Auteur Topic: Kracht en onzekerheid..., bij Prostaatkanker partner  (gelezen 142791 keer)

Jet

• Bekijk profiel
Kracht en onzekerheid..., bij Prostaatkanker partner
« Gepost op: oktober 16, 2011, 13:17:12 pm »
Vanmorgen stond ik op... was net als gisteren en..eergisteren niet echt vrolijk en had eigenlijk nergens zin in, in wat het ook maar moge zijn.. terwijl ik nog zo veel te doen heb, omdat we na de chemo van a.s. maandag van mijn man op vakantie gaan.. Was strijken, koffer pakken, hond kammen...zodat die goed verzorgd achterblijft. Hond weg brengen enz.. We gaan ff 14 dagen naar de zon voor rust van hoofd en lijf.. Ik zit gewoon ff niet zo lekker in mijn velletje. Er is teveel gebeurd wat inpact heeft in mijn leven..de laatste weken. o.a. Zwager (van de trap gevallen) en vriend (met prostaatkanker)in 1 week tijd overleden. Daarbij dan de onzekerheden die er steeds meer komen in de mogelijkheden en behandeling van de prostaatkanker bij mijn man... afijn.. Ik ben gewoon ff mentaal en fysiek wat moe...   Dat gevoel moest ik ff kwijt.. vandaar dat ik het ff van mij afschreef.. hier...en op papier. Dat gevoel zal bij meerdere herkenbaar zijn die met kanker te maken hebben. Persoonlijk, of als partner, ouder, kind van..vriend/vriendin..etc..   Dit is wat er op papier kwam te staan:
Gevoelens .. ???
Gevoel of uitstraling.....Wie neem ik in de maling?
Met dat gevoel ben ik innerlijk in strijd,.... Kan die strijd momenteel eigenlijk nergens kwijt.
Mijn buitenkant laat kracht en sterkte zien,.... Innerlijk ben ik steeds vaker onzekerder dan 10.
Waar ben ik..en waar gaat het heen,.... Hoe houd ik mij..zo, nog lang krachtig en sterk op de been?
Ik dreig in een poel te geraken wat het nog moeilijker kan gaan maken.
Sterk moet ik zijn voor mijn man,.... Omdat hij met zijn ziekte anders, niet echt verder kan.
De onzekerheid in zijn behandelplan en leven,.... heeft mij al veel vragen en moeilijkheden geven.
Al zijn medicatie…… is geen traktatie,... humeur en vergeetachtigheid is er steeds in een verschillende variatie.
Maakt hem moeilijk in gedrag waar ik dan niets,…… van zeggen mag,...
Het is een jojo, en met regelmaat een ongeleid projectiel,..... er vallen woorden die mij diep kwetsen in bot en ziel.
Die klote kanker…  de strijd en alles er omheen ,.....maakt dat de innerlijke zekerheid bij mij vaker verdween.
Wat wel en hoe dan..is wel,  of niet goed.. je kunt dat niet goed ventileren bij de naaste die je ontmoet.
Het is voor hen, bijna ook niet te snappen hoe het werkelijk gaat,..... Als, daar een uiterlijk sterke man voor je staat..
Zijn en mijn leven is op zijn kop gezet, daar kan ik niets aan veranderen,.. Ik wil graag zijn en blijven zoals ik altijd was, Vrolijk en sterk..voor mijzelf en voor vele anderen.
Dat gevoel en die uitstraling loopt vast…en dat is niet mijn ding!
Door het even van mij af te schrijven, ontstaat er weer wat lucht,... Of……...ben ik nu voor mijzelf op de vlucht?
Ik stop met schrijven en laat het gevoel ff zakken,.... om dadelijk de draad weer op te pakken.
Buiten schijnt de zon, vol kracht en vrolijkheid.
Kom op…meid ook al ben je geestelijk en fysiek moe,.... Spreek ik mezelf toe,
Ga aan de slag,.... En maak iets van de dag!
Mijn gevoel vertelt me, dat het zo ook moet,.... Anders gaat het straks….echt niet goed!
Dat wil ik absoluut voorkomen,.... Dus weg met die wolken, die voor mijn innerlijke zon en krachtbron, dreigen te komen..
Muziek aan, dat maakt mij blij of laat mij ff huilen…’t raakt mijn gevoel.
Geeft kracht…om in iedere keer weer opnieuw in balans te komen en te blijven dat is mijn doel!
Mijn kracht is de altijd terugkerende positiviteit, en dat zal mij daarbij ook dit keer gaan helpen en bijstaan.. weer!!

Voor iedereen veel energie en kracht! Jet
« Laatst bewerkt op: november 30, 2011, 23:07:17 pm door Jet »

Da-Yucka

• Longkanker sinds 2010
    • Bekijk profiel
Re: Kracht en onzekerheid... balanceren of in strijd?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 16, 2011, 14:58:02 pm »
mooi... ik moet ff een traantje wegpikken... echt mooi geschreven... ik hoop dat je op vakantie u hoofd kunt leegmaken en vooral terug kracht en energie opdoen... het is inderdaad zo herkenbaar... ik wens jullie een prettige en leuke vakantie toe en probeer ff alles van u af te zetten en te genieten van de rust en de zon  ;)

Liefs en dikke knuff xxx

cyn1982

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 20, 2011, 07:47:40 am »
Erg knap geschreven, ik wou dat ik zo sterk was als jou.
Mijn relatie was al niet denderend goed, de kanker zette mij zo vast als een huis. Ik heb gekozen om evengoed voor mezelf te kiezen. Een keuze tussen schuldgevoel en spijt.. welke moest ik kiezen. Ik heb gekozen om te leven met schuldgevoel. Met het gevolg dat ik de halve wereld over me heen krijg.. en mijn familie kwijt ben..
Allemaal dankzij die klote kanker!!! Het heeft mijn leven verwoest en dan heb ik het nog niet eens zelf!!

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 20, 2011, 22:08:00 pm »
Hey Cyn..
Jij bent sterk. Alleen sterke mensen durven ook keuzes maken in moeilijke omstandigheden.
Wetende dat, dat wellicht niet door iedereen gewaardeerd zal worden.
Ik wens je veel goeds en power voor de ingeslagen weg.
Dikke knuff..
Jet

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 03, 2011, 00:20:42 am »
Fijne vakantie gehad...en samen echt ook genoten. Het weer was super..
Voor mij was het genieten met een dubbel gevoel... omdat er op de dag voor vertrek tijdens de 11de chemo van mijn man, er nog meer ?? waren over vervolg behandeling..  Dan steken de gedachten en ongerustheid over de vraagtekens in de vakantie toch wel iedere keer weer ff op.
Tja, vanmiddag bij bloedcontrole bleek dat de ongerustheid t.a.v. de kanker en psa waarde terecht was,...de PSA was weer gestegen..
Vanaf de start van de chemo...is de waarde bijna verdubbeld in 3 mnd tijd, dat is echt teveel.
Conclusie...taxetaire werkt niet (voldoende).. Shit. Wat nu? In 2008 sloeg die wel goed aan en daar hoopten we weer op natuurlijk..
Eerst wordt volgende week de stent vervangen en tegelijk wat weefsel weggenomen..
Dan zal er meer duidelijk zijn of worden.. Dus afwachten en dan verder kijken naar wat er gaat gebeuren of mogelijk is..:(

wannes1952

• Bekijk profiel
Re: Kracht en onzekerheid..., bij Prostaatkanker partner
« Reactie #5 Gepost op: november 06, 2011, 23:42:43 pm »
Dagen en nachten lig ik te denken, denken in mezelf,
diep in mezelf waar ik alleen mezelf hoor
met in mijn hart een lied van ‘hoop’
dat ik nauwelijks begrijp.

ik ben niet meer bang, nee … dat niet
alhoewel ik weet dat er veel is om bang voor te zijn.
ik heb bergen verzet
zonder tevoren te weten dat ik dit zou kunnen

het onmogelijke kon-kan mogelijk worden
alhoewel hoop soms breekbaar kan zijn is het moeilijk stuk te krijgen
wie weet wat ik nog ga be’leven
als ik blijf hopen en ‘er’ blijf in geloven
dan zal het me ooit lukken
dat kan bij iedereen als je maar blijft hopen en er in geloven

in de laatste weken
als mijn denken op weerstand stoot
lijkt mijn hoop soms snel vervlogen als vogels die plots gestoord worden …
mijn hart is vol van niet kunnen begrijpen… geen kwestie van niet willen begrijpen dat niet te grijpen valt en me ontglipt !

ik zoek naar houvast en zeg soms rake woorden waarvan ik dacht dat ik ze nooit meer zou uitspreken en nog minder uitroepen, een tas glipt uit mijn handen, een schap dat ik een andere plaats wil geven glipt uit mijn handen door een te slappe greep en glijdt en snijdt …
alsof iets me wil zeggen: het moet ‘pijn’ doen als ik iets verlies, als ik moet loslaten …omdat de natuur me fysiek een andere riching induwt - ik heb daar géén keuze in  ... en dat doet pijn... pijn ...

cyn1982

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 10, 2011, 14:37:07 pm »
Jet, bedankt voor je bericht, ik waardeer het heel erg.
Ontzettend onzeker allemaal bij jou, heel veel sterkte. Ik hoop dat ze tóch nog weer wat meer voor hem kunnen betekenen.

Carter

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 30, 2011, 16:00:04 pm »
Jet schreef:omdat we na de chemo van a.s. maandag van mijn man op vakantie gaan..
Mag ik u vragen of dat niet te gevaarlijk is zo snel te vertrekken na chemo?Het is algemeen bekend dat dan het aantal witte bloedlichaampjes in het bloed sterk verlaagt (leucopenie) en de weerstand tegen infecties sterk vermindert.Was het met het akkoord van de oncolooog?Wij hebben namelijk ook de intentie naar de zon te vertrekken zodra het kan.Volgende (4e) sessie Taxotere is over 2 dagen.

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 30, 2011, 17:06:04 pm »
Zoals bij iedere chemo wellicht, wordt voor de chemo het bloed meestal al gecontroleerd.. Bij ons was er geen probeem met witte bloedlichaampjes, wel met  de rode waarvoor er om de 3 weken 1 aranespspuit gegeven werd.
Oncoloog was accoord met vakantie en er is zelfs in overleg1 chemo meer gegeven voordien in de sessie, dus geen 3 maar 4 weken aaneen en dan 1 rust week.(mijn man stond er ook op!) 
We waren al eerder tussen 2 sessies in, er even 11 dagen tussenuit gegaan... zonder overleg, gewoon omdat  dat belangrijk voor mijn man was om de chemo ook beter te accepteren.. Je mentaal goed voelen is ook van belang voor de patient lijkt mij.
 Voor de chemo ingepland werd, hadden wij al in de planning om de maand september in Turkije te zijn, waar we een appartementje hebben. Dit kon dus niet doorgaan. Vadaar dat wij zodra er een gaatje was , daar gebruik van gemaakt hebben...
Tja, wat is belangrijk als je in die molen zit? Genieten als het kan, maar ook de behandelingen ondergaan..

Overleg, maar kijk ook naar je eigenbelangen en wat dat oplevert voor jullie.. Als je goed kunt relativeren..en niet gelijk in de stress schiet..is er veel mogelijk..

Ga genieten...als het kan!!
Succes en sterkte!

Carter

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 30, 2011, 22:14:54 pm »
Jet schreef:omdat we na de chemo van a.s. maandag van mijn man op vakantie gaan.
.
Mag ik u vragen of dat niet te gevaarlijk is zo snel te vertrekken na chemo?Het is algemeen bekend dat dan het aantal witte bloedlichaampjes in het bloed sterk verlaagt (leucopenie) en de weerstand tegen infecties sterk vermindert.Was het met het akkoord van de oncolooog?Wij hebben namelijk ook de intentie naar de zon te vertrekken zodra het kan.Volgende (4e) sessie Taxotere is over 2 dagen.

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 09, 2011, 18:19:45 pm »
 ???  Vandaag controle gehad.. van de Turp operatie en nieuwe stent zetten, wat op 9 november plaatsvond.
De PSA is ondertussen weer een stuk GESTEGEN....
I.v.m. de operatie,  was er na de laatste chemo van 17-10-2011  en mededeling op 2 november dat de taxotere chemo niet aanslaat, nog geen nieuw behandeling besproken.
Helaas vandaag nog steeds niets wijzer t.a.v. vervolg behandelplan..BAHH Hadden dit wel verwacht!!
Het moet nog besproken worden in het MOC.. Tja, hoe verder zal nog +/- 14 dagen duren..voordat we dat gaan horen.
Er zijn wel enkele mogelijkheden met de nieuwste medicate/chemo.. maar wat en hoe is nog AFWACHTEN !
Geeft geen rust, de kanker blijft ondertussen wel door woekeren!

rosalie

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: december 14, 2011, 19:48:34 pm »
Begrijp zeer goed je onrust. PSA is bij mijn partner onder de taxotere ook stijgend. Hebben nieuwe afspraak in januari om mogelijkheden te bespreken. Het afwachtend is moordend. Ik leef met juliie mee.

Jet

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 28, 2011, 17:29:42 pm »
Ondertussen zijn er 3 weken voorbijgegaan..ipv 2.
Vanmorgen een telefoontje... van de uroloog... met de medeling, het is in het MOC besproken..maar...
er kan pas maandag 2 januari gebeld worden..naar de oncoloog..
Die ondertussen de mogelijkheden nog eens bekijkt...
 Dus...... nog langer, wachten..wachten..wachten.. Ondertussen gaat de ziekte maar door..en door en door!!
Nee, daar wordt je echt niet vrolijker door.  >:(
Die omzichtigheid die betracht wordt..geeft geen goed gevoel.
Op naar 2012.. nieuw jaar...nieuwe kansen! ???

Jet

Carter

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 29, 2011, 09:49:59 am »
Beste Jet,
Wij zitten hier allemaal in hetzelfde bootje hopend op stabilisatie of uiteindelijk remissie.Die onzekerheid is zwaar om dragen.Wij wensen je dan ook goede moed en sterkte in de volharding.Je man heeft geluk zo een zelfzekere vrouw te hebben.Hoed af voor je toewijding.

wannes1952

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 01, 2012, 23:13:05 pm »
Dag Jet, " je buitenkant straalt sterkte en kracht uit maar de binnenkant is onzeker voor 10" ....
Beste Jet, ik heb zelf een ongeneeslijke kanker en mijn vader is (al 16 j gestorven na Prostaatkanker). Waar blijf je je kracht halen vraag je je af? Jet, ik denk dat je veel kracht kunt putten uit de liefde die je HEBT voor je partner. Die kracht zien anderen aan de buitenkant.  Dat is nu éénmaal zo. Ik wil je de raad geven om niet teveel te denken over de vraag 'waar blijf ik die kracht halen en denken 'van binnen ben ik onzeker voor 10'. Jet, niemand weet wanneer het tij zal keren of dat het ten goede zal keren. Ik leef ergens in mijn achterhoofd met het idee: de dokter zei dat ik nog 5 j te gaan had na mijn stamceltransplantatie augustus 2008. Dus, medisch gezien nog +- 1 1/2jaar te gaan. Jet, ik weet het echt neit wanneer ik er het bijltje zal bij neerleggen ... ik probeer elke dag opnieuw te "leven" en ik kopiëer hierna iets dat ik ergens november neerschreef, kwam helemaal van diep naar buiten ...
Ik wens jou en je man nog een sterke,warme tijd samen en hoop dat jullie dit bij mekaar kunnen aanwakkeren. 't Beste ...
 - ‘het ’ leeft  -   
 maar dat besef ik niet altijd,
‘het’ leeft door de stem van mijn kleine kind in mij,
 dat geen antwoord kreeg op vragen die het niet kon stellen.
‘het’ leeft in jou,
‘het’ leeft door in mijn ziel,
‘het’ leeft door de pijn die ik soms voel,
‘het’ leeft in alles wat ik zie,
‘het’ leeft, ‘het’ leeft,
 alsof ‘het’ waakt over mij,
 altijd maar door, zolang ik leef, zolang ‘het’ leeft,
‘het’ leeft in het water en de kringen die de steen veroorzaakt,
‘het’ leeft in de echo van de bergen,
‘het’ leeft in de zon achter de wolken,
‘het’ leeft bij volle maan,
‘het’ leeft in het gejoel en de kreten van kinderen in het bos.
‘het’ leeft als ik op mijn fiets door de velden rij,
‘het’ leeft zo diep,
‘het’ leeft zo teer,
‘het’ leeft zo warm,
‘het’ klopt telkens weer bij me aan,
‘het’ leeft in mijn stem,
‘het’ leeft zoals het nog nooit heeft geleefd,
‘het’ leeft in het onderweg zijn, vertrouwen en kracht,
‘het’ leeft in verbondenheid met anderen,
‘het’ geeft “leven” elke dag méér en méér,
‘het’ geeft levenswarmte,
‘het’ doet me aan mezelf zeggen:
doe maar verder,  ge zijt goe bezig …
‘het’ leeft en sluit zijn/haar armen zacht om me heen,
‘samen’ leggen we ons hoofd op ons zachte kussen …

little john 25/11/’11  21:32
wannes1952