Auteur Topic: Zwangere schoonzus vermijdt ons  (gelezen 5269 keer)

M8eld

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
Zwangere schoonzus vermijdt ons
« Gepost op: augustus 11, 2011, 23:14:57 pm »
Hallo

Mijn man heeft een hersentumor graad 3 en is in juli zijn eerste chemokuur gestart. Sinds deze week kreeg ik mijn vermoeden bevestigd (via mijn mama vernomen): namelijk dat mijn zwangere schoonzus ons vermijdt omdat ze schrik heeft dat er wat met haar ongeboren kindje zou gebeuren.
Wij hebben zelf ook 2 kleine kindjes (dochtertje wordt volgende maand 3 jaar en zoontje van 9 maand) en dus moeten wij zelf ook wel wat voorzichtig zijn (met het toiletbezoek van mijn man en ik moet zijn was apart doen van die van de kindjes). Over contact met zwangere vrouwen is ons niets opgelegd om deze te vermijden of zo. Nu is ze zelf verpleegster... Zelf hebben ze er ook niets over gezegd, noch mijn broer, noch mijn schoonzus en als ik voorstelde dat ze eens langs zouden komen, kwamen ze altijd met een smoesje af. Tot zo stilaan mijn euro begon te vallen dat het uitvluchten waren. Ik vind dit super jammer en begrijp natuurlijk wel dat ze het beste wil voor haar kindje, maar ik ben ervan overtuigd dat dit anders zou kunnen dan op deze manier... Ik ben echt geschokt dat ze in plaats van steunen, de situatie precies alleen maar erger maken dan ze al is.
Hebben jullie ook al zo'n dingen meegemaakt dat mensen jullie vermijden? Hoe reageer je hierop?
M

Jessy

• **
    • Bekijk profiel
Re:Zwangere schoonzus vermijdt ons
« Reactie #1 Gepost op: augustus 12, 2011, 08:18:27 am »
Hallo

Ik heb ook een hersentumor graad 3 gehad en op het moment dat ik in behandeling was, was mijn schoonzus ook zwanger.
Zij kwam af en toe eens op bezoek, niet veel. Maar ik denk dat dat was omdat zij niet wist hoe zij met mijn ziekte moest omgaan. Ik heb dit eens neergeschreven in mijn berichten die je kan nalezen op dit forum.

Het deed mij ook pijn en ik maakte me er ook kwaad om.

Ondertussen is ze bevallen van een mooie zoon. Onze contacten zijn terug in orde maar dit is denk ik te wijten aan het feit dat de nabehandeling erop zit en alles momenteel stabiel is. Ik zie er ook terug redelijk gezond uit.

Ze mijdt misschien ook het contact doordat ze het te confronterend en te pijnlijk vindt. Ik zou het niet begrijpen moest de reden haar zwangerschap zijn? Ik zou het haar op de man afvragen en haar vertellen hoe pijnlijk het voor jullie moet zijn. Maar tegen mij hebben ze ook niets gezegd dat ik bepaalde risicogroepen moest mijden. Ik heb geen chemo gekregen, misschien ligt het daar aan. Alhoewel ik dat nog nooit gehoord heb.

Ik zou zeggen trek je stoute schoenen aan en vraag het gewoon.

Ik ben ook een jonge mama van 2 meisjes  en ik kan me inbeelden door welke fysieke en emotionele hel jouw man nu moet gaan. Ook voor jou moet het heel moeilijk zijn.  Mijn man stond er ook alleen voor met twee kindjes van 2 en 5. Ik wens jullie nog veel moed toe.

Ik heb mijn verhaal neergeschreven, als jij en je man het eens willen lezen, mail ik het je gerust door. Er zullen veel raakpunten zijn.

Groetjes
Jessy

M8eld

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 13, 2011, 01:11:58 am »
hallo Jessy

Dank voor je reactie. Ik ga het eens met mijn broer bespreken, misschien is het voor zijn zwangere vrouw een té emotioneel gesprek.
Ik heb je verhaal nog niet helemaal tot in detail gelezen, heb hier énkele flarden over hersentumoren gelezen, maar het valt me héél erg op dat deze vaak zeer slecht eindigen en hier weinig positieve verhalen te vinden zijn... Dat schrikt me wel af voor de toekomst, want nu gaat het eigenlijk nog wel vrij goed met mijn man (we zijn ook nog maar begonnen natuurlijk, dus alles kan nog wel veranderen)...

jonge mama van 2 kids

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 26, 2011, 10:44:00 am »
Hallo

Ik heb persoonlijk ook heel slechte ervaringen met m'n schoonbroer en schoonzus. 8 maand geleden werd bij mij lymfeklierkanker vastgesteld. In die 8 maanden tijd hebben beide geen enkele keer (!) gebeld, een smsje of mailtje gestuurd, ook niet naar mijn man... Het deed me ook erg veel pijn en ik ben heel erg ontgoocheld in die mensen. Als er vroeger bij ons een feestje was, waren ze altijd wel van de partij... Als het dan eens miserie is, horen of zien we ze niet. Het feit dat mijn schoonzus zelf haar moeder verloren is aan kanker, doet me nog extra pijn. Ze heeft het allemaal zelf van dichtbij meegemaakt, en moet dus zeker beseffen dat ze ons enorm gekwetst heeft door geen enkele interesse te tonen in mijn ziekte of genezing. Ze zou moeten weten dat contact met vrienden en familie erg belangrijk zijn voor iemand die ziek is. Mochten alle familieleden en vrienden mij zo in de steek gelaten hebben, ik weet niet als ik zo hard zou kunnen vechten hebben tegen mijn ziekte. Het is cliché, maar het klopt wel: in nood kent men zijn vrienden. Heb ik jammer genoeg ook aan de lijve ondervonden. Sommige mensen reken ik ook niet meer tot mijn vriendenkring en steek ik ook geen tijd of energie meer in, anderen waarvan ik het nooit verwacht had, zijn dan weer heel goede vrienden geworden...  Hoe ik ooit zal reageren met mijn schone broer en zus als we ooit eens samen aan de familietafel belanden bij mijn schoonouders, weet ik niet, maar een ding is zeker: bij ons worden ze niet meer uitgenodigd, daar doe ik geen moeite meer voor, ik spaar mijn weinige energie die ik heb liever voor anderen... Idemdito voor "vrienden" die geen enkele keer belden of kwamen. Niet dat ik verwacht dat iedereen hier elke 14 dagen aan mijn deur staat met bloemen hé, maar een beetje menselijkheid had ik wel op prijs gesteld van sommigen...

M8eld

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 26, 2011, 14:13:12 pm »
Dank je wel voor je reactie. Ja jammer dat het van zo dichtbij moet komen. Maar ik vind het bijvoorbeeld ook jammer voor familiefeestjes e.d. Mijn mama moet er ook onder lijden en zo. Het heeft dus méér dan alléén effect op mijn broer en zijn vrouw én ons gezin...

Groetjes
Machteld

ilse3

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 26, 2011, 21:34:12 pm »
M8chteld, veel sterkte!
Mijn man heeft bijna 2 jaar geleden kanker gehad en chemo gekregen. Wij hebben 3 jonge kinderen. Behalve de eerste paar dagan na de kuren moest hij ook niet speciaal opletten. Van zwangeren, ouderen, zieken etc is ook nooit iets gezegd.
Net als hierboven al gezegd: veel "vrienden" die geen echte vrienden bleken te zijn. Dat was eigenlijk veel moeilijker om dragen dan de ziekte zelf. Maar er waren ook kennissen die echte vrienden zijn geworden.

Veel sterkte, het is niet makkelijk, maar samen kom je er wel uit; sterker dan ooit