Auteur Topic: hoeveel keer laat men een check up doen  (gelezen 3332 keer)

carlita

• Gast
hoeveel keer laat men een check up doen
« Gepost op: mei 26, 2006, 18:15:41 pm »
Ik vraag mij af hoeveel keer men een volledige check-up moet laten doen om te zien of men nog tumor-vrij is of niet. Met check-up bedoel ik : ego van de lever, echo van de borsten, mammografie van de borsten,botscan,bloedonderzoek en foto's van de longen.
Ik werd twee jaar geleden (op mijn verjaardag) geconfronteerd met borstkanker.Werd twee maal geopereerd,lymfeklieren werden verwijderd en kreeg 30 bestralingen.
Mijn gynaecoloog zegt dat een 6 maandelijkse controle niet teveel is,(gezien mijn jeugdige leeftijd; 39 j) ikzelf vind het nogal veel, zo alle 6 maanden terug stress hebben, angst,......afwachten.......is dat gebruikelijk.
Ik neem ook nog steeds een nabehandeling van nolvadex en maandelijks een zoladex-spuit. Graag zou ik eens willen weten hoeveel keer anderen zo op controle moeten.
Dank u. Groetjes.

Elsv

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:hoeveel keer laat men een check up doen
« Reactie #1 Gepost op: mei 30, 2006, 12:51:39 pm »
Dag Carlita,

bij mij is de behandeling nog niet zo lang geleden. Ik heb mijn laatste bestraling op 19 januari gehad. Eind augustus moet ik de 1e keer terug voor een mammografie en echo. Ik denk ook dat ik elke 6 maand op controle moet komen, misschien ook owv de leeftijd ( ik ben 35). Over onderzoek van lever, longen enz.. heb ik nog niks gehoord.
Ik krijg ook een nabehandeling met Arimidex en als mijn eierstokken terug beginnen werken moet ik ook die zoladex spuiten krijgen. Zijn die erg vervelend?
Het is niet veel, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes,

Els.

carlita

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 30, 2006, 19:21:35 pm »
Hoi Els,

Bedankt voor je reactie.
De zoladex-spuiten zijn inderdaad niet zo leuk. (zeer dikke naalden)
Je krijgt ze in de buik. Ik heb gelukkig een lieve sympathieke dokter die mij iedere maand die spuit geeft. Ik moet er in het totaal 36 hebben, ik heb er nu 27 gehad.
Om de pijn wat te verzachten verdoofd mijn dokter mijn buik heel lichtjes, zo voel ik niets. De eerste twee keer liet ik de spuit zetten zonder verdoving maar dat vond ik geen lachertje.Ik had al zoveel pijn doorstaan .......mijn dokter stelde het zelf voor om mij telkens een lichte verdoving te geven. Misschien ook een tip voor u. Waarom pijn hebben als het anders ook kan ?
Negatieve bijwerkingen : libibo is sterk verminderd, "vapeurs" ,....voor de rest valt het wel mee.
Vele lieve groetjes, Carlita

tinneke

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 31, 2006, 16:18:35 pm »
dag Carlita,

ik start volgende week met de bestralingen en heb eens gepolsd aan de oncologe naar die check-ups. Zij is van mening dat ze wel allerhande echo's en scans laat nemen als er effectief problemen of klachten zijn. Nu geeft mij dat toch een dubbel gevoel, dan heb ik toch liever regelmatige controles...Dan heb ik toch het gevoel dat als er iets is, ze er toch vroeg bij zijn.

groetjes Martine

tine

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 08, 2006, 17:14:51 pm »
carlita
naar men mening kan je best om de drie maanden je terug laten onderzoeken ik weet het alle onderzoeken zijn niet plezant
ik ben er 48 en ik kom van w vl nu woon ik in limburg godzijdank!
ze hebben in hasselt bevestig dat ik zeker al 6 jaar met borst kanker loop ondanks men jaarlijkse kontrole in w vl van borst en buik onderzoek het waren onschuldige kistes ! hier is het blijk kanker met uitzaaiingen. beter er vroeg bij zijn dan laat want dan is alles veel pijnlijker. we zitten allemaal in het zelfde schuitje we moeten vechten en mogen de moed niet verliezen ik weet bij slechte dagen is het soms moeilijk maar ik vind het fijn om met lotgenoten te kunnen praten ik wens je veel sterke toe ! groetjes tine