Auteur Topic: TEM operatie.  (gelezen 3648 keer)

schneeuwman

• Nieuwkomer
  • *
    • Bekijk profiel
TEM operatie.
« Gepost op: augustus 04, 2011, 14:15:44 pm »
Ik zeg altijd tegen iedereen die iets mankeert dat je moet gaan shoppen. Rond kijken op internet of er geen betere behandelingen zijn als jouw arts je aanbiedt. In mijn geval besloot ik een darmonderzoek te laten doen omdat dit door de artsen wordt aanbevolen. Temeer omdat mijn leeftijd 70 jaar is. Dat onderzoek vond plaats in het St.Jan ziekenhuis in Genk. Aardige vakkundige doktoren en personeel. De uitkomst was het verwijderen van 3 kleine poliepen en er werd een kleine tumor van 5 mm ongeveer 7 cm van de anus gevonden. Deze kleine tumor was volgens de doktoren niet kwaadaardig maar moest toch verwijderd worden. Er werd nog een Ct-scan gemaakt. Waarom begreep ik pas later. Vervolgens naar de chirurg gestuurd om een afspraak te maken voor de operatie. Deze kwam meteen terzake. Hij wilde een kijkoperatie uitvoeren en 5 cm van de darm verwijderen. Een stoma voor een bepaalde tijd was niet uitgesloten. Toen ik stelde dat dit wel een erg grote ingreep was voor een tumor van 5 mm kreeg ik als antwoord dat hij niet wist hoe groot de tumor in werkelijkheid was. Tevens vertelde hij dat het om een zeer zeldzame kanker type carcinoid was. Enigzins gechokeerd besloot ik eerst op internet te kijken wat een carcinoid was en of er geen eenvoudigere operatie mogelijk was. Ik kwam terecht bij het Laurentius ziekenhuis in Roermond in nederland. Daar voert men TEM operaties uit. Dit is een operatie via de anus. Dat leek mij de oplossing voor mijn probleem. Een afspraak gemaakt met de chirurg die deze operatie uitvoert en van deze kreeg ik meteen een keurig rapport met 3 foto's van de tumor. Hij deed nog een ultrasoononderzoek onderzoek naar het niet zichtbare gedeelte van de tumor. Deze was inderdaad niet groter dan 5 mm. Ik moest 1 nacht in het ziekenhuis verblijven en werd de dag erna geopereerd en mocht nog dezelfde dag naar huis. Geen pijn. Geen bloedingen. Het shoppen had zich dus geloond.