Auteur Topic: Wat ben je wettelijk verplicht mee te delen?  (gelezen 4394 keer)

Jotie

• Gast
Wat ben je wettelijk verplicht mee te delen?
« Gepost op: mei 06, 2006, 17:51:02 pm »
Hey,

Ik heb een vraagje...
Onlangs werd kanker bij mijn vriendin vastgesteld. Ze is meerderjarig en volgt een opleiding aan de hogeschool. Nu was mijn vraag, wat ben je verplicht mee te delen aan de school en aan de plaats waar je jouw stage loopt?
Ze heeft het er erg moeilijk mee en wil graag alles zolang mogelijk privé houden. Is ze verplicht iets mee te delen? Of blijft een medisch dossier privé?

Alvast bedankt...

ottomatic

• Gast
Re:Wat ben je wettelijk verplicht mee te delen?
« Reactie #1 Gepost op: mei 08, 2006, 18:53:24 pm »
Hallo Jotie,

Hoewel ik geen jurist ben wil ik je het volgende adviseren.
Je vriendin hoeft niet uit zichzelf alles te vertellen. Er is geen enkele wet die dit verplicht. Wat echter niet mag is liegen over de situatie. Met andere woorden, vragen moeten naar eer en geweten, (= waarheid) worden beantwoord. Met een dergelijke houding zul je volgens mij nooit moeilijkheden kunnen krijgen. Verder is het aan wellicht aan te bevelen wel over zaken te praten die vroeger of later toch aan het licht zullen komen omdat ze niet te verbergen zijn. Dit kan een hoop narigheid achteraf voorkomen.
Het is en blijft echter haar eigen beslissing en verantwoordelijkheid. Ik wens jullie beiden hierbij veel sterkte en wijsheid toe.

met vriendelijke groet, Otto.

Jotie

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 10, 2006, 11:27:53 am »
Hey,

Ondertussen zijn we gaan praten met het opleidingshoofd en haar pedagoog. Die vonden het blijkbaar nodig om nog meer mensen in te lichten, alsook de directie en leerkracht van de stageschool. Ik begrijp dat iets zeggen noodzakelijk is, maar details weer geven vind ik persoonlijk wat overdreven. Dit heeft ondertussen tot een conflict geleid... Zij vindt dat haar pedagoog het recht niet heeft om alles te vertellen, terwijl ze dat uitdrukkelijk gevraagd heeft niet te doen... Hij zegt dat het zijn recht en plicht is, om hen in te lichten...
Mijn vriendin heeft het daar echt wel moeilijk mee... Ze eet amper nog iets, slaapt zeer weinig...
Ze heeft het zeer moeilijk met het feit dat hij zich dat recht eigen maakt...
Reageert zij nu zo overdreven?

MVG

Awake

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 26, 2006, 12:19:25 pm »
De diagnose is bij mij gesteld nadat ik afgestudeerd was en voor ik werk had.  Ik ben genezen en zat met eigenlijk met hetzelfde probleem: "Wat zeg ik hier best wel over en wat niet tijdens een sollicitatiegesprek".  (Nu ben ik genezen verklaard en aan het werk)

Volgens mijn mening is het wettelijk niet toegestaan van de werkgever om te vragen naar je ziekte omdat dit een privé aangelegenheid is.  Je bent enkel verplicht om dingen mee te delen die een invloed zouden kunnen hebben op je werk.

Als ze je toch vragen wat je juist gehad hebt kun je dus zeggen dat je het er liever niet over hebt.  In mijn geval heb ik dit ook gedaan.  Ik heb er wel bijgezegd dat ik bereid ben om meer details te geven aan de bedrijfsarts zodat die kan oordelen of je geschikt bent of niet.  Die arts is gebonden door het beroepsgeheim.