Auteur Topic: Ileostoma  (gelezen 4239 keer)

makesa

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Ileostoma
« Gepost op: augustus 30, 2011, 18:19:44 pm »
Hey,
Graag had ik mensen leren kennen met een 'Ileostoma'.
Wie heeft zo één en wat zijn de ervaringen.
Groetjes
Marina

marnixrobbe

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Ileostoma
« Reactie #1 Gepost op: september 01, 2011, 12:32:14 pm »
Hallo Marina,
Ik heb vorig jaar 7 maand geleefd met een Ileostoma.
Het moet gezegd, eerst is het confronterend, maar naderhand viel alles wel mee. Ik durf zeggen dat ik gedurende die maanden weinig tot geen problemen had. Het is nooit losgekomen, het ruikt niet, je kan het perfect wegbergen onder je hemd, de verzorging gaat vlot. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik 3 maal voorgehad heb dat de stoma verstopt was. En dat is wel een erge pijn van ongeveer +/- anderhalf uur die niet te onderschatten is, totdat de verstopping plots gedaan is. Daar is jammergenoeg niets aan te doen.
Ik liet de vervanging van de ring op je huid om de drie dagen uitvoeren door een thuisverpleegster. Het opvangzakje verving ik zelf (een maal per dag).
Kan je daar mee weg?
In ieder geval, wens ik je het allerbeste toe.
Je mag me gerust altijd contacteren.
Marnix

makesa

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Re:Ileostoma
« Reactie #2 Gepost op: april 27, 2012, 10:08:24 am »
Dag Marnix,
Nu antwoord ik wel heel laat.
Toch bedankt voor je bemoediging.
Het is nu inmiddels een groot jaar dat ik een ileostoma heb en inderdaad het valt heel hard mee. Jij bent er gelukkig vanaf. En gaat het goed met je?
In het begin had ik het psychisch moeilijk, maar ik zit zelf in de verzorging en mijn collega's hebben mij ook enorm gesteund. Ik werk nu 80% als zorgkundige.
Niettegenstaande dat het toch altijd een handicap blijft voor de rest van mijn leven, lukt het mij enorm goed qua verzorging.
Ik ben wel altijd moe en mijn voeten zijn heel gevoelig, prikkelbaar en pijnlijk. Dat is heel vervelend. Nu moet ik daarvoor Lyrica innemen.
Ken je veel mensen met een ileostoma?
Groetjes
Marina