief maar voor mijn lieve vriend en zijn vrouw! :'( :'( :'(

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #220 Gepost op: juli 09, 2013, 22:41:56 pm »
Update :  de situatie bij vriend is verslechterd..
Er is inmiddels een dwarsleasie door de tumoren in zijn lijf..

Heftig als je dit ziet..machteloos toekijken..  >:(
Gelukkig is mijn vriendin zo krachtig en handig dat ze thuis zijn verpleging kan blijven doen, de tillift enz. als hulp zijn een uitkomst.
Per dag zie ik de teruguitgang.. toenemen..
Verdomme ..waarom moet er zo'n strijd en ellende zijn als het PK-MONSTER steeds actiever alles overneemt!
Wat blijft voor mij is... dagelijks ff contact.. ff dat steuntje via een berichtje.. een smillie  of knuffel sturen.
Ff meehelpen  als ik er ben.. nog steeds kan er een lachje op zijn gezicht door mij getoverd worden..
Maar ...wat komt vreet wel aan mij..
Het onvermijdeleijk komt steeds dichter bij..

:'( Jet

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #221 Gepost op: juli 25, 2013, 09:32:54 am »
 :'( :'( :'(
Update:

Na een paar zeer slechte weken.. is gisteravond mijn vriend overleden..
Aan zijn lijden met de PK is een einde gekomen.
Alweer is de k..K... de overwinnaar.

Het doet mij veel.. ik beleef het zo intens..
Wat ik tijdens hetzelfde proces van mij lief wegblokte in november vorig jaar, om maar sterk te kunnen zijn..
komt nu in alle heftigheid naar buiten..
Ik voelde zo sterk ook de machteloosheid, de vermoeidheid.. de zorgen en onzekerheid voor wat er is en kwam, zag de kracht die mijn vriendin nu ook had..
  Dubele gewaarwording.. het verdriet om je vrienden en het ervaren van je oud zeer wat eerder  nog opgesloten zat!

Kanker... dat trekt een diep spoor in het leven als je er zoveel mee geconfronteerd word.

Toch realiseer ik mij dat het leven.. in alle facetten erg waardevol is.
Met alles wat je ervaart is er ook het besef dat..niet alles donker en onzeker is..
Dat je dit wel beleefd, maar ook dat je er veel mooie ervaringen bij krijgt.
Het geeft steeds meer inzicht in je eigen manier van leven...
en vooral ook dat  genieten, iets is wat je zoveel mogelijk zelf moet toelaten en doen  van elk moment wat er is of komt!

Naast een traan.. is en blijft de lach..
en kijk ik zoveel mogelijk positief uit naar toekomst,  iedere dag.
De schaduwen  van verdriet... leren je ook de zon in je leven steeds meer te waarderen.

Voor iedereen veel moed en kracht..  en daarnaast ook zonneschijn
Laat ieder straaltje toe..
Dat geeft energie en strijdbaarheid , maar ook geluk en genot bij of ondanks alles wat in je leven voorvalt!

Warme knuff..
Jet

dustie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #222 Gepost op: augustus 08, 2013, 23:57:19 pm »
hallo jet,
opnieuw geconfronteerd worden met het overlijden van een dierbare vriend zal je wel diep raken en natuurlijk weggestopte gevoelens bovenhalen.  je zal wel een sterke steun voor hen geweest zijn.
ik ben blij opnieuw een tekst van je te lezen, ze zijn altijd zo warm.

bij ons gaat het heel goed. mijn echtgenoot neemt nog steeds zytega en blijkbaar werkt dit heel goed bij hem:de kankerwaarden zijn opnieuw gedaald (60 = zeer laag voor mijn man) en ook zijn bloeduitslagen zijn heel goed.  hij is intussen ook heel wat bijgekomen! (ook door de medrol)
in mijn achterhoofd zit natuurlijk nog steeds de vraag:'hoelang...', maar we proberen toch te genieten.
ik stuur je nog heel veel warme knuffels
groetjes en sterkte voor iedereen die in dit 'wankele' schuitje zit
dustie

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #223 Gepost op: augustus 09, 2013, 13:12:22 pm »
Hoi Dustie..

Fijn om wat van je te lezen!!
Wat super om te lezen dat Zytiga zo positief werkt bij je man.. ;D ;D ;D ;D

Als dit door meerdere  in gelijkwaardige situatie, gelezen wordt is dat een opsteker!! ;)

Hoelang... wie heeft dat niet af en toe, of te vaak in zijn of haar achterhoofd...
echter ook zonder kanker weet je nooit hoelang je leven zal duren..
er zijn zoveel andere factoren  die leven kunnen  inperken.. of versnellen naar een einde.
Probeer dat HOELANG, een beetje af te dekken zodat je ook 100% blijft genieten van NU en alle tijd die men krijgt of heeft..

Geniet van iedere dag  en leef van dag tot dag.. zo ben je ongemerkt zomaar weer een hele tijd verder!!
Heel veel liefs.. steun en warmte voor jou en je man..

Lieve lezers...zo kan het dus ook gaan.. niet alles is gelijk negatief  als je in een verre fase zit.
Verrassingen met medicaties maken het soms ook zeer plezierig..
Ga uit van het positieve!!
BLIJF GAAN VOOR HET MEEST MOGELIJKE!!

dikke knuff voor iedereen,
Jet ;)

dustie

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #224 Gepost op: september 25, 2013, 09:58:54 am »
hallo
wij zijn nu eind september en de toestand van mijn echtgenoot is nog altijd goed.  de zytiga doet zijn werk.  we hebben genoten van de zomer, alle dagen buiten kunnen doet goed. 
hoop dat er meer hebben kunnen genieten van de zomer.
jet, ik hoop dat jij ook een fijne zomer achter de rug hebt en je jouw 'batterijen' weer hebt kunnen bijladen.  geniet nog van de fijne nazomer dagen.
aan allen nog fijne zonnige dagen en warme knuffels
dustie